دوشنبه, ۱۵ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۴ / Mon, 5 May(5) 2025 /
           
فرصت امروز

بنا به پیش‌بینی موسسه اقتصادی اکونومیست، ایران تا سال 2020 قادر خواهد بود 2میلیون و 500هزار دستگاه خودرو تولید کند و از این بین حدود 2میلیون دستگاه مصرف داخلی خواهد بود، اما آنچه اهمیت دارد این است که آیا خودروسازان خصوصی خواهند توانست سهم بالاتری را از بازار کسب کنند یا همچنان خودروسازان دولتی به امپراتوری خود ادامه خواهند داد؟

برای پاسخ به این پرسش بهتر است ابتدا تحلیلی از اوضاع اقتصادی کشور داشته باشیم و همچنین تاثیر صنعت خودروسازی بر اوضاع اجتماعی و اقتصادی کشور.

میزان پیش‌بینی سهم خودروسازان خصوصی از سهم آینده بازار ایران

صنعت خودروسازی و به‌خصوص خودروسازان داخلی به‌دلیل ایجاد اشتغال و ارزش افزوده برای دولت‌ها در ایران یک صنعت سیاسی محسوب می‌شود.

از سوی دیگر اقتصاد ایران ماهیتی دولتی دارد که این ساختار با توجه به وضع موجود به ناچار ادامه خواهد یافت. در حقیقت دولت چاره‌ای جز این نیز نخواهد داشت چراکه اصلاح ساختارهای نادرستی که در طول چند دهه وجود داشته یک‌شبه امکان‌پذیر نیست و در دل اصلاح آنها مشکلات عدیده به‌وجود می‌آید و برای اصلاح نیاز به یک جو سیاسی آرام و برنامه مدون و علمی با مدیریتی توانمند و تغییر نگاه از تمام ارکان و نهادهای اجتماعی است. 

از سوی دیگر خودروسازان بزرگ جهانی به‌خصوص فرانسوی‌ها به لحاظ پاره‌ای از مسائل بین‌المللی بیشتر از سایر خودروسازان جهانی علاقه‌مند به همکاری با خودروسازان داخلی هستند چراکه همواره بازار ایران برای آنها بازاری بکر بوده و در طول سال‌های گذشته منفعت بالا و گاهی فوق‌العاده داشته و خیال ندارند این بازار بزرگ و مطلوب را به سادگی واگذار کنند و همیشه با دو غول بزرگ خودروسازی کشور که دولتی هستند همکاری داشته و شاید همکاری خودروسازان فرانسوی با خودروسازان دولتی را بتوان مصداق همکاری دولت‌های ایران و فرانسه نامید و دیگر کشورهای اروپایی مانند آلمان و آسیایی‌های دیگر چون ژاپن و کره ترجیح می‌دهند یا شریک چندم خودروسازان دولتی باشند و یا با خودروسازان خصوصی  همکاری کنند.

قطعا سهم خودروسازان خصوصی از لحاظ تعداد افزایش می‌یابد اما باز هم در مقایسه با خودروسازان دولتی سهم قابل توجهی نیست و زمانی این امر تحقق می‌یابد که دروازه‌های اقتصادی کشور با برنامه درست باز شود و محیط رقابت اقتصادی سالم به‌وجود آید. یادمان باشد سرمایه‌گذار خصوصی به امنیت بیش از هر چیز دیگر نیازمند است تا سرمایه خود را وارد کند. باید فرهنگ تولید و ارزش آن رواج یابد و دولت با وضع قوانین روان و شفاف محیط رقابتی سالم را فراهم آورد تا رقابتی شایسته پدید آید، در غیر این صورت بازهم شاهد وضع موجود و انحصار بی‌چون و چرای چند خودروساز دولتی خواهیم بود.

کارشناس صنعت خودرو

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/PL6yYpxG
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
سفارش سئو سایتلوازم یدکی تویوتاتولید کننده پالت پلاستیکیirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامضد یخ پارس سهندمشاور مالیاتیمشاوره منابع انسانیتخت خوابخرید PS5خرید سی پی کالاف دیوتی موبایلواردات از چیناکستریم VXخرید از چینخرید جم فری فایرتخت خواب دو نفرهویزای استارتاپ فنلاندکابینت و کمد دیواری اقساطیپالت پلاستیکیکارگاه مادر و کودکتاسیس کلینیک زیباییچوب پلاستماشین ظرفشویی بوشکوچینگ چیستهارد باکسدستگاه برش لیزرقیمت طلای آبشدهکامیونت فورسموزبلاگقرص لاغریقیمت امروز لوله گلخانهخرید بلیط هواپیما
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه