چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Wed, 8 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز
گزارش «فرصت امروز» از مرکز خرید جدید در تهران

مرکزی خاص برای مشتریان خاص

8 سال پیش ( 1394/6/25 )
پدیدآورنده : فرصت امروز  

دیگر عادت کرده‌ایم که هرازچندگاهی و در فواصل نه‌چندان طولانی خبر افتتاح یک مرکز خرید را بشنویم. در این میان سیل مشتریان است که به سمت این مراکز سرازیر می‌شود؛ مجموعه‌هایی که معمولا در قسمت‌های پررفت‌ وآمد شهر بنا می‌شوند. اما در این میان استثنا هم دیده می‌شود. مرکز خریدی که این هفته به آن سر زده‌ایم یکی از همین استثناهاست که در حصار خیابان‌هایی شمالی شهر قرار گرفته و بساط خود را حتی دورتر از میدان تجریش بنا کرده است. در این میان صحبتی هم داشته‌ایم با مهندس حسن رفتاری، مالک و مدیرعامل این مرکز خرید تا از کم و کیف و انگیزه‌هایش از احداث این مجموعه بگوید.

23563635235364746352353647457

پالادیوم یکی از مراکز خریدی است که طی یک‌سال اخیر بازگشایی شده است. این مرکز خرید که در قسمت شمالی شهر واقع شده به عنوان محلی برای مراجعه خریداران همان منطقه هم در نظر گرفته شده است. این مسئله را مسئولان و مدیران این مرکز خرید نیز تأیید می‌کنند. به همین خاطر هم در کنار بزرگراه‌ها یا خیابان‌های سهل‌الوصول و پرجمعیت پایتخت ساخته نشده است. خیابان مقدس اردبیلی، نرسیده به میدان الف جایی است که این مرکز خرید مدرن و البته بسیار زیبا در آن واقع شده است. چند ویژگی در مورد پالادیوم وجود دارد که به‌نوعی آن را از هم‌قطارانش جدا می‌کند. نوع سرویس‌دهی پرسنل کنترل ترافیک، نحوه برخورد در ارائه محل پارک خودروها و نوع برخورد با مشتریان از جمله تمایزهایی است که در این مرکز خرید به وضوح، سطحی متفاوت دارد. مهندس رفتاری می‌گوید: در بسیاری از مراکز خرید در واحد امور مشتریان بین چهار تا 10نفر مشغول به کار هستند اما در پالادیوم 25نفر این قسمت را اداره می‌کنند که این خود نشان می‌دهد مشتریان در این مرکز خرید، اهمیت و ارزشی اساسی دارند. نظرخواهی و گرفتن بازخورد از مشتریان از دیگر اقداماتی است که مدیران این مرکز خرید برای رصد علایق و خواسته‌های مشتریان و مراجعه‌کنندگان انجام می‌دهند.

نام فلزی نایاب بر مرکز خریدی متمایز

وقتی از مدیرعامل این مرکز خرید درباره وجه تسمیه این مرکز خرید می‌پرسم، می‌گوید: پالادیوم نام یک فلز گران‌بها و کمیاب است. به نظر می‌رسد در نوع ساخت و حضور برندها در این مرکز خرید هم همین کمیابی و تک ‌بودن مدنظر بوده است. البته این احساس را مشتریان هم دارند. در واقع پالادیوم نمی‌خواهد همه ساکنان گوشه و کنار شهر را دور خود جمع کند. مدیرانش هم‌چنین قصدی ندارند. آنها چندین‌بار از کلمه لوکال یا همان اصطلاح محلی برای معرفی پالادیوم استفاده کرده‌اند. یعنی برآوردن نیازهای مردم همان محل و همان منطقه. البته از آنجایی که برای بنای هر مرکز خریدی به این نکته توجه می‌شود که جمعیت اطراف آن چقدر است و جایگاهی که واقع شده به چه خیابان‌ها و میدان‌هایی دسترسی دارد، پالادیوم در چنین جایگاهی قرار نگرفته است و البته مسئولانش این نکات را به دلایلی کمرنگ می‌دانند. رفتاری معتقد است: لوکس بودن این مجموعه تجاری موجب شده تا ما همیشه مشتریان خودمان را داشته باشیم. هرچند به نظر می‌رسد که این نکته در درازمدت شرط کافی برای شلوغ بودن این مجموعه نخواهد بود.

دلایل ارزشمندی یک مرکز خرید

اما پالادیومی که تنها یک سال از افتتاحش می‌گذرد در سال 88 کلنگ ابتدایی‌اش زمین خورده است. مدیرعاملش می‌گوید: می‌خواستم این سرمایه را در کشور خودم هزینه کنم وگرنه می‌توانستم در آرام‌ترین سواحل دنیا باشم. اما برایم مهم بوده که در ایران خدمتی ارائه کنم. به همین دلیل هم از سال 88 تاکنون از پنج صبح تا 11 شب پیوسته کار کرده‌ام تا این مرکز خرید به این جایگاه برسد. این سخن می‌تواند قابل تأمل باشد. حتی اگر با خودمان فکر کنیم که این سرمایه بالاخره برمی‌گردد. اما اگر با دیدی عقلانی به قضیه نگاه کنیم می‌بینیم که هر سرمایه‌ای یک‌روزی باید برگردد اما مهم این مسئله است که در کنار این برگشت سرمایه، ده‌ها و گاه‌ صدها نفر به سود می‌رسند و صاحب کار و شغل می‌شوند. همان‌طور که امروز در سراسر دنیا مراکز خرید نقشی غیرقابل انکار در اشتغال‌زایی ایفا می‌کنند.

بنابراین پربیراه‌ نیست اگر بگوییم که این مرکز خرید نیز با 150فروشگاه، رستوران، فروشگاه کتاب و ده‌ها مرکز خدماتی چون خشکشویی، آژانس مسافرتی، آرایشگاه زنانه و مردانه و چندین شعبه بانک به‌نوعی برای صدها نفر ایجاد شغل و در نتیجه درآمد ایجاد کرده است. به‌ویژه اینکه درآمدزایی در مراکز خرید اینچنینی بر پایه مهارت بنا شده است. زیرا برندهایی از سراسر دنیا حضور دارند که با علم روز به خرید، فروش و برخورد با مشتری مشغول هستند بنابراین هر جویای شغلی که در این زمینه‌ها مهارتی داشته باشد می‌تواند این شانس را داشته باشد که استخدام شده و کاری آینده‌دار را تجربه کند. همچنین وجود 150واحد تجاری موجب شده تا افراد بسیاری نیز در این قسمت مشغول به کار شوند.

بنابراین مرکز خریدی که بر پایه استانداردهای جهانی بنا می‌شود، امواجی از پیشرفت در خرید، فروش و اشتغال‌زایی پایدار را هم در اطراف خودش ایجاد می‌کند. شاید براساس دیدگاه سنتی یکی از لغزنده‌ترین مشاغل، فروشندگی باشد اما در دنیای مدرن امروزی که هر چیزی مبنای علمی دارد، فروشنده ماهر می‌تواند به آینده کاری‌اش امیدوار باشد زیرا مراکزی هستند که قدر این مهارت‌ها را می‌دانند.

پالادیوم چه دارد؟

بوک‌لند فروشگاهی برای عرضه کتاب است که مساحتی بیش از 480مترمربع را در این مرکز خرید به خودش اختصاص داده است. رفتاری می‌گوید: این فروشگاه از نظر من باید مهم‌ترین عامل ایجاد اشتیاق و جذب مردم به این مرکز خرید باشد. وی می‌گوید: دغدغه این را داشته‌ام که وقتی قرار است نام یک مرکز خرید پسوند فرهنگی را هم به خود بگیرد، این کار با کتاب انجام شود. به همین خاطر هم فروشگاه کتاب مستقیما زیر نظر مدیریت مرکز اداره می‌شود و به هیچ مستاجری سپرده نشده است. فود‌کورت پالادیوم هم حسابی خریداران را سر شوق آورده و از شلوغ‌ترین قسمت‌های این مجموعه است.

این مرکز خرید بیش از 100هزار مترمربع فضا را به خود اختصاص داده است. زیبایی بیرونی و درونی این مرکز خرید شباهت زیادی به مراکز خرید در سایر کشورها به‌ویژه کشورهای پر زرق و برق همسایه دارد. مدیرعاملش هم تأیید می‌کند که وقتی مراکز خرید خارج از ایران را می‌دیده همیشه با خودش فکر می‌کرده که چرا ایران چنین مرکز خریدی نداشته باشد. بنابراین سعی کرده که ساخت‌و‌ساز و شیوه اداره این مکان را هم به حدود استاندارد برساند. او می‌گوید: خریداران زیادی از سفارت‌خانه‌های مستقر در ولنجک، زعفرانیه و الهیه به اینجا مراجعه می‌کنند و اینجا را به لحاظ کیفیت اجناس و خدماتی که دریافت می‌کنند با مراکز خرید دیگر کشورها همسان می‌دانند. علاوه بر هزار واحد پارکینگ که برای این مجموعه در نظر گرفته شده قرار است در ضلع جنوبی این مرکز خرید نیز پارکینگی احداث شود که هر چه بیشتر نیازهای مشتریان را برآورده سازد.

ساکنان این مرکز خرید

وارد پالادیوم که می‌شوید آنچه بیش از هر چیزی توجه شما را جلب می‌کند، نام و نشان‌های خارجی است. نام و نشان برندهایی که شهرت‌ بسیاری دارند و در زمینه‌های مختلف این برندها را می‌توان دید. از پوشاک گرفته تا طلا و جواهر و غیره. کلارکس، جئوکس، فورلا، مون بلان، نایک و چندین برند دیگر در این مرکز خرید حضور دارند. برندی مانند ال‌سی واکیکی، بیش از هزار متر از فضای این مرکز خرید را در اختیار گرفته و چند فروشگاه را به خود اختصاص داده است. همچنین چیزی که در این مرکز خرید به خوبی به چشم می‌آید، تنوع کالایی است.

همان‌طور که در سطور بالا هم اشاره کردیم، فروشگاه بزرگی برای کتاب و رستوران‌ها از دیگر ساکنان این مرکز خرید هستند. وجود یک‌سوپرمارکت بزرگ نیز از دیگر خدماتی است که در اینجا ارائه می‌شود. همچنین ماتی‌لوس و فان‌تایم به‌عنوان ارائه‌کنندگان خدماتی برای سرگرمی کودکان در اینجا حاضر هستند. سالن بدن‌سازی، سالن ورزش‌های گروهی و استخر برای ورزش‌های آبی از دیگر خدماتی است که در این مجموعه تعبیه شده است. در واقع می‌توان گفت شاید جنبه‌های فرهنگی مانند فروشگاه کتاب را در بعضی از مراکز خرید هم بتوان دید اما سالن‌بدنسازی و استخر اختصاصی از جمله ویژگی‌های خاص این مرکز خرید به شمار می‌رود.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/2QEAsaU5
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه