یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sun, 5 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

اگر کرمان رفتیم از چه جاهایی دیدن کنیم؟

شهر کرمان یکی از بزرگترین شهرهای ایران و مرکز استان کرمان است که در جنوب شرقی کشور قرار گرفته است. کرمان از لحاظ تاریخی جزو 5 شهر اول ایران است. این شهر در گذشته نام های دیگری مانند بوتیا، کجاران (بم)، کریمان، کرمانیا، کارمانا و گواشیر نیز داشته است، همچنین نام آن را در کتیبه های داریوش، نوشته های یونانیان و حتی در شاهنامه‌ی فردوسی نیز می توان دید. این شهر از لحاظ جغرافیایی نیز منطقه ای کوهستانی و کویری محسوب می شود. این خصوصیات جغرافیایی، تاریخی و فرهنگی باعث شده این شهر دارای جاذبه های گردشگری متنوعی باشد. در این نوشته درباره‌ی اینکه در سفر به کرمان از چه جاهایی دیدن کنیم، بیشتر خواهیم گفت تا بتوانید از سفر خود نهایت استفاده و لذت را ببرید.

 

باغ شازده ماهان؛ سرسبزی در دل کویر

این باغ سرسبز که در جهان نیز به عنوان یکی از باغ های ایرانی معروف شناخته شده است، در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. این باغ که در دل کویر و به دست یک شاهزاده‌ی قاجاری ساخته شده است، در دو کیلومتری شهر ماهان در نزدیکی کرمان قرارگرفته است. این باغ دیدنی، سرسبز و مصفا سردری زیبا و دوطبقه دارد که از میان آن باغ قابل مشاهده است و در طبقه‌ی بالای آن، اتاق هایی برای زندگی و پذیرایی وجود دارد. این باغ یک نمونه‌ی تمام عیار از باغ های تخت ایرانی است. بنای اصلی باغ کوشک اصلی یعنی سکونتگاه دائمی یا فصلی مالک که در انتهای سربالایی باغ قرار دارد، است. اگر با خرید بلیط هواپیما تهران کرمان به این شهر سفر کردید از این باغ دیدنی که یکی از مهم ترین جاذبه های کرمان است، دیدن کنید.

 

مجموعه گنجعلی خان؛ یادگار حاکم صفوی

گنجعلی خان از حاکمان مشهور زمان شاه عباس است که حدود سی سال بر کرمان فرمانروایی کرد و در این مدت آثار و بناهای مختلفی در این شهر به وجود آورد. مجموعه‌ی گنجعلی خان که در مرکز شهر کرمان و در کنار بازار بزرگ این شهر قرار دارد یکی از مهم ترین مکان هایی است که توسط او بنا شده است. این مجموعه شامل میدان، مدرسه، بازار، مسجد، حمام، ضرابخانه و آب انبار است. این مجموعه بخشی از بازار بزرگ کرمان محسوب می شود و حمام آن که به موزه‌ی مردم شناسی نیز تبدیل شده است، به دلیل گچ کاری و معماری زیبا و همچنین نقاشی ها و تزئینات تاریخی آن، از مهم ترین بخش های این مجموعه به شمار می آید.

 

مجموعه وکیل؛ مجموعه ای تاریخی در شهر تاریخی کرمان

این مجموعه که شامل بازار، حمام، مسجد، کاروانسرا و آب انبار است در مرکز شهر کرمان قرار گرفته و طبق اسناد تاریخی به دستور محمد اسماعیل خان نوری وکیل الملک ساخته شده و به همین دلیل مجموعه‌ی وکیل نام گرفته است. حمام این مجموعه به سبک معماری زندیه و قاجاریه و به تقلید از حمام مجموعه‌ی گنجعلی خان ساخته شده و کاشی کاری های بی نظیری دارد. بازار آن نیز مانند باقی بازارهای ایرانی دراز و کشیده ساخته شده است. کاروانسرای وکیل با داشتن 120 حجره، یکی از بزرگترین کاروانسراهای ایران به شمار می آید.

 

کویر لوت؛ لذت گردشگری در صحراهای کرمان

70 درصد کویر لوت در کرمان قرار دارد؛ در نتیجه این کویر مقصد مناسبی برای بازدید و گردشگری مسافرانی است که به کرمان سفر کرده اند. این کویر گرم در کرمان دارای امکانات تفریحی ای مانند شترسواری، آفرودسواری، سافاری و موتورسواری نیز است. بهترین زمان برای سفر به این کویر در آب وهوای معتدل فصل های بهار و پاییز است. لذت دیدن ستاره های آسمان در شب این کویر، تجربه‎‌ی منحصر به فردی محسوب می شود.

 

کویر لوت؛ لذت گردشگری در صحراهای کرمان

 

گنبد جبلیه؛ یک بنای تاریخی و مرموز

گنبد جبلیه که به گنبد گبری نیز مشهور است در شرق شهر تاریخی کرمان قرارگرفته است. این بنای تاریخی هشت ضلعی، از سنگ ساخته شده است و به عنوان موزه سنگ نیز شناخته می شود و آثار سنگی و حجاری شده‌ی بسیاری درون آن قرار دارد. درمورد تاریخچه‌ی این مکان اطلاعات دقیقی در دسترس نیست. برخی این بنا را مربوط به دوران سلجوقی می دانند و برخی نیز معتقدند که تاریخچه‌ی این بنا به پیش از ورود اسلام بازمی گردد و احتمالا این مکان آتشکده و یا مقبره‌ی یکی از بزرگان زرتشتی بوده است.

 

گنبد جبلیه؛ یک بنای تاریخی و مرموز

 

ارگ بم؛ فرصت سفر به دل تاریخ

ارگ بم را می توان معروف ترین جاذبه‌ی گردشگری کرمان دانست. ارگ بم در جنوب شرقی حاشیه كویر لوت و نزدیک شهر بم قرار گرفته است. این ارگ تاریخی که به عنوان یک میراث ملی و همچنین جهانی به ثبت رسیده است، تا پیش از زلزله‌ی بم، بزرگترین سازه‌ی خشتی جهان به حساب می آمد. ارگ بم، شهری باستانی است که تاریخی 2500 ساله را یدک می کشد. این ارگ اهمیت زیادی در تاریخ ایران داشته و بارها مانع تجاوز دشمنان به خاک کشور شده است. این ارگ حدودا دو ساعت تا کرمان فاصله دارد. پیشنهاد می کنیم بازدید از ارگ بم را به آخرین روز سفرتان واگذار نکنید تا اگر بلیط هواپیما کرمان تهران را از قبل تهیه کرده اید، به دلیل فاصله از مرکز کرمان، دچار تاخیر و نرسیدن به پرواز نشوید.

یخدان مویدی؛ بزرگترین یخچال خشتی جهان

یخدان مویدی بزرگترین یخچال خشتی در جهان است که در کرمان قرارگرفته است. در گذشته مردم، به خصوص مردمان ساکن در مناطق کویری مانند کرمان که با مشکل آب بیشتری روبرو بودند، برای دست یافتن به آب و نگهداری از آن، روش های مختلفی داشتند و از قنات ها و آب انبارها و یخدان ها استفاده می کردند. یخدان مویدی، به علت اینکه آب قنات مویدی از زیر آن می گذرد به این شکل نام گذاری شده است. این یخدان که در دوره‌ی صفوی بنا شده است، سقفی به شکل مخروط دارد تا جذب نور آفتاب در آن در کمترین حالت ممکن باشد و همچنین دیوارهای بلندی به ارتفاع 20 متر اطراف آن را فراگرفته تا دمای درون آن پایین نگه داشته شود.

 

کلام آخر

شهر کرمان پر از جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی است. ما در این نوشته تنها به بخشی از این جاذبه ها که از مهم ترین آن ها به شمار می آیند، اشاره کردیم. از دیگر مکان های گردشگری این شهر تاریخی می توان به قلعه دختر، ارگ راین، بازار سنتی کرمان، باغ هرندی، مجموعه‌ی ابراهیم خان کرمان، پیست اسکی سیرچ، باغ فتح آباد، قلعه اردشیر کرمان و ... اشاره کرد. در گوشه گوشه‌ی این شهر یادگارهایی از دوره های مختلف تاریخی قرار گرفته است. با این وجود شاید در یک سفر نتوانیم به تمام این مکان ها سر بزنیم، به همین دلیل در این جا به بخشی از مهم ترین جاذبه هایی که می توانیم در یک سفر کوتاه از آن ها بازدید کنیم و مطمئن باشیم با شهر کرمان و زیبایی های آن آشنا شده ایم و از جذابیت های تاریخی آن بی بهره نمانده ایم.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/Uz1XECo7
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
زار :
8 ماه پیش
دراینجا یک ازصدبناهای تاریخی شهر تاریخی شهر کرمان مانند بازار های مسگری.کلاه مالی.کفاشی.حاج آقاعلی. بازار
حسن اعظمی :
8 ماه پیش
سلام و وقت بخیر جنوب استان کرمان۸گنج جیرفت و کهنوج عنبرآباد ورودبار فاریاب و قلعه گنج منوجان و جازموریان باجاذبه طبیعی و خداداییش مگر جز این استان محسوب نمی شوند که هیچگونه اطلاعاتی داده نمیشود خداکند امام زمان (ع)ظهورکندو کرمان جنوبی زودتر مستقل شود
جانان... :
8 ماه پیش
کرمان هم بره همیشه چاق کنه برا پادشاه بفرسته سی تا سی تا... نفرسته.. همچیش قطع و می کنم بوجه و همچی... بره چاق می کنی ومیفرستی پادشاه همیشه.. مهمان داره... همین که گفتم.... ها..... کوروش.... کرمان هم میخوامش... ها.... زدالو تازه و خشک هم میفرستید.... ها....... جانان کوروش پادشاه.....
رضایی :
8 ماه پیش
ارگ راین دومین بنای خشتی جهان است که تصویر آن شروع پست فوق است ولی توضیحی در باره آن وابشار راین نشده که امید است به شرح کامل منطقه گردشگری راین پرداخته شود
حمید :
8 ماه پیش
بزرگ ترین تپه های شنی ریگان علی اباد پشت ریگ ریگ درمانی
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه