پنجشنبه, ۳۰ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

شهر مشهد یکی از قطب های برتر گردشگری در ایران است که بواسطه حرم امام رضا (ع) سالانه میزبان میلیون ها زائر و گردشگر است و آن را پایتخت مذهبی نامیده اند . اما جاذبه های دیدنی این شهر مختص تنها این مکان نیست و این شهر دارای تاریخی کهن و طبیعتی بسیار زیبا و تماشایی است که در ادامه برخی از دیدنی های آن را به شما معرفی خواهیم نمود .

جاذبه دیدنی شهر مشهد خراسان رضوی

مقبره شیخ بهایی مشهد

آرامگاه شیخ بهایی دارای معماری شگفت انگیزی است و بهتر است بعد از زیارت امام رضا (ع) به این مکان آمده و به گشت و گذار و تماشای آن بپردازید . بهاء الدین محمد عاملی که در میان ایرانیان به شیخ بهایی معروف شده در سال ۹۳۵ ه. ق در بعلبک متولد شد و در سن هفت سالگی همراه با پدرش راهی ایران و بعد از آن شهر مشهد شد . وی مدتی وزارت شاه عباس صفوی را بر عهده داشت و در شکل گیری سیاست و فرهنگ ایران نقش مهمی ایفاء نمود . وی دانشمند قرن بود و از کتب و تالیفات متعددی به جا مانده است . مقبره وی مابین صحن امام و صحن آزادی قرار دارد و پیشنهاد می کنیم بازدید از آن در برنامه خود بگنجانید .

مدرسه عباسقلی خان

این بنای باشکوه و زیبا در تور مشهد سفر باتو دارای معماری شگفت انگیزی است که برای بازدید آن می بایست به خیابان نواب صفوی بروید . این بنای تاریخی در واقع مدرسه و مکتب خانه ای است که توسط خیری به نام عباسقلی خان بیگلربیگی در سال ۱۰۷۷ ه. ق ساخته شد .

گنبد خشتی مشهد

گنبد خشتی آرامگاهی زیباست که در خیابان طبرسی ، کوچه نوغان و در نزدیک فلکه طبرسی واقع شده است . این مکانمحل دفن امامزاده محمد است که گفته می شود که ایشان با هجده واسطه به امام سجاد (ع) می رسند . گنبد این بنا تماما آجری است و به همین علت ،آن را گنبد خشتی می نامند که یاد آور معماری دوران صفویه است .

گنبد سبز

این بنای باشکوه و زیبا در خیابان دکتر باهنر و در نزدیکی فلکه گنبد سبز واقع شده و گنبد فیروزه ای آن ، از فواصل دور نظرها را به سوی خود جلب می کند . گنبد سبز مدفن شیخ محمد مومن ، عارف استرآبادی است که در سال ۹۰۴ ه. ق وفات نمود . وی عارف و دانشمندی بزرگ است که از او کتاب تحفه حکیم مومن به یادگار مانده است . این بنای زیبا در سال ۱۰۱۱ هجری قمری و به دستور شاه عباس صفوی ساخته شد و سالیان سال خانقاه گروهی از صفویان بود و هم اکنون تحت نظارت سازمان میراث فرهنگی قرار دارد . تور کیش را از دست ندهید.

پیر پالاندوز

بنای زیبای پیر پالاندوز مدفن عارف و صوفی بزرگی به نام شیخ محمد عارف است . وی در سال ۹۸۵ ه. ق از دنیا رفت و آرامگاه وی در زمان سلطان محمد خدابنده ساخته شد و با گذشت قرن ها پابرجا مانده و به یکی از جاذبه های دیدنی شهر مشهد تبدیل شده است . این بنای زیبا در ضلع شرقی حرم مطهر امام رضا واقع شده است .

آرامگاه نادر شاه (گنجینه باغ نادری)

این آرامگاه باشکوه و تماشایی به یکی از جاذبه های شهر مشهد تبدیل شده و سالانه هزاران بازدید کننده دارد . گنجینه باغ نادری برای یادبود نادرشاه افشار در سال ۱۳۴۲ خورشیدی ساخته شد و گفته می شود محل دفن او در وسط این عمارت و در زیر مجسمه وی قرار دارد . گنجینه باغ نادری از دو موزه تشکیل شده که یکی از موزه اسلحه است و در آن انواع ادوات جنگی به معرض نمایش در امده است و دیگری نیز به نمایش آثار به جا مانده از دوران افشاریان اختصاص یافته است .

گفتنی است نادر شاه افشار در زمان حیات خود دستور ساخت آرامگاهی کوچک را داد که هم اکنون در بالای شهر مشهد قرار دارد . این آرامگاه کوچک در سال ۱۱۴۵ هجری قمری در مجاور چهارباغ شاهی و روبروی حرم امام رضا از خشت و گل ساخته شد .

قوام السلطنه در اواخر دوران قاجار دستور ساخت مقبره ای جدید را برای نادر شاه صادر نمود و آرامگاه جدید و بزرگی برای ایشان ساخته شد و مدتی بعد استخوان های نادر شاه از تهران به این مکان منتقل شد . این ساختمان در محل فعلی گنجینه باغ نادری قرار داشت و انجمن آثار ملی ایران در سال ۱۳۳۵ تصمیم به ساخت مجدد آن گرفت و این بار بنایی بسیار بزرگتر و باشکوه تر و در شأن نادرشاه ساخته شد و ساخت آن حدودا شش سال به طول انجامید و در نهایت در تاریخ دوازدهم فرودین سال ۱۳۴۲ با حضور محمد رضا پهلوی بازگشایی شد . و به سرعت به یکی از جاذبه های شهر مشهد تبدیل شد .با تور قشم ارزان سفر کنید.

خواجه اباصلت

در اطراف شهر مشهد اماکن تاریخی و مذهبی فراوانی به چشم می خورد که بازدید هر یک آنها بسیار جالب و سرگرم کننده است . یکی از دیدنی ترین آنها آرامگاه اباصلت هروی نام دارد . وی مشهور به خواجه اباصلت است. ایشان از خادمین امام رضا (ع) بوده و در سال ۲۳۶ ه. ق وفات یافتند و آرامگاه ایشان در امتداد جاده مشهد ، فریمان و در فاصله ده کیلومتری از مشهد واقع شده است .

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/DBonOSHP
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرام
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه