شنبه, ۸ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sat, 27 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

استراتژی های رونمایی محصول بخش سوم

7 سال پیش ( 1395/10/5 )
پدیدآورنده : مهرداد انوری  

در بخش های قبلی با چهار استراتژی اثربخش چکه شیر آب، قرنطینه، امواج و آتش بازی آشنا شدیم و نقاط قوت و ضعف و عوامل به کارگیری آنها را بیان کردیم، در ادامه مبحث استراتژی های رونمایی محصول به دو استراتژی پر سروصدا که موافقان و منتقدان بسیاری را به خود دارد، می پردازیم.

3- شوک

ایجاد یک جنجال دادگاهی برای تولید سرتیتر خبر یا شوک اجتماعی با رویکرد تبلیغات منفی که توجه اذهان عمومی را به خود جلب می کند و همین امر باعث ماندگاری در ذهن مخاطبان می شود، این استراتژی موافقان و مخالفان بسیاری دارد و بعضا با اجرایی شدن این استراتژی ها در جامعه واکنش های تندی علیه سازمان ها از طرف تشکل های مختلف شکل می گیرد. ولی با این وجود همچنان خیلی از سازمان و شرکت ها در جهان اقدام به استفاده از این استراتژی تاثیر گذار برای رونمایی از محصولات شان می کنند.

گفتنی است زمانی باید از این استراتژی بهره برد که برند ها چالش برانگیز و محرک اعصاب هستند و مخاطبان ارتباط بسیار تنگاتنگی با این محصولات پیدا می کنند یا به اصطلاح اعتیاد به استفاده از محصول دارند و این در گروه مخاطبان جوان بسیار پررنگ تر از گروه های دیگری است. همچنین این استراتژی در صنایعی از قبیل مد، موسیقی و بازی که محبوبیت بی حد و حصری دارد رویکرد ایده آلی است و همیشه گروه خاصی از جامعه را به صورت بسیار پردرگیر، درگیر خود می کند.
 

این استراتژی از آنجایی که تبلیغاتی آزاد و بدون قید و شرط دارد می تواند خیلی سریع آگاهی مخاطبان را افزایش دهد و اگر این راهکار توسط شرکت های پرچالش به کار برده شود تاثیر گذاری چشمگیری به همراه خواهد داشت.

 از نقاط ضعف این استراتژی می توان به شکل گیری مخالفت های شدید و پرچالش در مقابل برند و محصول، ایجاد فضای دوقطبی موافق و مخالف و مثبت و منفی اشاره کرد که با همه این توصیفات باز هم اجرا با ریسک بالا مهم ترین فاکتور نقطه ضعف این استراتژی قلمداد می شود که ممکن است فقط واکنش منفی به همراه داشته باشد و با عدم اقبال حتی مخاطبان هدف نیز مواجه شود.

 به عنوان مثال پوستر رونمایی از محصول PSP شرکت سونی که نوجوانی PSP به دست در فضای بازی مهیجی ترسیم شده بود و فضای حاکم فضای قتل، کشتار، اجساد و سرهای بریده بود که بسیار با هجمه مخالفت های تشکل های مختلف روبه رو شد.

4- سخنرانی

رویداد زنده با بالاترین تاثیر بر مخاطبان و سرمایه گذاری و تمرکز روی رسانه ها یکی از کاربردی ترین و اثربخش ترین استراتژی های رونمایی محصولات است که می تواند جایگاه و سهم ذهنی بسیار خوبی برای سازمان و محصول ایجاد کند، باید اشاره کرد که خیلی از سازمان ها اشتیاق به استفاده از این استراتژی را دارند، ولی باید تاکید کرد که این استراتژی زمانی اثربخش تر می شود که برای دسته بندی محصولات خاص و تک و فناوری محور استفاده شود؛ زمانی که اعتماد به نفس بالای محصول وجود دارد و همچنین سفیر برندی که به عنوان سخنران برای رونمایی استفاده می شود همراستا با شخصیت برند باشد و علاوه بر اعتبار، محبوبیت نیز در بین مخاطبان محصول داشته باشد.

 از عواملی که می تواند در این استراتژی مفید باشد بیان شفاف ویژگی ها و مشخصات محصول است، البته نباید فراموش کنیم که این استراتژی برای محصولات قهرمان یا پرچم دار یک شرکت استفاده می شود.

 این استراتژی مبتنی بر سخنرانان کاریزماتیک است و بالاترین کارایی و اثربخشی در مشارکت سخنرانان تاثیرگذار، تحقق می یابد ولی اگر دقت و توجه ویژه ای در انتخاب این کاراکتر لحاظ نشود می تواند به عنوان بزرگ ترین نقطه ضعف این استراتژی محسوب شود و نتیجه مطلوب سازمان محقق نمی شود.

به عنوان مثال در هر دوره زمانی شرکت اپل اقدام به رونمایی از گروه محصولات تولیدی خودش می کند که فرآیند با معرفی محصول پرچم دار این شرکت توسط کاراکتر کاریزمای حوزه فناوری، آقای استیو جابز به بهترین شکل ممکن اجرا می شود، که دارای بالاترین مخاطب رسانه ای در سراسر جهان است.

مدرس و مشاور توسعه کسب‌ و‌ کار

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/H7OpnYi6
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه