جمعه, ۱۰ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Fri, 29 Mar(3) 2024 /
           
فرصت امروز

از وقتی که برای تهیه گزارش بازار به خیابان های تهران سرک می کشم،  تمام مسیر منتهی به بازار را پیاده می روم، با دقت بیشتری به ویترین مغازه ها و آدم های در حال گذر نگاه می کنم، پرسه می زنم و فکر می کنم. جالب است  به چیزهایی برمی خورم که شاید بارها از کنارشان گذشته ام و توجهی به آنها نداشته ام.

روزهای آخر پاییز است، در یک عصر دلگیر پاییزی از خیابان ولیعصر به سمت خیابان میرزای شیرازی قدم می زنم. با دیدن نشر چشمه درست در ابتدای این خیابان دلم وا می شود، داخل می شوم و با دیدن ویترین مغازه ها تفریح می کنم،  از کتابی خوشم می آید اما ته برج است و پولی برای خرید کتاب نمانده، از همین روی با حس خوشی که از مغازه گرفته ام به سمت عروسک فروشی های این خیابان حرکت می کنم.

عروسک ها صدایت می کنند

ساعت 5 عصر است با این حال اوایل خیابان میرزای شیرازی خلوت و ساکت به نظر می رسد. وجود چندین کافه و رستوران و پوشاک فروشی باعث شده رهگذران برای چند دقیقه ای در مقابل ویترین مغازه ها توقف کنند و نظاره گر باشند. در و دیوار این خیابان پر است از اعلامیه هایی که به ارمنی نوشته شده است. می گویند اکثر ساکنان این خیابان ارامنه هستند.

با دیدن این اعلامیه ها مطمئن می شوم که این حرف صحت دارد. مشخص است این اعلامیه ها به مناسبت شروع سال نوی میلادی نصب شده است. تا رسیدن به بازار عروسک فروش ها از شدت سرما می لرزم. خیابان تاریک است و رونقی ندارد، اما وقتی چهارراه و جایگاه پمپ بنزین این خیابان را رد می کنی گویی حس زندگی  و شادی به رگ های این خیابان تزریق می شود.

مثل این می ماند که وارد دنیای دیگری شده باشی،  همه جا روشن است و شلوغ. ویترین مغازه ها پر است از لوازم جشن کریسمس و بابانوئل و عروسک های زمستانی. چندماه پیش که برای خرید عروسک به این خیابان آمده بودم مغازه ها پر بود از عروسک های مینیون و خرس های بزرگ پولیشی.  ماشین برقی و عروسک های باربی که جای خود را داشتند اما حالا ویترین اکثر مغازه ها با فروش نمادهای کریسمس تزیین شده است. گویا سود سرشار این بازار یک ماهه تمام فروشندگان این راسته را ترغیب کرده تا همه عروسک های ویترین را جمع و راهی انبار کنند.

گره خوردن رنگ ها با صدای خنده کودکان

داخل یکی از مغازه ها می شوم؛ همه جا پر از رنگ است.  ناخودآگاه لبخند می زنم و با شوقی وصف ناپذیر خیره به عروسک های کریسمس،  قیمت را جویا می شوم. فروشنده می گوید: بابانوئل ها از 65هزار تومان که کوچک ترین سایز آن هاست شروع شده و به 500 هزار تومان می رسد. عروسک های ما برند هستند و موی استفاده شده در آنها طبیعی است،  این طور نیست که با شستن خراب شوند و موی آنها کنده شود.

از مغازه خارج می شوم. بیرون مغازه پر است از درخت های کاج مصنوعی که انواع چینی و تایلندی آن با قیمت های مختلفی به فروش می رسد. قیمت این درخت ها بسته به ارتفاع و جنس آنها بین 90 تا 700 هزار تومان متغیر است.

در این حال فروشنده ای به سراغم می آید و می گوید: درختان تایلندی گران تر هستند اما عمر بیشتری دارند و شما می توانید برای سال های بعد هم از آن استفاده کنید. برگ این درخت ها مانند درختان چینی با شست و شو نمی ریزد.

این فروشنده ادامه می دهد: تا چند سال پیش که کاج های چینی وارد بازار نشده بود مسیحیان از درخت های کاج واقعی برای جشن سال نو استفاده می کردند و آنها را با دست سازهای زینتی که اغلب از کشورهای اروپایی وارد می شد، تزیین می کردند. شاید عادت کرده ایم که در سطح بمانیم و ظواهر را حفظ کنیم. صدای خنده و ذوق کردن بچه ها در این خیابان تنها صدای آشناست. همه جلوی ویترین مغازه ها صف کشیده اند و والدین شان مرتب در حال عکس گرفتن هستند.

و باز هم چین حرف اول را می زند

حدود 14 مغازه عروسک فروشی در سمت چپ این خیابان وجود دارد. بین همه این مغازه ها تنها یک ویترین است که بدون  توجه به بازار داغ کریسمس با همان ویترین قدیمی خود مشغول  به کار است. داخل می شوم و به عروسک ها نگاهی می کنم؛ عروسک هایی که مناسب سیسمونی دخترانه است و کوچک ترین آن 25 هزار تومان قیمت دارد.

فروشنده می پرسد: برای چه سنی عروسک می خواهی؟ می گویم پنج تا شش سال مگر فرقی هم دارد؟ من از این عروسک خوشم آمده است. اما فروشنده با اعتماد به نفسی عجیب می گوید: بله فرق می کند سلیقه ما با سلیقه بچه ها بسیار متفاوت است. من روزانه با چندین کودک سر و کار دارم. امروزه بچه ها عروسک های عجیب و غریب را بیشتر می پسندند و سلیقه و انتخاب آنها با پدر و مادرشان متفاوت است.

از وی در مورد کیفیت عروسک های بازار می پرسم،  می گوید: عمده عروسک های این بازار چینی هستند. در حال حاضر تنها واردات از این کشور به صرفه است. قیمت عروسک های تولیدی این کشور پایین تر است و مشتریان ما قدرت خریدشان خیلی بالا نیست.

وی ادامه می دهد: اگر می خواستیم همین عروسک های موجود چینی بازار را از تایلند یا دیگر کشورهای اروپایی وارد کنیم باید تا سه برابر بیشتر هزینه می کردیم. تبعا قیمت فروش هم بالا می رفت و دیگر خریداری نداشتیم. تمام سعی ما این است که کیفیت های خوب این بازار را وارد کنیم تا مشتریان مان هم راضی باشند.

اجاره های بالا و فروش پایین

کم کم گرسنه ام می شود. بوی شیرینی فروشی طلایی که توسط ارمنی های این منطقه اداره می شود ناخودآگاه من را به سمت خود می کشد. به سمت دیگر خیابان می روم تا خودم را به آنجا برسانم.  درست کنار این شیرینی فروشی مغازه ای به فروش قهوه و شکلات های خارجی مشغول است. از این مغازه قهوه ای می خرم و با شیرینی لذیذی که در دستم است خودم را در یک عصر دلچسب پاییزی مهمان می کنم.

سمت راست خیابان اما مغازه های کمتری وجود دارد که تعداد آنها به هفت عدد می رسد. مغازه های این سمت نیز ویترین های خود را با عروسک بابانوئل تزیین کرده اند. قد یکی از این عروسک ها تا یک متر و 60 می رسد و یک میلیون تومان قیمت دارد. داخل این مغازه ها علاوه بر ریسه های رنگارنگی که برای تزیین درخت کریسمس به فروش می رود، سرویس های غذاخوری و ماگ های فانتزی با طرح بابانوئل هم وجود دارد.

قیمت سرویس های بشقاب و زیردستی از 50 هزارتومان شروع و به 100 هزارتومان ختم می شود، ماگ ها نیز حدود 30 تا 40 هزار تومان به فروش می روند. با یکی از فروشنده ها در مورد قیمت رهن و اجاره مغازه ها گفت و گو می کنم، با ناراحتی تمام می گوید: متاسفانه قیمت اجاره مغازه ها هر سال بالاتر می رود با این تفاوت که قیمت خرید مردم بسیار پایین آمده و کار ما دیگر سودی ندارد.

در حال حاضر شما برای رهن و اجاره یک مغازه 12 متری باید 40 میلیون تومان رهن و ماهانه 4 میلیون تومان اجاره بپردازید. رهن کامل یک مغازه 36 متری هم رقمی حدود 700 میلیون تومان است. وسط هفته است و بازار خیلی شلوغ نیست. اکثر فروشندگان در حال چیدن بارهای جدید خود هستند. 

از یکی از این فروشندگان در رابطه با روزهای شلوغ این بازار می پرسم،  می گوید: بازار ما دائمی نیست،  بسته به مناسبت های مختلف مثل کریسمس،  ولنتاین و عید، فروش ما تا حدی رونق می یابد. طی سال هم خانواده هایی برای خرید عروسک به مناسبت روز تولد فرزندان شان یا خرید بازی های فکری به این نقطه مراجعه می کنند.

شخصیت های کارتون فروزن و کلاه قرمزی جزو پرطرفداران

این روزها که این بازار حال و هوای کریسمس و جشن سال نوی میلادی را به خود گرفته است، قدم زدن در محله ارمنی نشین میرزای شیرازی حس متفاوت تری را برای تهرانی ها به همراه خواهد داشت.  با این حال اگر ماه های گذشته به این بازار آمده بودید، با خیل وسیع شخصیت های عروسکی کارتونی مواجه می شدید.

عروسک های این بازار اغلب متناسب با انیمیشن های روز تغییر می کنند. همه نوع اسباب بازی در این بازار عرضه می شود؛ از  ماشین های کوچک گرفته تا عروسک های بزرگ و گران قیمت. نفیسی یکی از فروشندگان جوان این راسته است که در مورد عروسک های پرفروش این روزها می گوید: شخصیت های کارتون فروزن، یعنی اولاف، السا و آنا پرطرفدارترین عروسک های ما هستند. مینیون،  کیتی، گارفیلد و شخصیت های عصر یخبندان در رتبه های بعدی قرار دارند. 

البته عروسک کلاه قرمزی هم جزو معدود شخصیت های کارتونی ایرانی است که همچنان فروش خود را دارد. ناگفته نماند برای کسانی که قصد برپایی یک جشن تولد باشکوه را دارند این راسته یکی از مکان های خوب برای خرید این لوازم محسوب می شود. معمولا داخل همه مغازه ها علاوه بر عروسک، لوازم تزیینی مثل بادکنک،  کلاه،  جعبه کادو،  شمع،  کارت پستال و. . . عرضه می شود.

فروش لباس شخصیت هایی مثل بنتن و آدم فضایی نیز در عروسک فروشی های این راسته دیده می شود. خلاصه اگر قصد خرید،  تفریح یا شاد شدن را دارید بهتر است سری به این نقطه از تهران بزنید،  قطعا حال خوبی را تجربه خواهید کرد و مطمئن باشید که دست خالی بازنمی گردید.

***

حال و هوای جشن سال نو در خیابان میرزای شیرازی

حال این بازار خوب است

این روزها قدم زدن در خیابان میرزای شیرازی فرصتی است که شاید یک بار در سال شانس دیدن آن را داشته باشید. راسته عروسک فروشی میرزای شیرازی به استقبال جشن سال نو میلادی رفته است.

مردی لباس بابانوئل به تن کرده است و با بچه ها عکس می گیرد، البته برای گرفتن هر عکس باید 5 هزار تومان بپردازید! دیدن شادی بچه ها و صدای خنده هایشان سرمای زمستان را از یاد می برد. همه آنچنان محو تماشای ویترین ها و عکس گرفتن هستند که متوجه گذر زمان نمی شوند.

همه جور اطلاعات که لازم است بدانید

میرزای شیرازی اما روحانی ای بود که با صدور فتوا، واگذاری امتیاز تنباکو به انگلیسی ها را لغو کرد. بعدها این خیابان به احترام وی با این نام، نام گذاری شد. از چه زمانی عروسک وارد ایران شد؟ تاریخچه ورود اسباب بازی به ایران نیز به سوغاتی های فرنگی که ناصر الدین شاه هنگام بازگشت از اروپا می آورد، بازمی گردد.

از آن زمان تا به امروز کم کم عروسک ها مدرن تر شدند تا امروز که با انواع مختلف آنها در ارتباط هستیم. شاید برایتان جالب باشد بدانید چین یکی از بزرگ ترین کشورهایی است که عروسک های خود را به تمام دنیا صادر می کند. با این حال آمار و ارقام نشان می دهد که آمریکا بزرگ ترین تولیدکننده اسباب بازی در جهان است. گفتنی است بیشترین رشد بازار در بخش اسباب بازی ها در دست کشورهایی همچون برزیل، روسیه، چین و هند است.

کیفیت ضعیف عروسک های ایرانی

یکی از فروشندگان این راسته می گوید: این روزها بچه ها جذب بازی های کامپیوتری و موبایل ها شده اند.شاید چندین سال پیش اوضاع بهتری داشتیم. غالب مردم برای هدیه دادن به اسباب بازی  فروشی ها مراجعه می کردند و فروش خوبی داشتیم اما الان تنها از ویترین ها دیدن می کنند و قیمتی می گیرند و می روند.

یکی دیگر از همکاران وی به ما ملحق می شود و ادامه می دهد: با این حال نمی توان کتمان کرد که عروسک هنوز در بین خیلی از بچه ها خواهان خود را دارد. وقتی در مورد کیفیت عروسک ها و بازار فروش آنها می پرسم، می گوید: اکثر خانواده ها به محض شنیدن اینکه جنسی ایرانی است نمونه خارجی اش را می خواهند و می گویند  عروسک های ایرانی بی کیفیت است.

نمی دانم شاید بچه ها دیگر حرف اول را در خانواده ها می زنند، در گذشته قیمت عروسک ها خیلی مهم بود اما الان خانواده ها به راحتی برای عروسک های خارجی پول های خوبی می پردازند.
 
کار آن وری ها اصولی است

بیرون از مغازه با یکی از مشتریان مغازه صحبت می کنم، برای مطمئن شدن از حرف های فروشنده  از این خریدار در مورد کیفیت جنس های ایرانی می پرسم،  می گوید: چند سال پیش برای خرید عروسک به این بازار آمدم اما قیمت بالای عروسک باعث شد از خرید آن صرف نظر کنم و از فروشنده های دستفروش همین حوالی با قیمتی پایین تر عروسکی را برای فرزندم بخرم،  به محض یک بار شست و شو تمام مواد داخل عروسک بیرون زد و دکمه هایش افتاد، همان تجربه باعث شده دیگر عروسک ایرانی برای کودکم نخرم، بیشتر هزینه می کنم و کالایی باکیفیت تر می خرم و به نظرم عقلانی تر است.

همراه وی که برای خرید بازی فکری به این بازار آمده بود،  ادامه می دهد: بازی های آموزشی که در داخل کشور تولید می شوند اکثرا مناسب سنینی که روی جعبه گفته شده نیستند، اما نمونه های خارجی به این صورت نیستند و اگر گفته شده این بازی فکری برای سنین سه ساله مناسب است دقیقا همین طور است، به همین جهت نمی توان آن بازی را برای کودک چهار ساله خریداری کرد.

این عروسک چند؟

یکی دیگر از فروشندگان این راسته می گوید: به مناسبت ولنتاین عروسک ها و نمادهای این روز را می فروختیم که به ما تذکر داده شد. وی ادامه می دهد: در این مغازه ما برای هر سلیقه و توان مالی عروسک داریم.

این فروشنده یک عروسک بی کیفیت نشانم می دهد و می گوید این یک شخصیت کارتونی پرطرفدار است که نمونه ایرانی آن 20 هزار تومان است، درحالی که هر کسی به فراخور وسعش می تواند نمونه های خارجی و با کیفیت آن را تا 200 هزار تومان بخرد.

ارتباط با نویسنده: Leilashirzad69@gmail.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/UyLrTSN3
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاروکیلقطعات لیفتراکدستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورلیفتراکپرس لاین ساخت پرسشنامهرمان پرطرفدارسررسید 1403طراحی سایت فروشگاهشیر برقی گازتیزهوشان پایه ششمخرید نرم افزار حسابداریخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه