جمعه, ۱۰ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Fri, 29 Mar(3) 2024 /
           
فرصت امروز

چهارمین بخش از سلسه مباحث استراتژی های رونمایی محصول را آغاز می کنیم؛ با اشاره به اینکه در سه بخش قبلی با شش استراتژی کاربردی و اثربخش در حوزه های مختلف آشنا شدیم و نقاط قوت و ضعف و عوامل به کارگیری آنها را بیان کردیم.

در ادامه به دو استراتژی بسیار پر استفاده دیگر می پردازیم که بیشتر مورد توجه حوزه های محصولات تند گردش و فناوری اطلاعات است.

 ارائه نمونه یا سمپلینگ

ترغیب مصرف کنندگان و مشتریان با ارائه رایگان محصولات برای بررسی دیدگاه و تحلیل رفتار اولیه آنها که این امکان را برای سازمان ها فراهم می کند تا بتوانند بدون واسطه با مصرف کنندگان در ارتباط باشند. این فرآیند علاوه بر استفاده در استراتژی های رونمایی محصول، در راستای تحقق اهداف دیگری از قبیل فرهنگ سازی یک محصول جدید و افزایش سهم از بازار و ایجاد ارتباط موثر با مصرف کننده و همین طور جهت خلق تجربه استفاده از محصول برای مشتری انجام می گیرد و تاثیر بسیار زیاد و ماندگاری در ذهن مصرف کننده دارد.

شرکت ها با ارائه نمونه کوچک شده محصولات شان یا همان ارائه سمپل برای حق انتخاب مشتری قبل از خرید ارزش قائل می شوند و مصرف کننده را با ویژگی ها و مزیت های محصولات شان آشنا می کنند، به همین خاطر این روش نقش کلیدی در تصمیم گیری مشتری دارد. زمانی باید از این استراتژی بهره برد که گروه محصولات تند گردش یا به اصطلاح FMCG باشد و می توان به جرات گفت که سمپلینگ یکی از بهترین ابزار های بازاریابی در حوزه محصولات تند گردش است.

علاوه براین برای محصولاتی تجربه محور، بهترین گزینه است. سمپلینگ می تواند استراتژی رونمایی بسیار خوبی قلمداد شود و این فرآیند را می توان علاوه بر موارد ذکرشده فوق، به عنوان پاداشی برای پیشگامان در نظر گرفت. باید اضافه کنیم که این استراتژی برای محصولات خلاقانه و نوآورانه با اعتماد به نفس بالا اثر بخشی بسیار قابل توجهی دارد و مورد استفاده قرار می گیرد.

یکی از عواملی که این استراتژی را اجرایی می کند در اختیار داشتن کامل محصول از ابتداست یعنی باید محصول کامل شده و نهایی را برای سمپلینگ در اختیار مشتریان گذاشت. از نقاط ضعف این استراتژی استفاده مستمر و مداوم برای اثر بخشی است، بنابراین این امر موجب پرهزینه شدن این فرآیند می شود که شرکت ها مجبور به استفاده محدود یا عدم استفاده از این استراتژی پرکاربرد می شوند. برای مثال نمونه های فراوانی از شرکت ها اقدام به استفاده از این استراتژی می کنند که می توان به تکدانه، دنت، میهن، پگاه و... اشاره کرد.

حالت بتا

اتخاذ یک رویکرد در راه اندازی محصول با دادن دسترسی سریع به محصول جدید به منظور به دست آوردن بازخورد که می تواند توسعه محصول را قبل از انتشار عمومی بالا ببرد یا به عبارت دیگر این استراتژی در حین تولید محصول از یک مرحله ای به بعد اجرایی می شود و برخلاف خیلی از استراتژی های بیان شده به انتظار اتمام و کامل شدن محصول نمی نشیند و باید گفت همین استراتژی خود به عنوان ابزاری می شود برای بهینه سازی و نهایی سازی بی عیب و نقص محصول نهایی.

این استراتژی برای دسته بندی محصولاتی که می تواند در آن تصحیح و بازنگری به سرعت انجام پذیرد مثل سیستم عامل ها، نرم افزار های رایانه ای و موبایلی و همچنین بازی های مختلف در قالب پلتفرم های متعدد، قابل استفاده است.

نقاط قوت این استراتژی را می توان به حضور سریع در بازار و بهینه سازی محصول نهایی براساس بازخورد ها برشمرد که عواملی همچون بازاریابی و فروش چابک و شفافیت محصول نقش بسزایی در اثربخشی اجرای این استراتژی دارند.

ولی در مقابل ریسک بالا و نمایش نقص فنی در نسخه اولیه از نقاط ضعف این راهبرد هستند و درصورت پررنگ شدن این عوامل می تواند به برند آسیب بزند و عدم اعتماد به محصول نهایی را در بین مخاطبان ایجاد کند. از نمونه های موفق این استراتژی می توان به نسخه های اولیه ویندوز اشاره کرد که در ابتدا نسخه اولیه وارد بازار می شود و پس از گرفتن فیدبک از مشتریان در مدت زمانی مشخص نسخه نهایی با رفع نواقص و ایرادها به بازار ارائه می شود.

مدرس و مشاور توسعه کسب‌ و‌ کار

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/vEJcs3uP
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاروکیلقطعات لیفتراکدستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورلیفتراکپرس لاین ساخت پرسشنامهرمان پرطرفدارسررسید 1403طراحی سایت فروشگاهشیر برقی گازتیزهوشان پایه ششمخرید نرم افزار حسابداریخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه