سه شنبه, ۴ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Tue, 23 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز
واکنش ها به برنامه دولت برای فروش اموال آزاد ادامه دارد

مولدسازی علیه خصوصی سازی

1 سال پیش ( 1401/11/11 )
نویسنده : ایمان ولی پور  

با گذشت چند روز از انتشار مصوبه «مولدسازی دارایی های دولت»، واکنش ها بدان کماکان ادامه دارد. برخی کارشناسان به نحوه نظارت بر تصمیمات هیأت انتخابی واکنش نشان داده اند و برخی دیگر به غیرشفاف بودن و محرمانه بودن اقدامات هیأت واگذاری انتقاد دارند. مصوبه ای که روی نحوه شناسایی و آزادسازی اموال غیرمنقول دولت از سوی یک هیأت هفت نفره برای تأمین بخشی از منابع بودجه دولت در سال آینده تمرکز دارد. دولت در لایحه بودجه سال 1402، حدود 108 هزار میلیارد تومان تامین منابع از محل فروش و مولدسازی دارایی های دولت در نظر گرفته كه با توجه به روند مولدسازی دارایی های دولت در سال های گذشته، هشدار نهادهای پژوهشی - از جمله مركز پژوهش ها - نسبت به بیش برآوردی آن را در پی داشته است. با این حال در آذرماه امسال، سران قوا در مصوبه ای به یك هیأت هفت نفره به ریاست رئیس جمهور و متشكل از نمایندگان دستگاه های مربوطه اختیارات ویژه ای داده و در كنار مواردی از جمله شناسایی تعیین تكلیف كامل اموال غیرمنقول دولت ظرف مدت یك سال و تعیین قیمت پایه و نهایی واگذاری دارایی های مشمول، موقوف الاجرا شدن قوانین مغایر با این مصوبه به مدت دو سال، مصونیت اعضای هیأت و مجریان نسبت به تصمیمات از هرگونه تعقیب قضایی را در نظر گرفته اند.

«محمد طبیبیان»، اقتصاددان با انتقاد از مصوبه «مولدسازی دارایی های دولت» می نویسد: «این دیگر از آن لِمها است که ته مانده و خاک و خل امکانات دولت هم جمع آوری شود، تحت عنوان مولدسازی». «حسن سبحانی»، استاد اقتصاد دانشگاه تهران نیز مصوبه «مولدسازی دارایی های دولت» را در صدر مواردی دانسته که خسارت هایی «در فقدان آگاهی از سازوکار و پیامد تصمیمات متوجه جامعه» خواهد شد. «حسین راغفر» هم این مصوبه را «خمیرمایه فساد» دانسته و می گوید: «فساد مساوی است با «انحصار» به علاوه «با صلاحدید» و منهای «پاسخگویی» و همانطور که دیده می شود مصوبه مولدسازی هم خمیرمایه یک فساد است.»

مولدسازی علیه خصوصی سازی

نگرانی از نحوه مولدسازی است

موضوع مولدسازی اموال در سطح جهانی نیز وجود دارد؛ چراکه اموال و دارایی های دولت تنها برای نسل كنونی نیست و یك موضوع بین نسلی به شمار می رود، اما شیوه اجرا و کیفیت این مولدسازی، محل سوال است. «محمد طبیبیان» در کانال تلگرامی خود با انتقاد از این مصوبه می نویسد: «یک گروه اموال دولت را تعیین، انتخاب و قیمتگذاری و به هر فرد یا نهادی صلاح دیدند واگذار کنند، از هر نوع تعقیب حقوقی هم مصون باشند. اسم این شیوه نو چیست؟ بخش خصوصی واقعی که از منابع تهی است یا دستش را تو رفته است. اگر هم امکانات عمومی با قیمتگذاری هیأتی واگذار شود بی تردید رانتی است. نهادهای حکومتی و خصولتی هم که بخواهند خریدار باشند به دلیل ضایعه سازی بلندمدت امکاناتی ندارند. اگر دارند منابع اضافی را رو کنند تا مردم خبردار شوند. یعنی شفاف سازی کنند. ته خط چه خواهد شد؟ یا قسطی خواهند خرید به این امید که در آینده از سود یا فروش قطعه ای و اوراقی پرداخت کنند که محتمل بعدا پرداخت هم نخواهند کرد. یا از منابع بانکی استفاده می کنند و بانک ها هم که حال خوشی ندارند، بانک مرکزی نقدینگی ایجاد خواهد کرد و تورم روی تورمی که از بودجه سال آینده درک می شود بار می شود.» این اقتصاددان با طرح این سوال که «واقعا قرار نیست مبنای قانونی در کار باشد؟» می افزاید: «اینکه یک مجموعه مدیر سیاسی به خودشان تعارف بزنند که از تعقیب حقوقی معاف، آیا ضمانتی وجود دارد که آیندگان از اینها و عاملین و ذی نفعان از دست رفتن و واگذاری و انتقال ثروت های عمومی حساب کشی نکنند؟»

«حسن سبحانی»، استاد اقتصاد دانشگاه تهران و نماینده پیشین مجلس نیز در توئیتی می نویسد: «در زندگی کاری ام مواقع بسیاری بوده است که حتی از شنیدن بعضی از تصمیمات اقتصادی که توسط مقاماتی اتخاذ می شد وحشت داشتم و از خسارت هایی که در فقدان آگاهی از سازوکار و پیامد تصمیمات، متوجه جامعه می شد بر خود می لرزیدم. تصمیم اخیر «مولدسازی دارایی های دولت» در صدر آن موارد است.» همچنین «وحید شقاقی شهری» با بیان اینكه «اصل مولدسازی هیچ ایرادی ندارد»، نگرانی ها را از بابت نحوه مولدسازی دانسته و می گوید: «آنچه محل شبهه و نگرانی می شود، نحوه مولدسازی دارایی های دولت و نگاه دولت به نحوه مولدسازی و محل مصرف حاصل از مولدسازی است، اما نگرانی ها از اینجا شروع می شود كه با نام مولدسازی، اموال دولت را به فروش برسانند و منابع حاصل از فروش آن را صرف هزینه های جاری و حقوق و دستمزدهای دولتی كنند.»

مصوبه مولدسازی؛ خمیرمایه فساد

«حسین راغفر» نیز در گفت‎وگو با «ایلنا»، مصوبه مولدسازی را «خمیرمایه فساد» تعریف کرده و می گوید: «فساد مساوی است با «انحصار» به علاوه «با صلاحدید» و منهای «پاسخگویی» و همانطور که دیده می شود مصوبه مولدسازی هم خمیرمایه یک فساد است. این مصوبه مولدسازی می تواند به معنای ورشکستگی های سیاست های اقتصادی دولت پس از جنگ تحمیلی تاکنون باشد.» به گفته این اقتصاددان نهادگرا، «هیأت واگذاری متشکل از هفت نفر است که این هفت نفر تشخیص می دهند کدام دارایی دولت مازاد است و باید مشمول واگذاری قرار بگیرد و این هفت نفر تعیین می کنند این دارایی ها با چه قیمتی و به چه نحوی و از چه طریقی واگذار شوند. معادله و فرمولی در فساد وجود دارد، اینکه فساد مساوی است با «انحصار» به علاوه «با صلاحدید» و منهای «پاسخگویی» که مجموع این معادله به فساد می رسد و همانطور که دیده می شود، مصوبه مولدسازی هم خمیرمایه یک فساد است.

او با بیان اینکه «در گذشته هم بیشترین فسادها از فرآیند خصوصی سازی ها شکل گرفته است»، توضیح می‎دهد: «اساسا مشخص نیست این هفت نفر با این سطح از اختیارات در هیأت واگذاری، نماینده چه گروه هایی هستند و منافع کدام گروه ذی نفوذی را دنبال می کنند و چه صلاحدیدی برای واگذاری اموال و قیمتگذاری را دارند و اساسا این اموال را به چه کسانی به فروش می رسانند و مهم اینکه به چه کسی پاسخگو خواهند بود.» به عقیده وی، «خصوصی سازی و این مصوبه، یک فساد بی مقدمه است اما با عناوینی مانند مردمی سازی اقتصادی و مولدسازی دارایی دولت به آن رنگ و لعاب می دهند؛ در حالی که ذات آن، فسادی است که گریبان اقتصاد را گرفته است. این مصوبه مولدسازی به غیر از افزایش نابسامانی های اقتصادی، چیزی دیگری را به دنبال ندارد. متاسفانه دولت برای تامین منابع در سال آینده به هر خار و خاشاکی چنگ می زند.»

«راغفر» در پایان با طرح یک سوال از دولت می پرسد: «مسئله این است که دولت امسال را با این وضعیت پشت سر گذاشت، برای سال بعد و بعدتر چه فکری دارد؟ دولت باید به دنبال ترمیم نظام مالیاتی فشل و عقب مانده باشد و از صاحبان ثروت مالیات بگیرد و نه اینکه مالیات تولیدکننده را افزایش دهد که هر روز هم باعث ضعیف شدن تولید در کشور می شود.»

ارتباط با نویسنده: IvanKaramazof@yahoo.com

برچسب ها : اخبار امروز
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/2lmniVLU
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
محمدرضا کیانفر :
1 سال پیش
. سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور گفت: جایگاه ما نوکری مردم است. آقای رئیسی، نوکری مردم پیشکش زیرا مردم نوکر نمی‌خواهند بلکه دولتی لازم دارند که مجری و مطیع قانون باشد براساس کدام قانون دارید اموال ملت را به نام مولد سازی می‌دزدید؟ دل تو کرد چرایی به برون ز آخر قالب، وگر آن نیست به هر شب به چراگاه چرا شد. خنک آنگه که کند حق گنهت طاعت مطلق، خنک آن دم که جنایات عنایات خدا شد. سرور گرامی، تنها راه نجات میهن اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم: 1- قطع دشمنی با آمریکا
رضا نیک خوی منفرد :
1 سال پیش
بنام خدا تضعیف یا تقویّت مقام معظم رهبری در مصوبه سران قوا در مولّد سازی رهبر معظم جایگاه خود را از قانون اساسی گرفته است، قانون اساسی هم به تایید و انتخاب مردم رسیده واختیارات رهبری در قانون اساسی به صراحت بیان شده است.رهبر فوق قانون نیست و خود نیز چنین داعیه ای ندارند،اگر چنین داعیه می داشتند،تمام انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان لغو و بیهوده وهزینه کردن برای آنها تلف کردن بیت المال بود. اگر مقام رهبری درهمان جایگاه قانونی خود تایید وتقویت شود، در واقع رهبری را تقو
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایل
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه