جمعه, ۷ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Fri, 26 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز
فناوری‌های نوین برای مقابله با بحران‌های آبی و زیست‌محیطی

کاشت درخت در مناطق خشک بدون آبیاری

9 سال پیش ( 1394/1/31 )
پدیدآورنده : مولود غلامی  

در نقشه‌ها و اطلس‌های جغرافیایی، فلات ایران را با آب‌و‌هوای بیابانی و نیمه‌بیابانی معرفی می‌کنند و بیش از 80درصد مساحت کشور ما را آب‌و‌هوای نیمه‌خشک و خشک تشکیل می‌دهد. در دهه‌های اخیر به دلیل مدیریت نادرست منابع آب و تخریب بخش‌های گسترده‌ای از جنگل‌ها و مراتع کشور، اقلیم ایران دچار صدمات جبران‌ناپذیری شده است و هم‌اکنون تغییرات اقلیمی وسیعی را به خوبی در فصل‌های مختلف سال شاهد هستیم. بحران آب، گرم شدن هوا و تغییرات اقلیمی افزون بر ایران، بر سایر مناطق جهان نیز حاکم شده و به چالش‌ اصلی کره زمین و ساکنان آن تبدیل شده‌ است، به‌طوری‌که دانشمندان و متخصصان در همه کشورهای پیشرفته به دنبال راه‌های غلبه بر این مشکلات هستند. ساخت و اختراع سیستم‌های جدید با فناوری‌های نوین در زمینه‌های مختلف هر روز درهای امیدوارکننده‌ای را روی ما می‌گشاید و نوید زندگی آرام‌تری را به نسل‌های کنونی و آینده کره خاکی می‌دهد.

یک فناوری جدید

یکی از این روش‌های نوین در کاهش مصرف آب و جلوگیری از پدیده بیابان‌زایی، استفاده از فناوری گرواسیس، تکنولوژی کاشت درخت در زمین‌های خشک، بیابانی، سنگلاخ و کوهستانی بدون استفاده از انرژی و آبیاری است. بهروز سهرابی، مدیرعامل شرکت زیست فناوری سپهر باخترمستقر در پارک علم و فناوری کرمانشاه، در گفت‌و‌گو با «فرصت امروز»، در این خصوص اظهار می‌کند: فناوری گرواسیس تکنولوژی نوینی است که توسط پیتر هوف از کشور هلند ابداع شده و از سال 2002 تاکنون در 30 کشور دنیا مورد آزمایش و بررسی قرار گرفته است.

درختان بدون نیاز به آب

این روش تکنولوژی آبیاری نبوده بلکه نوعی فناوری کاشت با تقلید از مادر طبیعت است. به‌طور طبیعی کسی جنگل‌ها را نمی‌کارد و آنها را آبیاری نمی‌کند، بلکه این درختان هستند که با استفاده از ساز و کارهای طبیعی و نیز بهره‌برداری از کمک سایر موجوداتی که در جوارشان زندگی می‌کنند، توسعه و گسترش یافته و همزمان کربن موجود در دی اکسیدکربن هوا را با استفاده از پدیده فتوسنتز به زیست توده یا Biomass (شامل انواع مواد آلی ارزشمند مانند چوب، برگ، میوه، خوراک و...) تبدیل کرده و اکسیژن آن را هم آزاد می‌کنند که این عنصر حیاتی در ترکیب با هیدروژن تولید بخار آب می‌کند. پس در یک نتیجه‌گیری کلی توسعه کاشت درختان بهترین روش کاستن از دی اکسیدکربن موجود در جو و همزمان تولید خوراک، آب و البته کمک به صنعت (به لحاظ تولید انواع مواد اولیه ارزشمند) و ایجاد اشتغال است.

وی ادامه می‌دهد: این فناوری بر پنج اصل مهم استوار است. نخست انتخاب گونه درخت متناسب با شرایط آب و هوایی و بارش‌های منطقه کاشت، سپس پرورش نهال سالم با ریشه اصلی مستقیم است. در فرآیند پرورش نهال در نهالستان‌ها به دلیل بسته بودن انتهای گلدان‌ها، ریشه اصلی منحرف و دچار پیچ‌خوردگی می‌شود و حتی گاهی به سمت بالا حرکت می‌کند که سطحی بودن ریشه‌ها ادامه حیات چنین نهالی را بدون آبیاری غیر‌ممکن می‌کند. چرا که به‌صورت طبیعی ریشه فتوتروپیسم منفی دارد و هر طرف که نور باشد خلاف جهت آن حرکت می‌کند. ولی ما با استفاده از گلدان‌هایی که انتهای آنها بسته است در زمان رشد نهال در نهالستان مانع توسعه طبیعی ریشه به سمت اعماق خاک می‌شویم.

این کارشناس کشاورزی می‌گوید: اصل سوم در این فناوری، استفاده از قارچ مایکوریزا در خاک محل کاشت نهال است. این قارچ همزیستی مسالمت‌آمیزی با ریشه گیاه دارد. ریسه‌های این قارچ در سلول‌های ریشه نفوذ کرده و ضمن دریافت مواد مغذی از ریشه، با شبکه گسترده‌ای که در اطراف آن ایجاد می‌کند آب و مواد‌غذایی به‌ویژه فسفر و آهن را به سرعت به ریشه می‌رساند. این قارچ‌ها در زمین‌های بکر، جنگل‌ها، باغ‌ها و جاهایی که از کودها و سموم شیمیایی کمتر استفاده شده و خاک طبیعی دارند، وجود دارد.

فقط 15لیتر آب

سهرابی، در توضیح اصل چهارم در استفاده از این فناوری اظهار می‌کند: اصل سوم عدم دستکاری و تخریب ساختار مویرگی (کاپیلاری) خاک محل کاشت نهال در زمان حفر چاله است. اگر از مته‌های حلزونی استفاده کنیم، به‌دلیل کوبیده و سخت شدن کف و دیواره چاله لوله‌های موئینه موجود بین ذرات تشکیل‌دهنده خاک تخریب شده و توسعه ریشه نهال را در خاک دچار مشکل خواهیم کرد مضافا اینکه حرکت مولکول‌های آب در بخش‌های کوبیده شده انجام نخواهد شد. 

وی همچنین استفاده از سامانه واتر باکس، اختراع شرکت گرواسیس را رکن پنجم این فناوری می‌داند و می‌افزاید: پس از تهیه نهال و کاشت آن با رعایت شرایط فوق، واترباکس را روی نهال گذاشته و پس از آبیاری (25 لیتر) نهال، حدود 15 لیتر آب در مخزن واترباکس می‌ریزند و از آن پس در مدت یک سالی که این ظرف روی نهال خواهد ماند هیچ آبیاری انجام نخواهد شد و در حقیقت آب موجود در واتر باکس از طریق فتیله و به‌صورت نم در اطراف نهال توزیع شده و به‌هیچ وجه تبخیر نمی‌شود همزمان به‌دلیل شیبدار بودن در‌‌پوش بالایی این ظرف، نزولات جوی به داخل مخزن آن هدایت شده، واترباکس همزمان براساس قانون نقطه شبنم رطوبت موجود در هوا را نیز به قطرات آب تبدیل کرده و در مخزن خود ذخیره می‌کند. این شرایط حتی برای مناطق گرم و خشکی مانند کرمان، یزد، سمنان، طبس و اصفهان نیز یکسان است.

بهترین گزینه برای مناطق خشک

این کارشناس کشاورزی می‌گوید: واترباکس برای نهال در مقابل باد به‌عنوان قیم عمل کرده و خاک و هوای اطراف نهال همواره در شرایط گرمای هوای محیط (روزها)، خنک بوده و در شرایط سرمای محیط (شب‌ها)، هوا و خاک اطراف نهال گرم‌تر از بقیه نقاط است؛ ضمن اینکه رطوبت خاک اطراف نهال به‌علت وجود واترباکس روی آن، تبخیر نمی‌شود و در اطراف نهال علف‌های هرز نمی‌روید. به این ترتیب بهره‌وری استفاده از آب به صددرصد می‌رسد و با کمترین میزان مصرف آب بیشترین راندمان به دست می‌آید. سهرابی درخصوص هزینه‌های واترباکس می‌گوید: این سیستم در دو مدل تولید می‌شود، نوع پلی پروپیلن و مدل یک بار مصرف (تجزیه‌پذیر). در مدل پلی پروپیلن، هر دستگاه 130 هزار تومان و قیمت نوع یک‌بار مصرف آن نیز از 20 تا 30 هزارتومان (براساس تیراژ و حجم سفارش) متغیر است. البته عمر مفید نوع پلی پروپیلن 10 سال بوده و هر سال با آن می‌توان یک درخت کاشت. 

وی می‌افزاید: این فناوری تاکنون در 30 کشور دنیا و در شرایط سخت آب‌و‌هوایی آزمایش شده و در مناطقی مانند شنزارهای دوبی، مراکش، کویت، قطر، عمان، هند، پاکستان و کشورهای دیگر از جمله اسپانیا، فرانسه، اکوادور، آرژانتین، شیلی و آمریکا و... . . به‌کار گرفته شده است. دولت کویت در قالب طرحی در حال کاشت 300 هزار اصله نهال در مرزهای سیاسی کشور خود و ایجاد دیوار سبز است.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/fIjHa7JZ
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
رضا محمدی :
8 سال پیش
این سیستم با این قیمت اقتصادی نیست مگر در داخل تولید شود با توجه به اینکه یک تشت آب بزرگ خانگی حدود ۴ تومن در بازار بفروش میرود انتظار داشت هزینه تولید قسمت های مختلف سیستم در نهایت بیش از ۸۰۰۰ تومان برغی تولیدزداخل نشود که به صرفه است ولی نوع وارداتی به هیچ وجهی مورد استقبال نخواهد بود متاسفانه زما همیشه دنباله اختراعات خارجی هستیم واکتشافات بزرگ داخلی را له میکنیم و نمیبینیم که اساس همین اختراع و نشت فیتیله ای کپی برترین روش آبیاری جهان ابتکار مهندس حجازی است که سرقت علمی شد و ایشان نیز کار را رها کرد میتوانید فیلما ها رو اینجا دانلود کنید و مطالعه کنید Subsoilirrigation.com شما با ایجاد یک منبع آب بالا سری بطری پت و فیتیله و شلنگهای ساده اتصال دهنده همین سیستمو میتونید شبیه سازی کنید و هر سال نیز فیتیله و حتی سیستم رآ جا به جا کنید البته خوبی این سیستم بزرگ بودن آن و عدم نیاز بهبرق و لوله کشی است.
بهروز سهرابی :
8 سال پیش
دوست عزیز آقای رضا محمدی در اینکه ملت ایران در همین سرزمین خشک و کم آب قرنها زندگی و کشاورزی کرده اند و از نظر فناوریهای آبیاری و کشاورزی صاحب دستاوردهای شگرفی هستند هیچ مخالفتی نیست ولی قبل از هرگونه قضاوت در مورد این فناوری یکبار دیگر در اصول و مبانی ان دقت و تعمق بفرمائید این فناوری سیستم ابیاری نیست بلکه یک روش کاشت درخت مبتنی برپتانسیل های موجود در طبیعت و با رویکرد خفظ محیط زیست و توسعه پایدار است و فلسفه آن کاشت درخت در اراضی فاقد اب بدون هرگونه آبیاری است . به نظر شما اگر روشی بتواند بیابانها و دیم زارهای این مملکت را بدون آبیاری به درخت زار ( مثمر یا غیر مثمر ) تبدیل کند چقدر ارزش دارد . ضمنا در مورد هزینه ها یکبار دیگر مقاله فوق و مقالات جدید را مطالعه کرده و حتما از سایت WWW.PARSGROASIS.COM بازدید فرمائید . با تشکر
محمدرضا :
8 سال پیش
با سلام بازدید کردم بسیار خوب است قبل از اینکه بفهمم کسی نمایندگی گرفته من از طریق ایمیل با مخترع مکاتبات داشتم واقعا عالیست فقط باید این ظرف پلاستیکی در داخل تولید شود چرا که بسیار ارزان میشود هزینه حمل ظوف به آن بزرگی هم لازم نیست پرداخت شود فقط یکبار باید این قالبها طراحی شود جدول هزینه و اقتصادی بودن رو از سایت اصلی دانلود کردم فقط چون به دلاره باید ایران تولید بشه تا وقعا استقبال بشه من خودم با بطری پت تو ماسه درخت گردو کاشتم فعلا زندس و سال دیگه هم آب بهش نمیدم همین کاره دقیقا با فیتیله بطری پت فقط چون حجم بطری کمه باید پر بشه وقتی تمام شد نزولات جوی رو جمع نمیکنه حتی اگر سال اول هر بطری ۱۰ بار پر بشه بطری پت ۱.۵ لیتری باز می ارزه اگر بطری ها با شلنگ بهم وصل بشن قابل جابجایی با همون الگو به جای دیگر هم هست فرضا برای یک هکتارو هر سال به هکتار دیگر انتقال آب با ثقل .ولی اگر داخل تولید بشه عالی میشه خوده واتر باکس من سعی کردم تولیدش کنم ولی سرمایه گذار پیدا نکردم نمیدونم چرا نوشتم رضامحمدی من محمد رضام خخخخ
محمدرضا :
8 سال پیش
چند نکته دیگه یک مشکل استفاده دزدیده شدن واترباکس است؟!! مثل پیاز زعفران در خصوص تکنولوژی کاشت درست است منم ریشه های گردو را ته بر کردم مانند ویدیویی که خوده مخترع نشان داده است تا رشد بر اساس تکنولوژی رشد مستقیم ریشه باشد ضمنا باید قبلا توافق کمک بلاعوض برای خرید تجهیزات واترباکس از دولت گرفته بشه وگرنه مقایسه با روش تحت فشار اشتباهه جدا از اینکه شما در کشت متراکم قیمت واترباکس زیاده حتی در درخت گردبا کاشت باز ۱۰ در ۱۰ و حساب ۱۰۰ درخت در هکتار و واترباکس ۱۰۰۰۰۰ میشه ۱۰ میلیون . هیچ راهی نیست واقعا مگر داخل تولید بشه و ارزان و اون وقت واقعا چیزه خوبیه . کاش زودتر تولید شده بود به هر حال من چند تا دیگه درخت گردو با فیتیه و پت میکارم و اگر موفق باشه ایشالا تا چند سال آینده دیم کاری گردو در همدان رو شروع میکنم امیدوارم تا اون موقع واترباکس ایران ارزان ساخته بشه و مجبور نشم با بطری پت کار کنم
ر مجیدی :
8 سال پیش
سلام ایده جالبی است و قبلا جایی مطالعه کرده بودم با این حال ممنون که اینجا گذاشته اید. بنده 4 سال است در زمینه کشاورزی با آب شور و حتی فوق اشباع از املاح کار کرده ام و نتایج خوبی گرفته ام طوری که بدون نیاز به انرژی برق یا دیزل و با هزینه 15-35 هزار تومن برای هر درخت سیستمی گذاشته میشه که بدون اینکه حتی یک گرم املاح وارد ریشه بشه فیلتر شده و به آب بهتر از آب شرب تهران تبدیل میشه وپسماندش هم کاملا خشک کف سیستم رسوب میکنه. اگه مشتری خوب باشه واگذار میکنم. سه بار آزمایش شده که از مقیاس کوچک یک متر مربع شرو کردیم و تا وسعت 2000 متر مربع باغ با انواع درختان هم جواب گرفته ایم مدت تست هم 8 ماه بوده. شماره تماسم 09108858597
sa.sa :
8 سال پیش
سلام به وسیله بطری پت طوری میشه آبیاری گاهان را انجام داد؟
Asad.Abrahamian@facebook.com :
8 سال پیش
درود، ایده جالبی است منتها با در نظر گرفتن یک حقیقت که قسمت اعظم فلات مرکزی به دلیل افزایش روز افزون نمک سترون شده و هیچ ابداعی نمیتواند این مانع رشد را انکار کند مگر دانشمندان زیست محیطی ایران که فکر میکنند قانون بقای ماده و انرژی دروغ است و نمک مصرفی 80 میلیون ساکنان فلات مرکزی (800 تن در روز) بخار میشود و به هوا میرود!! آری دوست گرامی زمین های فلات ایران کویری هستند نه بیابانی و فرق کویر و بیابان در سترون بودن کویر است که آنهم به دلیل تراکم تدریجی نمک میباشد. گاه در کویر حتی آب هم هست اما رویش نیست. تا نمکزدائی فلات ایران را جدی نگیریم درختکاری را فقط میتوان در کوهپایه ها و زمین های بلندتر اجرا کرد. خوشبختانه ایده شما درچنین مناطقی به اجرا در می آید و نتیجه خواهد داد اما بهتر است محض اطلاع بدانید که در زمینهای گود تر و نمک آلوده فلات ایران جواب نمیدهد. موفق باشید. مطلب شما را در برگه های ایران سرسبز و فراخوان درخکاری نصب میکنم تا دوستان هم ببینند.
فلاحتی :
8 سال پیش
سلام بسیار روش خوبیه ولی روشهای دیگه ایی هم که از نظر هزینه پایین باشه هست از آرزوهامه که خودومو وقف این کار بکنم وتیمی را تشکیل بدم برای احیای کویر های کشور عزیزم دستی در این کار ها دارم ولی شرایط فراهم نیست
علی110 :
7 سال پیش
سلام از این وسیله می توان بای کاشت گیاهان شورپسند مثل سالیکورنیا در مناطق کویری استفاده کرد مخصوصا در مناطق فلات ایران
هادی کرباسی :
7 سال پیش
با سلام خدمت دوستان من بعید میدونم تنها با 50 لیتر آب بشه درخت رو کاشت .در عرض یکسال ریشه اینقدر پایین نمیره و اگر هم بره اینقدر رطوبت وجود نداره که درخت زنده بمونه..اگر اینکار شدنی بود تا حالا کل ایران رو کاشته بودن ... با سپاس
Nima :
7 سال پیش
[quote name="هادی کرباسی"] اینکه شما میفرمایید اگر شدنی بود تا حالا اجرا شده بود را من قبول ندارم . آیا به نظر شما همیشه بهترین طرح ها در دنیا اجرا میشوند ؟ مثلا آیا حفظ دریاچه ارومیه امکان پذیر نبود ؟ یا حفظ جنگل های تخریب شده در دنیا یا ایران ؟ به نظر من این طرح جالبی هست و ممکن است شما درست میفرمایید که قابل اجرا نباشد ولی اینکه بگیم چون تاحالا انجام نشده پس نمیشود غلط است . مثلا زمانی بود که درمانی برای عفونت وجود نداشت ولی اگر مردم میگفتند چون تا به حال درمانی پیدا نشده پس این بیماری علاج ناپذیر است شاید هیچ گاه کسی به دنبال پیدا کردن درمان نمیرفت . اخیرا در مصر شروع به تبدیل بیابان ها به جنگل با آب فاضلاب که قابل استفاده برای کشاورزی نیست کرده اند , در حالی که مصر بسیار هوای خشک تری نسبت به کشور ما دارد . به نظر من خیلی کار ها امکان پذیر است و فقط نیازمند تلاش ما انسان هاست . قضیه بیابان زدایی بسیار در کشور ما اهمیت دارد به علت گرد و غبار های اخیر و تلاش برای احیا و حفظ جنگل ها و دریاچه ها و تالاب ها و همچنین جنگل کاری رو بر در دوش تک تک ما ایرانی ها میگذرااد.
محمدی :
7 سال پیش
سلام . 200 هکتار زمین دارم بعلت نبود اب کشت دیم میکنم که جواب گوی هزینه را نمی دهد در شهر مزودشت استان فارس هستم . راهنمائی بفرمائید .
saee :
7 سال پیش
با سلام خدمت دوستي كه از استان فارس كه نوشتند زمين ديم دارند .شما مي توانيد انگور يا بادام ديم با نظارت كارشناس جهاد كشت بفرماييد
بهنام :
7 سال پیش
با سلام، ميخواستم راهنمايي بفرماييد كه در منطقه كوير نمك ايران چه درختي ميتوان كاشت كه سريع بزرگ بشه ، و احتياج به اب كمي داشته باشه انهم اب شور ،و نگه داري خاص و پر خرجي هم لازم نداشته باشه فقط براي زيبايي و إيجاد فضاي سبز، ايا در ان منطقه درخت سرو ميتوان به عمل أورد؟
saee :
7 سال پیش
با سلام در سايت ايسنا ايده توليد اب اشاميدني از هوا را سرچ بفرمايييد .يك ايده بسيار ساده ولي كاربردي مشاهده مي فرماييد .اگر مهندسان مكانيك بتوانند چنين سازه اي را بسازند .حتي در كوير هم مي شود گياه كاشت
hamed :
7 سال پیش
به نظر من شما میتوانید از درخت زیتون یا پسته برای زمین خود استفاده کنید که هم صرفه اقتصادی بالایی دارد و اب کمی هم نیاز دارد. البته تا زمین شما را نبنم نمیتونم نظر قطعی بدهم ولیاگر مجوز چاه اب یا خود چاه اب وجود دارد بهره وری شما را زیاد تر هم خواهد کرد. البته لازم به گفتن نیست که در زمینی با ابعاد شما ابیاری نوین باید جزو اولوییت شما باشد که با توجه به عنایت دولت وامهای خوبی در این زمینه پرداخت میشود.
مجتبی :
7 سال پیش
با عرض سلام و خسته نباشید ما یه زمین داریم 16هکتاره ولی اب نداره و هرسال گندم میکاریمش و با اب باران رشد میکنن بد هم نیس!ولی یه مقدار تپه داره و 16هکتارش صاف نیست!خودم 20سالمه و میخواستم یه کسب و کار راه بندازم!به کشاورزی هم علاقه دارم.بنظرتون امکان کاشت درخت تو زمین با اب باران با استفاده از تکنولوژی جدی وجود داره یانه؟تقریبا با یه سد که البته زیادم بزرگ نیس فاصله5کیلومتری شاید داشته باشه!یه سد کوچیکم در مجاورت زمین هست که تابستونا خشک میشه!فاصله زمین تا شهر یه نیم ساعتی میشه چون جادش اسفالت نیس. فکرم نکنم مجوز چاه بدن دیگه!اگه میشه نظرتون رو به ایمیلم ارسال کنید با تشکر
حسين نجاتي :
6 سال پیش
ba salam khedamat shoma mohandesan gerani bande dar hal jam avary mataleb baray sakht whater box hastam age betonin komakam konin dar in rabte mamnoneton misham 09356710996
Pari :
6 سال پیش
سلام میشه یه کمک بهم کنین اگه میتونین ...سوالم اینه ک با 80متر مکعب اب تصفیه شده چه محصولی می شود کاشت که توجیه اقتصادی داشته باشد؟چند هکتار زمین نیاز است؟و چقدرهزینه کارگر ومصالح اب لازم داردبازگشت سرمایه اش چقدر است؟
ابراهیم فتحی :
6 سال پیش
سلام 8 هکتار زمین دیم دارم در منطقه سردسیر هست و حالت تپه ای داره آیا امکان آبیاری این زمین با استفاده از تانکرهای 22 هزارتایی به روشهای نوین هست آیا هزینه کردن برای این زمین مقرون به صرفه هست و برای آبیاری هر هکتار در هر آبیاری چند متر مکعب آب لازم هست لطفا راهنمایی کنید و در صورت امکان جواب را به ایمیل بفرستید ممنون ... 09131198233
صدرزاده :
6 سال پیش
با سلام از منطقه فردوس واقع در استان خراسان جنوبی، باغی دارم در حدود 5 هکتار که بیشترین درختان میوه را از قبیل بادام، خرمالو، هلو، انار ، گردو، گیلاس، آلبالو ، زردآلو، گوجه سبزو... داشته ولی از تقریبا 8 سال گذشته درختها مورد حمله کرم سرشاخه خوار قرار گرفتند و به مرور خشک شدند و تنها درختان انار باقی ماندند که آنها هم امسال محصول چندانی ندارد از طرفی آب تلمبه ای که درختها را آب میدهد هم شور شده و هم به مرور کم می شود بارندگی در منطقه هم خیلی کم شده است و آب قناتی هم که برای آبیاری باغها بوده روزبه روز کمتر می شود. ضمنا بدلیل کمبود کارگر تمام باغ از علفهای هرز پر شده است خواهشمندم راهنمائی بفرمائید با توجه به شرایط آب و هوائی چه محصولی می توان کاشت و با توجه به کمبود کارگر برای وجین کردن علفهای هرز لابلای درختان از چه وسیله ای می توان استفاده کرد. با تشکر
ایوب امیری :
6 سال پیش
سلام بهترنیست تولید اب را از اکسیژن ازاد شده از فتوسنتز درخت که با ییدروژن ترکیب وبخاراب تولید میشود یافن اوری میعان کرده وهم برای خود درختان محدد استفاده کرد وهم باکم ابی مبارزه کنیم البته بنده 15ساله ازعلم دورشدم کمی مطالعه وکنکاش کنم ببینم میزان حجم تولیدی به عدد وارقام دربیاریم ببینیم بهتراز ابگیری ازسد کرح نمیگم از فاظلاب هند بهترنیست .امیری فارس
سیامک :
6 سال پیش
سلام ، ما یه زمین حدودا ۵هکتاری تو الموت قزوین داریم ، که منطقه کوهستانی ، داخل زمین هم چشمه کوچکی آب داریم ، ولی هیچ محصولی در اونجا کشت نمیکنیم ، میخاستم راهنمایی کنید ، چه درختی یا محصولی آنجا بکاریم که صرفه اقتصادی بهتری داشته باشه ، در ضمن مردم اون منطقه بیشتر از درخت فندق استفاده میکنن ، ولی چون نگهداریشون به شیوه سنتیه توجیه اقتصادی براشون نداره ، از راهنماییتون ممنون میشم ،
فردین :
5 سال پیش
[quote name="حسين نجاتي"]ba salam khedamat shoma mohandesan gerani bande dar hal jam avary mataleb baray sakht whater box hastam age betonin komakam konin dar in rabte mamnoneton misham 09356710996[/quote] سلام مهندس میشه یک عکس از واتربکس اصلی برام بفرستی ببینم چکار میشه کرد
محمد :
3 سال پیش
سلام, روش ZAI برای کشت در نواحی خشک و کم آب بسیار مناسب است و در یکی از کشورهای افریقایی اجرا شده است.
قهرمانی :
3 سال پیش
یک عکس واتربکس بفرستین که ببینیم
شبنم :
2 سال پیش
سلام .من شبنم هستم ازکاشان و ۳ساله دنبال اجرای طرح گردشگری توی روستامون هستم تمامی استعلام ها و موافقت اصولی و ...گرفته شده حتی اب شرب هم تامینه با کارت شارژ و تانکر ولی اب غیر شرب یاهمون امور اب همکاری نمیکنه و میگه ممکن نیست ازاب کشاورزیتون درزمین اراضی استفاده بشه.و میراث هم میگه برافضا سبز باید اب باشه و من هرچ تلاش میکنم ک بادام کوهی یا گیاهان دیمی استفاده میکنم زیر بار نمیرن.درصورتی ک درمنطقه ما اب فراوان و بارندگی خیلی خوبه
فرهادی :
2 سال پیش
بانویی۵۵ ساله و بازنشسته هستم زمینهای کشاورزی مرحوم پدرو مادرم در زمینهای کم اب والبته در هوای گرم و خشک نیشابور است مدتی است مطالعه می کنم که اگر بشود این زمینهای بایر را برای احیای خاک و جلوگیری از فرسایش بیشتر نهال بکارم سپاسگزار خواهم بود اگر عزیزان در مورد نوع درختی که در چنین مناطقی رشد کند و نحوه تهیه بذر و کاشت ان راهنمایی کنند.
زری قاسمی :
2 سال پیش
با سلام و خسته نباشید.ممنون میشم اگه سوال منو هم جواب بدین.من یه زمین هفتصد متری دارم ولی آب نداره.باید تانکری بخریم.اوضاع خوبی نداریم.همسرم باماشین وانت مدل پایین کارمیکنه ولی درآمد خوبی نداریم.اون زمین هم بلا استفاده مونده.دورش دیواره.میخام خودم از اون زمین استفاده کنم.ولی نمیدونم چی بکارم که با بی آبی اونجا جور دربیاد.از طرفی هم هیچ آگاهی از کشاورزی ندارم فقط علاقه دارم.میخام کمکم کنین،مشورت بدین ومنو راهنمایی کنین ممنون میشم.میخام کمک خونوادم باشم.فقط زیا
علیرضا :
1 سال پیش
قدیم ها کوزه ر پر اب می گردند با درخت می گاشتند و ماهی ی بار اب می دادند
علیرضا :
1 سال پیش
قدیم ها کوزه ر پر اب می گردند با درخت می گاشتند و ماهی ی بار اب می دادند
علیرضا :
1 سال پیش
قدیم ها کوزه ر پر اب می گردند با درخت می گاشتند و ماهی ی بار اب می دادند
زهره :
1 سال پیش
کاش یه نفرسوالات دوستان رو جواب میدادتاماهم استفاده کنیم این روش استفاده از پت چه طوریه میشه توضیح بدین یا سایت معرفی کنین
علیرضا :
1 سال پیش
باسلام خدمت شما عرض کنم زمین هایی که بایر و نیمه بایر هستند پالونیا بکارید شما اغلب بچه های شهر هستید و دایم بالای سر زمین نیستید بهتره کشت ی باشه که زحمت ش کم باشه
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه