جمعه, ۳۱ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

خلاق‌ تر و اصیل‌ تر می‌ شویم

9 سال پیش ( 1393/12/27 )
پدیدآورنده : رسام رستمی  

اهمیت دنیای ارتباطات و روابط بین عرضه‌کنندگان و بازار تقاضا در زندگی امروز ما همواره پررنگ‌تر می‌شود. با افزایش تعداد محصولات و خدمات، مباحثی مانند ارزش افزوده ایجاد شده و مزیت‌های رقابتی در قالب ارزش‌های طراحی و جایگاه‌سازی برند از عواملی هستند که با جذب مشتری در نقطه فروش و حفظ او با ابزار تداوم تصویر ذهنی برند، در نهایت به وفادارسازی مشتری منجر می‌شوند. در سالی که پشت سر گذاشتیم، این رویکرد به طور محسوسی در قالب طراحی بسته‌بندی مورد توجه قرار گرفت. اکران کمپین‌های تبلیغاتی موفق با ایده‌های مرکزی جسورانه‌تر و پذیرش از طرف برندهای صاحبنام به طور ویژه‌ای روی نگاه نو به بسته‌بندی به‌عنوان مهم‌ترین نقطه تماس برند تاثیرگذار بوده است. موضوع اصالت طرح‌ها بیش از پیش مطرح شده و اهمیت انطباق ارزش‌های برند و ترجمه تصویری هرکدام برای گروه مخاطبش بیش‌از‌پیش مورد بحث است.

با این وجود تحولات شکل گرفته غالبا در سطح بسته‌بندی، چاپ و متریال‌ها شکل گرفته و در بخش ساختار بسته‌بندی نیز نیاز به گسترش بیشتر این نگاه تازه حس می‌شود. در نهایت با توجه به این رویکرد‌های نو در کشور طرح‌های خلاقانه، مخاطب محور و هنرمندانه بسیاری شکل گرفت که انتخاب یک مورد از این بین کاری غیر‌ممکن است. اما به جهت محتوای این مطلب و به‌عنوان مثال می‌توان از بسته‌بندی سری جدید آبمیوه همراه سن‌ایچ توسط علی بانی شرکا نام برد.

بسته‌بندی این محصول در بازاری شکل گرفته که کاملا پویا و فعال است و مرزهای مشخصی بین مخاطبانش وجود دارد. یک لیوان آبمیوه می‌تواند متعلق به یک ورزشکار، یک کودک، یک بیمار بستری شده، یک خانم آشپز، کافی من و... باشد که هرکدام از این مخاطبان نیازها و علاقه‌مندی‌های خاص خود را دارند که با بستر‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی نیز همراه می‌شوند. آبمیوه همراه سن‌ایچ با جایگاه‌سازی خود برای گروه سنی جوان و نوجوان در بازار ایران رابطه بسیار خوبی بین فرم و فضای خود ایجاد کرده است.

از نظر ساختار، حجم آبمیوه بسیار مناسب است و با بدنه شیشه‌ای که به مخاطب اجازه دیدن مایع را می‌دهد، کاملا صادقانه رفتار می‌کند. از طرف دیگر شیشه‌ای بودن این محصول به نوعی نگاهی تازه در بین آبمیوه‌های پاکتی بازار است و به هیجان گروه مخاطب پاسخگوست. اندازه دهانه شیشه، رنگ مشکی خنثی و قدرتمند آن و مکانیزم باز و بسته شدنش همگی به طور هوشمندانه‌ای به نیازهای مخاطبش پاسخگوست.

در بخش طراحی لیبل با تصویر‌سازی میوه‌ها و رنگ پس زمینه هر طرح حس و حال طعم محصول به مخاطب القا می‌شود که فرضا نسبت به استفاده از تصویر حقیقی میوه‌ها تاثیرگذار‌تر است، چرا که در تصویر‌سازی مانند هنرهای زیبا به هویت و خود حقیقی موضوع نزدیک‌تر می‌شویم؛ در کنار اینکه طراح اجازه اعمال نظر و تغییر در موضوع و فضا را پیدا می‌کند که برای القای حسی مانند طعم و رایحه مناسب‌تر است. نوشتار فارسی و انگلیسی در دو طرف لیبل به چشم می‌خورد که با تایپی دوست داشتنی و پویا مانند دست خط و قلم یک آبمیوه‌فروش کهنه‌کار نوشته شده است. فضای سفید و لی‌آوت منظم سایر قسمت‌های لیبل به ایجاد تمایز در بازار تصویری پر ازدحام محصول و خوانایی از پشت شیشه یخچال‌ها کمک کرده است.

در آینده صنعت بسته‌بندی ایران، تاثیر گرفتن و پررنگ‌تر شدن معیارهای جهانی امری قابل پیش‌بینی است. استفاده از متریال‌های تجدید‌پذیر یا پایدار در ساختار، استفاده از راهکارهایی که از Over Packaging یا بسته‌بندی بیش از حد که از اسراف متریال‌های تولید جلوگیری می‌کنند، رویکردهای مخاطب محور و کاربردهای چندگانه از ساختار یک بسته‌بندی واحد، همه از نگاه‌های نو با توجه به نیازهای جوامع امروزی و محیط زیست است که خواه ناخواه صنعت بسته‌بندی کشور هم از آنها تاثیر‌پذیر است. در نگاهی کلی با توجه نرخ رشد تکنولوژی و توانایی‌های تولید متناسب با ساختارهای متفاوت بسته‌بندی، دیزاین صنعتی این رشته بیش از پیش برای پیشرفت فرصت داشته و به خوبی توانایی حرکت در کنار ارزش‌های برند، حین انجام وظیفه حفاظت از کالا را دارد.

* طراح بسته بندی

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/SiubEj0A
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرام
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه