پنجشنبه, ۹ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Thu, 28 Mar(3) 2024 /
           
فرصت امروز
برندسازی موفق در گرو انتخابی دشوار

دوراهی اولویت استراتژی برند یا استراتژی کسب و کار

4 سال پیش ( 1398/3/11 )
پدیدآورنده : توماس گاد   پدیدآورنده : علی آل علی  

تا همین چند سال پیش پاسخ من به پرسش پیرامون نحوه ارتباط میان استراتژی کسب و کار و استراتژی برند مبتنی بر اولویت استراتژی کسب و کار بود. دلیل اصلی آن نیز ماهیت بلندمدت استراتژی کسب و کار در راستای اجرای برخی اعمال با هدف دستیابی به اهدافی مشخص بود. به طور معمول کسب درآمد در مرکز اهداف استراتژی کسب و کار قرار دارد. به بیانی ساده، استراتژی کسب و کار یک بازی مدیریتی در راستای افزایش بهره‎وری و سودآوری شرکت ها قلمداد می شود. در این بازی جذاب تعریف اهداف اصلی و تلاش برای شناخت مخاطب هدف اهمیت بالایی دارد. نکته مهم در طراحی استراتژی کسب و کار لزوم همکاری مدیران تمام بخش هاست. به این ترتیب تهیه استراتژی کسب و کار بدون توجه به تمام جزییات شرکت مان امکان‎ناپذیر است.

در طول سال های اخیر من در عقیده ام پیرامون اولویت استراتژی کسب و کار بر استراتژی برند بازنگری کرده ام. اکنون اعتقاد اصلی من اولویت استراتژی برند بر استراتژی کسب و کار است. دلیل اصلی چنین تغییر عقیده‎ای در تجربه عینی ام نهفته است. چند سال اخیر همه اهالی کسب و کار شاهد فروپاشی و شکست استارت‎آپ ها و از همه مهم تر شرکت های دارای سابقه طولانی بوده ایم. نکته جالب درخصوص این شکست ها بهره مندی تمام شرکت های مذکور از استراتژی کسب و کار تقریبا منسجم بود، بنابراین علت شکست را باید در جایی دیگر جست. به این ترتیب دلیل اصلی شکست آنها در بی‎توجهی شان به نیازهای واقعی مشتریان و ادراک مخاطب هدف از وضعیت برندشان بود.

استراتژی برندسازی موفق

به بیانی دیگر، هر کسب و کاری باید توانایی بررسی دقیق وضعیت مشتریان و هماهنگی با نیازهای آنها را داشته باشد. نتیجه چنین امری دستیابی به یک ایده برندسازی خواهد بود. به این ترتیب هویت برند ما براساس نیازهای اصلی مشتریان شکل می گیرد. برندهای بزرگ معمولا توانایی بالایی در زمینه چنین گونه ای از برندسازی دارند. به همین دلیل نیز سطح بالایی از اعتماد و پذیرش مشتریان را تجربه می کنند. مزیت های استراتژی برند شامل کسب اعتبار، مرجعیت در کسب و کارمان و تبدیل مشتریان عادی به طرفدارهای سفت و سخت برندمان است. بدون تردید هر برندی در فعالیت های خود به چنین اهدافی توجه دارد. با این حال بسیاری از آنها نسبت به ناتوانی یک استراتژی کسب و کار در پاسخگویی به چنین نیازهایی بی‎توجه اند. فقط درک درست از گستره توانایی و ناتوانی استراتژی کسب و کار و تفاوت آن با استراتژی برند ما را به سوی مسیر درست هدایت خواهد کرد.

مطلب مرتبط: استراتژی برند چه اهمیتی دارد؟

ویژگی هایی نظیر اعتبار، جذب مشتریان وفادار، افزایش شمار طرفداران، محبوبیت و رابطه عمیق با مشتریان معنای واقعی برند در دنیای مدرن است. اکنون یک برند زیرمجموعه صرف یک یا چند شرکت شریک محسوب نمی شود. چنین برداشتی از مفهوم برند بسیار قدیمی به نظر می رسد. به همین دلیل ما نیازمند بازاندیشی درباره برداشت مان از برند هستیم. بدون تردید نوع تلقی ما از مفهوم برند بر روی فرآیند برندسازی مان نیز تاثیر دارد. وقتی ویژگی نظیر اعتبار و تلاش برای ایجاد رابطه ای عمیق با مشتریان را در نظر داشته باشیم، فرآیند برندسازی را زیرمجموعه استراتژی کسب و کار طبقه‎بندی نخواهیم کرد. دلیل تاکید من بر روی استقلال فرآیند برندسازی در ارتباط با اهمیت آن در دوران کنونی و نزد مشتریان است. اگر یک کسب و کار فرآیند توسعه و تحقیق پیرامون برندسازی مدرن با اتکا بر استراتژی برند معتبر را پیش ببرد، شانس موفقیتش در دنیای کسب و کار به شدت افزایش می یابد. کلید موفقیت برندها در این میان توانایی انطباق با تغییرات حوزه کسب و کار است. یکی از اشتباه های جبران‎ناپذیر برندها در عصر کنونی تلاش برای موفقیت با اتکا به استراتژی کسب و کار است. البته منظور من نادرستی استراتژی کسب و کار و عدم نیاز به آن نیست. موضع اصلی من اولویت استراتژی برند است. به این ترتیب استراتژی کسب و کار براساس آن شکل خواهد گرفت.

گام نخست در راستای تدوین استراتژی برند تلاش برای شناخت درست از مشتریان هدف است. به راستی مشتریان واقعی برند ما چه کسانی هستند؟ نیازهای عمیق آنها چیست؟ چگونه باید از احتمال کاستی در تجربه خرید مشتریان از برندمان اطمینان حاصل کنیم؟ ناتوانی یک برند در پاسخگویی به پرسش های فوق موجب گرایش مشتریان به سوی برندهای جایگزین خواهد شد. به این ترتیب کار ما برای بازیابی مشتریان از دست رفته بسیار سخت می شود. فقط زمانی که ما درک درستی از تجربه مشتریان داشته باشیم، امکان استفاده از ترکیبی از ابزارهای در دسترس برای جلب رضایت آنها و طراحی استراتژی برند تاثیرگذار خواهد بود.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/SWwtgO2H
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاروکیلقطعات لیفتراکدستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورلیفتراکپرس لاین ساخت پرسشنامهرمان پرطرفدارسررسید 1403طراحی سایت فروشگاهشیر برقی گازتیزهوشان پایه ششمخرید نرم افزار حسابداریخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه