دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Mon, 29 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

بهره وری بیشتر گلخانه ها با لامپ های رشد گیاه

بهره وری بیشتر گلخانه ها با لامپ های رشد گیاه

امروزه با کم شدن آب و همچنین زمین های کشاورزی و باغداری، بسیاری از کشاورزان و باغداران به کاشت محصولات خود در گلخانه ها روی آورده اند. محصولاتی نظیر سیفی جات، سبزی خوردن، برهی از حبوبات و موارد بسیاری دیگر در گلخانه ها کشت می شوند. سوال اینجاست که آیا کیفیت و کیمیت محصولات گلخانه ای با طبیعی برابر است؟!

قطعا خیر. این موضوع بر هیچکس پنهان نیست که در چند سال گذشته کیفیت محصولات گلخانه ای مطلوب نبوده و توان رقابت با محصولات طبیعی را نداشتند. اما پیشرفت تکنولوژی به کمک محصولات گلخانه ای آمد و امکاناتی مانند تهویه های مناسب، کود و خاک مخصوص و لامپ های رشد گیاه، باعث ارتقای کیفیت آن محصولات شده است.

در ادامه با ما همراه باشید تا علاوه بر معرفی این لامپ ها، شما را با طرز استفاده از آن نیز آشنا کنیم.

لامپ های رشد گیاه

نور مصنوعی برای رشد گیاه

گیاه بسیاری از انرژی مورد نیاز خود را از نور خورشید دریافت می کند. با دریافت این انرژی قادر به فتوسنتز، رشد و باروری است. در نتیجه هنگام شب که نور خورشید وجود ندارد، این عملیات متوقف می شود. عملی که در گلخانه ها برای رشد گیاهان در شب انجام می دهند، تولید نور مصنوعی به روش های متفاوت است.

برای اینکار از لامپ های متفاوتی استفاده می کنند که به معرفی چند مورد از مهمترین های آن می پردازیم.

لامپ های رشته ای

لامپ های رشته ای دسته ای از لامپ ها با نور استاندار هستند که در اکثر خانه ها برای روشنایی از آن ها استفاده می کنند. این لامپ ها نسبت به دیگر انواع لامپ، ارزان تر هستند هرچند در گلخانه ها عملا بی فایده هستند. مصرف این لامپ ها زیاد است و بیشتر انرژی را به حرارت تبدیل می کنند.

در نتیجه ما استفاده از این لامپ ها را توصیه نمی کنیم، هرچند در صورت استفاده از آن سعی کنید لامپ را نزدیک گیاهان خود نکنید. زیرا گرمایی که تولید می کنند برای گیاهان مضر است.

لامپ های فلورسنت T5

لامپ های فلورسنت

این لامپ ها نسبت به لامپ های رشته ای انتخاب بهتری هستند. این لامپ ها اقتصادی بوده و مصرف انرژی معقولی دارند. لامپ های فلورسنت T5 در دو نوع لوله ای (برای محیط های بزرگتر) و فشرده (برای گیاهان آپارتمانی) تولید می شوند. از این لامپ ها می توان در گلخانه های کوچک استفاده کرد.

همانطور که گفتیم این لامپ ها مصرف انرژی معقولی دارند و گرمایی که تولید می کنند بسیار کمتر از لامپ های رشته ای است. در نتیجه در صورتی که نزدیک گیاهان قرار بگیرند، مشکل خاصی ایجاد نمی کنند. لازم به ذکر است که قبل از استفاده از این لامپ ها، حتما در مورد دمای رنگ آنها تحقیق کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

اگر توان هزینه بیشتری را دارید، از لامپ های فلورسنت مخصوص که جهت پرورش گیاهان طراحی شده است استفاده کنید. این لامپ ها رنگ های بهینه ای برای گیاهان دارند و به مراتب از لامپ هاب معمولی کارآمد تر هستند.

لامپ مخصوص رشد گیاه

لامپ های مخصوص رشد گیاهان

امروزه مدل های متفاوتی از لامپ های مخصوص رشد گیاهان در طیف های رنگی متفاوت و حتی برای گونه های خاص محصول تولید می شوند. محبوب ترین طیف رنگ ها سفید، بنفش، قرمز و آبی می باشد.

بنفش: نور بنفش در بین طیف های نوری، طول موج کوتاه تری دارد. اما انرژی این رنگ نور نسبت به دیگر رنگ ها بیشتر است. نور بنفش به جهت حفظ رنگ و بوی گیاهان ضروری است. این نور در بعضی از گیاهان، به جهت ثمر دهی و رشد رویشی نیز کاربرد دارد. برخی تحقیقات نشان می دهند که نور بنفش باعث بهتر شدن بوی گیاهان می شود. به علاوه، تولید آنتی اکسیدان در گیاهان را تقویت می کند. 

سفید: نور سفید تاثیر بسیار خوبی بر رشد گیاه دارد. طول موج های آبی و قرمز به جهت فتوسنتز مفید هستند. اما گیاهان از تمام طول موج های گوناگون نور استفاده می کنند. نور سفید قادر است تمام طول موج ها را تامین کند. هنگامی که گیاهان در فضای باز قرار دارند، از طریق خورشید نور سفید را دریافت می کنند.

قرمز: نور قرمز باعث تقویت فتوسنتز در گیاهان می شود. اما این نور هم به تنهایی تاثیر زیادی ندارد. نور قرمز به رشد و بزرگ شدن برگ ها و گل دهی و ثمردهی آنها کمک می کنند. تحقیقات ثابت می کنند که طول موج قرمز، باعث جوانه زدن بذر گیاه می شود.

آبی: آبی جزو نورهای سرد است و تاثیر بسیار مهمی در رشد گیاه دارد. این نور به سادگی توسط کلروفیل های گیاه جذب می شود. نور آبی در فتوسنتز موثر است، اما اگر با نور قرمز ترکیب شود تاثیر بهتری دارد. گیاهانی که برگ های متراکم، ضخیم و پررنگ دارند نور آبی را بهتر جذب می کنند.

زینولایت بزرگترین فروشگاه لامپ در ایران می باشد که انواع لامپ های رشد گیاه در آن موجود است. جهت مشاهده بیشتر، خرید و یا کسب اطلاعات می توانید به سایت زینولایت مراجعه کنید.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/CJZWcAX4
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهنهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوست
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه