یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sun, 19 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

در شماره های قبل پنج رمز از رموز موفقیت در کسب و کار را براتون توضیح دادم. در این شماره به دو رمز دیگر می پردازم.

ششم: هدف

در استراتژی کسب و کار هدف خیلی مهمه. بدون داشتن هدف شما مسیر را اشتباه می رید. هدف شما از راه اندازی کسب و کار باید کاملا مشخص باشه.

تو می تونی چند تا هدف داشته باشی و می تونی هدف ها تو دسته بندی کنی. مثلا بگی هدف کوتاه مدت من اینه که در سال اول 5درصد سود داشته باشم و نیروهایم را از سه نفر به پنج نفر افزایش بدم.

اما هدف میان مدت من اینه که تولیدات شرکت را به شهرهای دیگر به جز تهران صادر کنم و بتونم سهم بیشتری در بازار داشته باشم. مثلا سهم خودم رو در بازار از 3درصد به 6درصد افزایش بدم. 

اما در اهداف بلند مدت می تونید به بازار خارج و صادرات بین المللی در بازه زمانی پنج ساله فکر کنی و بگی تا پنج سال آینده باید شرکت را به یه هلدینگ غذایی تبدیل کنم و سهمی در بازار جهان هم داشته باشم. مثلا یک درصد از بازار افغانستان و عراق را برای صادرات محصولات غذایی خودم جذب کنم.

نکته ای که در اهداف مهمه اینه که اهداف شما باید جزیی، مصداقی و کاربردی باشه. خیلی ها هنوز فرق هدف با آرزو رو نمی دونن. 

از یکی پرسیدم هدفت از اینکه کارگاه پرده دوزی راه انداختی چیه؟ گفت: هدفم اینه که برای خودم یه ماشین آخرین مدل بخرم. این یه آرزویه و با هدف فرق داره.

هدف از کسب و کار باید جزیی باشد و قابل دسترسی. مثلا تو کارگاه پرده دوزی راه می اندازی تا بتونی حداقل در مدت شش ماه 30 تا مشتری از محله خودت پیدا کنی و با این 30 مشتری مبلغ 40 میلیون تومن درآمد داشته باشی. اون وقت تو برای رسیدن به هدف جزیی که پیدا کردن 30 تا مشتری است تلاش می کنی و برای خودت یه بازه زمانی مثلا سه ماه تعریف می کنی. یعنی هر ماه 10 نفر باید به جمع مشتریان تو اضافه بشن و به عبارت جزیی تر هر هفته دو تا سه نفر باید مشتری جدید داشته باشی. وقتی برنامه جذب مشتری اینقدر ریز و جزئی و دقیق باشه برای رسیدن به این برنامه هدفمند تلاش می کنی.

بعضی از کسانی که تازه کسب و کار راه انداختند آرزوها و رویایی دارند که کاملا آرمانی و دست نیافتنی است. این را همیشه بدونید پول در کسب و کار کم کم به دست میاد اگر دیدی یه کاسبی یه شبه میلیاردر شد به کارش شک کن. کاسب نیست. کار دیگری می کند که به ما مربوط نیست.

تو نمی تونی یک ساله و دوساله کرور کرور پول به دست بیاری. از قدیم گفتند پول علف خرس نیست. برای پول باید زحمت کشید. برنامه ریزی کرد. هدف داشت. مدیریت کرد تا آروم آروم بتونی پولدار بشی. تمام کاسبای پولدار کسانی اند که سال ها و سال ها کار کردن و الان هم در میانسالی یا پیری دارن کار می کنن و برای کارشون هدف دارن.

پولدار شدن یکی از اهداف می تونه باشه. یه کاسب می تونه به توسعه شرکت و کارخانه و فروشگاه هم فکر کنه. به افزایش تولید فکر کنه. به جذب مشتری بیشتر فکر کنه. به ایجاد سهم بیشتر در بازار فکر کنه. به رونق کسب و کار و تولید و فروش فکر کنه. به صادرات و واردات فکر کنه. وقتی به همه اینا فکر کنه پول هم میاد. آدم های بزرگ تو کسب و کار هیچ وقت نمی گن ما برای پول کار کردیم. اونا عاشق کارشون بودن و هستن. همین عاشق بودن براشون سرمایه است.

تو می تونی اهداف مشخصی برای موفقیت و پیشرفت کارت داشته باشی و اون اهداف تو رو به پول و سرمایه می رسونه، اما اگه بدون هدف بخوای کاری رو شروع کنی قبول کن که از الان تو شکست خورده ای.

هفتم: انگیزه

یکی از عوامل موفقیت در کسب و کار وجود انگیزه برای صاحبان کسب و کاره. بدون انگیزه کار پیش نمی ره. تو باید انگیزه لازم رو برای کار کردن داشته باشی. هیچ وقت انگیزه تو برای کار کردن از دست نده. در اوایل کار به سختی پیش می ره. درآمد تو در سال اول یا کمه یا اصلا درآمدی نداری اما هر روز بر سرمایه غیر مالی تو اضافه می شه.

 فکر نکن که از همون ماه اول باید پول در بیاری. البته بعضی شغل ها که فروش مستقیم داره و با مشتری طرف است مانند سوپرمارکت از همون نخستین روز یه مقدار فروش داره اما بعضی شغل ها تا ماه ها هم نمی تونی یک تومن درآمد کسب کنی و فقط باید خرج کنی و زمینه را برای بازاریابی و فروش فراهم کنی. به همین خاطر اگر انگیزه تو برای کار کردن کم باشه، نمی تونی به هدفت برسی. 

فرهاد کوه کن عاشق بود و با عاشقی و انگیزه رسیدن به معشوق ذره ذره کوه را شکافت و از تکه سنگ ها تندیس شیرین ساخت تا بتونه به معشوق برسه.

معشوق تو هم در کسب و کارت می تونه هدفت باشه. اگر می خوای به هدفت برسی باید با شور و نشاط و انرژی و انگیزه باشی. نباید آیه یأس بخونی نه نمی شه. ما در کسب و کار نمی شه و نمی تونم نداریم. همه چی رو مثبت نگاه کن.

 درست از همون زمانی  که تو احساس خستگی و بی حوصلگی و بی انگیزگی می کنی رقیب با انگیزه بالا میاد و جاتو می گیره و از تو رد می شه.

 از شوماخر قهرمان رالی جهان پرسیدن راز موفقیت تو در چیه؟ گفت: رمز موفقیت من اینه که درست از جایی که رقبا پا رو روی پدال ترمز می ذارند و وامی ایستند من با انگیزه تمام پا رو روی پدال گاز می ذارم و به جلو می رم.

 این نقل قول ژاپنی رو آویزه گوش کن تا بتونی با انگیزه در کارت موفق بشی:

اگه یه نفر یه کاری رو بتونه انجام بده، من هم می تونم انجامش بدم، اما اگه هیچ کس نتونه یه کاری رو انجام بده من باید انجامش بدم.

این راز موفقیت هر آدمی می تونه در کسب و کار باشه. اگر در سال اول نتونستی درآمد خوبی داشته باشی نگران نباش. فکر نکن تو بلد نیستی. معمولا در هر کاری سال اول ضرره سال دوم سر به سره. سال سوم 10درصد سود داره و سال چهارم 30درصد. اگه به این قانون اعتقاد داشته باشی و بتونی با انگیزه قوی دوام بیاری شک نکن یکی از بزرگ ترین کارآفرینان ایران می شی.

برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/Qsw6PWXE
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبول
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه