آزمایش استراتژی های شرکت مان در شبکه های اجتماعی بدون خدشه به برند - فرصت امروز

دوشنبه, 27 خرداد 1398 - 13:00

آزمایش استراتژی های شرکت مان در شبکه های اجتماعی بدون خدشه به برند

شبکه های اجتماعی امروزه بر عرصه بازاریابی سلطه یافته اند. البته شرکت ها و مدیران کمپین های بازاریابی همیشه کارشناس های حرفه ای حوزه شبکه های اجتماعی نیستند. یک شرکت کوچک و محلی شاید نیازمند آزمایش چندین استراتژی بازاریابی در شبکه های اجتماعی به منظور یافتن الگوی مناسبش باشد. بدون تردید این امر خطرهای زیادی را به همراه دارد. به طور عمده، چالش اصلی خدشه به برندمان پس از آزمایش استراتژی های مختلف است. به همین دلیل مقاله کنونی از سوی انجمن کارآفرینان جوان با همراهی برخی از موفق تری کارآفرینان شان نوشته شده است. هدف اصلی بررسی شیوه های آزمایش استراتژی شرکت ها در شبکه های اجتماعی بدون خدشه به برند است. پرسش اصلی نیز به شرح ذیل است:

راهکار یک کسب و کار کوچک برای آزمایش استراتژی های مختلف در شبکه های اجتماعی بدون خدشه به برندش کدام است؟

استراتژی بازاریابی برند

در ادامه پاسخ هر کدام شش کارآفرین منتخب انجمن کارآفرینان جوان را بررسی خواهیم کرد.

1. امور را شخصی نکنید

رایان مگدیز (موسسه بازاریابی تستیک)

استراتژی برند

تعریف درست از برندمان به منظور فهم چگونگی پرهیز از ضربه به برندمان اهمیت دارد. به راستی مخاطب هدف اصلی برند ما چه کسانی هستند؟ لحن و نحوه انتخاب واژگان کوتاه در تعامل با مشتریان چگونه است؟پس از پاسخگویی به پرسش هایی از این قبیل آمادگی ما برای بررسی ماهیت برندمان افزایش خواهد یافت. نکته مهم در اینجا استفاده از پاسخ های مان به پرسش های فوق در زمینه فعالیت بازاریابی و تبلیغاتی در شبکه های اجتماعی است. بسیاری از برندها با توجه به سلیقه خود اقدام به تولید محتوا در شبکه های اجتماعی می کنند. این امر به طور کامل اشتباه است. به عنوان یک برند سر و کار ما با مسائل شخصی نیست، بنابراین انتخاب های مان نیز نباید به صورت شخصی صورت گیرد. هرگونه فعالیت ما باید مطابق با هویت مرکزی برندمان صورت گیرد. در نهایت، اگر امور براساس برنامه مان پیش نرفت، نباید حالت تدافعی به خود بگیریم. حالت تدافعی موجب تشویق تصمیم گیری های شخصی می شود.

مطلب مرتبط: استراتژی برند چه اهمیتی دارد؟

2. پژوهش و مطالعه درباره رقابت مان

توراث دی هونت (شرکت سن دیگو مُوینگ)

استراتژی برند

بدون تردید جست وجوی اطلاعات در مورد رقبای مان در عرصه کسب و کار بسیار ساده خواهد بود. با بررسی نحوه فعالیت آنها در شبکه های اجتماعی اطلاعات مفیدی در زمینه الگوها و استراتژی های رقبا به دست می آوریم. همچنین آشنایی ما با سلیقه مشتریان کسب و کارمان نیز افزایش خواهد یافت. این امر اطلاعات لازم برای تدوین استراتژی موردنظر برندمان را فراهم خواهد کرد. همچنین تا حد زیادی نیازمان از امتحان استراتژی های ناموفق رفع می شود، چراکه عدم موفقیت برندهای رقیب در استفاده از یک الگوی کلان بازاریابی آنلاین می تواند به معنای ناسازگاری آن با ماهیت کسب و کار ما باشد. در بسیاری از مواقع امتحان یک الگوی کلان بازاریابی در شبکه های اجتماعی باید به صورت محدود انجام شود. به این ترتیب ما فرصت کافی برای بررسی دقیق تر مسائل را خواهیم داشت. این امر به بهبود وضعیت اعتماد به نفس برندمان کمک می کند. همچنین خطرهای ناشی از آزمایش استراتژی بازاریابی را نیز کاهش می دهد.

3. امتحان آزمایش دو مرحله ای بر روی مشتریان

کایل ویگینز (برند کِتِکا)

بازاریابی برند

بهترین راهکار برای شرکت های کوچک به منظور توسعه استراتژی مبتنی بر شبکه های اجتماعی اجرای آزمایش دو مرحله ای بر روی مشتریان فعلی شان است. هدف اصلی در اینجا کسب شناخت دقیق از سلیقه مشتریان برندمان است. این مشتریان به طور معمول اهمیت بیشتری برای ما، در مقایسه با سایر افراد، قائل هستند. به همین خاطر تمرکز بر روی آنها نتیجه دقیق تری به همراه خواهد داشت. با این کار اطلاعات مورد نیاز برندمان برای تدوین یک استراتژی کلان تر فراهم می شود.

4. عدم ترس از امتحان چیزهای تازه

کریستین نیل (موسسه مارکون برندز)

بازاریابی برند

زیبایی شبکه های اجتماعی مربوط به امکان آزمایش امور مختلف در آن است. بدترین نتیجه فعالیت نامناسب در شبکه های اجتماعی به عنوان یک برند عدم توجه کاربران به ما در فضای این پلتفرم هاست، بنابراین نباید بیش از اندازه نسبت به کاهش میزان فروش مان نگران باشیم. همچنین عادت کاربران شبکه های اجتماعی فراموشی سریع کمپین های بد در صورت مواجهه با عملکرد مناسب از سوی همان برند است. به این ترتیب همیشه امکان جبران عملکرد نامناسب ما وجود دارد. درست به همین خاطر توصیه اصلی من به برندها تلاش برای آزمایش امور مختلف در فضای شبکه های اجتماعی است. این امر هزینه های بسیار کمتری در مقایسه با پیگیری آن اهداف در فضای واقعی زندگی دارد. بازهم تاکید می کنم، امکان فراموشی سریع کمپین های ناموفق در شبکه های اجتماعی فرصتی طلایی برای پیگیری و آزمایش استراتژی های مختلف خواهد بود، بنابراین باید ترس های موجود را کنار گذاشت.

5. استفاده از نظرسنجی ها برای فهم مخاطب

برایان دریسکول (موسسه Think)

استراتژی برند

نظرسنجی همیشه یکی از راهکارهای مناسب برای جمع آوری اطلاعات در مورد موضوعات مختلف است. بسته به دامنه شرکت کنندگان اعتبار نظرخواهی ها افزایش می یابد. خوشبختانه برای یک شرکت کوچک نیاز به تهیه جامعه آماری بسیار زیاد نیست. به این ترتیب استفاده از نظرسنجی های جذاب برای فهم بهتر مخاطب الگوی مناسبی خواهد بود. بدون تردید هر کسب و کاری علاقه مند به شناخت بهینه مخاطبش است. اینکه مخاطب از ما چه می خواهد، کلید دستیابی به محصول یا استراتژی جذاب برای وی است. متاسفانه بسیاری از برندها براساس سلیقه شخصی شان به این دست مسائل پاسخ می دهند. این امر موجب شکست برندها در جلب توجه مخاطب می شود، بنابراین بهترین گزینه برای ما جهت گیری به سوی استفاده از نتایج نظرخواهی های مختلف است. نکته مهم به هنگام نظرخواهی از مخاطب هدف مان توجه به گوناگونی آنهاست، بنابراین جامعه آماری ما باید تا حد امکان این نوع تنوع ها را پوشش دهد.

مطلب مرتبط: 5 استراتژی برند سازی

6. امتحان استراتژی ها با یکدیگر

جسیکا بیکر (موسسه Aligned Signs)

برند و برندینگ

اگر شما قصد امتحان هیچ امری به جز استراتژی های تان را ندارید، شروع کار دشوار خواهد شد. به طور معمول کارشناس های حوزه بازاریابی شروع مقایسه استراتژی ها با سلیقه مخاطب را ضروری می دانند. در این امر تردید نیست، با این حال آیا امکان مقایسه دو یا چند استراتژی به صورت همزمان با سلیقه مخاطب وجود ندارد؟ این پرسش فرصت های بیشتری را برای ما به ارمغان خواهد آورد. اگر بررسی مزیت ها و نقطه ضعف های استراتژی های مختلف به این صورت امکان پذیر باشد، آنگاه خدشه به برندمان به دلیل اجرای آزمایش های گوناگون کاهش خواهد یافت. توصیه اصلی من نیز مبتنی بر استفاده از همین روش است. به این ترتیب امکان جلب رضایت مخاطب همراه با دستیابی به اهداف مان در زمینه آزمایش استراتژی های مختلف وجود خواهد داشت. این امر مستلزم تهیه محتوای برندمان در شبکه های اجتماعی براساس استراتژی های مختلف در زمانی واحد است. به این ترتیب فرصت مقایسه همزمان استراتژی های مذکور فراهم می شود. همچنین دیگر خبری از نارضایتی مخاطب های برندمان به دلیل تغییر مداوم استراتژی فعالیت برندمان در شبکه های اجتماعی به صورت مداوم نیست. اگر آزمایش استراتژی های مختلف به صورت همزمان از قبل به اطلاع مخاطب ها برسد، نارضایتی آنها بازهم کاهش خواهد یافت. به هر حال صحبت با مشتریان و اطلاع به آنها در مورد امور مختلف همیشه راهگشا خواهد بود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

با ما در ارتباط باشید

021.86073324

021.88827112

info@Forsatnet.ir

شبکه های اجتماعی