سه شنبه, 25 شهریور 1393 - 15:27

با واگذاری تعهد شماره‌گذاری اولیه خودروهای وارداتی

در حالی که خریداران خودروهای وارداتی خبر ندارند برای نخستین شماره‌گذاری یک دستگاه خودروی وارداتی باید چهار خودروی فرسوده از رده خارج کنند، برخی از  واردکنندگان خودرو از ناآگاهی آنها سوءاستفاده کرده و با امضای قراردادی شماره‌گذاری خودروی وارداتی را به خریداران واگذار می‌کنند. خریدارانی که با قیمت پایین و مناسب برخی خودروهای وارداتی مواجه می‌شوند و ذوق‌زده قرارداد خرید را امضا می‌کنند، خبر ندارند که ممکن است چه کلاه بزرگی سرشان رفته باشد.
اما این گروه از خریداران خبر ندارند که براساس قانون، شماره‌گذاری اولیه خودروهای وارداتی برعهده واردکنندگان است و خریداران قادر به انجام شماره‌گذاری نیستند. همچنین خریداران خبر ندارند که به ازای واردات هر دستگاه خودروی خارجی باید چهار دستگاه خودروی فرسوده را اسقاط کنند که قانون این تعهد را برعهده واردکننده گذاشته است.
به گزارش ایرنا، در واقع برخی واردکنندگان خودروی خارجی برای فرار از مسئولیت اسقاط خودروهای فرسوده، با امضای این قراردادها، خریداران را با مشکل مواجه می‌کنند.
مجتبی شفیعی قائم مقام رییس ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و سوخت در این باره می‌گوید: در برنامه جدید ستاد در سه ماه اخیر بحث اسقاط خودروهای فرسوده برعهده واردکنندگان است، برخی واردکنندگان قراردادهایی را با خریداران امضا کرده‌اند که تعهد شماره‌گذاری خودرو را برعهده خریدار گذاشته‌اند و این در حالی است که نخستین شماره‌گذاری تنها بر عهده واردکننده است و هیچ خریداری امکان شماره‌گذاری را ندارد.
با مصوبه هیات وزیران، به ازای واردات خودرو با مصرف سوخت کمتر از شش لیتر یک خودرو، برای وارد کردن خودرویی که بین شش تا 10 لیتر سوخت مصرف می‌کند، چهار خودرو و به ازای وارد کردن خودروی با مصرف سوخت بیش از 10 لیتر شش خودرو از رده خارج می‌شود.

بلاتکلیفی خریداران «پارس تندر» سایپا

زمان تحویل برخی خودروهای خریداری شده از شرکت سایپا بیش از حد طولانی شده و صدای خریداران را درآورده است. به طوری که برخی خریداران خودروی «پارس تندر» سایپا با وجود گذشت حدود دو ماه از موعد تحویل خودروی خود هنوز موفق به دریافت خودرو نشده‌اند.
به گزارش ایسنا، در این زمینه یکی از خریداران خودروی پارس تندر شرکت سایپا می‌گوید: پنجم اسفند 1392 یک دستگاه خودروی اقساطی با موعد تحویل تیر ماه امسال خریداری کردم، ولی با وجود گذشت بیش از دو ماه از موعد تحویل، هنوز موفق به دریافت خودروی خود نشده‌ام.
وی اظهار می‌کند: پس از پیگیری‌های فراوان یکی از مدیران فروش سایپا به من گفت که خط تولید پارس تندر متوقف شده و هم‌اکنون بیش از 2000 تعهد عقب افتاده برای این خودرو وجود دارد. پس از آن، این فرد صحبت خود را تغییر داده و اظهار کرد که خط تولید متوقف نشده، اما تولید پارس تندر به دلیل شرایط تحریم و نبود قطعات به روزانه 17 یا 18 دستگاه کاهش یافته است.
این وضعیت در حالی است که شنیده شده برخی دیگر از خریداران خودروی پارس تندر سایپا موفق شده‌اند با استفاده از ارتباطاتشان خودروی خود را زودتر از موعد تحویل بگیرند.
برخی دیگر از ثبت‌نام‌کنندگان نیز با طرح این سوال که اگر سایپا به هر دلیلی امکان تحویل خودروهای فروخته شده در موعد مقرر را ندارد پس به چه دلیل از خریداران جدید ثبت نام می‌کند معتقدند، اگر میزان تولید پارس تندر منطبق با میزان تقاضا نیست چرا با وجود تعهدات عقب افتاده باز هم این خودرو پیش فروش شده است؟

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید