پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Thu, 2 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

باید ها و نباید ها در مصاحبه استخدامی

7 سال پیش ( 1395/11/12 )
پدیدآورنده : مریم قاسمی  

در زمان مصاحبه از کلماتی استفاده کنید که نشان دهنده شور و اشتیاق شما باشد. در یک بازی تلویزیونی آمریکایی یکی از شرکت کنندگان باوجود پاسخگویی به سوالات و واکنش های مثبتش در بازی رد شد و علت اصلی رد شدن او در بازی اشتیاق نداشتن و شور و شوقی بود که داوران بازی در این فرد ندیدند.

نکته بسیار مهم در مصاحبه  استخدامی داشتن اشتیاق است و برای تأثیر بیشتر بهتر است در طول مصاحبه چندین بار تأکید کنید که فکر انجام این کار واقعاً شما را تحت تأثیر قرار می دهد. به خودتان بگویید اگر بالاخره کارفرما بین استخدام من و شخص دیگری شک داشت، این انرژی و شور و اشتیاق من است که به نفع من عمل خواهد کرد، اما برای آنکه این کار شما تأثیر خود را بگذارد باید اشتیاقی که ابراز می کنید واقعی و حقیقی باشد.

سعی کنید دائما اسم شرکت را به زبان آورید

با گفتن مکرر نام شرکت یا سازمان در صحبت هایتان، مصاحبه کننده احساس می کند شما به طور کلی به این شرکت علاقه دارید و نه تنها به خاطر کاری که برای آن مصاحبه می شوید. بنابراین وظایف خود را قبل از مصاحبه به این صورت انجام دهید: درباره کار شرکت، حیطه فعالیت و چشم انداز رشد آن تحقیق کنید.

سپس در طول مصاحبه علاقه خود را به فعالیت های شرکت و زمینه کاری آن ابراز کنید. تحقیق در این زمینه نیز به علاقه شما به کاری که می خواهید برای آن استخدام شوید مربوط می شود، زیرا بدون شک شما قصد دارید در جهت شکوفایی شرکت کار کنید و نه ضعف آن.

فردی را که با شما مصاحبه می کند به اسم کوچکش صدا بزنید

ممکن است این کار کمی کلیشه ای به نظر برسد، اما حقیقت دارد. همه  ما عشق خاصی نسبت به اسم کوچک مان داریم و این علاقه از زمان کودکی در وجود ما شکل گرفته است و کلمه ای است که از کودکی گوش ما به آن عادت کرده است. علم ثابت کرده  هر فرد اسم کوچک خود را از سن چهار ماهگی می شناسد و حتی با رسیدن به بزرگسالی نیز با شنیدن اسم کوچک انسان ناخودآگاه به همان دوران کودکی بدون دغدغه خودش باز می گردد. اما در گفتن اسم کوچک هم زیاده روی نکنید و حتماً به خاطر داشته باشید در بدو ورود و همچنین در هنگام خارج شدن مخاطب خود را با اسم فامیل او خطاب قرار دهید.

کلمه تجربه را بارها تکرار کنید

حتی اگر فردی که با شما مصاحبه می کند از قبل رزومه شما را در اختیار داشته باشد این اصل را هرگز فراموش نکنید که ممکن است او با شنیدن صحبت ها و تجربیات شما حتی نظرش درباره رزومه نیز تغییر کند. (توصیه: همیشه یک کپی از رزومه خود به همراه داشته باشید زیرا ممکن است محتویات رزومه خود را فراموش کنید)به این صورت اگر او از شما بخواهد تجربیات خود را در زمینه خاصی مطرح کنید، به راحتی می توانید مدت زمان فعالیت خود در آن زمینه را برای مصاحبه کننده شرح دهید.

با اعتماد به نفس کامل و اطمینان کلمه  تجربه را بیان کنید، زیرا با بیان این عبارت چنین تصوری در ذهن مخاطب تان ایجاد خواهد شد که شما کاملا واجد شرایط بوده و تمام تجربیات لازم برای احراز این شغل را در اختیار دارید.

از همکاری و همراهی با دیگران بگویید

هیچ شرکتی نمی خواهد کارمندی را استخدام کند که کار کردن با او مشکل است. تنها کارمندان و کارگرانی که در کارخانه ها و با مواد سمی سروکار دارند از برقراری ارتباط با همکاران خود منع شده اند، اما در موارد معمول عدم ارتباط و همیاری با همکاران مانع از پیشرفت فرد در کار خواهد شد. فردی که با شما مصاحبه می کند مطمئناً نسبت به مسئله  عدم توانایی در برقراری ارتباط با همکاران حساسیت نشان خواهد داد.

برای مثال اگر تشخیص بدهد شما فردی هستید که تلاش های همکاران خود را نادیده می گیرید برای شما یک نمره  منفی در نظر خواهد گرفت. بنابراین زمانی که از تجربیات کاری گذشته  خود می گویید فراموش نکنید که از شایستگی ها و همیاری با همکاران خود در گذشته نیز صحبت کنید و اگر در شغل گذشته خود همکاری داشته اید که تجربه کاری او از شما کمتر بوده به همین صورت بیان کنید. شرکت ها همیشه تمایل دارند افرادی را استخدام کنند که توانایی اضافه کردن استعدادهای جوان به گروه خود را دارند.

همواره از ویژگی های مثبت از جمله پایداری و کنجکاوی صحبت کنید

حوزه  کاری و شغل مورد نظر مهم نیست، چیزی که مهم است داشتن پایداری و حس کنجکاوی است. اگر کارفرما از شما بخواهد از نقاط قوت خود یا مواردی اینچنین صحبت کنید، از توانایی خود در رفع مشکلات و پیشامدهای ناگوار بگویید و از اینکه تمایل دارید راه های تازه ای را برای پیروزی بر مشکلات یاد بگیرید با او صحبت کنید. می توانید به نقاط قوت دیگری نیز اشاره کنید، اما داشتن پایداری و مقاومت و همچنین دارا بودن حس کنجکاوی از صفاتی است که بیشتر مورد توجه فرد مصاحبه کننده قرار خواهد گرفت.

در صحبت های خود به صورت مکرر از عبارت برای مثال استفاده کنید

از گفتن صفات و نقاط قوت خود به صورت مستقیم و به تنهایی خودداری کنید. برای مثال نگویید من فرد بسیار خلاقی هستم یا اینکه من توانایی خاصی در حل کردن مشکلات دارم. زمانی که از نقاط قوت خود می گویید در ادامه از عبارت برای مثال استفاده کنید و یک مثال برای توانایی که نام بردید بیاورید.

همیشه تشکر کنید

بسیاری از افراد بعد از انجام مصاحبه محل را با نوعی شک و تردید و با عجله ترک می کنند و این به عنوان یک نکته  منفی در ذهن مصاحبه کننده خواهد ماند. به یاد داشته باشید همیشه قبل از ترک کردن محل با لبخند به چهره  او نگاه و تشکر کنید، سپس محل مصاحبه را ترک کنید، زیرا تأثیر این نگاه و لبخند شما برای همیشه در ذهن فرد مصاحبه کننده خواهد ماند.

منبع : Msn
برچسب ها : فرصت آزاد
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/RPJnmlOI
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهمریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیون
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه