شنبه, ۸ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sat, 27 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز
با مجوز معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی

نان بیش از 30 درصد گران شد

9 سال پیش ( 1393/9/11 )
 

«کیفیت نامناسب» و «کم‌فروشی»، موضوعی بود که برخی مسئولان دولتی و مدیران اتحادیه‌های آرد و نان، دست‌کم در یک‌سال اخیر آن را در رسانه‌ها مطرح می‌کردند تا نرخ نان افزایش یابد. نرخی که در سه سال گذشته تغییر نکرد و دولت نیز تمایل چندانی برای افزایش مجدد قیمت نان نشان نمی‌داد. شاید نان تنها کالایی بود که از دامنه گسترده تغییرات قیمتی در امان ماند، اما سرانجام و با فشار اتحادیه‌ها و انجمن‌های آرد و نان، دولت هم تسلیم شد و ناخواسته تصمیم به افزایش 30 درصدی قیمت نان گرفت. چنانچه محمدباقر نوبخت، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهوری، با اشاره به موضوع افزایش قیمت نان در کشور می‌گوید: دولت هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت نان ندارد و یارانه خرید گندم را همانند سابق پرداخت خواهد کرد؛ ولی به نانوایی‌ها اجازه دادیم از امروز تا ۳۰ درصد افزایش قیمت بدهند.
وی تصریح می‌کند: دولت برای اینکه نان با کیفیت و قیمت مناسب در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گیرد هرسال به این محصول یارانه اختصاص می‌دهد، به‌طوری‌که امسال بالغ بر هفت هزار میلیارد تومان برای نان یارانه اختصاص یافته است. نوبخت ادامه می‌دهد: در سه سال اخیر قیمت بسیاری از کالاها و خدمات متناسب با نرخ تورم افزایش‌یافته، این در حالی است که قیمت نان ثابت مانده و این موضوع موجب بروز مشکلاتی برای کارخانه‌های آردسازی و نانوایی‌ها شده است. دولت همچنان پرداخت یارانه گندم را در اختیار کارخانه‌های آردسازی و نانوایی‌ها قرار خواهد داد، اما این اجازه را به نانوایی‌ها در استان‌های مختلف می‌دهد تا براساس اقتضائات هر استان به‌منظور جبران مابه‌التفاوت افزایش هزینه‌های جانبی، قیمت نان را حداکثر تا 30‌درصد افزایش دهند.
به گفته نوبخت، قرار است سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان بر نحوه اجرای تصمیم نظارت کند.
به گزارش تسنیم، براساس توافق استانداری تهران با اتحادیه‌های نان، مقرر شد قیمت نان سنگک ۸۰۰ تومان، بربری ۷۰۰ تومان، تافتون سنتی ۴۲۵ تومان، تافتون گردون ۲۲۵ تومان و نان لواش ۲۲۵ تومان در تهران، ری، شمیرانات و پردیس به فروش برسد. قیمت‌های قبلی نان سنگک 600، بربری 500، تافتون 300 و لواش 160 تومان بوده است که با این حساب قیمت‌های جدید بربری، لواش و تافتون افزایش 40 درصدی و سنگک 34 درصدی را نشان می‌دهد.


افزایش قیمت نان در ادامه قانون هدفمندسازی
معاون برنامه‌ریزی و اشتغال استانداری تهران نیز در این زمینه می‌گوید: با اتحادیه‌های نانوایان در‌خصوص افزایش ۳۴ درصدی قیمت انواع نان به توافق رسیده‌ایم.
نعمت‌الله ترکی  با بیان اینکه اصلاح قیمت نان همسو با اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها صورت گرفته است گفت: با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها از سال 90 و 91 بخش ساماندهی قیمت گندم، آرد و نان نیز در اولویت قرار گرفت، بنابراین تا سال 91 ‌روی بحث کیفیت و قیمت گندم، آرد و نان برنامه‌ریزی شد و در سال 92 با توجه به تغییر دولت قرار شد قیمت آرد و نان واقعی شود که تاکنون این موضوع در دست کارشناسی و بررسی بود.
ترکی با بیان اینکه قیمت آرد و نان واقعی نیست گفت: براساس ماده 110 قانون برنامه پنجم باید تا پایان سال 94 تکلیف قیمت‌گذاری و تک‌نرخی کردن قیمت گندم، نان و آرد روشن شود. از ابتدای امسال موضوع ساماندهی کیفیت و قیمت نان را با اتحادیه‌های مربوط پیگیری می‌کردیم زیرا هم دولت و هم مردم در‌خصوص کیفیت و تولید آرد و پخت نان گله‌مند بودند و هدف ما در اصلاح قیمت نان مراعات حال مصرف‌کننده و تولید‌کننده نان بود. از این‌رو با اتحادیه‌های نانوایی به این نتیجه رسیدیم که افزایش کیفیت نان به اصلاح قیمت آن بستگی دارد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/8pyobZm0
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه