چهارشنبه, ۵ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Wed, 24 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

امروزه سازمان‌ها از هر کانال رسانه‌ای در راستای برندینگ و معرفی محصولات خود به بازار استفاده می‌کنند و استفاده از هر یک از این کانال‌های رسانه‌ای، استراتژی‌های خاص خود را نیاز دارد. یکی از این کانال‌های رسانه‌ای که سازمان‌های مختلفی از آن استفاده می‌کنند، روبات‌های تلگرامی هستند که برخی از کسب‌‌و‌کارها از آن استفاده‌های بسیار زیادی را در حیطه‌های مختلف انجام می‌دهند. چندی پیش شرکت بامیلو نیز روبات تلگرامی را برای خود طراحی کرده و آن را در اختیار مخاطبان ایرانی قرار داده است. این روبات تلگرامی به‌گونه‌ای طراحی‌شده که با مخاطبان ارتباط برقرار می‌کند و حتی برای خرید محصولات به آنها پیشنهاد‌هایی را براساس سلیقه افراد، نوع محصول و پارامترهای دیگر می‌دهد. اینکه این روبات تلگرامی تا چه اندازه می‌تواند برای بامیلو مثمر ثمر واقع باشد و محصولات این فروشگاه اینترنتی را به مشتریان معرفی کند، بهانه‌ای شد تا «فرصت امروز» سراغ حمید محمدی‌پور، کارشناس و مشاور بازاریابی و مصطفی رحمانی، کارشناس ارشد نرم‌افزار برود.

حمید محمدی‌پور در گفت‌و‌گو با «فرصت امروز» می‌گوید: واقعیت این است که در دنیای کسب‌وکار مدرن و با اشباع شدن ذهن مخاطب از انواع تبلیغات، نوعی از بازاریابی به نام بازاریابی اجازه‌ای (Permission Marketing) بسیار موردتوجه قرارگرفته است. براساس این مفهوم، شرکت‌ها برای ارسال پیام تبلیغاتی از روش‌های گوناگون مانند ایمیل، پیام کوتاه و... از کاربر اجازه می‌گیرند. به‌عنوان نمونه مشتری با ثبت شماره و ایمیل خود در خبرنامه شرکت، اجازه می‌دهد تا برای او پیام‌هایی ارسال شود.

کسب اطلاعات از طریق روبات‌های تلگرامی

او ادامه می‌دهد: از زیرمجموعه‌های این روش بازاریابی، به روش مشاوره‌های فروش مبتنی بر ابزار موبایل می‌توان اشاره کرد. به‌عنوان نمونه مشتری با ارسال نام یک محصول از طریق پیام کوتاه، اطلاعات بیشتری در آن به دست می‌آورد. مثال دیگر مشاوره آنلاین رایگان از طریق نرم‌افزار گفت‌وگوی موجود در وب‌سایت شرکت است. روبات‌های تلگرام هم به‌نوعی در همین زمینه فعالیت دارند. هر زمان که کاربر نیازی به کسب اطلاعات در حوزه‌های گوناگون مانند برنامه سینما، قیمت محصولات و. . . داشته باشد کافی است با فراخوان کردن این روبات‌ها، محتوای موردنظر را دریافت کند.

محمدی‌پور اظهار می‌کند: این روبات‌ها در هر کسب‌وکاری قابل‌استفاده بوده و قابلیت تولید محتوای مناسب جهت کاربران در بستر اینترنت روی موبایل را فراهم می‌کنند. نکته مهم اینجاست که به سبب اینکه اطلاعات این روبات‌ها از روی سرورهای مرتبط با سازمان بازخوانی می‌شود، بهتر است یا در مورد کسب‌وکارهایی استفاده شود که به‌روز‌رسانی محدودی در طول زمان ‌دارند یا در صورت نیاز به به‌روز‌رسانی مستمر، سازوکار مناسب مانند نیروی انسانی و امکانات موردنیاز باید فراهم شود.

بی‌اعتمادی مخاطبان ایرانی به روبات‌های تلگرامی

این کارشناس ارشد بازاریابی درباره اعتماد مخاطبان نسبت به روبات‌ها خاطرنشان می‌کند: دلیل بی‌اعتمادی نسبی مخاطبان به روبات‌ها در ایران، تصورهای غلط مانند مخرب بودن آنها و انتشار ویروس درگوشی تلفن همراه و مسائل اینچنینی است که با توجه به آگاهی یافتن مشتریان، این تصور در حال تصحیح است. مسئله دیگر نگرانی کاربران از در اختیار گذاشتن اطلاعات شخصی خود از طریق روبات‌ها است. طبیعی است که بهترین نوع روبات‌ها برای کسب‌وکارهایی مانند بامیلو که تنوع محصولات زیادی دارند و مشتری آنها نیاز به مشاوره جهت خرید دارد، روبات‌های مشاوره‌ای است که با استفاده از سوالاتی مانند تعیین جنسیت، بودجه در دسترس و. . . مرحله‌به‌مرحله گزینه‌های پیشنهاد را فیلتر کرده و درنهایت گزینه‌های غربال‌شده را به کاربر ارائه دهد.

او بیان می‌کند: شبکه‌های اجتماعی موبایل و ابزارهایی مانند تلگرام که در دسته ابزارهای TTL در تبلیغات قرار می‌گیرند از پر استقبال‌ترین ابزارهای ارتباطی امروز است. تصور کنید نیاز به خرید هدیه‌ای برای یک دوست دارید و وقت چندانی هم برای جست‌وجو کردن ندارید. پارامترهای در دسترس شما برای تصمیم‌گیری هم تنها جنسیت طرف مقابل، بودجه در دسترس و مناسبت هدیه است. این روبات‌ها در کمترین زمان می‌تواند پیشنهادهایی برای هدیه به شما ارائه دهد.

روباتی در راستای برندینگ

محمدی‌پور درباره مناسب بودن روبات‌هایی به‌عنوان ابزاری برای معرفی محصولات و برند خاطرنشان می‌کند: به سبب اینکه تاکنون اگر فردی درصدد خرید هدیه‌ای بود برای مشاوره خرید نیاز به مراجعه حضوری به فروشنده داشت یا در صورت مراجعه به وب‌سایت با گزینه‌های جست‌وجوی محدودی مواجه بود، این روبات‌ها بسیار اثربخش‌ هستند. چراکه موبایل در دسترس‌ترین وسیله الکترونیکی به هر فرد است و با استفاده از آن می‌تواند به‌سرعت مشاوره خرید هدیه بگیرد. در زمینه برندینگ بامیلو نیز می‌تواند بسیار موثر باشد. تنها نکته مهم این است که به همان اندازه که این روبات در برندینگ بامیلو موثر خواهد بود نمی‌تواند در افزایش فروش این شرکت موثر باشد.

چراکه ممکن است بسیاری از کاربران از مشاوره این روبات بهره بگیرند اما گزینه‌های پیشنهادی را از همین وب‌سایت خریداری نکنند و به‌نوعی به دنبال قیمت گرفتن و کسب اطلاعات در مورد محصول باشند تا شاید هدیه را از جای دیگری تهیه کنند. به همین سبب پیشنهاد می‌شود برخی هدیه‌های پیشنهادی توسط روبات تنها به‌صورت انحصاری از طریق وب‌سایت بامیلو فروش برود تا هدایای انحصاری بامیلو کاربر را به خرید از سایت ترغیب کند.

این مشاور بازاریابی درباره اقدامات تشویقی برای جذب مخاطبان می‌گوید: استفاده از تکنیک‌های داده‌کاوی (Data Mining) در جهت آنالیز داده‌ها می‌تواند منجر به کشف الگوهای مفید و کاربردی در جهت شناسایی رفتار مصرف‌کننده شود. به‌عنوان نمونه در بسیاری از مباحث تحلیلی اینچنینی، سیستم‌های خودیادگیری اطلاعاتی وجود دارد که با هر تراکنش، اطلاعات قابل ‌ارائه به کاربر را برای دفعات بعد بهبود می‌دهد. در مورد روبات بامیلو و سیستم پیشنهاد هدیه آن، در صورت در نظر گرفتن رفتار مشتری پس از دریافت اطلاعات پیشنهاد هدیه، می‌توان عکس‌العمل او در خرید محصولات را در جست‌وجوهای بعدی لحاظ کرد.

او می‌افزاید: الگوریتم انتخاب پیشنهاد در مدل‌های اینچنین، استفاده از الگوریتم درخت تصمیم (Decision Tree) است که در هر مرحله براساس پارامتر انتخاب مانند بودجه پیشنهادی، گزینه‌ها را غربال و محدود کرده و در هر مرحله باکم کردن گزینه‌ها، کاربر را در جهت انتخاب بهینه راهنمایی می‌کند.ازجمله پیشنهادهای در جهت بهبود عملکرد روبات بامیلو، افزودن معیارهای بیشتر به گزینه‌های غربال کردن پیشنهادها است تا خروجی ارائه‌شده به مشتری همراه با حداکثر انطباق با خواسته او باشد.

همچنین به جهت آشنا کردن تعداد بیشتری از کاربران با عملکرد این روبات می‌توان در صورت تمایل مشتری به سفارش محصول از پیشنهادهای روبات، تخفیف ویژه‌ای برای او در نظر گرفت. این امر سبب گسترش مراجعه به روبات از طریق بازاریابی ویروسی (Viral Marketing) و تبلیغات دهان‌به‌دهان می‌شود.

مصطفی رحمانی در گفت‌و‌گو با «فرصت امروز» می‌گوید: با توجه به همه‌گیر شدن استفاده از تلگرام در ایران و اعتماد به این پیام‌رسان توسط عموم مردم می‌توان گفت که هر کسب‌وکاری که با عموم مردم ارتباط دارد می‌تواند از روبات و کانال‌های تلگرامی استفاده کند. حتی پیش‌بینی‌شده که در سال‌های نه‌چندان دور نرم‌افزارهایی نظیر تلگرام می‌تواند جایگزین مناسبی برای وب‌سایت‌ها باشد و هر مدیری می‌تواند جهت کسب کار خود از کانال‌ها و روبات‌ها در این حوزه استفاده کند. از طرفی به‌تازگی حتی برخی از برنامه‌نویسان اقدام به برگزاری کلاس‌های ساخت روبات کرده‌اند.

عدم امکان هک توسط روبات‌های تلگرامی

رحمانی در پاسخ به این سوال که «با توجه به این موضوع که اعتماد مخاطبان نسبت به روبات‌ها کم است، ازنظر شما چه نوع روبات‌هایی برای این نوع کسب‌‌و‌کارها مناسب است؟ اظهار می‌کند: در ماه‌های اولیه فراگیر شدن تلگرام این سوال درست بود؛ چراکه شایعاتی مبنی بر هک شدن توسط تلگرام و روبات‌های دست‌ساز توسط برنامه‌نویسان وجود داشت اما با اعلام مدیران تلگرام مبنی بر ایمن بودن و غیرممکن بودن هک کاربران توسط نرم‌افزار، اعتماد به این نرم‌افزارها بیشتر شده و بنده به‌عنوان برنامه‌نویس و آزمایش‌کننده روبات‌های تلگرامی به این نتیجه رسیدم که امکان هک توسط روبات وجود ندارد. به‌صورت کلی شایعاتی مبنی بر هک شدن توسط روبات‌ها وجود دارد اما تمامی این هک‌ها به‌اصطلاح هک اجتماعی (عدم آشنایی کاربر به ایمن ساختن تلفن همراه) خود بوده است.

تبلیغات با حداقل هزینه

این کارشناس ارشد نرم‌افزار درباره استفاده از روبات‌های تلگرامی برای معرفی محصولات و برند اظهار می‌کند: با توجه به بالا بودن هزینه تبلیغات در رسانه‌های عمومی و همه‌گیر شدن تلگرام، روبات‌های تلگرامی می‌تواند بهترین گزینه جهت تبلیغات با حداقل هزینه باشد و در صورت ساخت محتوای خوب می‌تواند درآمد خیلی خوبی را با خود به همراه داشته باشد.

او درباره «اقدامات تشویقی که برای جذب مخاطبان بیشتر در این روبات می‌توان انجام داد» خاطرنشان می‌کند: با توجه به جامعه هدف وسیع جوان در ایران فقط می‌توان از بخش‌هایی که تاثیرگذاری بیشتری در جامعه دارند استفاده کرد؛ به‌عنوان نمونه تمام سایت‌های مهم، خبرگزاری‌ها و اشخاص سیاسی که تاثیرگذاری زیادی بین مردم ‌دارند، اقدام به ساخت کانال کردند و همین امر باعث شده مخاطبان اعتماد بیشتری به این شبکه اجتماعی داشته باشند.

ارتباط با نویسنده:a9631m@gmail.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/fbt65KWD
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایل
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه