چگونه داستانی منحصربه فرد برای برندمان ایجاد کنیم؟ (بخش دوم) - فرصت امروز

دوشنبه, 08 شهریور 1395 - 10:45

یک داستان منحصربه فرد باید چهار ویژگی مشخص داشته باشد:

• جذاب باشد؛ به این معنی که باید جذاب، تحریک کننده و جالب بوده و اطلاعات مهم و مناسبی را در اختیار مخاطبان قرار دهد. همچنین سرگرم کننده بودن داستان اصلی ترین رکن آن به شمار می رود که باید مورد توجه قرار گیرد.

• معتبر باشد؛ فراموش نکنید که مخاطبان نمی توانند داستان های ساختگی را که هدف از آن صرفاً افزایش میزان فروش است درک کنند. علاوه بر این داستانی که برای مخاطب تعریف می کنیم باید کاملاً باورپذیر بوده و درون مایه مناسبی داشته باشد که در نهایت سیاست ها و شفافیت شما زمینه را برای پذیرش داستان از سوی مخاطبان و مشتریان مهیا می کند.

• مخاطب را درگیر کند؛ به این صورت که خوانندگان و مخاطبان داستان خود را در میان آن تصور کنند در این صورت خواهید دید که پاسخ آنها به داستان شما عاطفی، شناختی یا رفتاری خواهد بود.

• استراتژیک باشد؛ برندها و شرکت های تجاری باید پیام اصلی خود را درون داستان شان گنجانده و از این طریق زمینه را برای افزایش فروش و ارزش خود، بهبود ارتباط با مشتریان و در نهایت استراتژی های اصلی شرکت فراهم سازند.

امروزه کارشناسان و تحلیلگران حوزه بازاریابی و تبلیغات بر این عقیده اند که ایجاد داستان های منحصربه فرد که به نوعی امضای مخصوص هر برند محسوب می شوند سرمایه بسیار ارزشمندی برای کسب و کارها محسوب می شوند، چراکه می توانند در بلند مدت ظرفیت های لازم را جهت جذب مشتریان جدید و در نتیجه افزایش فروش فعال کنند. همچنین جذابیت داستان های ایجاد شده توسط برندها سبب بازگو شدن آنها در میان افراد شده که این موضوع باعث افزایش اعتبار، نفوذ و کشش برند در میان مشتریان می شود.

هدف اصلی و نخست داستان های ایجاد شده توسط شرکت های تجاری، کارمندان و مشتریان فعلی آنها است. محتوای موجود در داستان تأثیر بسیار زیادی بر کارمندان یک برند داشته و می تواند منبع الهام بخش آنان و همچنین سنگ بنای فرهنگ سازمانی و تجاری باشد. به عنوان نمونه داستان برند L. L. Bean  به مخاطبان نشان می دهد که هدف آن چیزی بیشتر از خلاقیت بوده و عشق و علاقه به افراد ماجراجو، کیفیت و جلب رضایت مشتریان از جمله ارزش هایی است که این برند بیش از هرچیز دیگری بر مبنای آن شکل گرفته است.

توجه به ارزش هایی از این دست در داستان های برندها از دیدگاه نسل جوان اهمیت بسیار زیادی داشته و این بخش از جامعه شرکت های تجاری را ترجیح می دهند که تنها به فکر سود و منفعت خود نبوده و ضمن متعهد بودن به مسئولیت های اجتماعی خود، به ارزش های دیگری نظیر کیفیت تجربه مشتریان نیز پایبند باشند.

مشتریان هدف بعدی و ارزشمند داستان ها هستند، چرا که ارتقای تجربه مشتریان از تعامل با محصولات و خدمات یک برند و طرح استراتژی برندها در داستان هایی که ایجاد می کنند نقش بسیار مهمی در وفاداری مشتریان به برندها و شرکت های تجاری دارد.

با وجود اینکه طرح داستان هایی منحصربه فرد و عرضه پیام و ارزش های یک برند در قالب داستانی خاص بسیار مهم و حیاتی به نظر می رسد، فراموش نکنید که ارتقا و بهبود جایگاه یک برند و استراتژی آن در نظر مشتریان چالش بسیار سختی است، چراکه ممکن است پیام شما به درستی ارائه نشود چرا که امروزه مبحث تولید محتوا تنها در انحصار قشر خاصی نبوده و تعداد قابل توجهی از افراد در زمینه تولید محتوا با موضوعات گوناگون فعالیت می کنند که این موضوع سبب دشوارتر شدن فرآیند تولید محتوا و داستان های منحصربه فرد توسط شرکت های تجاری می شود.

با این وجود داستان هایی که شرکت های تجاری به مخاطبان شان عرضه می کنند، می تواند پاسخ مناسبی به پرسش های افراد بدهد. این روایت های جذاب نه تنها می توانند منجر به افزایش اعتبار و شهرت کسب و کارها شوند، بلکه می توانند ریشه ها و پایه های اساسی یک برند را با فرهنگ سازمانی امروز آن پیوند دهند.

در همین چارچوب و برای درک این موضوع که چه نوع محتوایی مناسب برند شما است ابتدا باید درک مناسبی از جایگاه برند و زمینه کاری خود داشته باشید.

دیدگاه و ارزش های برندتان را در نظر گرفته و بررسی کنید که کدام بخش از این ارزش ها می تواند منجر به بهبود تجربه مشتریان از تعامل با کسب و کارتان شود. فراموش نکنید ارزش ها، فرهنگ سازمانی و در نهایت استراتژی تجاری شما نقش بسیار مهمی در فرآیند تهیه داستانی مناسب، جذاب و بی همتا خواهد داشت.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

با ما در ارتباط باشید

021.86073324

021.88827112

[email protected]

شبکه های اجتماعی