جمعه, ۱۰ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Fri, 29 Mar(3) 2024 /
           
فرصت امروز

7 ملاک برای رد کردن یک پیشنهاد شغلی

5 سال پیش ( 1397/4/18 )
پدیدآورنده : استفنی وزا   پدیدآورنده : حمید پرهام پور  

با یک مصاحبه 20 دقیقه ای نمی شود به خوبی به فرهنگ یک شرکت پی برد، پس نیاز به ملاک هایی داریم.

اگر مهارتی دارید که تقاضای بالایی برای آن وجود دارد، به احتمال زیاد پیشنهادهای شغلی متعددی به شما خواهد شد. به قول پیوش پاتل (Piyush Patel)، نویسنده کتاب «ایل خود را رهبری کنید، شغل خود را دوست بدارید» (Lead Your Tribe, Love Your Work)، پول یا منصب وسوسه کننده هست، اما در قبول نخستین پیشنهادی که به شما می شود عجله نکنید. امکان دارد با پای خودتان وارد محیط کاری مسمومی بشوید.

پاتل می گوید: «مشکل می شود فرهنگ شرکتی را از روی یک مصاحبه 20 دقیقه ای شناخت. همه در این بیست دقیقه مبادی آداب هستند و چیزی بروز نمی دهند. اگر شما کاندیدای خوبی برای شغل مربوط باشید، همه سعی دارند نظر شما را جلب و استخدام تان کنند. پس بد چیزی را نمی گویند.»

تام گیمبل (Tom Gimbel)، مدیرعامل شرکت کاریابی و استخدام لسل نتورک (LaSalle Network) می گوید: «شاید گمان کنید با خواندن سایت های نقد و بررسی نظیر گلسدور (Glassdoor) می شود شرکتی را ارزیابی کرد، اما این بررسی ها همیشه هم دقیق و درست نیستند. افراد در دنیای مجازی معمولا بیشتر به گلایه و شکایت می پردازند تا تمجید و تعریف. به همین دلیل اغلب نقدهایی که می خوانید منفی خواهد بود. درست است که نباید این نظرات را به کلی رد کرد، اما لزوما هم فقط چون یک نفر که شما هیچ شناختی از او ندارید تجربه خوبی نداشته دلیل نمی شود برای شما هم خوب نباشد. شاید نگرش شما به کار، زندگی و تجارت متفاوت باشد.

مطلب مرتبط: 10 دلیل برای نپذیرفتن پیشنهاد کاری با دستمزد بالا

در عوض سعی کنید با کارآگاه بازی از کم و کیف فرهنگ شرکت مورد نظر سر در بیاورید. در ادامه هفت سرنخ باریک برای این منظور به دست شما می دهیم:

1- شروع یا پایان روز کاری را تحت نظر بگیرید

با نظر در کارکنان، چیزهای زیادی در خصوص محیط کاری دستگیرتان می شود. اگر مصاحبه کاری شما صبح است، همزمان با شروع روز کاری آنجا باشید و کارکنان را تحت نظر بگیرید.

به نقل از پاتل، «آیا کارکنان دیر سر کار حاضر می شوند و طوری راه می روند که انگار یک نفر دارد به زور هول شان می دهد؟ یا اینکه سروکله شان زودتر از موعد در حال خوش و بش با همکاران شان پیدا می شود؟»

از آن طرف حواستان به پایان روز کاری هم باشد. ببینید آیا رأس ساعت 5 عصر همه به یکباره همچون برده ای که آزاد شده باشد به سمت در خروجی هجوم می برند یا خیر؟ آیا از تمام شدن ساعت کاری خوشحالی در چهره شان موج می زند؟ اینها نشانه های یک فرهنگ بد است.

2- ارزش های بنیادین شان را جویا شوید

شرکت ها معمولا فهرستی از ارزش های بنیادین خود دارند، مثلا «اول کیفیت» یا «کار تیمی»، یا «همکاری». پاتل می گوید: «فهرست کردن ارزش ها یک چیز است، عمل به آنها چیز دیگری. باید ببینید به ارزش های خود پایبند هستند یا خیر؟»

ضمن مصاحبه بخواهید ارزش های شان را عنوان کنند، سپس بخواهید نمونه هایی از تحقق این ارزش ها به صورت عملی و مداوم به شما نشان دهند. اگر بدون مقدمه و معطلی داستانی برای تعریف کردن داشتند، معلوم است که به ارزش های خود عمل می کنند.

3- با گروه های هم ردیف خود صحبت کنید

گیمبل می گوید: «شرکتی که فرهنگ بالایی دارد معمولا کارمندی را که قبلا پست پیشنهادی به شما را برعهده داشته با شما رو در رو قرار می دهد. اگر یک نفر هم ندارند سراغ تان بدهند که در این سِمَت رشد کرده و هنوز هم در همان شرکت در منصب یا حوزه ای دیگر مشغول به کار است، یک جای کارشان می لنگد. ملاقات با هم ردیفان شما را از سیر فرازین شرکت (Upward Mobility) و مجال و جای رشد و ترقی در پست مذکور آگاه می کند.»

پاتل در ادامه می گوید: «می توانید قبل از مصاحبه با کارکنان هم ردیف خود نیز در لینکدین گپی بزنید. بگویید که قصد دارید برای پست خاصی در شرکت آنها اقدام کنید. نظر آنها را در خصوص شغل شان و خوبی های آن جویا شوید. باورتان نمی شود چه اطلاعاتی با شما در میان می گذارند.»

4- ببینید آیا تیم اجرایی در محل حاضر هست

به گفته گیمبل، اگرچه شاید با مدیرعامل یا اعضای رده بالا (C-suite) ملاقات نداشته باشید، اما همین که بدانید آنان هر روز در امور کسب و کار دخیل هستند، می توانید به مجال رشد و ترفیع امیدوار باشید. وقتی یکی از اعضای رده بالا حاضر باشد و به امور رسیدگی کند، می توان انتظار تداوم بیشتری داشت.»

5- گشتی در شرکت بزنید

پاتل می گوید: «اگر شما را دوری در شرکت ندادند، خودتان درخواست کنید. در حین گشت، به میزهای کارکنان دقت کنید. آیا عکسی از اعضای خانواده شان روی میز آنها یافت می شود، یا اینکه روی میزها خلوت است؟ وقتی به صورت موقتی در جایی زندگی می کنید، وسایل زیادی با خود نمی برید. میزها هم همین طور هستند. از میز هر فردی می شود حدس زد چه مدت قصد ماندن دارد.»

6- حواستان به بوها باشد

اگر مصاحبه شما حول وحوش وقت ناهار است، ببینید چند نفر از کارکنان در حین کار ناهارشان را می خورند. به گفته پاتل: «سازمانی که به کارکنان خود و وقت آنها بها بدهد، زمانی مختص ناهار برای آنها کنار می گذارد. اگر قرار باشد برای ناهار خوردن هم دست از کار نکشید، حتما دارند زیاد از شما کار می کشند.»

شرکت ها باید افراد را تشویق کنند که وقت استراحت برای خود داشته باشند یا در حین ناهار با همکاران و افراد دپارتمان های دیگر همنشینی و مصاحبت داشته باشند. به قول پاتل، «می توان مثل یک ایل همدل و همیار بود، یا در مقابل با امر و نهی و فشار کار را جلو برد.»

7- سری به سرویس های بهداشتی بزنید

قبل از ترک شرکت، درخواست کنید اجازه بدهند از دستشویی شان استفاده کنید. آنجا به دو چیز دقت کنید: وضع نظافت و موجودی دستمال توالت.

مطلب مرتبط:کنار آمدن با رد درخواست استخدام و استفاده بهینه از آن

پاتل می گوید: «وقتی مردم برای جایی ارزش قایل نیستند، در نظافت آن کوششی نمی کند. البته دستشویی همچون مکانی خصوصی است و کسی هم نگاه نمی کند، مستعد کثیفی هست، اما این خود خبر از شخصیت افراد می دهد.»

بدتر از آن اما خالی بودن رول دستمال توالت است. به گفته پاتل، «این موضوع نشان از بی مسئولیتی و بی ملاحظگی افراد است. نگرش «به من چه، وظیفه من که نیست» به درد کار تیمی و همکاری نمی خورد. کسی که آخرین دستمال توالت را استفاده می کند و عین خیالش نیست که در جهت تهیه رول جدید قدمی بردارد، خودش می داند دارد از شعور خارج می شود. انتخاب با کارکنان است که روحیه تیمی داشته باشند یا خیر.

منبع : fastcompany
برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/WfTJrKxD
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاروکیلقطعات لیفتراکدستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورلیفتراکپرس لاین ساخت پرسشنامهرمان پرطرفدارسررسید 1403طراحی سایت فروشگاهشیر برقی گازتیزهوشان پایه ششمخرید نرم افزار حسابداریخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه