پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Thu, 2 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

قرارداد کارگر ساده عنوانی است که احتمالا در موارد متعددی با آن رو به رو شده اید. در آگهی های کاریابی، به تعدد مشاهده می شود که برای استخدام یک یا چند کارگر ساده، آگهی داده باشند. شاید از عنوان این قرارداد اینطور به نظر برسد که نسبت به سایر قراردادهای کار، مسئولیت کمتری برای کارفرما به همراه خواهد داشت اما باید به صراحت بیان کنیم که این تصور اشتباه است و این قرارداد نیز، به همان قوت سایر قراردادهای استخدامی، از قانون کار تبعیت می کند و باید به ضوابط و قوانین مربوط به این نوع رابطه کاری احترام بگذاریم.

بنابراین، اگر قصد دارید که یک یا چند کارگر ساده را استخدام کنید یا اینکه اگر در شرایطی قرار دارید که به عنوان یک کارگر ساده مشغول به کار می شوید، لازم است که درباره حقوق و تعهداتی که هر کدام از طرفین در این قرارداد به عهده دارند، اطلاعاتی را در اختیار داشته باشید. در این مقاله به صورت اختصاصی درباره نمونه قرارداد ساده کارگری توضیح می دهیم و این قرارداد را از ابعاد گوناگون مورد بررسی قرار خواهیم داد. تلاش داریم که در انتهای این مقاله به خوبی بتوانیم ماهیت حقوقی این قرارداد را درک کنیم و از ملزومات اصلی انجام این توافق، آگاه باشیم. با ما همراه باشید.

قرارداد کارگر ساده را از نظر قانون آن بشناسید!

منظور از قرارداد کارگر ساده چیست؟

قرارداد کارگر ساده یکی از انواع قرارداد کار (روی لینک قبل بزنید) است. قرارداد کار نیز به صورت اختصاصی از قانون آمره کار تبعیت می کند. به این دلیل به آمره بودن این قانون اشاره کردیم که تاکید کنیم رعایت قوانین کار برای هر دو طرف قرارداد الزامی است و نمی توان مغایر با آن توافقی انجام داد. با این پیش زمینه، به تعریف کارگر در این قانون می پردازیم.

مطابق با ماده 2 این قانون، کارگر شخصی است که به هر عنوان، در ازای دریافت مزد (حق السعی، حقوق) به درخواست کارفرما، اموری را انجام دهد.

یک نکته دارای اهمیت در این تعریف این است که حتی مدیران برجسته ای که به واسطه قرارداد استخدام (روی لینک قبل بزنید) در یک مجموعه مشغول به فعالیت هستند، در تعریف قانون، کارگر شناخته می شوند. به همین ترتیب، کارگر ساده، در واقع یک نیروی کار انسانی است که تخصص و تجربه ندارد و به نوعی به تازگی مشغول به کار شده است.

کارگران ساده بعد از کسب تجربه، تخصص و مهارت، به مرور به کارگران متخصص تبدیل می شوند و بدون شک، افزایش تخصص کارگران، افزایش میزان درآمد آن ها را نیز به همراه دارد. مانند مدیران برجسته ای که در ابتدا کارمندان ساده ای بوده اند.

بنابراین، منظور از قرارداد کارگر ساده ، قرارداد با یک نیروی انسانی تازه کار و بدون تخصص است.

قرارداد کارگر ساده را از نظر قانون آن بشناسید!

چگونه با کارگران ساده، قرارداد کارگر ساده امضا کنیم؟

قانون کار در ماده 7 اینطور بیان می کند که قرارداد کار هم به صورت شفاهی و هم به صورت مکتوب معتبر است. نمونه قرارداد ساده کارگری ، شکل مکتوب این قرارداد است که میان کارگر و کارفرما امضا می شود. این قرارداد مطابق با قانون کار تهیه شده است و تعیین شروطی مغایر با این قانون در متن قرارداد صحیح نیست. اشاره ماده 7 قانون کار به اعتبار قراردادهای شفاهی، این مساله را روشن می کند که ارتباط کارگری و کارفرمایی به هر طریقی که میان طرفین برقرار شود، به این معنی است که میان آن ها قرارداد کار ایجاد شده است و طرفین مطابق با قانون از حقوق و تعهداتی نسبت به یکدیگر برخوردار هستند.

بنابراین، لازم است که مطابق با شرایطی که دارید از یکی از انواع فرم قرارداد کارگر ساده برای امضای قرارداد و شروع همکاری استفاده کنید.

فرم قرارداد کارگر ساده در انواع مختلفی مانند قرارداد کار موقت (روی لینک قبل بزنید)، کار دائم، کار آزمایشی، کار ساعتی و حتی روزمزد میان طرفین امضا می شود.

حقوق، مزایا و ساعت کاری قرارداد کارگر ساده

هدف از ایجاد و نگارش قانون کار، رفع تبعیض و جلوگیری از بهره کشی و سوء استفاده از کارگران بود. به همین منظور این قانون ابعاد مختلف این رابطه کاری را مد نظر قرار داده است و برای آن قواعدی را مطرح می کند. برای مثال، وزارت کار هر ساله مبلغ مشخصی را به عنوان نرخ پایه حقوق کارگری اعلام می کند.

تعیین این مبلغ به این معنی است که کمترین میزان حقوق دریافتی کارگر باید این مقدار باشد و کارفرما نمی تواند با مبلغ کمتری با کارگر قرارداد امضا کند. اگرچه محدودیتی برای تعیین مبالغ بالاتر وجود ندارد و کارگرانی با تخصص و مهارت بیشتر، حقوق بیشتری دریافت می کنند اما کارگران ساده، مطابق قانون، باید حتما نرخ پایه حقوق وزارت کار را دریافت کنند.

علاوه بر میزان پایه حقوق، قانون کار حقوقی از جمله حق مسکن، حق اولاد، حق عایله مندی و موارد دیگر را نیز مطرح کرده است که باید حتما به کارگران ساده پرداخت شود. نکته دارای اهمیت این است که حتی اگر این موارد در قرارداد کارگر ساده نوشته نشده باشند نیز، کارفرما ملزم خواهد بود که مطابق با قانون عمل کند و پرداختی ها را انجام دهد. در غیر این صورت، کارگر می تواند نزد اداره کار، از کارفرمای خود شکایت کند و حقوق خود را مطالبه نماید.

علاوه بر میزان پایه حقوق و مزایا، قانون کار بازه زمانی کار روزانه را نیز معین کرده است. مطابق این قانون، کارگر ساده باید روزانه 7 ساعت و 20 دقیقه کار کند و مازاد این ساعت اضافه کار محسوب می شود.

چگونه برای قرارداد کارگر ساده بیمه در نظر نگیریم؟

یکی از متداول ترین سوالاتی که کارفرمایان زیادی درباره آن می پرسند، این است که چگونه می توانیم از پرداخت بیمه کارگران ساده چشم پوشی کنیم؟

در پاسخ به این سوالات باید به توضیح این مساله بپردازیم که قرارداد کارگر ساده و سایر انواع قرارداد کار، از قانون تامین اجتماعی تبعیت می کنند. این قانون نیز یک قانون آمره است که رعایت آن برای طرفین قرارداد الزامی است. حتی در قانون تامین اجتماعی برای عدم رعایت این قوانین جریمه های سنگینی در نظر گرفته شده است که همه کارفرمایان را به رعایت این قانون ملزم کند.

براساس مواردی که بیان شد، لازم است که حتما کارگر ساده خود را نزد تامین اجتماعی بیمه کنید، حتی اگر رابطه کاری شما به صورت روزمزد یا موقت باشد. یک نکته مهم دیگر در خصوص مساله بیمه این است که انجام هیچ توافقی لزوم اجرای این قانون را منتفی نمی کند.

برای مثال در مواردی پرسیده می شود که اگر کارگر رضایت داشته باشد یا اینکه اگر از کارگر امضا بگیریم که راضی به عدم پرداخت بیمه است، آیا مجدد اشکالی ایجاد خواهد شد؟

در پاسخ باید بگوییم بله! توافقی که میان طرفین و مغایر با قوانین آمره انجام شود اعتباری ندارد و اگر انجام شود نیز، در آن شرایط، هم کارگر می تواند نزد اداره کار شکایت خود را مبنی بر عدم دریافت حق و حقوقش مطرح کند و هم بازرسان تامین اجتماعی می توانند با مراجعه به کارگاه شما، کارفرما را جریمه کنند.

سخن آخر

تهیه و تنظیم قرارداد کارگر ساده و انواع دیگر قرارداد کار، نیازمند اطلاعات دقیقی از قوانین مرتبط با این قرارداد است. لذا به شما پیشنهاد می کنیم که اگر کارفرما هستید، پیش از امضای قرارداد، حتما با مشاوران حقوقی مطلع از قوانین مرتبط با قراردادهای کار، گفتگو کنید تا شما را در انجام این توافق راهنمایی کنند. در مقابل، اگر کارگر هستید نیز برای شما لازم و ضروری است که از حقوق خود در این قرارداد مطلع باشید. برای این منظور نیز، کسب اطلاعات حقوقی برای شما بسیار کارآمد خواهد بود.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/3gVyQm7k
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
عباس :
2 سال پیش
در مورد کارگر ساده نکات خیلی خوبی بود ممنون از فرصت امروز.
حمید رضا :
1 سال پیش
خیلی مطلب خوب و کاملی بود. به خاطر آگاه نبودن از همین نکته ها، قرارداد درست نداشتیم و یکی از کارگرها ازمون شاکی شده.
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهمریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیون
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه