چهارشنبه, ۵ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Wed, 24 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

حاصل جدیدترین پژوهش‌ انجام‌شده روی محصولات تراریخته در اروپا نشان داد كه محصولات مهندسی ژنتیک و گیاهان تراریخته علاوه بر تمام مزایایی که برای انسان و محیط زیست به همراه دارند، برای رفع مسمومیت‌های غذایی نیز مفید و موثر هستند.

این پژوهش توسط یك گروه از پژوهشگران شركت‌های علوم زیستی و مهندسی ژنتیك در کشور آلمان انجام شده است. دستاورد این پژوهش، كشف استراتژی جدید برای مبارزه با مسمومیت‌های غذایی با کمک فناوری مهندسی ژنتیک است.

در این استراتژی جدید، پروتئین‌های ضد میكروبی با استفاده از فناوری مهندسی ژنتیك تولید می‌‌شود كه قابل استخراج است و می‌تواند در گوشت و سایر محصولات و فرآورده‌های غذایی مورد استفاده قرار بگیرد و از مسمومیت مواد غذایی جلوگیری كند.

این گروه پژوهشی با استفاده از فناوری مهندسی ژنتیك در گیاهان توتون، چغندر قند، اسفناج، كاسنی و كاهو توانستند پروتئین‌های ضد میكروبی به نام کلی‌سین تولید كنند. پروتئین‌های كلی‌سین قادر به از بین بردن گونه‌های مرگبار در E. coli هستند.

پژوهشگران دریافتند كه گیاهانی مانند توتون می‌تواند باعث فعالیت سطح بالای كلی‌سین شده، به طوری كه در اثر تركیب دو نمونه كلی‌سین تمام سویه‌های عمده بیماری‌زا در E. coli از بین می‌رود.

حاصل این پژوهش‌ها نشان داد كه كلی‌سین‌ها پنجاه برابر بیشتر از آنتی‌باكتری‌های طبیعی در برابر باكتری‌ها فعال هستند. دانشمندان بر این باورند كه پروتئین‌ها می‌توانند به عنوان یك استراتژی اقتصادی برای درمان بیماری‌های حاصل از مسمومیت‌های مواد غذایی موثر باشند.

حاصل این پژوهش 16 سپتامبر 2015 در پایگاه علمی بسیار معتبرProceedings of the National Academy of Sciences (PNAS) به نشانی http://www.pnas.org منتشر شده است.

محصولات مهندسی ژنتیک محصولات سالم و پاکی هستند که بدون استفاده از سموم شیمیایی خطرناک و آفت‌کش‌ها ضمن تامین سلامت انسان، باعث حفظ محیط زیست می‌شوند.

گفتنی است با توجه به مزایای دستاوردهای مهندسی ژنتیک و روند رو رشد تولید محصولات تراریخته در دنیا، ادعا می‌شود که کشورهای اروپایی با کشت و تولید محصولات تراریخته مخالف هستند. در حالی که کشورهای اروپایی مثل اسپانیا، پرتغال، رومانی و جمهوری چک به تولید و تجاری‌سازی انبوه محصولات تراریخته روی آورده‌اند و سایر کشورهای اروپایی نیز منتظر مجوز رهاسازی محصولات تراریخته خود هستند.

در حالی که امروز همه کشورهای دنیا به منافع و مزایای تولید و مصرف محصولات تراریخته پی برده‌اند، کشور ایران با این که روزی سردمدار تولید اولین محصول برنج تراریخته مقاوم به آفات در دنیا بود، با رویکرد فناوری‌هراسانه دولت قبل، از این فناوری عقب افتاد.

امید است که امروز با رویکرد حمایتی دولت و سایر سازمان‌های مسئول، سازمان حفاظت محیط زیست نیز مخالفت‌های خود را کنار گذاشته و با توسعه دانش و فناوری در دنیا هم‌گام شود تا کشور ایران نیز به جرگه کشورهای تولیدکننده محصولات تراریخته در دنیا بپیوندد و از دستاوردهای این فناوری بهره‌مند شود.

کارشناس پژوهشکده بیوتکنولوژی

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/cr7ERjOT
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایل
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه