شنبه, ۱ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sat, 20 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

کمپانی چینی Huawei نمونه یک سازمان روبه رشد بوده که با داشتن دیدگاهی بلند مدت، هدف خود را بر پایه ارزش آفرینی قرار داده است. چه درعرصه ملی و چه در عرصه جهانی، این کمپانی یکی از افتخارات چینی ها به شمار می رود. هواوی یک شرکت چینی است، اما با دارا بودن 40هزار کارگر خارجی از بین 170هزار کارگر خود، تبدیل به یک کمپانی چند ملیتی شده است. نام این شرکت از سال 2012، با پشت سر گذاشتن شرکت اریکسون از لحاظ فروش و سوددهی جهانی شد.

از آن سال به بعد، میزان سوددهی هواوی بیشتر و بیشتر شد. نکته جالب توجه این شرکت آن است که در عین توجه به پیشرفت و رو به رشد بودن، به برآوردن مسئولیت های جهانی خود نیز توجه داشته است. هواوی به تمرکز روی نیاز مشتریان و بالا بردن کیفیت خدمات دهی مشهور است. هدف اصلی این کمپانی نیز روی همین موضوع بنا نهاده شده، آنها قصد دارند روش های ارتباطی را ساده تر و با کیفیت تر کنند.

شرکت هایی که به فکر قدرتمند کردن اهداف اجتماعی خود هستند، با در پیش گرفتن ویژگی هایی ازجمله توجه به کارکنان و مشتریان، انسجام و همبستگی در تلاش برای رسیدن به این مهم هستند.

توجه به نیاز مشتریان و کارمندان

شرکتی که از لحاظ اجتماعی مسئولیت پذیر است، تمرکز خود را روی سرمایه  هایی مثل مشتریان و توان کاری اش قرار خواهد داد. بنیانگذار شرکت هواوی، «رِن ژنگ فی» از ابتدای تاسیس این کمپانی از کلیه کارکنان خود خواست تا تمام توان شان را برای کسب رضایت مشتریان صرف کنند.

برای مثال، چندین سال پیش نماینده یک موسسه سرمایه گذاری به نام «استفن روچ» از مرکز فعالیت این کمپانی در «شِنزن» بازدید کرد. این نماینده در کمال ناباوری اظهار کرد که «ژن فی» پیشنهاد 3تریلیارد دلاری تیم او را رد کرده است. به گفته وی، «ژن فی» تنها حاضر است با مشتریان کمپانی و آن هم به صورت انفرادی دیدار کند و چون «رچ» جزو مشتریان نبوده، از دیدار با او امتناع کرده است. این موضوع نشان می دهد که «ژن فی»، مشتریان را روح شرکت و در نتیجه نقطه اصلی تمرکز سازمان می داند.

هواوی کارمندانش را سرمایه های سازمان و کلید بقای خود در عرصه رقابت و رهبری یک برند جهانی، در طولانی مدت می داند. میزان اهمیت این موضوع را از روش هایی که این کمپانی در پیش گرفته، می توان فهمید. هواوی هزینه هنگفتی را برای آموزش کارمندان خود در نظر گرفته است.

برای مثال این کمپانی در سال 2013، به طور میانگین حدود 37 ساعت کلاس های آموزشی برای کارکنان خود برگزار کرده است. این کمپانی با برپایی سیستم آموزش آنلاین، در جهت افزایش توانایی کارمندان خود می کوشد.

مسئله حائز اهمیت دیگری که به آن توجه می کند تضمین سلامت و امنیت کارمندان است. در این زمینه هواوی در سال 2013، برای مبارزه با آلودگی هوا، از دستگاه تهویه هوای ولتاژ بالا در کارگاه های خود بهره برد. بهداشت مواد غذایی و آب آشامیدنی نیز از اولویت های این کمپانی است، به طوری که برای سالم بودن آب مصرفی کارکنان خود، از سیستم تصفیه آب مدرنیزه استفاده می کند.

انسجام و همبستگی

انسجام و یکپارچگی برای هواوی از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از دلایل انسجام این کمپانی، خصوصی بودن آن است چون در غیر این صورت قادر نبود طی 10 سال و در حالی که سایر رقبا در تلاش برای رسیدن به آن هستند به بقای خود ادامه دهد. تمرکز هواوی روی ایجاد ارتباط آسان تر بین افراد و خلق دنیایی بهتر است. با توجه به اینکه هنوز 4میلیارد نفر در دنیا از داشتن ارتباطات دیجیتالی محروم هستند، بنابراین به نظر می رسد این رویکرد هواوی، فرصت مهمی را برای این کمپانی فراهم آورده باشد.

هواوی به شدت در تلاش است تا انسجام لازم را به دست آورده و از طرف دیگر از متصدیان بخش های مختلف می خواهد تا با مدیریت و همبستگی بیش از پیش، در این جهت گام بردارند. در واقع تمام متصدیان چنانچه بخواهند همکاری خود را با هواوی ادامه دهند، موظفند از توافق نامه همبستگی سازمان پیروی کنند. هواوی عملکرد متصدیان در زمینه حقوق بشر، محیط زیست و تعاملات اجتماعی را در توافق نامه ذکر کرده است.

به علاوه، متصدیان در صورت تمایل به ادامه همکاری با هواوی، باید از قبل برنامه های آینده خود را در جهت پیشرفت روزافزون سازمان طراحی کنند. در نهایت، بعد از انجام توافقات و مراحل بعد از آن، همچنین باید توافق نامه تمامیت و صداقت در کار هواوی را نیز امضا کنند. این توافق نامه عدالت و امانتداری متصدیان را تایید و از هرگونه رقابت نابرابر و تقلب جلوگیری خواهد کرد.

آنچه از موارد ذکر شده می توان نتیجه گرفت این است که هواوی به همکاری بین کارمندان که منجر به همبستگی و درنهایت ثبات و انسجام کسب و کار می شود، باور دارد. به همین دلیل، هواوی با متصدیان و کارمندان خود در سراسر دنیا در جهت محقق شدن رویکر برد-برد این سازمان، همکاری و تعامل دارد.

ایده برد-برد برای هواوی از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است. به عقیده موسس این کمپانی، پیشرفت یک کسب و کار، در نتیجه رقابت های بی رحمانه و ناعادلانه حاصل نمی شود، بلکه این مهم از طریق همکاری به دست خواهد آمد. به گفته یکی از مدیران اجرایی این کمپانی، صرفا بالا بردن اشتیاق در انجام کار، نمی تواند استراتژی بلند مدت سازمان در جهت کسب موفقیت به شمار بیاید و تنها انسجام و همبستگی می تواند عامل رشد یک سازمان باشد.

این رویکرد ازجمله استراتژی های جهانی هواوی است و همین ویژگی باعث شده که همه تمایل داشته باشند که عضوی از این کمپانی باشند. به علاوه، هواوی در بازار های رقابتی امروز، رویکردی ارزش محور دارد. برای مثال، این کمپانی تلاش می کند تا دولت بریتانیا و عموم مردم آن را نسبت به کیفیت و اطمینان محصولاتش متقاعد کند. در واقع، عده ای بر این عقیده هستند که بخشی از موفقیت رو به رشد هواوی در اروپا، به دلیل همکاری و ارتباط این شرکت با رقبایش به دست آمده است.

نتیجه گیری

به نظر می رسد که هواوی معتقد است که یک کشور، برای کشف پتانسیل های خود باید ارتباطی مستحکم و قوی بین رهبران حکومت و نیروی کار آموزش دیده اش ایجاد کند. این کمپانی را می توان نمونه یک سازمان پیشرو و مثال زدنی در عمل به مسئولیت های اجتماعی یا CSR دانست. طبق ارزیابی های صورت گرفته، شرکت های چینی در رتبه 100 فاسدترین شرکت  های دنیا قرار گرفته که در بین 175 کشور دنیا جایگاه بسیار خوبی است و عملکرد کمپانی هواوی، می تواند نمونه و گواه این واقعیت باشد.

البته برای جذب و تحت تاثیر قرار دادن مخاطبان بیشتر، مصرف کنندگان بهتر است که در مورد نحوه عملکرد مسئولیت اجتماعی سازمان که نمایانگر ارزش های کمپانی است، اطلاعات لازم را کسب کنند. به خصوص در کشوری مثل چین که سطح آگاهی مشتریان در رابطه با اهداف اجتماعی شرکت ها نسبتا پایین است.

در حقیقت در جوامعی که حس اعتماد و اخلاقیات در سطح پایینی قرار دارد، وظیفه سازمان های بزرگی مثل هواوی است که مدیریت تغییرات احتمالی قوانین کسب و کار را بر عهده گرفته و در رابطه با آن اطلاع رسانی کنند. تلاش پیوسته هواوی در جهت بهبود استراتژی مسئولیت اجتماعی خود، مهر تاییدی بر جاه طلبی و تمایل به پیشرفت این کمپانی است.

ارتباط با نویسنده: elham.mashouf@gmail.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/E8Fhacvx
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکس
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه