شنبه, ۱۵ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sat, 4 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

به آن قسمت از ساختمان های مسکونی، صنعتی و تجاری که تجهیزات مرتبط با گرمایش و سرمایش ساختمان در آن قرار دارد موتورخانه می گویند. در واقع موتورخانه قلب تپنده ساختمان محسوب می شود.

با طرز کار موتورخانه آشنا شوید!

موتورخانه چیست؟

موتورخانه یک سیستم گرمایشی پرکاربرد است که از طریق گرم کردن یک منبع مرکزی گرما و توزیع آن گرما در سراسر ساختمان به حفظ دمای داخلی محیط و گرم نمودن آب مصرفی کمک می کند و از قطعات مختلفی تشکیل شده است که هرکدام وظیفه ی خاصی برعهده دارند.

ابعاد و تجهیزات مورد استفاده در موتورخانه رابطه ی مستقیمی با مساحت ساختمان دارد. اگر یک ساختمان واحدهای زیادی داشته باشد به فضای موتورخانه بزرگتر و تجهیزات بیشتری نیاز دارد.

طرزکار موتورخانه

در اینجا مراحل اساسی برای درک نحوه عملکرد موتورخانه آمده است:

تولید گرما

 سیستم های موتورخانه معمولا یکی از دستگاه های زیر را بعنوان منبع حرارتی استفاده می کنند:

کوره: در یک سیستم هوای اجباری، یک کوره سوخت (مانند گاز طبیعی، نفت یا پروپان) را برای تولید گرما می سوزاند. مبدل حرارتی در کوره گرم می شود و یک فن دمنده هوا را روی مبدل حرارتی فشار می دهد و هوا را گرم می کند.

بویلر: در سیستم دیگ بخار، آب در واحد دیگ گرم می شود. سپس آب گرم از طریق لوله ها به رادیاتورها، گرمایش از کف یا سایر انتشار دهنده های گرما منتقل می شود. رادیاتورها و لوله ها گرما را به هوای اطراف منتقل و اتاق را گرم می کنند.

توزیع

 هوا یا آب گرم شده توسط شبکه ای از کانال ها (برای سیستم های هوای اجباری) یا لوله ها (برای سیستم های دیگ بخار) در سراسر ساختمان توزیع می شود. این شبکه منبع حرارت مرکزی را به اتاق ها و فضاهای مختلف متصل می کند.

کنترل ترموستات

 برای کنترل موتورخانه از ترموستات استفاده می شود. این به شما امکان می دهد دمای داخلی مورد نظر را تنظیم کنید. هنگامی که دمای اتاق به زیر نقطه تنظیم می رسد، ترموستات سیگنالی را برای شروع یا افزایش تولید گرما به سیستم گرمایش می فرستد.

طرزکار موتورخانه

انتشار گرما

در سیستم های هوای اجباری، فن دمنده کوره، هوای گرم را از طریق کانال ها به داخل اتاق ها انتقال می دهد. در سیستم های مبتنی بر دیگ، آب گرم از طریق رادیاتورها، لوله های کف یا پانل های دیواری به گردش در می آید. این ساطع کننده های گرما، گرما را در اتاق آزاد می کنند و هوا و اشیاء را گرم خواهند کرد.

منطقه بندی (اختیاری)

برخی از سیستم های موتورخانه قابلیت منطقه بندی را ارائه می دهند. منطقه بندی به شما این امکان را می دهد که دما را به طور مستقل در مناطق یا اتاق های مختلف ساختمان کنترل کنید. این می تواند آسایش و بهره وری انرژی را با هدایت گرما فقط در جایی که لازم است بهبود بخشد.

نظارت و ایمنی

 سیستم های گرمایش مرکزی اغلب دارای ویژگی های ایمنی، مانند شیرهای فشار (برای دیگ ها) و آشکارسازهای مونوکسید کربن (برای سیستم های سوخت سوز) هستند. نگهداری و بازرسی منظم برای اطمینان از عملکرد ایمن و کارآمد ضروری است.

خاموش و خنک کننده

هنگامی که به دمای مطلوب رسید، ترموستات به سیستم گرمایش سیگنال می دهد که تولید گرما را متوقف کند. در برخی موارد، سیستم های تهویه مطبوع مرکزی را نیز می توان در سیستم موتورخانه ادغام کرد تا در صورت نیاز سرمایش را فراهم کند.

بهره وری انرژی

سیستم های موتورخانه مدرن به گونه ای طراحی شده اند که از نظر انرژی کارآمد باشند. آنها ممکن است شامل ویژگی هایی مانند ترموستات های قابل برنامه ریزی، دیگ های بخار یا کوره های با راندمان بالا و عایق برای به حداقل رساندن اتلاف گرما باشند.

منبع سوخت

نوع سوخت مورد استفاده (به عنوان مثال، گاز طبیعی، نفت، برق) بسته به سیستم موتورخانه می تواند متفاوت باشد. انتخاب منبع سوخت مناسب بر هزینه های انرژی و ملاحظات زیست محیطی تأثیرگذار است.

تجهیزات موتورخانه

  • مخازنی برای جمع آوری و نگهداری آب داغ مصرفی
  • دستگاه های سرد کننده آب
  • بویلر با دیگ آب داغ
  • پمپ مخصوص برای پمپاژ آب گرم و سرد
  • اتصالات و لوله ها برای انتقال آب
  • تنظیم کننده های چیلر
  • سنسورها
  • تنظیم کننده های شعله
  • سوپاپ های الکتریکی
  • برج خنک کننده

موتورخانه هوشمند

انواع موتورخانه

موتورخانه ها بر اساس نوع ساختمان به انواع مختلفی مانند موتورخانه صنعتی، مسکونی، بیمارستانی، تجاری و اداری طبقه بندی می شود که در بین آن ها موتورخانه ساختمانی و صنعتی از اهمیت بیشتری برخوردارند.

نکاتی برای بهینه شدن کارکرد موتورخانه

  • سرویس کاری به موقع تجهیزات و انجام تنظیمات لازم
  • مشعل و شعله گاز باید با دیگ تطابق داشته باشد.
  • عایق کاری لوله ها و دیگ
  • رسوب گیری و شستشوی دیگ

موتورخانه هوشمند

امروزه ادغام فناوری هوشمند در سیستم های موتورخانه محبوبیت زیادی پیدا کرده است. ترموستات های هوشمند و سیستم های کنترل گرمایش امکان نظارت و کنترل از راه دور موتورخانه هوشمند را فراهم می کنند که منجر به صرفه جویی در انرژی و راحتی ساکنین می شود.

برای راه اندازی و اجرای موتورخانه هوشمند پیشنهاد می شود از شرکت هایی مشاوره بگیرید که سابقه درخشانی در زمینه اجرای تجهیزات هوشمند سازی ساختمان داشته باشند. در این راستا شرکت نیتا صنعت هوشمند، با داشتن 17 سال سابقه در زمینه هوشمند سازی و پیمانکاری برق و با به انجام رساندن 180 پروژه موفق، همواره رضایت مشتریان را به خود جلب کرده است.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/Z6ZtHDEN
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه