سه شنبه, 28 مرداد 1399 - 07:13

جزییات چهارمین جشنواره فیلم های ۱۸۰ ثانیه ای بانک پاسارگاد

بانک پاسارگاد در سال «جهش تولید»، چهارمین جشنواره فیلم های ۱۸۰ ثانیه ای را با محور حمایت از تولید داخلی و رشد ملی برگزار می کند. این جشنواره هم اکنون در محله فراخوان آثار است و علاقه‎ مندان می توانند تا پایان شهریور ماه، آثار خود را به سایت جشنواره به نشانی www.pasargadfilmfest.ir ارسال کنند.

به گزارش فارس، استفاده از هنر برای تأثیرگذاری بر جامعه سابقه بسیار طولانی دارد. از دیرباز تاکنون از سیاستمداران گرفته تا تجار و اهالی کسب و کار همواره از انواع ابزارهای هنری مانند نقاشی، داستان، فیلم و... برای پیشبرد مقاصد خود استفاده کرده اند. به یک دلیل روانشناختی خیلی ساده اثرگذاری روی عموم مردم از طریق این ابزارها بسیار بیشتر است. افراد دوست ندارند به صورت مستقیم مورد امر و نهی قرار گیرند. اگر به جای ذهن آنها قلب‎‏ شان را هدف قرار دهیم و احساسات آنها را برانگیزیم بسیار بهتر نتیجه خواهیم گرفت. اگر این کار همراه با خلاقیت و ماهرانه باشد، حتی فرد متوجه نخواهد شد که چگونه به یک سمت خاص هدایت شده است.

بعد از آنکه بشر موفق به ثبت تصاویر و ساختن فیلم شد و توانست جعبه جادویی و هنر هشتم را به کار گیرد، استفاده از این ابزارهای هنری برای مقاصد پیش گفته بسیار بیشتر شد. فیلم و سینما آنچنان مورد استقبال مردم قرار گرفت که دیگر برای فعالان حوزه سیاست و اقتصاد شکی بجا نگذاشت که از این طریق می توانند تاثیر بسیار زیادی روی مردم بگذارند. در این مسیر به طور قطع هرچه پیامی که قرار است منتقل شود غیرمستقیم تر باشد، اثرگذاری بیشتری خواهد داشت، مخصوصا در عصر کنونی که افراد از طریق اینترنت و ماهواره و شبکه های اجتماعی به نوعی بمباران اطلاعاتی می شوند.

بدون تردید استفاده از فیلم برای رساندن پیام به مخاطبان در قرن ۲۱ و جولان شبکه های اجتماعی، ملاحظات خاص خود را دارد. مردم دوست ندارند فیلم های بلند و تبلیغاتی ببینند. سناریست ها و کارگردان ها باید نهایت خلاقیت را به خرج دهند تا بتوانند پیام خود را ظرف چند دقیقه به مخاطب هدف برسانند. البته این سخن به معنای آن نیست که فیلم های بلند تأثیرگذار نیستند، بلکه سخن از گستردگی مخاطبین است. یک فیلم کوتاه بدون کلام ممکن است توسط میلیاردها انسان در کره زمین دیده شود، ولی یک فیلم سینمایی بلند به زبان آلمانی قطعا مخاطبان بسیار محدودتری خواهد داشت. چه کسی می تواند یک فیلم سینمایی را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارد!

به همین دلیل، ساختن فیلم های کوتاه امروزه بسیار بیشتر مورد توجه قرار گرفته است، هرچند که ساخت آن برای رساندن پیام به مخاطب بسیار سخت تر است و نیاز به خلاقیت بیشتری دارد. وقتی قصد داریم جامعه را نسبت به امری تهییج کنیم و توجه آنها را به موضوع خاصی جلب نماییم، ابزاری قدرتمندتر از فیلم وجود ندارد. به جرأت می توان گفت که تاثیر صدها مقاله و توصیه شاید به اندازه یک فیلم خوش ساخت نباشد بنابراین بدون شک فعالان حوزه اقتصاد و سیاست برای دستیابی به اهداف موردنظرشان باید این ابزار یعنی ساخت فیلم های کوتاه را بسیار جدی بگیرند.

برای مثال، هم اکنون که کشورمان مورد تحریم های ظالمانه بین المللی است، توجه به تولید داخلی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. چه از بعد مصرف کنندگان که باید تشویق به خرید کالاهای داخلی شوند و چه از بعد فعالان اقتصادی و کارآفرینان که باید آنها را به بخش تولید هدایت کنیم. در این راستا علاوه بر دولت و مسئولان، هر فرد و بنگاه دلسوزی می تواند نقش ایفا کند و با استفاده از امکانات و ابزارهای در اختیار خود، جامعه را به این سمت هدایت کند و چه ابزاری تأثیرگذارتر از فیلم، آن‎هم فیلم کوتاه می توان یافت.

خوشبختانه برخی از بنگاه های بزرگ کشور این مهم را دریافتند و در راستای مسئولیت اجتماعی خود چند سالی است که از ابزار فیلم کوتاه برای جا انداختن مفاهیم بزرگ و مهم در کشور استفاده می کنند. برای نمونه، بانک پاسارگاد با توجه به شرایط خاص کشور و اهمیت تولید داخلی در سایه تحریم ها، چهارمین جشنواره ساخت فیلم های ۱۸۰ ثانیه ای خود را امسال با محور حمایت از تولید داخلی و رشد ملی برگزار کرده است. فقط تصور کنید از میان فیلم های ساخته شده توسط افراد مختلف در این جشنواره چند فیلم مورد توجه مردم قرار گیرد و در شبکه های اجتماعی دست به دست شود. تأثیرگذاری این فیلم ها برای به شوق آوردن مخاطبان بسیار بسیار بیشتر از هر کار دیگری در این زمینه است.

نکته مهم دیگر در این جشنواره علاوه بر محور مهم آن، کشف استعدادهای هنری است، یعنی با یک تیر دو نشان زده می شود. هم جوانان با استعداد در حوزه هنر کشف می شوند و هم فیلم های ساخته شده پیام مهم حمایت از تولید ملی را در ذهن و قلب مخاطبان می نشاند. از مسیر همین جشنواره در سه دوره قبل جوانانی به جامعه هنری کشور معرفی شدند که امروز جزو موفق ترین اعضای جامعه هنری و فیلم‎سازی هستند.

اگر بخواهیم توضیح بیشتری درخصوص چهارمین جشنواره فیلم های ۱۸۰ ثانیه ای بانک پاسارگاد بدهیم، به نکات زیر باید اشاره کنیم. اول اینکه این جشنواره دوسالانه برگزار می شد و آخرین آن در بهمن ماه سال گذشته بود، اما به دلیل نام‎گذاری امسال به عنوان «جهش تولید» و اهمیت موضوع، مسئولان بانک احساس مسئولیت بیشتری در این زمینه کردند و امسال نیز خلاف رویه اقدام به برگزاری جشنواره نمودند.

یکی دیگر از نکات تمایز این جشنواره نسبت به دوره های پیشین، دعوت از فیلم‎سازان حرفه ای و باتجربه در کنار جوانان و فیلم‎سازانی است که در آغاز کار هستند. دلیل این دعوت هم تأکید بر اهمیت بسیار مبحث تولید و حمایت از آن برای بانک پاسارگاد است. به این ترتیب احتمال تولید فیلم های بسیار تأثیرگذار بیشتر می شود و همانطور که پیش از این گفتیم، این فیلم ها می تواند اثرگذاری زیادی روی جامعه داشته باشند. این کار قطعا راهکاری بسیار مناسب برای هدایت مخاطبان به سمت تولید و در نهایت گامی مهم در جهت دست یافتن به «جهش تولید» است.

یکی دیگر از ویژگی های خاص این جشنواره، این است که شرکت ها و سازمان های تولیدی که در این حوزه کارهای ارزشمند همراه با خلاقیت و نوآوری انجام داده اند و حائز دستاوردهایی شده اند، می توانند با گروه های فیلم‎ساز وارد مذاکره شوند و آثار تولیدی خود را به جشنواره ارسال کنند. در حقیقت، پیوندی میان جهان هنر و شرکت ها و سازمان هایی که غرق در کار اقتصادی خود هستند و ناخواسته به انعکاس و بازتاب این فعالیت ها از طریق هنر بی توجه بوده اند، ایجاد خواهد شد.

جشنواره فیلم کوتاه بانک پاسارگاد هم اکنون در محله فراخوان ارسال آثار است. علاقه‎مندان می توانند تا پایان شهریورماه، آثار خود را با توجه به شرایط ذکرشده در سایت جشنواره به نشانی www.pasargadfilmfest.ir به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند.

گفتنی است جهت ایجاد انگیزه و تقدیر از هنرمندانی که آثار آنها در مرحله داوری نهایی برگزیده شود، جوایز ارزنده ای به این ترتیب در نظر گرفته شده است: جایزه اول، جام زرین پاسارگاد و مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال، جایزه دوم جام سیمین پاسارگاد و مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال و جایزه سوم، جام بلورین پاسارگاد و مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال. همچنین جوایز جشنواره در بخش فیلم سازان حرفه ای و باتجربه، از نفرات اول تا سوم به ترتیب جام زرین پاسارگاد و مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال، جام سیمین پاسارگاد و مبلغ ۳۵۰ میلیون ریال و جام بلورین پاسارگاد و مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال خواهد بود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید