در بسیاری از حوزههای کاری انجمنهای متفاوتی وجود دارد که معمولا این انجمنها، همایشها، کنفرانسها، دورههای آموزشی و... برگزار میکنند. بهعنوان نمونه انجمن چشمپزشکی ایران یا کانون وکلا نمونهای از این سازمانها هستند که حتی وجهه قانونی در قالب پروانه فعالیت به افرادی که در آن حوزه کاری مشغول فعالیت هستند، میدهند و همین موضوع باعث شده که چنین انجمنهایی از اهمیت بالایی برخوردار باشند. انجمن بازاریابی ایران یکی از این انجمنها است که در زمینههای علمی، پژوهشی و فنی فعالیت میکند و تحقیقات علمی و فرهنگی را در سطح ملی و بینالمللی با استفاده از محققان و متخصصانی که بهگونهای با علم بازاریابی سروکار دارند، انجام میدهد؛ اما این انجمن تابهحال نتوانسته وجهه قانونی به این موضوع بدهد تا افراد و سازمانهایی که قصد برگزاری همایش، کنفرانس و... دارند از این انجمن مجوزهای لازم را دریافت کنند.
اینکه انجمن بازاریابی ایران چه اقداماتی را در راستای اهمیت بازاریابی در داخل کشور انجام میدهد، بهانهای شد تا «فرصت امروز» به سراغ دکتر حسین وظیفه دوست، مدرس و مشاور بازاریابی و رئیس انجمن علمی و مهرداد استیری، کارشناس ارشد بازاریابی و رئیس کمیته روابط عمومی انجمن علمی بازاریابی ایران برود.
معرفی انجمن
دکتر حسین وظیفه دوست، مدرس و مشاور بازاریابی و رئیس انجمن علمی بازاریابی ایران در گفتوگو با «فرصت امروز» میگوید: چند سالی است که انجمن بازاریابی ایران راهاندازی شده و در حال حاضر نیز حوزه فعالیتهای آن توسعه پیداکرده است.
در حقیقت انجمن بازاریابی ایران یک انجمن کاملا علمی است که زیر نظر وزارت علوم فعالیتهای خود را پیش میبرد و بیشتر افرادی که عضو این انجمن بازاریابی هستند متشکل از اساتید حوزه بازاریابی هستند که بهصورت آکادمیک یا حرفهای درزمینه آموزش بازاریابی فعالیت دارند. از طرفی برخی از افرادی که در انجمن بازاریابی حضور دارند، در زمینه آموزش، مشاوره و انجام تحقیقات در حوزه بازاریابی مشغول کار هستند.
ورود افراد غیرحرفهای به بازاریابی
دکتر حسن وظیفه دوست میگوید: در حال حاضر، انجمن بازاریابی 125 عضو پیوسته و 50 عضو افتخاری دارد که اعضا متشکل از اساتید و دانشجویان بازاریابی هستند. یکی از فعالیتهای عمده انجمن بازاریابی ایران، تهیه و تدوین برنامه جامع در چارچوب نظامنامه بازاریابی است؛ البته این نظام اولیه بازاریابی مانند نظام روانشناسی و. . . درصدد این موضوع است که از ورود افراد غیرحرفهای به این حوزه ممانعت به عمل بیاید.
با توجه به اینکه حوزه بازاریابی حوزه وسیعی است، بسیاری از افراد غیرمتخصص و غیرحرفهای در این زمینه حضور پیدا کردهاند که دانش بازاریابی آکادمیکی را در این حوزه ندارند؛ ورود اینگونه افراد واقعا به فعالیتهای بازاریابی که شامل مشاوره، پژوهش و آموزش میشود در داخل کشور آسیب میرساند.
وظیفه دوست اظهار میکند: انجمن بازاریابی ایران آزمون تایید صلاحیت علمی بازاریابی را در حال حاضر برگزار میکند و افرادی که در این آزمون موفق شوند میتوانند راحتتر عضو انجمن بازاریابی ایران شوند؛ البته این آزمون کتبی و مصاحبهای است. افرادی که موفق به دریافت تایید آزمون صلاحیت انجمن شوند، با پشتیبانی انجمن بازاریابی ایرانی میتوانند فعالیتهای بازاریابی خود را پیش ببرند.
انجمن حمایتکننده بازاریابها
این مدرس دانشگاه بیان میکند: در حوزه بازاریابی تابهحال انسجام و اقتدار حرفهای را شاهد نبودیم؛ این در حالی است که در حوزه پزشکی اگر فردی قصد ارائه خدمات به بیماران را داشته باشد، باید از نظام پزشکی پروانه بگیرد. انجمن بازاریابی نیز در این حوزه با ایجاد نظام بازاریابی در تلاش است چنین فضایی را ایجاد کند و جامعه به چنین آگاهی برسد که اگر میخواهد فردی را بهعنوان مشاور بازاریابی استخدام کند، دارای مجوز از نظام بازاریابی ایران باشد اما متاسفانه انجمن بازاریابی تابهحال به این موقعیت نرسیده است که بتواند چنین شرایطی را ایجاد کند.
او میافزاید: هنگامیکه فردی از نظام بازاریابی پروانه دریافت کند به این معنا است که جامعهای از اساتید و افراد حرفهای در حوزه بازاریابی این فرد را تایید کرده و از آن حمایت میکنند و حتی اگر دچار مشکل شود، انجمن میتواند از او حمایت کند و به او مشاوره دهد. این اتفاق در حوزه پزشکی افتاده و در حوزه علوم انسانی و در رشته روانشناسی نیز رخداده است؛ یعنی در حال حاضر امکان ورود هر فردی در حوزه روانشناسی بالینی میسر نیست و افراد نمیتوانند صرفا با داشتن مدرک تحصیلی در این حوزه اقدام به ایجاد مطب کنند و فقط افرادی میتوانند در این حوزه فعالیت کنند که از نظام روانشناسی پروانهای را دریافت کرده باشند.
این مشاور بازاریابی میگوید: در حال حاضر افرادی که در انجمن بازاریابی ایران عضو هستند از امتیاز عضویت در این انجمن میتوانند استفاده کنند. این افراد هنگامیکه برای مشاوره در یکی از سازمانهای ایرانی حضور مییابند از حضور در انجمــن بازاریابی استفادههای زیادی را برده و میتوانند در ذهن مشتریان خود اعتمادسازی کنند. هنگامیکه فردی ازنظر انجمن بازاریابی ایران تاییدشده به این معنا است که این فرد مورد تایید انجمن است و افراد از این شرایط میتوانند در معرفی خود به مشتریان احتمالی استفاده کنند.
وظیفه دوست خاطرنشان میکند: دورههای MBA و DBA که در حال حاضر در داخل کشور برگزار میشوند به دورههای مهارتی بیشتر شباهت دارد و متاسفانه جامعه به این آگاهی نرسیده است افرادی را که در این دورههای DBA شرکت میکنند «دکتر» خطاب نکند؛ البته این افراد هم نباید خود را در جایگاه دکتر ببینند و خطاب کنند.
افرادی که بهصورت عضو پیوسته میخواهند در انجمن بازاریابی ایران حضور پیدا کنند باید حداقل تحصیلات کارشناسی ارشد بازرگانی و اجرایی با گرایش بازاریابی و رشتههای وابسته را داشته باشند؛ البته کسانی که در مقطع کارشناسی ارشد MBA در دانشگاهها تحصیلکردهاند میتوانند در این انجمن عضو پیوسته شوند. این حساسیت در عضویت به این دلیل است که افرادی که عضو انجمن بازاریابی ایران هستند توانایی مشاوره، پژوهش و... را داشته باشند.از طرفی افرادی که تحصیلات نامرتبط دارند و در حوزه مدیریت بازاریابی سابقه کار دارند میتوانند در این انجمن به شکلهای دیگر حضور پیدا کنند.
این استاد دانشگاه بیان میکند: انجمن بازاریابی به دنبال این موضوع است که تفاوت ویزیتوری و بازاریابی را در جامعه مشخص کند؛ البته انجمن در حوزه ویزیتوری فعالیتی انجام نمیدهد و متاسفانه بیشتر این افرادی که ویزیتور شرکتهای مختلف هستند خود را با عنوان بازاریاب به مشتریان معرفی میکنند؛ بهصورت کلی بین ویزیتوری، بازاریابی و فروش باید تفاوت قائل شد و برخی از افراد جامعه برای این تفاوتها ارزشی قائل نیستند. این موضوع بسیار حائز اهمیت است که بازاریاب وظیفهاش تبیین استراتژیهای اصلی فعالیتهای بازاریابی است که مقولههای فروش و ویزیتوری شامل این فعالیتها میشود.
حمایت انجمن از برگزاری دورههای آموزشی
مهرداد استیری، کارشناس ارشد بازاریابی و رئیس کمیته روابط عمومی خاطرنشان میکند: هدف اصلی انجمن برگزاری دورههای آموزشی نیست، ولی انجمن از برگزاری دورههای آموزشی در این حوزه حمایت علمی و معنوی میکند و در صورت دارا بودن شرایط علمی و کیفی لازم این انجمن گواهینامه علمی نیز صادر میکند. او با اشاره به این موضوع که «همایشهای منطقهای، ملی و بینالمللی باید از وزارت علوم مجوز دریافت کند» ادامه میدهد: در حال حاضر انجمن بازاریابی ایران نتوانسته از برگزاری همایشها، کنفرانسها و... که دارای صلاحیت علمی نیستند ممانعت به عمل آورد؛ چون برخی از افرادی که اینگونه همایشها و کنفرانسها را برگزار یا در آن سخنرانی میکنند، صلاحیت علمی ندارند.
از طرفی انجمن بازاریابی ایران همایشهایی را که ازنظر علمی مورد تایید باشد از نظر معنوی موردحمایت قرار میدهد و لوگوی انجمن بازاریابی در کنار لوگوی همایش قرار میگیرد؛ البته باید این همایشها ازنظر قانونی صلاحیتهای خاص خود را از مراجع ذیصلاح دریافت کنند.انجمن بازاریابی ایران به دنبال این موضوع است که مراجع قانونی قبل از برگزاری همایشها، کنفرانسها و... از این انجمن استعلامی را دریافت کند و این موضوع جنبه قانونی پیدا کند.
تلاشهای مضاعف انجمن در راستای تحقق اهداف پیشبینیشده
استیری در پایان اظهار میکند: با توجه به نشست علمی که هفته گذشته با حضور اعضای انجمن و اساتید پیشکسوت در این حوزه در دانشکده مدیریت واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، این انجمن برای حمایت از اعضای خود متعهد شد که تمامی فعالیتها و وظایف انجمن را در شروع سال نو بهصورت حرفهای و منسجم آغاز کند تا به هدف اصلی انجمن که رسیدن به جایگاه قانونی و حرفهای نظام بازاریابی است، دست یابد.
ارتباط با نویسنده: [email protected]