سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Tue, 7 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

گیمیفیکیشن یعنی چه و چه نقشی در بازاریابی دارد؟

با کمی تحقیق در حوزه بازاریابی، نام های سرویس های بسیاری دیده می شوند که هر یک به نحوی به جذب و نگهداری مشتری کمک می کنند. گیمیفیکیشن یکی از همین سرویس ها است که در سال های اخیر توانسته محبوبیت زیادی پیدا کند. همین موضوع باعث شده تا سؤال گیمیفیکیشن یعنی چه ، زیاد به گوش برسد. این روش بازاریابی روش های گوناگونی دارد که از جمله آن ها می توان به گردونه شانس اسمارت اشاره کرد.

گیمیفیکیشن یعنی چه و چه نقشی در بازاریابی دارد؟

بی شک همه صاحبان کسب وکارها به دنبال بهبود شرایط کار، افزایش فروش و افزایش نرخ بازگشت مشتری هایشان هستند. همه این موارد در نهایت به سودآوری بیش تر منجر می شود که مهم ترین عامل موفقیت یک برند است. در این مطلب می خواهیم یکی از بهترین روش های برای بالابردن سوددهی کسب وکار را مورد بررسی قرار دهیم که گیمیفیکیشن نام دارد.

گیمیفیکیشن چیست؟

در پاسخ به سوال گیمیفیکیشن چیست خوب است بدانید که ابزارهای زیادی برای جذب مشتری و وفادارسازی آن ها وجود دارد. یکی از این روش ها که شاید به نسبت روش های قدیمی بسیار متمایز باشد، گیمیفیکیشن است. احتمالاً برای شما هم سؤال است که گیمیفیکیشن یعنی چه و این سرویس چه کارایی هایی دارد؟

اگر بخواهیم گیمیفیکیشن را به فارسی ترجمه کنیم، "بازی انگاری" بهترین و گویا ترین عبارت برای آن خواهد بود. زمانی که صحبت از گیمیفیکیشن می شود، در واقع به امکانات و ابزارهایی اشاره خواهد شد که به دنبال ایجاد سرگرمی و در نهایت ایجاد تعامل بیش تر با مشتری، کمک می کنند.

ابزارهای مختلفی را می توان زیرمجموعه گیمیفیکیشن دانست، اما به طورکلی هدف همه آن ها ایجاد تعامل بیش تر با مشتری از طریق بازی سازی و سرگرم کردنشان است.

اولین بار گیمیفیکیشن در کجا استفاده شد؟

اگر بخواهیم به تاریخچه گیمیفیکیشن در بازاریابی نگاهی بیندازیم، باید به سال ۲۰۰۲ برگردیم که برای اولین بار نام آن در رسانه ها شنیده شد. در ابتدای کار چندان توجهی به آن نشد، اما در همین حین تحقیقات زیادی در این حوزه صورت گرفت و در سال ۲۰۰۸ کتابی با عنوان «چگونگی استفاده از مکانیزم های بازی» منتشر شد که توجه زیادی به خود جلب کرد.

سال ۲۰۱۱ در واقع سالی بود که می توان آن را شروع قدرتمند گیمیفیکیشن دانست. در این سال صحبت زیادی از این سرویس در کنفرانس های مهم بازاریابی به گوش می رسید و شرکت های زیادی به استفاده از آن علاقه مند شده بودند.

گیمیفیکیشن تا به امروز تاریخچه پر فراز و نشیبی داشته و در این میان  سال هایی هستند که آمار توجه و علاقه شرکت ها به استفاده از این سرویس کاهش یافته بود. به طور دقیق نمی توان گفت که اولین بار کدام شرکت از این سرویس استفاده کرده است، اما شرکت  WIN EPIC بی شک یکی از اولین شرکت هایی است که گیمیفیکیشن را در مقیاس عملی اجرا کرد.

چه دلیلی دارد که این روزها کسب وکارها به سمت گیمیفیکیشن می روند؟

آشنایی با این روش بازاریابی روزبه روز در میان صاحبان کسب وکارها بیش تر می شود. با کمی تحقیق می توان متوجه شد که بسیاری از برندهای معروف از این روش در استراتژی بازاریابی خود استفاده کرده اند. طبیعی است که برای کسانی که اولین بار نام گیمیفیکیشن را می شوند سؤالاتی مانند گیمیفیکیشن یعنی چه ، پیش بیاید.

گیمیفیکیشن در بازاریابی

گیمیفیکیشن در بازاریابی به نسبت بسیار از روش های دیگر مزیت های بیش تری دارد و از این طریق اثرگذاری بسیار سریع تری در بالابردن تعامل با مشتری ها خواهد داشت. این تنها یکی از دلایلی است که باعث می شود این روزها کسب وکارها به سمت استفاده از گیمیفیکیشن بروند.

با ما در ادامه همراه باشید تا دلایل بیش تری برای استفاده از بازی انگاری در کسب وکارها بررسی کنیم.

1.       جذب مشتریان

استفاده از گیمیفیکیشن در کسب وکارها می تواند باعث جذب مشتریان جدید و افزایش رضایت مشتریان فعلی شود. با ارائه امتیازات، جوایز و فعالیت هایی که در بازی ها وجود دارند، مشتریان به تعامل بیشتر با برند ترغیب می شوند.

2.       بهبود و افزایش تعامل مشتری ها با برند

ماهیت بازی انگاری و جوایز و پاداش هایی که در انتهای هر مرحله به مشتری ها ارائه می شود، باعث می شود مشتری ها علاقه بیش تری به برقراری ارتباط با برند شما داشته باشند. در واقع گیمیفیکیشن برای مشتری تنها تبلیغ یک برند نخواهد بود و از طریق آن می تواند برای دقایقی از افکار روزمره خود رهایی پیدا کند. به علاوه که در انتهای مسیر هم جایزه یا پاداشی دریافت خواهد کرد.

3.       ارتقای نوآوری در میان کارکنان

استفاده از گیمیفیکیشن در بازاریابی یک برند علاوه بر مشتری ها، به تیم کارکنان آن کسب وکار هم کمک می کند، خلاقیتشان را پرورش دهند. در واقع برای این که تیم پشتیبانی بتواند تعامل مشتری را بالا ببرد، باید از بازی انگاری های خلاقانه استفاده کند و این موضوع نیاز به تفکر و استعداد زیادی دارد که پس از مدتی در کارکنان رشد می یابد.

به این ترتیب هم مشتری ها تعامل بیش تری با برند خواهند داشت و هم شما به عنوان صاحب یک برند می توانید کارکنان خلاق تری داشته باشید.

4.       افزایش بازده کسب وکار

زمانی می توان گفت که یک کسب وکار بازدهی خوبی دارد که فروش بالایی داشته باشد، کارکنانش از آن راضی باشند، مشتری ها ارتباط خوبی با برند برقرار کنند و استراتژی های بازاریابی مشخصی داشته باشد.

جالب است بدانید که به کمک گیمیفیکیشن شما می توانید تا حد زیادی به همه این اهداف دست پیدا کنید. هر چند که در این راه می توانید از ابزارهای دیگری هم استفاده کنید که به عنوان مکمل در کنار گیمیفیکیشن عمل می کنند.

نقش گیمیفیکیشن در بازاریابی چیست؟

گیمیفیکیشن در بازاریابی و کسب وکار عنوان یک روش نوین و مؤثر به کار می رود پس از تحقیقات و بررسی های بسیار، اثرگذاری آن کاملاً اثبات شده است. باتوجه به این توضیحات گیمیفیکیشن را می توان یکی از مؤثرترین و جذاب ترین روش های بازاریابی و مارکتینگ دانست که امکان رشد چشمگیر را برای برند فراهم می کند.

احتمالاً شما هم کنجکاو هستید که بدانید گیمیفیکیشن در بازاریابی و کسب وکار چه نقشی دارد که این روزها آن قدر از آن صحبت می شود.

  • ایجاد برند قوی: به کاربردن این روش در بازاریابی و کسب وکار می تواند باعث ایجاد برند قوی و شناخته شده شود. با ایجاد فعالیت هایی جذاب و خاص، مشتریان به یادگیری بیشتر از برند و همچنین بهبود رابطه با آن ترغیب می شوند.
  • بهبود رفتار مشتریان: استفاده از گیمیفیکیشن در بازاریابی و کسب وکار می تواند باعث بهبود رفتار مشتریان شود. با ایجاد فعالیت هایی که مشتریان را به انجام رفتارهای موردنظر ترغیب می کنند، می توان از رفتارهای نامطلوب مشتریان جلوگیری کرد. به عنوان مثال، ارائه امتیازات به مشتریانی که به زمان تعیین شده سفارش خود را تحویل گرفته اند، می تواند باعث بهبود رفتار مشتریان در این زمینه شود.
  • ایجاد تصور مثبت از برند: یکی از نقش های مهم استفاده از گیمیفیکیشن در بازاریابی این است که می تواند تصور مثبتی از برند در ذهن مشتری ها ایجاد کند. در واقع زمانی که مشتری می بیند برند شما برای برقراری تعامل از چه روش های خلاقانه ای استفاده کرده است، تصور بهتری از کسب و کار شما خواهد داشت.

گیمیفیکیشن در کسب وکار چه مزایایی دارد؟

بهترین راه برای این که مطمئن شوید گیمیفیکیشن برای کسب وکار شما مناسب است، بررسی مزایای آن خواهد بود. به طورکلی پیش ازاین که هر روش بازاریابی را برای استفاده انتخاب کنید، باید با مزایای آن آشنا شوید. به همین منظور در ادامه این مطلب هم چند مورد از مهم ترین مزایای گیمیفیکیشن را بررسی خواهیم کرد که کمک می کنند به سؤال گیمیفیکیشن یعنی چه، هم پاسخ دهید.

1.       افزایش وفاداری مشتری ها

یکی از اولین نتایج مثبتی که می توانید از راه اندازی گیمیفیکیشن در کسب وکار مشاهده کنید، این است که به مرور درصد وفاداری مشتری های شما افزایش خواهد یافت. این موضوع به واسطه استفاده از عوامل بازی سازی در بازاریابی و تعامل با مشتری به وجود می آید.

2.       افزایش انگیزه مشتری ها

گیمیفیکیشن یکی از خلاقانه ترین روش هایی است که می توانید برای بازاریابی به کار ببرید. شاید اجرای آن به نسبت برخی از روش های دیگر، کمی دشوارتر باشد، اما به طورکلی نتایج مثبت و دستاوردهای بیش تری هم خواهد داشت. بازی انگاری کمک می کند مشتری ها انگیزه بیش تری برای تعامل با برند شما داشته باشند.

دلیل این موضوع هم واضح است؛ چرا که هم با استفاده از بازی انگاری، سرگرم می شوند و در انتهای مسیر هم پاداشی مناسب دریافت می کنند.

3.       افزایش سوددهی کسب وکار

راه های بسیاری برای افزایش سوددهی یک کسب وکار وجود دارد و علم بازاریابی در این زمینه پیشرفت زیادی کرده است. یکی از همین روش ها، استفاده از بازی انگاری برای افزایش تعامل با مشتری خواهد بود. دقت کنید که بالابردن تعامل با مشتری با بهبود شرایط فروش یک کسب وکار رابطه مستقیمی دارد. به علاوه زمانی که فروش بالا برود، میزان سوددهی و درآمد خالص برند هم بالاتر خواهد رفت.

مزایای گیمیفیکیشن در کسب وکار

معایب گیمیفیکیشن کدام اند؟

استفاده از گیمیفیکیشن در کسب وکار، مزایای بسیاری دارد؛ اما همان طور که هر روش دیگری، ممکن است مشکلاتی داشته باشد، این روش بازاریابی هم معایبی دارد. شناخت این موارد به انتخاب دقیق تر شما کمک می کند، ازاین رو توصیه می کنیم در ادامه با ما باشید:

  • ایجاد حس تبعیض در برخی از مشتری ها: استفاده از گیمفیکیشن ممکن است باعث شود که برخی از کاربران به دلیل عدم شرکت در فعالیت های مختلف، از برخی امکانات مرتبط با گیمیفیکیشن نتوانند استفاده کنند و احساس تفاوت داشتن به آن ها دست بدهد.
  • خستگی کاربران: استفاده بیش از حد از المان های بازی انگاری مانند چالش ها و مسابقات، ممکن است باعث خستگی کاربران شود و در نتیجه، علاقه آن ها به محصولات و خدمات برند شما را کاهش یابد.
  • هزینه: طراحی و پیاده سازی بازی انگاری به نسبت بسیار از روش های بازاریابی دیگر، بیش تر است. این موضوع ممکن است برای کسب وکارهای نوپا که به تازگی فعالیت خود را شروع کرده اند، مشکلاتی را ایجاد کند.
  • مشکلات فنی: استفاده از سیستم های گیمیفیکیشن ممکن است باعث بروز مشکلات فنی شود که در صورت عدم وجود پشتیبانی درست و به موقع، باعث ازدست رفتن اطلاعات و خسارت هایی برای کسب وکار می شوند.

در چه کسب وکارهایی بهتر است از گیمیفیکیشن استفاده شود؟

جالب است بدانید که کسب وکارهای بسیار هستند که قابلیت اجرا و پیاده سازی گیمیفیکیشن را خواهند داشت. در ادامه با ما باشید تا چند مورد از آن ها را معرفی کنیم:

  • کافه ها و رستوران ها: بهترین مثال برای کسب وکارهایی که پتانسیل استفاده از گیمیفیکیشن را دارند، کافه ها و رستوران ها هستند. تعامل با مشتری و ایجاد ارتباط مثبت و سازنده با آن ها از جمله مهم ترین اهداف این کسب وکارها است که به کمک گیمیفیکیشن قابل اجرا خواهد بود.
  • آژانس های مسافرتی و شرکت های هواپیمایی: جلب توجه مشتری برای استفاده از خدمات و محصولات یکی از مهم ترین بخش های بازاریابی است. شرکت های هواپیمایی و آژانس های مسافرتی می توانند برای بالابردن آمار سفر با هواپیما، از بازی انگاری در تبلیغات خود استفاده کنند.

چند نمونه از کسب وکارهای که گیمیفیکیشن موفق دارند!

یکی از معروف ترین برندهایی که از این روش استفاده کرده است، نایک است. با بررسی برنامه نایک پلاس به راحتی می توانید پاسخ سؤال گیمیفیکیشن یعنی چه را متوجه شوید. این نرم افزار به کاربر اطلاعاتی مانند مسافت طی شده در هنگام دویدن و میزان کالری مصرف شده را گزارش می دهد و در حینی که کاربر از این برنامه استفاده می کند، به طور نامحسوس برند نایک تبلیغ می شود.

دولینگو دومین کسب وکاری است که توانسته گیمیفیکیشن را به درستی اجرا کند. این نرم افزار آموزش زبان را با استفاده از مکانیزم های بازی انگاری و پروسه ای جذاب انجام می دهد و این روزها بسیار محبوب شده است.

وب سایت اسمارت ایکس

شما چقدر با گیمیفیکیشن سروکار دارید؟

در طی روز ممکن است پیامک های تبلیغاتی زیادی برای شما ارسال شوند که بسیار تکراری و خسته کننده شده اند. در میان آن ها اما متنی وجود دارد که شما را با یک سرگرمی و جوایز نهایی آن دعوت می کند. این در واقع مثالی است برای نحوه ارائه گیمیفیکیشن به مشتری ها که تأثیر بسیار خوبی روی آن ها داشته و نرخ مشارکت بالایی دارد.

اگر قصد دارید به سؤال گیمیفیکیشن چیست پاسخ دهید یا از این روش برای کسب وکار خود استفاده کنید، توصیه می کنیم به وب سایت اسمارت ایکس سر بزنید. به کمک اسمارت ایکس می توانید با روش های مختلف استفاده از گیمیفیکیشن و روش راه اندازی آن آشنا شوید.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/dA73Ww6n
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفره
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه