حراج بلکفرایدی که هر سال دریکی از آخرین جمعههای ماه نوامبر در بسیاری از کشورهای جهان برگزار میشود، امسال نیز در بسیاری از کشورها از جمله ایران برگزار شد. بلکفرایدی، مهمترین اتفاق در حوزه خردهفروشی جهان است که در بسیاری از کشورهای جهان برگزار میشود. علاوه بر کشورهای اروپایی و آمریکایی بسیاری از کشورهای آسیایی و آفریقایی نیز این حراج بزرگ را برگزار میکنند. طبق آمار ارائه شده در سال 2015، فروشگاههای آنلاین فروش قابل توجهی در این حراج بهدست آوردهاند و بلکفرایدی را موفقیت بزرگی برای خود قلمداد میکنند.

گروه فروشگاههای اینترنتی جومیا که در کشورهای آفریقایی و خاورمیانه فعال است نیز در بلکفرایدی 2015 با موفقیت بسیار خوبی مواجه شد. بیش از 5 میلیون بار بازدید از فروشگاههای آنلاین جومیا در بلکفرایدی نشان میدهد این حراج تنها متعلق به غرب نیست و درکشورهای مختلف از جمله خاورمیانه مردم از حراجهای خوب استقبال میکنند.
جومیا اعلام کرده است: «یک چهارم از بازدیدکنندگان جومیا در بلکفرایدی امسال کاربر جدید بودهاند و تعداد سفارشهای این مجموعه آنلاین در روز حراج 25 برابر سال قبل بوده است.» این افزایش نشان میدهد مردم در آفریقا و خاورمیانه به این حراج علاقه نشان دادهاند و بیش از سالهای گذشته از فرصت خرید با قیمتهای مناسب استقبال کردهاند.
حـــراج اســـتثنایی بلکفرایـــدی (Black Friday) 6 آذر برابر با 27 نوامبر همزمان با سایر کشورهای جهان برای نخستین بار توسط بامیلو در ایران برگزار شد و این فروشگاه نیز توانست از مزایای این حراج ویژه بهرهمند شود. بامیلو طی دو روز حراج خود حدود 7 میلیون بار بازدید شد. سفارشهای ثبت شده در حراج بلکفرایدی بامیلو 15 برابر روزهای عادی بود. در این حراج کالاهایی که تخفیف خاص داشتند طی چند ثانیه خریداری شدند. بهطور مثال هر ثانیه دو هارد دیسک از فروشگاه اینترنتی بامیلو خریداری شده است.
رکورد خرید «20 کالا در ثانیه» در مورد برخی از کالاهای خاص یکی از تجربههای خاص بامیلو در این حراج استثنایی بود. بامیلو طی دو روز، حدود 7 میلیون بار بازدید شده که از میان این بازدیدکنندگان حدود 78درصد مرد و 23درصد زن بودند. در ضمن بیش از 38درصد از کاربران بین 25تا34 سال سن داشتند که بیشترین کاربران علاقهمند حراج بلکفرایدی بهشمار میروند.
طبق آمار جمعآوری شده کاربران شهرهای تهران، مشهد، اصفهان، شیراز و اهواز بیش از دیگر کاربران خرید کردهاند. بیشتر کاربران حدود 17 دقیقه در بامیلو توقف داشتند اما روی برخی از محصولات توقف بسیار بیشتر بوده است. جالب است بدانید بیش از 5 هزار نفر قبل از فروش پلیاستیشن روی صفحه موردنظر در انتظار به سر بردند و هرکدام بیش از 30دقیقه در این صفحه انتظار کشیده بودند.
در میان کالاهایی که در بلکفرایدی خریداری شدهاند، پوشاک و محصولات آرایشی و بهداشتی بیشترین تقاضا را داشته است. 45درصد از سفارشهای بلکفرایدی متعلق به پوشاک و 17درصد به لوازم آرایشی، بهداشتی و شخصی تعلق دارد.77درصد کاربران از طریق کامپیوتر شخصی، 18درصد از طریق گوشی تلفنهمراه و 5 درصد از طریق تبلت از بلکفرایدی بامیلو خرید کردهاند و از میان کاربران موبایل، بیشترین سهم متعلق به گوشیهای سامسونگ، آیفون و هوآوی بوده است.
بلکفرایدی امسال در دیگر کشورهای جهان نیز برگزار شد و همچون سالهای گذشته حاشیههای زیادی داشت. در جمعه 27 نوامبر 2015 همچون سالهای قبل بسیاری از نزاعهای در گرفته در فروشگاههای آمریکا، با مداخله پلیس پایان یافته است. بسیاری از فروشگاهها برای ورود نخستین مشتریان خود جایزه تعیین کرده بودند و برخی از فروشگاهها مثل تسکو (Tesco) شب قبل فروشگاههای خود را زودتر تعطیل و در عوض روز جمعه ساعت پنج صبح در فروشگاهها را به سوی جمعیت مشتاق به خرید باز کردند.
ویدئوی نزاع بین یکی از کارکنان والمارت و یکی از خریداران خیلی سریع در شبکههای اجتماعی پخش شده و تصاویر زیادی از ازدحام خریداران مشتاق در سایتهای خبری مختلف منتشر شده است. در شهر سنت رز آمریکا مردم بعد از جشن شکرگزاری ساعتها پشت درهای بسته فروشگاهها در سرما انتظار کشیدند و در سانفرانسیسکو مردم تمام شب را در انتظار خرید در چادرخوابیدند.
سایت خبری اکسپرس اعلام کرده، فروشگاهآنلاین آرگوس انگلستان به دلیل ترافیک زیاد امسال دچار مشکل شد و بسیاری از کاربران و متقاضیان موفق به خرید نشدند. 64درصد از کاربران از اینکه زمانبندی ارائه کالاهای دارای تخفیف مناسب نبوده و نتوانستهاند خرید کنند، ابراز نارضایتی کردند. این حراج پرحاشیه سال گذشته باعث شد یکی از شهروندان انگلیسی در یکی از درگیریهای بلکفرایدی آسیب جدی ببیند.شیوه فروش در حراج بلکفرایدی یکی از شیوههای هوشمندانه فروش است که با ارائه تخفیفهای زیاد، خریداران را تشویق به خرید کالاهای بیشتر میکند و در نتیجه باعث افزایش فروش میشود. «تجربه بلکفرایدی در بامیلو همچون دیگر فروشگاههای جهان، تجربه موفقیتآمیزی بود.»
رامتین منزهیان، موسس و رئیس هیاتمدیره شرکت ایده نوین تجارت روماک، مالک بامیلو بااشاره به این موضوع میگوید: «این حراج استثنایی گام موفقی برای بامیلو بوده و حتماً در سالهای آینده بسیار بهتر و گستردهتر از امسال برگزار خواهد شد و این نوع از فروش به شیوهای نوین در خردهفروشی ایران تبدیل خواهد شد.» او ادامه میدهد: «بامیلو بهعنوان نخستین فروشگاه در ایران این حراج را به مردم معرفی کردهاست و این اقدام باعث خواهد شد در سالهای آینده دیگر فروشگاهها نیز از این روش برای ایجاد امکان خرید بیشتر مردم استفاده کنند.»
مردم ایران مانند تمام مردم دنیا، به دسترسی آسان به کالاهای مورد نیاز خود علاقهمند هستند، اما خرید تعداد زیادی از کالاها، در برخی نقاط کشور بسیار سخت و گاه غیرممکن است. بسیاری از تأمینکنندگان کالا نیز به دلیل پهناور بودن کشور و ناهمگون بودن بافت بازار و هزینههای بالای بازاریابی و توزیع، به تمام بازار فروش دسترسی ندارند؛ فروشگاهی چون بامیلو نقطهای است که این دو گروه را در یک بازار مجازی به هم میرساند.
بامیلو از یکسو به فروشندگان اجازه میدهد محصولات خود را در سراسر کشور بدون نیاز به سرمایهگذاری در بخش فناوریاطلاعات و بازاریابی به فروش برسانند و از سوی دیگر امکان خرید محصولات متنوع را به قیمت واحد برای همه ایرانیان در هر نقطه از ایران ممکن میسازد.برگزاری حراجهای ویژه شیوهای مدرن برای جلب نظر خریداران و افزایش فروش است که معمولاً در بازاهای سنتی بهندرت اتفاق میافتاد و حالا بسیاری از فروشگاههای ایرانی بهویژه در حوزه خردهفروشی سعی میکنند با ابداع روشهای جدید نظر مشتریان خود را جلب کنند. فروشگاههای آنلاین نیز با وجود اینکه محدودیت کمتری برای ارائه کالا و تنوع محصول در اختیار دارند در این بازار پیشگام هستند.