این روزها رفتن به سمت کارآفرینی و در واقع بازار راه انداختن یک استارت آپ در حوزه های مختلف بسیار داغ و رایج است. علتش هم برمی گردد به این که پرداختن به یک ایدهی خام ولی بکر و تمرکز روی آن در بستر اینترنت راه پر درآمدی محسوب می شود، هر چند که قدم گذاشتن در این راه و پیدا کردن نیاز بازار و بعدش پیاده سازی آن، کار راحتی نیست و به برنامه ریزی و زیرساخت های فکر شده ای نیاز دارد، اما خب خیلی ها یک استیو جابز خلاق در خود می بینند و به فکر فروش محصول خلاقانهی خود هستند.
این وسط استفاده از درگاه پرداخت اینترنتی در جمع آوری درآمدها و آسان کردن راه پرداخت آنلاین هم برای استارت آپ ها جزو زیرساخت ها و برنامه ها به حساب می آید. سیستم پرداخت آنلاین می تواند مزایای کلیدی ای در فروش محصولات استارت آپ ها داشته باشند. به همین دلیل هم می خواهیم در ادامهی این مقاله به بررسی این موضوع و چگونگی تهیه درگاه پرداخت برای استارت آپ ها بپردازیم.
لازم است در ابتدا بگوییم که استارت آپ ها در واقع شرکت ها و کسب وکار هایی هستند که یک ایدهی بکر را به سمت ایجاد و فروش محصول یا خدماتی خلاقانه پیش می برند؛ البته فکر نکنید که این ایده ها لزوماً خیلی پیچیده و علمی هستند، یعنی حتماً نباید به طور مثال شبیه استارت آپ آمریکایی فیت بیت، گجت های پوشیدنی برای تناسب اندام تولید و پخش کنند و دهان همه را در دنیا آب بیاندازند. این ایده ها می توانند در ارائهی یک هنر دستی یا محصول خانگی هم باشند، مثل همین موارد بزرگ و کوچکی که این روزها در رسانه های اجتماعی و در بین کسب وکارهای آنلاین می بینیم. خب با این توضیح می رویم سر اصل مطلب.
کارآفرینان استارت آپ ها معمولاً به جنبه های مختلف کسب وکار و تجارت خود فکر می کنند و برای آن ها برنامه می چینند. این جنبه ها می تواند ساختن یک وب سایت جذاب و کاربردی، اطمینان از قابل اعتماد بودن زنجیره تأمین، اثرگذارترین کانال های بازاریابی، روش های قیمت گذاری محصولات و موارد دیگر باشد. اما به غیر از این موارد، کسب و کارهای این شکلی باید روی بهترین راه برای جمع آوری پرداخت ها از سمت مشتری هم تمرکز کنند. چرا؟
فکر کنید شما یک کار آنلاین با ایدهی سودآوری را شروع کرده اید، وب سایت یا فروشگاه خود را هم راه انداخته اید حالا درست در زمانی که مشتری می خواهد پول را واریز کند به چالش های مختلفی برمی خورید و در نهایت درصد فروش پایین می آید. می پرسید چه چالش هایی؟ خب خودتان را بگذارید جای مشتری به نظرتان روش کارت به کارت یا محدودیت در سقف پرداخت ها یا رفتن تا دم عابر بانک یا رفتن تا خود بانک برای پرداخت پایا و ساتنا زمان بر نیست؟
از طرف دیگر بعضی از کارآفرینان به طور مثال می خواهند در سطح بین المللی هم فعالیت کنند یا زیر ساخت های مربوط به پرداخت های ارزدیجیتال را مهیا کنند، درست همین جاست که ضرورت و نیاز به تهیهی درگاه پرداخت را حس می کنند و برای این که از بازار رقابت جا نمانند، لازم است دست به کار بشوند.
راستش خود شرکت های ارائه دهندهی درگاه های پرداخت اینترنتی نوعی استارت آپ هستند که در حوزهی فین تک یعنی حوزهی مالی فعالیت می کنند. اگر بخواهیم مسئله را باز کنیم، بهتر است مطلع باشید که درگاه ها در دو نوع مستقیم و واسط ارائه می شوند. با توجه به شرایط و مدارکی که دارید، می توانید یکی از این دو نوع را انتخاب کنید. می پرسید چه شرایطی؟
خب ارائه دهندگان اصلی درگاه در ایران دوازده شرکت به نام psp هستند. اگر شما از خود این شرکت ها درخواست درگاه کنید در واقع درگاه مستقیم خواهید گرفت. مزایای اصلی درگاه های مستقیم هم شامل موارد زیر است:
اما گرفتن این درگاه پرداخت به همین راحتی ها نیست، چراکه شما نیاز به ارائهی یک سری مدارک از جمله اینماد و مدارک مربوط به کسب وکار و داشتن وب سایت دارید. حالا اگر مجوزها را ندارید و با توجه به این که اصلاً استارت آپ ها در اصل شرکت های نوپایی هستند که کمی با ریسک جلو می روند، بهترین گزینه گرفتن درگاه پرداخت واسط است. در اصل شرکت هایی با نام پرداخت یار ما بین شما و pspها قرار می گیرند و شرایطی را ایجاد می کنند که دیگر نیازی به ارائهی اینماد و مجوزهای کسب وکار نداشته باشید. البته باید بدانید که:
برای دریافت درگاه مستقیم می توانید به وب سایت یکی از شرکت های psp مراجعه کنید و فرم و درخواست خود را ارائه بدهید. معمولاً یک روز طول می کشد که درخواست تان چک شود. بعد از آن مراحل احراز هویت که مربوط به تصویر شناسنامه و کارت ملی است انجام می شود و بعد مدارک لازم دریافت می شود. با توجه به سیاست هر شرکتی امکان دارد انجام یک سری مراحل به شکل حضوری باشد. بعد از تایید تمام مدارک معمولاً ۳ تا ۷ روز بعد درگاه در اختیار شما برای فعال سازی بر روی سایت قرار می گیرد. اگر به دنبال اطلاعات بیشتر از مراحل و نحوه دریافت درگاه پرداخت اینترنتی هستید، مقاله جامع و کاملی در این موضوع در لینک زیر وجود دارد که با مطالعه آن از چم و خم دریافت درگاه پرداخت آگاه خواهید شد.
https://rayanpay.com/مراحل-دریافت-درگاه-پرداخت-اینترنتی/
در دریافت درگاه پرداخت واسط شما می توانید به سایت یکی از شرکت های پرداخت یار که اعتبار آن ها در سایت شاپرک تایید شده مراجعه کنید. برای نمونه در سایت رایان پی درخواست و فرم خود را ارسال کرده و بعد مرحلهی احراز هویت را بگذرانید و بعد از تایید کارشناسان می توانید درگاه پرداخت خود را دریافت کنید. کارمزد رایان پی تنها یک درصد و تا سقف شش هزار تومان است که می تواند گزینه ی مناسبی برای شما باشد. نکتهی مهم دیگر این است که پرداخت یارها درگاه های بدون سایت هم ارائه می دهند، یعنی کسب وکارهایی که وب سایت ندارند برای رهایی از این چالش به راحتی می توانند لینک پرداخت مد نظرشان را از این شرکت ها تهیه کنند.
در مجموع می توان گفت درگاه های پرداخت مزایای زیادی در اختیار استارت آپ ها قرار می دهند. مزایایی مانند:
همان طور که در این مطلب بیان کردیم کارافرینان استارت آپ ها در رسیدن به هدف شان یعنی فروش محصولات و خدمات خلاقانه و بکر است، علاوه بر برنامه ریزی اساسی و کاربردی در شروع و پیشبرد فعالیت خود نیاز دارند در روند پرداخت و جمع اوری هزینه ها از روش های نوین استفاده کنند.