جمعه, ۳۱ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

تا مدت ها ایران تنها کشور صادرکننده زعفران شناخته می شد اما در سال های اخیر کشورهای دیگری مانند اسپانیا و امارات رقیب ایران در تجارت زعفران شده اند. کیفیت زعفران رکن اصلی موفقیت در تجارت این محصول با ارزش است. کیفیت زعفران در درجه اول به پیاز زعفران بستگی دارد. پیاز زعفران انواع مختلفی دارد. با ما همراه باشید تا اطلاعاتی نظیر پیاز زعفران، کاشت زعفران، قیمت انواع پیاز زعفران و... را با شما به اشتراک بگذاریم.

زعفران گرا نترین ادویه‌ی جهان است که طعم و عطر بی نظیر آن طرفداران بی شماری دارد. این طلای سرخ از دیرباز همراه آشپزخانه و سفره‌ی ایرانیان بوده است. و علاوه بر کاربرد خوراکی، فواید و کاربردهای درمانی و دارویی نیز دارد.

پیاز زعفران چیست؟

عامل تکثیر گیاهان مختلف، متفاوت است. تکثیر اکثر گیاهان بر عهده بذر است، اما عامل رشد و تکثیر برخی از گیاهان مانند زعفران پیاز یا بنه (corm) می باشد. پیاز زعفران اشکال مختلفی از جمله: بیضوی، دایره ای و تخم مرغی دارد که متداول ترین شکل آن تخم مرغی می باشد. پیازها تقریبا سفید رنگ هستند که الیاف پوشالی قهوه ای رنگی، اطراف پیاز زعفران را احاطه می کند. این الیاف برای پیاز فواید زیادی مانند حفظ رطوبت پیاز، مقاومت آن نسبت به تغییر دما، گرما و سرما دارد.

پیاز زعفران چیست؟ قیمت انواع پیاز زعفران چقدر است؟

انواع پیاز زعفران کدامند!؟

پیاز زعفران براساس معیار هایی مانند وزن و منطقه کاشت به انواع مختلفی تقسیم می شوند. این عوامل بر قیمت انواع پیاز زعفران نیز تاثیر گذار هستند.

انواع پیاز زعفران براساس وزن آن ها:

وزن پیاز ها مهم ترین معیار دسته بندی انواع پیاز زعفران در نظر گرفته می شود. بر این اساس 3 نوع پیاز زعفران وجود دارد.

پیازهایی با وزن بالا: دارای وزنی بیشتر از 16 گرم هستند.

پیازهای با وزن متوسط: دارای وزنی بین 12 تا 16 گرم هستند.

پیازهایی با وزن کم: وزنی بین 8 تا 12 گرم دارند.

پیازهایی که وزن بیشتری دارند، مواد مغذی بیشتری نیز دارند در نتیجه کیفیت آن ها بالاتر است. پیازهای با وزن بالا بهترین نوع پیاز در این دسته بندی محسوب می شوند. طبیعتا هر چه که وزن بیشتر پیاز باشد قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود. این یعنی قیمت انواع پیاز زعفران با وزن بالا، بیشتر از قیمت انواع پیاز زعفران با وزن کم هستند.

 

پیاز زعفران چیست؟ قیمت انواع پیاز زعفران چقدر است؟

 

انواع پیاز زعفران براساس منطقه کاشت:

دومین معیار برای دسته بندی انواع پیاز زعفران، منطقه کاشت پیازها می باشد.

خاک مناطق مختلف، متفاوت است. خاک ها ممکن است از نظر بافت، حاصل خیزی، مواد آلی، pH و... تفاوت های زیادی با یکدیگر داشته باشند. تمام موارد ذکر شده عواملی هستند که به طور مستقیم و غیر مستقیم بر کیفیت پیاز زعفران تاثیر می گذارند.

برای مثال در خاک های قلیایی جذب برخی از عناصر ضروری مانند عناصر کم مصرف مختل می شود در نتیجه کیفیت پیاز کاهش می یابد. و بالعکس اگر خاک غنی از مواد غذایی برای گیاه باشد پیازهای باکیفیتی تولید می شود. بنابراین بهترین پیاز های زعفران آن هایی هستند که در شرایط منطقه ای ایده آل رشد می کنند.

خاک ایده ال باید بافت تقریبا لومی شنی داشته باشد، میزان مناسبی از مواد آلی در آن باشد، pH مناسب در حدود 6/5 تا 7/5 داشته باشد، شور نباشد و... .

انواع پیاز زعفران براساس نوع کشت زعفران:

پیازهای مناسب برای کشت خاکی:

در این نوع کشت علی رغم پیازهای درشت، پیازهای کوچک و کم وزن نیز قابل استفاده هستند. زیرا در کشت خاکی پیازها تقریبا 7 سال در خاک باقی می مانند و می توان آن ها را با استفاده از کودهای آلی و معدنی تقویت کرد تا وزن و سایز آن ها افزایش یابد. قیمت انواع پیاز زعفران برای کشت خاکی نسبت به کشت گلخانه ای مناسب تر است.

 

پیاز زعفران چیست؟ قیمت انواع پیاز زعفران چقدر است؟

 

پیازهای مناسب برای کشت گلخانه ای:

برای کاشت زعفران در گلخانه پیازها باید درشت و وزن بالایی داشته باشند. شاید قیمت پیازهای با وزن پایین کمتر باشد اما استفاده از آن ها در این نوع کشت، بازدهی بالایی ندارد و در نهایت ضرر اقتصادی به همراه دارد. قیمت انواع پیاز زعفران برای کشت گلخانه ای بالاتر از کشت خاکی است.

 

کاشت زعفران:

کاشت زعفران به دو روش خاکی و گلخانه ای انجام می شود. روش خاکی به دو روش سنتی و مدرن (آرمانی) تقسیم می شود. روش کشت سنتی زعفران قدمتی هزاران ساله دارد. اما کشت مدرن زعفران در دو دهه اخیر انجام شده است.

کاشت زعفران به صورت خاکی:

در این روش پیازهای زعفران برای یکبار در خاک کاشته می شوند و تا 7 سال از همان پیازها زعفران برداشت می شود. کشت خاکی از کشت گلخانه ای متداول تر است و به وطور کلی از نظر اقتصادی به صرفه تر است.

روش کاشت سنتی زعفران:

در این روش ابتدا زمین شخم زده می شود و سپس پیازها با پراکندگی بالا (تقریبا 4 تن در هکتار) در زمین کاشته می شوند. در مرحله بعد زمین با استفاده از کودهای آلی مانند کودهای حیوانی تغذیه می شود. در این نوع کشت زعفران، کوددهی غالبا مدیریت نشده است و اصول مهم در کوددهی رعایت نمی شود.

روش کاشت مدرن زعفران (کشت آرمانی):

این نوع کشت نسبت به کشت سنتی از هر نظر سرآمدتر است چرا که کوددهی، تغذیه اصولی و همچنین تراکم بالای پیازها کاشته شده در خاک (تقریبا 10 تن در هکتار) بازدهی را بسیار زیاد افزایش می دهد. در کشت آرمانی نیز ابتدا زمین شخم زده می شود، سپس پیازها ضدعفونی شده و با تراکم بالا و پراکندگی کم کاشته می شوند. در مرحله بعد کوددهی اصولی انجام می شود. و در نهایت گیاهان آبیاری می شود و به گیاه اجازه رشد داده می شود.

روش کاشت گلخانه ای زعفران:

روش کاشت گلخانه ای زعفران برای مناطقی بهتر است که منابع آبی محدود است. اگرچه که زعفران از محصولاتی است که مصرف آب پایینی دارد. اما روش گلخانه ای کاشت زعفران می تواند همان میزان مصرف آب را هم به حداقل برساند. در این روش تمامی عوامل موثر بر رشد گیاه مانند نور، دما و رطوبت مدیریت شده و تحت کنترل است. در کشت گلخانه ای آبدهی گیاهان فقط باید از طریق رطوبت هوا تامین شود.

انواع زعفران بر چه اساسی تولید می شوند؟

براساس قصد کشاورز از کاشت زعفران، چگونگی برداشت زعفران و کیفیت آن انواع متفاوتی از زعفران وجود دارد. اگر هدف کشاورز از کاشت زعفران صادرات آن باشد، باید زعفران سوپرنگین تولید کند. کشاورزانی می توانند زعفران سوپر نگین را تولید کنند که هم مدیریت خوبی بر مزرعه داشته باشند و هم دستگاه خشک کن داشته باشند.

یا ممکن است هدف کشاورز تولیدحجم زیادی زعفران باشد، این کشاورز باید زعفران پوشال تولید کند. و کشاورزی که برای مصارف خانگی زعفران تولید می کند باید زعفران سرگل تولید کند. برای درک بهتر این موضوع در ادامه به معرفی انواع زعفران پرداخته ایم.

زعفران سوپرنگین:

این نوع زعفران از نظر ظاهری و کیفیت بهترین نوع زعفران است. و اعلاترین نوع زعفران محسوب می شود. سوپر نگین خوش رنگ و زیبا است به همین دلیل بازار پسندی بالایی دارد و معمولا برای صادرات استفاده می شود. زعفران سوپر نگین دارای کلاله های بلند با سر قلم های پهن می باشد و فاقد کلاله های شکسته و تیره رنگ است. قیمت این نوع زعفران از انواع دیگر بیشتر است.

زعفران سرگل:

زعفران سرگل به رنگ قرمز پر رنگ است و رنگ دهی بسیار بالایی دارد. در تهیه این نوع زعفران بخش سفید رنگ ریشه جدا می شود تا زعفران ظاهری یکدست به رنگ قرمز داشته باشد. این نوع از زعفران کیفیت خوب و قیمت مناسبی دارد.

زعفران پوشال:

این نوع از زعفران بخشی از خامه را دارد و ظاهری یکدست قرمزی ندارد و به راحتی قابل تشخیص است. زعفران پوشال نسبت به سایر انواع زعفران حجم بیشتر و قیمت پایین تری دارد به همین دلیل در صنایع مختلف از این نوع زعفران استفاده می شود.

زعفران دختر پیچ:

جداسازی و تهیه این نوع زعفران ساده است زیرا زعفران دختر پیچ شامل رشته کامل زعفران می باشد و نیازی به جداسازی زیادی ندارد و رشته های زعفران در کنار هم به صورت دسته قرار می گیرند. این زعفران عطر و طعم بسیار خوبی دارد.

قیمت پیاز زعفران چقدر است؟

اگر قصد اطلاع از قیمت و خرید پیاز زعفران را دارید باید بدانید که عامل اصلی مشخص شدن قیمت انواع پیاز عفران، وزن پیازها می باشد. حجم خرید و کیفیت پیاز نیز از دیگر فاکتورهای موثر بر قیمت است.

نکته قابل توجه این است که پیازهای زعفران غالبا به صورت عمده خریداری می شوند و خرید در حجم بالا، بر قیمت انواع پیاز زعفران تاثیر می گذارد. برای مثال: قیمت هر کیلو پیاز برای خرید 50 کیلویی با قیمت هر کیلو پیاز برای خرید 1 تنی متفاوت است. این یعنی هر چه که حجم خرید بیشتر شود قیمت انواع پیاز زعفران مناسب تر می شود.

به صورت کلی محدوده قیمت پیاز زعفران در این سالها از کیلویی ۱۰ هزار تومان شروع می شود و به کیلویی ۲۵ هزار تومان میرسد. این را باید بدانید که هر چقدر قیمت پیاز زعفران پایین تر از عرف بازار باشد، کیفیت پیاز زعفران به صورت ۱۰۰ درصدی پایین است. پس گول قیمت پایین پیاز زعفران را در اپلیکیشن آگهی و نیازمندی ها را نخورید.

همچنین شما برای خرید پیاز زعفران حتما باید کشاورزی را انتخاب کنید که آموزش و پشتیبانی را نیز در خدماتش داشته باشد. چرا که بهترین شخص و پشتیبان برای کشاورز تازه کار، کسی است که پیاز را از آن شخص خریداری کرده اید.

یکی از بهترین فروشگاه های آنلاین کود کشاورزی و فروش پیاز زعفران در این بدون شک وب سایت ماه کشت است که در کنار سایر خدماتش اقدام به فروش پیاز زعفران بهمراه پشتیانی و آموزش میکند. پس اگر قصد خرید پیاز زعفران یا اطلاع از قیمت پیاز زعفران را دارید حتما با این فروشگاه تماس بگیرید.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/rY6mFHvu
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرام
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه