پنجشنبه, ۶ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Thu, 25 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

جنرال موتورز یکی از نمونه های بارزی است که توانست با موفقیت بحران را پشت سر بگذارد. بحران اقتصادی سال های 2005 تا 2009، شرکت های خودروساز زیادی را با مشکل روبه رو کرد. فورد، کرایسلر و جنرال موتورز از جمله آنها بودند. وقتی یک شرکت در برابر موانع و بحران هایی که احاطه اش کرده است، تسلیم می شود و اعلام شکست می کند، احتمال اینکه دوباره به عرصه رقابت بازگردد، بسیار کم است.

اما برای غول خودروسازی آمریکا، جنرال موتورز، شکست هیچ گاه معنایی نداشته است. حتی زمانی که در سال 2009 رسما اعلام ورشکستگی کرد و بزرگ ترین شکست صنعتی آمریکا را رقم زد، توانست دوباره بر جای خود بایستد. این شرکت خودروسازی پس از خروج از بحران اقتصادی که پشت سر گذاشت،  دوباره به یکی از قدر ت های صنعت خودروسازی دنیا تبدیل شد.

تاریخچه درخشان

در سال 1908 جنرال موتورز را ویلیام دورانت، در سن 47 سالگی در میشیگان تاسیس کرد. راه اندازی جنرال موتورز نقطه آغاز یک سابقه طولانی در نوآوری، کسب و کار و استراتژی های مدیریتی و صنعتی بود.
این شرکت آمریکایی دفتر صادرات محصولات خود را از سال 2011 راه انداخت اما در اصل از سال های 1920 صادرات خود را به کشور های برزیل (1925)، مصر و ژاپن (1926) و چین (1927) آغاز کرد.

چتر حمایت دولت

تا پیش از سال 2005، جنرال موتورز از موفق ترین های عرصه خودروسازی در دنیا بود، اما به محض اینکه علائم بحران ظاهر شد، فروش این شرکت با کاهش 45 درصدی مواجه شد که تا آن زمان بی سابقه بود.

رقبایی که سالیان سال جنرال موتورز بر آنها غالب بود از او پیشی گرفتند، به خصوص تویوتا. تویوتا پس از 77 سال توانست از جنرال موتورز پیشی بگیرد و این برای شرکت تویوتا یک موفقیت و برای جنرال موتورز شکست سنگینی بود. بحران تا آنجایی که جنرال موتورز اعلام ورشکستگی کند،  به این شرکت فشار آورد. جنرال موتورز از سال 2005 تا 2009 که رسما شکست خود را اعلام کرد در حدود 80 میلیارددلار ضرر کرده بود.

این شرکت در سایه حمایت دولت آمریکا و البته سهامداران که 60 درصد از سهام شرکت را خریداری کردند، جانی دوباره گرفت. در واقع دولت آمریکا صاحب 60درصد از سهام جنرال موتورز شد اما در نهایت جنرال موتورز در سال 2010 به بازار بورس بازگشت. شکست جنرال موتورز به عنوان یکی از مهم ترین شرکت های صنعتی آمریکا با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همزمان شد.

باراک اوباما، رئیس جمهوری فعلی آمریکا در سخنرانی های دور دوم انتخاباتی خود اعلام کرده بود که جلوی شکست جنرال موتورز را با اتخاذ تدابیر دولتی و حمایتی خواهد گرفت. به این ترتیب دولت آمریکا با کمک مالی به شرکت های خودروساز بحران زده،  سرمایه درگردش آنها را افزایش داد تا امکان تولید برای آنها فراهم شود. همچنین با در نظر گرفتن تسهیلاتی برای خریداران خودرو به شرکت های خودروساز کمک کرد تولیدات خود را به فروش برسانند.

اما در کنار تدابیر دولت آمریکا و حمایت های مالی آن از جنرال موتورز و البته شرکت های دیگر، خود جنرال موتورز هم با اتخاذ راهبرد های مدیریتی برای بیرون آمدن از بحران به خودش کمک کرد. تا پیش از اعلام ورشکستگی، جنرال موتورز 12 زیرمجموعه داشت که با بروز بحران مجبور به حذف تعدادی از آنها شد.

جنرال موتورز با حذف نام های تجاری زیرمجموعه خود مانند، هامر، ساترون، ساب و پونتیاک ضمن تعدیل نیروی انسانی گسترده، از میزان بدهی های خود کاست. دخالت دولت آمریکا در بحران جنرال موتورز، این شرکت را پس از سه سال نجات داد و دوباره به عرصه رقابت در خودروسازی بازگشت.

این شرکت همچنین با هدف کاهش هزینه ها و جلوگیری از خرج تراشی ، بسیاری از نمایندگی های خود را منحل کرد، به طوری که تعداد آنها از 5900 نمایندگی در آمریکا به 5000 نمایندگی کاهش یافت. به گفته برخی کارشناسان اقتصادی، تعدیل نیروی انسانی توسط جنرال موتورز شاید بزرگ ترین تعدیل در صنعت آمریکا باشد. تعداد نیروی انسانی این شرکت در ایالات متحده آمریکا پیش از بحران 91هزار نفر بود که پس از تعدیل نیرو به 68هزار نفر کاهش پیدا کرد.

راهبرد های مدیریتی جنرال موتورز،  در کنار حمایت دولت و سرمایه گذاری در کشور های دیگر این شرکت را پس از تویوتا و فولکس واگن به سومین شرکت خودرو ساز دنیا تبدیل کرد.

منبع : لوموند
برچسب ها : قاب اقتصاد
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/n7BrkSg5
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه