شنبه, ۱ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sat, 20 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

سوغاتی های محبوب جنوب ایران

اگر به مناطق جنوبی ایران سفر کنید، خواهید دید که برای خرید سوغاتی برای دوستان و آشنایان خود گزینه ها و انتخاب های زیادی پیش رو خواهید داشت. در جنوب خوراکی ها، صنایع دستی، پارچه ها، گلیم، فرش و ظروف گوناگونی وجود دارد که همگی آن ها برای سوغاتی بسیار مناسب هستند. در این مقاله به صورت کاربردی و جامع به معرفی سوغاتی های محبوب جنوب ایران می پردازیم و به این سوال که از شهرهای جنوبی سوغات چی بخریم؟ پاسخ خواهیم داد.

 

سوغات خوزستان

خوزستان به عنوان یکی از قدیمی ترین استان های ایران میزبان گردشگران با پرواز های متعدد است. این منطقه سوغاتی های زیادی همچون انواع مرکبات، کلوچه محلی، صنایع دستی و دیگر موارد دارد. اهواز که مرکز استان خوزستان است، به عنوان پنجمین استان پرجمعیت ایران شناخته می شود. استان خوزستان جلگه های حاصلخیزی دارد و همین موضوع سبب رونق کشاورزی در این منطقه شده است. اگر بلیط هواپیما به خوزستان خریداری کرده اید و قصد سفر به این استان را دارید، می توانید از محصولات زیر برای سوغاتی خریداری کنید.

  1. خرما: خوزستان یکی از بزرگترین قطب های تولید خرما و صادرات آن به سایر جهان است. خرمای استان خوزستان کیفیت بالایی دارد و طعم آن بی نظیر است. خرماهای گوناگونی در این استان وجود دارد. از این استان می توانید خرمای برهی، استعمران، کبکاب، خضراوی، گنتار، زاهدی، خاصویی، شکر، دیری و حلاوی برای سوغات خریداری کنید.
  2. کلیچه: یکی از خوشمزهترین شیرینی های محلی استان خوزستان کلیچه است. این شیرینی را می توانید از همه منطقه های استان خوزستان همچون دزفول، خرمشهر، شوشتر و دیگر موارد خریداری کنید. این شیرینی خوشمزه از خمیری که با زیره و ماست ترکیب شده، تهیه شده است. در وسط این خمیر یک خرما قرار می گیرد و در نهایت روی آن کنجد ریخته می شود.
  3. قلم نی: قلم نی مخصوص خوشنویسی یکی از بهترین سوغاتیهای استان خوزستان است. مرغوب ترین نوع قلم خوشنویسی در شهر دزفول ساخته می شود. قلم های خوزستان به دیگر مناطق جهان نیز صادر می شود.
  4. کپو بافی: منظور از کپو بافی نوعی حصیربافی است که در ساخت آنها از کامواهای رنگارنگ استفاده می شود. این محصولات به شکل ظرف و گنجه به بازار عرضه می شوند.

 سوغات خوزستان

سوغات بوشهر

بوشهر یکی از شهرهای بندری ایران است که در جنوب غربی کشور واقع شده است. این شهر مملو از آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری است. همچنین مردمان مهمان نواز و خونگرم منطقه نیز تعداد گردشگران این منطقه را افزایش داده است. سالانه افراد زیادی از تهران با بلیط هواپیما تهران بوشهر به این شهر سفر می کنند. بوشهر نیز همانند خوزستان خوراکی و صنایع دستی گوناگونی دارد که از جمله این سوغاتی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ارده بوشهری: یکی از خوشمزهترین فراورده هایی که از کنجد به دست می آید، ارده است که در بوشهر می توانید بهترین آن را خریداری کنید. ارده در کنار شیره خرما و شیره انگور مصرف می شود. ارده های بوشهری را در بسته بندی های شیک و مرتب در بازارهای محلی بوشهر می توانید پیدا کنید.
  2. پنیر نخل: پنیر نخل یک ماده سفید و ترد است از بخش میانی درخت خرما استخراج میشود. البته این ماده شیرین و خوشمزه را می توانید در جهرم استان فارس و استان هرمزگان نیز پیدا کنید.
  3. خارک: خارک نوعی خرما است که به دو صورت پخته و خام عرضه میشود. خارک یکی از لذیذترین خوراکی های جنوب ایران است. خارک با شکر به صورت شیرینی تهیه می شود.
  4. سفال: آب و هوای بوشهر گرم و شرجی است به همین دلیل مردمان آن برای خنک نگهداشتن آب و مواد غذایی از ظروف سفالی استفاده می کنند. این ظروف در رنگ ها و طرح های مختلفی عرضه می شوند و برای سوغاتی بسیار مناسب هستند.

 

 سوغات بوشهر

سوغات هرمزگان

هرمزگان از سمت جنوب با آب های خلیج فارس همسایه است. این استان جنوبی در شمال تنگه هرمز واقع شده است و مرکز آن بندرعباس است. هرمزگان یکی از زیباترین استان های جنوبی است که در فصل های مختلف گردشگران زیادی با خرید بلیط هواپیما و بعد رزرو هتل به آنجا سفر می کنند. این استان سوغاتی های هیجان انگیز زیادی دارد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. مرکبات: هرمزگان مملو از باغهای مرکبات است. دلیل آن هم خاک حاصلخیز و آب و هوای این استان است. مرکبات استان هرمزگان به کشورهای همسایه نیز صادر می شود.
  2. ماهی و میگو: ماهیگیری درواقع مهمترین شغل مردمان هرمزگان است. دلیل آن هم هم جواری با دریاهایی اطراف این استان است. این محصولات برای سوغاتی مناسب هستند البته باید فریز شده و یا به صورت تن و کنسرو باشند تا فاسد نشوند.
  3. صنایع دستی دریایی: در تمامی شهرهای بندری و ساحلی چه در شمال و چه در جنوب ایران، میتوانید صنایع دستی ساخته شده از محصولات دریایی را پیدا کنید. به عنوان مثال در هرمزگان ظروفی وجود دارند که با صدف های دریایی مزین شده اند، یا زیورآلاتی در این استان ساخته شده اند که در ساخت آن ها از حلزون، صدف، مرجان و دیگر موارد استفاده شده است.
  4. پارچهها و دوختنی ها: از دیگر سوغاتی های مشهور در جنوب ایران می توان به انواع لباس محلی، پارچه ها و محصولات دوختنی اشاره کرد. در جنوب ایران به خصوص استان هرمزگان پارچه های گلابتون دوزی، کم دوزی، خوس دوزی، سوزن دوزی و بافتنی هایی مانند داربافی، چنته دوزی و دیگر موارد وجود دارد.
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/VTRLYuGZ
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرام
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه