سه شنبه, ۲۸ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Tue, 16 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

تبلیغات یکی از مهم ترین فاکتورها برای شناساندن و معرفی محصولات شرکت ها و رقابت با رقباست. معمولا تبلیغات به روش های مختلفی انجام می شود اما موثر ترین روش، تبلیغات از طریق ارتباط مستقیم با مشتریان است که با عنوان سمپلینگ شناخته می شود.

در این راستا آدامس دن اکسیر نیز با همکاری دیجی کالا اقدام به برقراری تماس مستقیم با مخاطب و ارائه محصولات خود کرده است به طوری که به همراه هر کالایی که خریداری می شود یک بسته آدامس دن اکسیر نیز برای مشتریان ارسال می شود.

از این رو «فرصت امروز» در گفت وگو باعلیرضا مزیدی، مدرس و مشاور بازاریابی به بررسی این رویداد پرداخته که در ادامه می خوانید.

تجربه یک حس خوشایند

علیرضا مزیدی می گوید: این روزها در دنیا روش سمپلینگ مجازی بسیار کاربرد پیدا کرده و طبق تحقیقات، این روش سمپلینگ در دنیا مدت هاست که آغاز شده و در بسیاری از کشورها خصوصا ایران به عنوان یک روش و شیوه خلاقانه شناخته شده و به سرعت در حال رواج است.

قاعدتا مردم به دنبال این هستند که برای ایجاد حس امنیت و اعتماد بیشتر محصولی را از نزدیک حس و لمس و سپس آن را خریداری کنند. این روش سمپلینگ برای هر نوع محصولی کاربردی است. اکنون آدامس دن اکسیر از این شیوه برای سمپلینگ استفاده می کند و برندهای دیگر مانند تولیدکننده های محصولاتی همچون آبمیوه یا بیسکوئیت با روش های دیگری سمپلینگ را انجام می دهند.

وی می افزاید: یکی دیگر از روش های موثر سمپلینگ که در خارج از کشور انجام می شود این گونه است که به عنوان مثال در فروشگاه هایی که حیوانات خانگی می فروشند، هنگام ورود مشتریان به فروشگاه یک دستمال یا حوله روی دست مشتری می گذارند و یک سگ کوچک را روی آن قرار می دهند و تا زمانی که مشتری فروشگاه را می بیند و به دنبال حیوان مورد نظر می گردد، از این حیوان هم مراقبت و نگهداری می کند و آن را لمس می کند.

ممکن است مشتریان حیوانی را بپسندند و خریداری کنند یا حیوان مورد نظر خود را نیابند اما آمار نشان داده که 98درصد از مشتریان، در نهایت سگ کوچکی را که در حین فرآیند خرید آن را لمس کرده و از آن مراقبت کرده بودند خریداری می کنند. چون با آن ارتباط برقرار  و آن را حس کرده اند که این کار روی آنها تاثیر مثبت گذاشته است.

مشتریان و افراد به دنبال این هستند که اگر چیزی را خریداری می کنند، تجربه استفاده و حس آشنایی آن محصول را داشته باشند. سمپلینگ این کار را آسان می کند و می تواند به مشتریان این اطمینان را بدهد که محصولی را که برای نخستین بار از آن استفاده می کنند مورد تایید سلیقه آنهاست تا بتوانند برای بارهای دیگر نیز مورد استفاده قرار دهند و به نوعی اعتماد میان مشتری و برند ایجاد می شود.

سمپلینگ مجازی

وی با اشاره به روش های مختلف سمپلینگ می گوید: تاکنون سمپلینگ مجازی به این شکل که محصول به همراه یک کالا که خرید اینترنتی شده ارسال شود و افراد آن را از نزدیک لمس کنند در ایران وجود نداشته و می توان گفت این کار برای نخستین بار در کشور اتفاق افتاده است.اما قاعدتا برخی از برند ها نیز وجود دارند که به شیوه های دیگر، سمپلینگ مجازی می کنند.

به عنوان مثال شرکت هایی که کار تولید محتوا انجام می دهند یا آموزشی هستند و محصولاتی مانند موسیقی و کتاب صوتی و. . . به صورت مجازی عرضه  می کنند، بخشی از آن موسیقی یا کتاب صوتی را برای پخش رایگان انتخاب می کنند و ارائه می دهند ولی سمپلینگی که بخواهد به صورت محصول با کالای دیگری برای مشتریان ارسال شود، به این شکل تاکنون اتفاق نیفتاده است. به عبارت دیگر تنها برندی که تاکنون کار سمپلینگ مجازی را در ایران انجام داده است برند دن اکسیر است.

کوبرندینگ در سمپلینگ

وی می افزاید: امروزه دنیا تغییر کرده است و به دنبال آن فرهنگ ها و بازی های کودکی نیز تغییر کرده اند. در گذشته بازی های سنتی رواج داشتند در حالی که امروزه اغلب افراد درگیر بازی های مجازی شده اند و از لوازم دیجیتالی و الکترونیکی مانند تبلت ها و گوشی های هوشمند و... استفاده می کنند و این نشان دهنده تغییرات است، بنابراین برندها برای اینکه مشتریان جدیدی را جذب کند باید روش های فناورانه جدیدی را نیز انتخاب کنند.

دن اکسیر برای کوبرندینگ، برند خوبی را انتخاب کرده است زیرا مشتریان دیجی کالا اغلب قشر جوان جامعه و افرادی هستند که به دنبال تکنولوژی جدیدند. همچنین دیجی کالا با آمار بازدید 580 هزار نفری که دارد گزینه بسیار خوبی است و این روش برای یک سمپلینگ مجازی فوق العاده است.

مشتری مداری در قالب کوبرندینگ

این مشاور بازاریابی معتقد است، کوبرندینگ برای دیجی کالا به نوعی مشتری مداری را به همراه دارد چراکه در این صورت دیجی کالا محصولی را به طور رایگان و فراتر از انتظار و توقع مشتریان به آنها عرضه می کند. مشتریان دیجی کالا توقع ندارند دیجی کالا محصول دیگری را در بسته بندی محصولی که خریداری کرده اند قرار دهد و برای شان ارسال کند.

وی می افزاید: مزایای این کوبرندینگ برای دیجی کالا این گونه است که مشتریان دیجی کالا حس بهتری نسبت به آن پیدا می کنند زیرا امتیازی فراتر از خدماتی که دیجی کالا باید ارائه می کرد دریافت کرده اند همچنین نوع بسته بندی آن باعث افزایش محبوبیت دیجی کالا در میان مشتریانش می شود.

قاعدتا این پروسه برای دن اکسیر نیز مزایایی داشته زیرا باعث شده طی یک ماه، یک میلیون نفر این آدامس را تست کنند که مسلما در هیچ سمپلینگی قرار نیست چنین اتفاقی بیفتد و دن اکسیر توانسته شرکتی را پیدا کند که این کار را برایش انجام دهد. خوشبختانه دن اکسیر همکار خوبی را در این حوزه انتخاب کرده است زیرا در حال حاضر هیچ فروشگاه مجازی در ایران مناسب تر از دیجی کالا نیست و دن اکسیر به خوبی می تواند با این برند کار کند.

وی تصریح می کند: اگرچه این همکاری برای طرفین مزایایی به همراه دارد اما با این وجود اگر یک فرد به هر نحوی از آدامس دن اکسیر ناراضی باشد، یا با لعکس اگر در محصولی که دیجی کالا برای مشتری فرستاده است ضعف یا ایرادی وجود داشته باشد که موجب نارضایتی مشتری شود، این موضوع روی هر دو برند اثر می گذارد.

به عبارت دیگر در صورتی که مشتریان از دن اکسیر ناراضی باشند این اثر منفی بر دیجی کالا نیز القا خواهد شد و بالعکس اگر مشتریان از محصولات دیجی کالا ناراضی باشند یک خاطره بد از آدامس دن اکسیر نیز به جا می ماند که این ریسک ها و معایب در کوبرندینگ محصولات مختلف دیگر نیز وجود دارد.

نحوه عرضه محصول در سمپلینگ

مزیدی می گوید: آدامس دن اکسیر محصولی انرژی زا است و بسیار مورد علاقه جوانان قرار دارد. از طرفی مخاطبان دیجی کالا نیز اغلب افراد جوان هستند. در نتیجه این موضوع باعث می شود دن اکسیر بازار هدف خوبی را از طریق دیجی کالا به دست آورد، خصوصا خانواده هایی که از تکنولوژی استفاده می کنند یا به نوعی به دنبال تکنولوژی هستند.

وی با اشاره به نحوه عرضه این محصول می گوید: قاعدتا زمانی که سمپلینگ به صورت حضوری انجام می شود به یک نقطه جغرافیایی مثل فروشگاه محدود می شود. اما در روش عرضه ای که دن اکسیر برای همکاری با دیجی کالا انتخاب کرده است، حد و مرز و محدودیتی وجود ندارد و در تمام ایران و حتی خارج از کشور این محصول می تواند عرضه شود. این یک امتیاز فوق العاده برای دن اکسیر محسوب می شود که می تواند محصول را در عرض یک ماه برای یک میلیون نفر در کل کشور سمپل و معرفی کند.

مزایا و معایب کوبرندینگ در سمپلینگ

این مدرس بازاریابی با اشاره به مزایای این کوبرندینگ می گوید: معمولا مشتریان دیجی کالا به این دلیل که بسته بندی این آدامس به صورت یک هدیه است، واکنش خوبی از خود نشان می دهند و از اینکه آدامسی را به صورت بسته بندی ای که طرح متفاوتی روی آن نقش بسته و پیام خوبی به همراه دارد برای شان ارسال می کنند، حس خوبی خواهند داشت، از طرفی هم کاتالوگ و بروشور دن اکسیر نیز به همراه آن قرار گرفته که مشتریان اطلاعات محصولات دن اکسیر و خواص آن را مطالعه می کنند و نیازهای خود را بر اساس محتویات بروشور پیدا می کنند.

بنابراین مشتریان دیجی کالا به نوعی مشتری آدامس دن اکسیر نیز می شوند و آن را از فروشگاه های مختلف خریداری می کنند. اینکه یک محصول دیجیتالی و غذایی به همراه هم ارسال شود، دید بدی در مشتریان ایجاد نمی کند ضمن اینکه تمام محصولاتی که در دیجی کالا عرضه می شوند دیجیتالی نیستند.

در این زمینه بیشتر بازار هدف اهمیت دارد و این دو برند انتخاب خوبی داشته اند. زیرا این دو محصول هیچ ربطی به هم ندارند و این بی ربطی نقطه قوت آنها محسوب می شود. قاعدتا اگر دیجی کالا می خواست سمپلینگ یک محصول دیجیتال دیگر را انجام دهد یا آدامس دن اکسیر با یک مواد غذایی دیگر کار می کرد، این امکان وجود داشت که این دو در آینده با هم رقیب شوند، اما چون محصول شان با هم متفاوت است حتی بعدها هم فکر رقابت برای شان ایجاد نمی شود.

یک خاطره مشترک

این کارشناس می گوید: برند دن اکسیر و دیجی کالا هر دو در حوزه فعالیت شان بهترین هستند و دن اکسیر بهترین روش را برای سمپلینگ انتخاب کرده است چراکه اگر می خواستند به عنوان مثال محصول جدیدی را وارد بازار کنند، بحث برندسازی، تولید، مشتری یابی، بازاریابی و استراتژی ها را به دنبال داشت که قاعدتا مقرون به صرفه نخواهد بود، بنابراین تنها راهی که بخواهند بازاریابی انجام دهند و مقرون به صرفه باشد همین روش سمپلینگ است. لازم به ذکر است دو برند در حوزه های متفاوتی فعالیت می کنند و تقریبا 95درصد مخاطبان آنها یکسان است و قرار نیست در آینده رقیب هم باشند یا برای هم مشکلات تبلیغاتی ایجاد کنند.

وی می افزاید: این یک پروژه یک ماهه است و مخاطبان نیز از آن راضی خواهند بود زیرا از دیجی کالا یک هدیه دریافت کرده اند و از دن اکسیر نیز به خاطر خرید خوبی که داشتند، خاطره خوبی خواهند داشت و قاعدتا هر زمان که نام دیجی کالا را بشنوند، ناخودآگاه به یاد آدامس دن اکسیر نیز می افتند و همچنین افرادی که بعد ها آدامس دن اکسیر را خریداری می کنند، خاطره خرید از دیجی کالا در ذهن شان تداعی می شود و این پروژه مشترک باعث می شود که نام های دیجی کالا و دن اکسیر در کنار هم قرار بگیرد. کسانی که از این سمپلینگ استفاده کرده اند، اگر خاطره خوبی داشته باشند از هر دو برند است و اگر خاطره تلخی هم برای شان رقم بخورد، بر هر دو برند تاثیر گذار خواهد بود.

بازار هدف مشترک

وی تاکید می کند: سیستم توزیع دیجی کالا بسیار قدرتمند و سراسری است و تعداد بازدید بالایی دارد و اغلب مشتریان آن را قشر جوان تشکیل می دهند که همه اینها مواردی هستند که مورد توجه دن اکسیر است بنابراین دن اکسیر به سرعت می تواند به گروه هدف خود برسد.

از سوی دیگر نیز قیمت پایین آدامس دن اکسیر به همراه خاص بودن نوع بسته بندی و طعم و همچنین انرژی زا بودن آن باعث شده دن اکسیر یک سمپلینگ بسیار خوب را در صنعت خود اجرا کند و می توان گفت در ایران، بهترین و ارزان ترین راهی که می توانست برای معرفی خود به مشتریانش انتخاب کند، همین راه بوده است.

با توجه به مزایایی که در کاتالوگ آدامس دن اکسیر ذکر شده، این آدامس برای افراد جوانی که به دنبال آرامش هستند و می خواهند خستگی شان را کمتر حس کنند و انرژی بیشتری داشته باشند، مفید است پس برای افرادی که خرید آنلاین انجام می دهند و انرژی و سرعت در انجام کارها برای شان در اولویت قرار دارد بسیار مناسب است.

ارتباط با نویسنده: m_farazmand_66@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/JZmjAzGd
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرام
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه