جمعه, ۷ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Fri, 26 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

راهکارهای موثر در فرآیند استخدام

8 سال پیش ( 1394/3/6 )
پدیدآورنده : حمید آقامحسنی  

ممکن است هر یک از ما زمانی که اشتغال به کاری نداریم به دنبال کاری مناسب و درخور بگردیم یا شاید به دلیل عدم رضایت از محل کار فعلی یا تلاش برای به دست آوردن موقعیت‌های جدید‌تر و بهتر به دنبال شغل جدیدی باشیم. یکی از موقعیت‌های دشوار در زندگی کاری هر یک از ما هنگام مصاحبه پدید می‌آید. اساسا مصاحبه چون در ذاتش به نوعی ارزیابی هم هست، دشواری‌های خاص خودش را ایجاد می‌کند. برای اینکه بتوانید از پس این ارزیابی بر آیید 10 راهکار را به شما پیشنهاد می‌کنم. با رعایت این 10 راهکار می‌توانید در فرآیند استخدام خود تاثیرگذارتر باشید و در نتیجه به موفقیت بیشتری دست پیدا کنید.

1-‌ نام و سمت مصاحبه‌کننده را از قبل بپرسید. دانستن نام و سمت مصاحبه‌کننده به شما کمک می‌کند در چارچوب صحبت کرده و هدفمند گفت‌وگو کنید و از طرح موضوعاتی که ارتباطی با مصاحبه‌گر ندارد، پرهیز کنید. مثلا اگر برای مصاحبه عمومی با بخش منابع انسانی صحبت می‌کنید در مورد مسائل فنی کار گفت‌وگو نمی‌کنید. یا با فردی که قرار است مدیر شما در آینده باشد، در مورد مرخصی‌ها و ضوابط اداری صحبت نمی‌کنید. به ضرورت از نام و سمت مصاحبه‌کننده نیز در صحبت‌های‌تان استفاده کنید، ولی نام او را زیاد تکرار نکنید. فقط در حدی که بداند شما درمورد او قبلا کسب اطلاع کرده‌اید و خود او و مصاحبه برای شما ارزشمند بوده است.

3445778688

2-‌وقت شناس باشید. سر وقت بیاید، زمانی که برای حضور شما در سازمان تعیین شده را دقیقا رعایت کنید. با خود بگویید مگر آنها نیز به شما احترام نگذاشته‌اند که وقت‌شان را در اختیارتان قرار داده‌اند و به شما فرصتی داده‌اند که خودتان را نشان دهید؟ اگر دیر برسید، دیگران تصور خواهند کرد که فردی خودخواه، بی‌نظم و گستاخ هستید. پس زمان‌تان را تنظیم کرده و سعی کنید به موقع برسید اگر نه تاخیرتان باعث دردسر خواهد شد.

3-‌ لباس مناسب بپوشید. لباس شما برای رفتن به یک مصاحبه شغلی باید با محیط آن کار هماهنگ باشد. اما برای حفظ احترام باید یک درجه بالاتر از محیط معمولی آنجا لباس بپوشید. دلیلش این است که اگر لباس نامناسب بپوشید، چه بالاتر چه پایین‌تر از حالت نرمال، اختلال ایجاد می‌شود. زمانی که توجه باید روی شما و مهارت‌های‌تان متمرکز شود، لباسهای‌تان نباید اختلالی ایجاد کرده و حواس را پرت کند. این مثال را در نظر بگیرید: اگر همه افراد در آن محیط کار جین و تی شرت می‌پوشند، شما یک پیراهن آستین بلند رسمی بپوشید و اگر آنها پیراهن‌های رسمی تن می‌کنند، شما کت و شلوار پوشیده و حتی کراوات هم بزنید. البته پوششی که انتخاب می‌کنید در صورت انتخاب‌تان برای آن شغل باید مستمرا ادامه داشته باشد، پس از لباس‌های خودتان استفاده کنید.

4-‌ محکم دست بدهید. این نکته ویژه آقایان است. آقایان به طریقه دست دادن خود دقت می‌کنند چون دست دادن عملی متقابل است که برای برقراری ارتباط انجام می‌شود. در یک مصاحبه، این عمل متقابل بین دو فرد غریبه صورت می‌گیرد که می‌تواند یکی از اصول اولیه اتیکت مصاحبه به حساب آید. اگر محکم دست طرف‌تان را یک یا دو بار بفشارید و بعد رها کنید، نشانه خوشرویی و ملایمت شماست که می‌تواند به سرعت احساسی از امنیت بین دو فرد ایجاد کند. از طرف دیگر، اگر شل و ول و بی‌روح دست بدهید، ممکن است باعث ناراحتی طرف‌تان شود و حتی قبل از اینکه آنها فرصت آشنایی با شما را داشته باشند، احساس بدی به آنها منتقل خواهید کرد.

5-‌ تصویر مثبتی از خود به جا بگذارید. حین مصاحبه، زمان‌های بسیاری شما نیاز به استفاده از آداب و اتیکت‌ها خواهید داشت و اگر آنها را درست و بجا استفاده کنید، تصویری خوب و مطمئن در ذهن مصاحبه‌گرتان ایجاد خواهید کرد. محکم و با قوت صحبت کنید. نباید بگذارید مصاحبه‌گر از شما بخواهد حرف‌تان را تکرار کنید یا شک کند که حرف‌تان را درست شنیده است یا خیر. رعایت این نکته به شما کمک می‌کند مصاحبه‌گر متوجه صلابت شما شود.

6-‌ با مصاحبه‌گر تماس چشمی برقرار کنید. به چشمان مصاحبه‌گرتان نگاه کنید. هنگام صحبت سرتان را پایین نیندازید یا به اطراف نگاه نکنید. به اندام مصاحبه‌گر نگاه نکنید یا به بخشی از صورت مصاحبه‌گر به جز چشم‌ها خیره نشوید یا اگر مصاحبه‌کننده خانم است لزوما به چشم‌هایش خیره نشوید. قطعا عدم خیره شدن به چشم‌های مصاحبه‌کننده خانم نشانگر حجب و وقارتان است اما مدام به زمین چشم ندوزید یا به اطراف نگاه نکنید چون ممکن است سبب ایجاد ذهنیت منفی در فرد شود.

7-‌ برای صحبت کردن از حرکات بدن به اندازه مناسب استفاده کنید. زبان بدن خود بخشی از ارتباط را برقرار می‌کند. کنترل حرکات اندام‌تان را در اختیار خود نگه دارید. مهارت زبان بدن را بیاموزید و از آن استفاده کنید. حرکات خوب ممکن است علاقه شما را برای آنجا بودن نشان دهد، در حالی‌که سست و بی‌حال بودن نشانه بی‌احترامی و بی‌تفاوتی است.

8-‌ دو بار از آنها تشکر کنید. در ابتدای مصاحبه از بابت فرصتی که به شما داده شده است و در آخر مصاحبه، برای وقتی که گذاشته‌اند تشکر کنید. این نشان می‌دهد که فرد فهمیده‌ای هستید و برای وقت دیگران ارزش و احترام قایل هستید.

9-‌ از مدیران قبلی‌تان بدگویی نکنید. اگر نمی‌توانید در مورد کسی حرف‌های خوب بزنید، بهتر است اصلا هیچ حرفی نزنید. خیلی دور از ادب و احترام است که از صاحب کارها و شرکت‌های قبلی‌تان بد بگویید و با کارهای‌شان مخالفت کنید. این باعث ناراحتی و رنجش دیگران می‌شود. از این گذشته، این مصاحبه در مورد شما و این شرکت است نه شرکت‌ها و افراد دیگر. پس لزومی ندارد که تصویری از صاحب کارهای سابق‌تان برای مصاحبه‌گرتان ارائه دهید. چون این مسئله ارتباطی به آنها ندارد. این موضوع باعث می‌شود که آنها تصور کنند آدم قدرنشناسی هستید و در این شرکت هم ممکن است در آینده پشت سر آنها بدگویی کنید.

10‌-‌ با صداقت صحبت کنید. در مورد هیچ مسئله‌ای دروغ نگویید و به یاد داشته باشید که به خاطر هیچ مسئله‌ای، هر چند کوچک، دروغ نگفته و به حرف های‌تان شاخ و برگ ندهید. زیرا انسان‌های محترم هیچ‌گاه دروغ نمی‌گویند چون نیازی به آن ندارند. در مورد کارهای قبلی و سوابق‌تان بزرگنمایی نکنید. ممکن است رفتار‌ خوب هیچ‌گاه به چشم نیاید، ولی نتایج آن همیشه دیده می‌شود. معمولا اثرگذاری رفتار خوب از اثرگذاری رفتار بد کمتر است. پس مراقب باشید که اشتباه نکنید. بسیار مراقب باشید که 10 نکته قبلی را رعایت کنید.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/ZpGqiFy1
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه