100 گام برای موفقیت در بازاریابی - فرصت امروز

جمعه, 28 تیر 1398 - 15:36

بدون تردید بازاریابی یکی از بخش های بسیار مهم در هر کسب و کاری محسوب می شود که باید نسبت به آن توجه ویژه ای داشت، با این حال در موارد متعددی مشاهده می-شود که شرکت ها عملا از این بخش غافل هستند که علت عمده این امر عدم آگاهی از اقداماتی است که باید در این رابطه انجام گیرد. درواقع شما حتی در صورت در اختیار داشتن بهترین محصول نیز تا زمانی که نتوانید آن را به فروش برسانید، کاملا ناموفق خواهید بود. در این رابطه اگرچه مقالات متعددی به چاپ رسیده است، با این حال بیان یکباره تمامی موارد، بدون شک تاثیر بیشتری را به همراه خواهد داشت. در همین راستا و در ادامه به بررسی 100 گام برای موفقیت در زمینه بازاریابی، خواهیم پرداخت.

موفقیت در بازاریابی

1-از روزنامه ها کمک بگیرید

اهمیت روزنامه برای تبلیغ شما بسیار بالا بوده و به این علت که این نشریات، به صورت روزانه چاپ شده و قیمت مناسبی نیز دارند، شانس دیده شدن خوبی را در اختیار شما قرار خواهند داد، با این حال توجه داشته باشید که نوع روزنامه مدنظر شما باید در ارتباط با حرفه کاری شما باشد تا مخاطبان آن از آمادگی ذهنی بیشتری برای پذیرش شما برخوردار باشند، با این حال تبلیغ مستقیم تنها راهکار موجود نبوده و شما می توانید یک ستون را به نوشتن در رابطه با محصولات و یا داستان برند خود، اختصاص دهید. در آخر توجه داشته باشید که شما باید داستانی جذاب همراه با تیتری خیره کننده را ایجاد کنید تا نظر مشتری به سمت شما جلب شود.

2-یک خبرنامه برای خود ایجاد کنید

حتی همکاری با چند روزنامه نیز نمی تواند نیازهای خبری شما را به صورت کامل تامین کند. این امر برای شما هزینه بسیار بالایی را نیز به همراه خواهد داشت. به همین خاطر نیز توصیه می شود تا به دنبال ایجاد خبرنامه ای برای خود برای پوشش مناسب تمامی اخبار و اطلاعات مورد نظر برای به اشتراک گذاشتن با مشتری، باشید. در این رابطه توجه داشته باشید که بهتر است تا خبرنامه شما به صورت آنلاین و الکترونیکی باشد تا هزینه های شما در این رابطه کاهش پیدا کند. فراموش نکنید که خبرنامه شما باید همواره حاوی اطلاعات آموزنده نیز باشد تا مخاطب به پیگیری آن تمایل پیدا کند. در آخر توجه داشته باشید که امکان نظرسنجی، جذابیت های بصری و انتشار به موقع از دیگر پارامترهای تاثیرگذار در این رابطه محسوب می شود.

3-یک وبلاگ و یا سایت برای خود ایجاد کنید

بدون تردید نیاز شما تعیین کننده این امر خواهد بود که به سمت وبلاگ و یا سایت سوق پیدا کنید، با این حال با توجه به مزیت ها و معایب هر یک، توصیه می شود تا هر دو گزینه را مورد توجه خود قرار دهید. در این رابطه توجه داشته باشید که سایت شما باید در عین سادگی، امکانات کافی را داشته و در آن تمامی اطلاعات مورد نیاز در رابطه با محصولات، درج شود، با این حال مدیریت یک سایت ابدا کار ساده ای نبوده و به همین خاطر توصیه می شود که آن را به تیمی حرفه ای بسپارید. برای مثال سئو سایت، از جمله موارد بسیار مهمی است که نیازمند دانش کافی است. به همین خاطر نباید این امر را تنها در ارسال چند مطلب خلاصه کنید. از وبلاگ نیز می توانید برای تکمیل اقدامات خود استفاده کنید که به علت سادگی آن، از دشواری به مراتب کمتری برخوردار است.

4-از تماس سرد استفاده کنید

تماس سرد از جمله راهکارهای مهم در راستای مشتری یابی محسوب می شود، با این حال برخلاف نام آن، این امر تنها در تماس خلاصه نشده و موارد دیگری نظیر ایمیل و پیامک را نیز شامل می شود. این امر به تماس ناگهانی با مخاطب بدون آمادگی وی برای معرفی برند و محصولات اشاره دارد که می تواند منجر به تبدیل جامعه هدف، به مشتری واقعی شود، با این حال اجرای این امر دارای نکات مهمی است که لازم است تا در رابطه با آن مطالعه کافی را داشته و از تجربیات افرادی که در این زمینه فعالیت داشته اند، استفاده کنید. در غیر این صورت حتی ممکن است نتیجه عکس را برای شما به همراه داشته باشد.

5-همواره کارت شرکت را همراه خود داشته باشید

این امر تنها در رابطه با شما نبوده و تمامی کارمندان باید آن را به همراه داشته باشند تا در صورت وجود فرصتی مناسب، بتوانند شرکت را معرفی کرده و مبلغ آن باشند. در این رابطه توجه داشته باشید که اگرچه ممکن است تصور شود که بدون کارت نیز افراد می توانند اطلاعات لازم را در اختیار سایرین قرار دهند، با این حال تمامی گفته ها زمانی که افراد نام، آدرس و پل های ارتباطی شرکت را در اختیار نداشته باشند، عملا بی فایده خواهد بود. در نهایت این اقدام حرفه ای بودن شما را نشان خواهد داد. در رابطه با طراحی کارت نیز لازم است تا به دنبال طرح های خلاقانه و چشم نواز باشید و اطلاعات کافی را به صورت خوانا در آن درج کنید تا چشمان مخاطب حداقل برای چند ثانیه درگیر آن شود. این امر ماندگاری برند شما را در ذهن مخاطب افزایش داده و برخورد اولیه با برند شما را جذاب خواهد کرد.

6-امکان آزمایش و تهیه نسخه های کوچک تر را در دستور کار خود قرار دهید

اگرچه ممکن است محصول شما امکانات و کیفیت فوق العاده ای را داشته باشد، با این حال تمامی افراد از قدرت خرید آن برخوردار نیستند. این امر نباید باعث شود تا افرادی که تمایل به استفاده از برند شما را دارند، ناامید شوند. برای رفع این مشکل معرفی نسخه های کوچک تر محصولات که علی رغم ظاهری مشابه، از امکانات و قیمت کمتری برخوردار هستند، بهترین تصمیم ممکن خواهد بود. با این حال شما می توانید از دیگر راهکارها نظیر خرید اقساطی و یا راهکارهای نوینی که به ذهن خودتان خطور می کند، برای افزایش بیشتر مشتریان خود، استفاده کنید. در آخر فراموش نکنید که تاثیر مشاهده مستقیم و کار با محصول، بسیار بالا بوده و به همین خاطر لازم است تا شرایطی برای امتحان مجانی محصولات خود را فراهم آورید.

7-شکاف های موجود در بازار را شناسایی کنید

تمامی شرکت های موفق، از یک تیم تحقیقاتی برخوردار هستند تا بتوانند تمامی تحرکات بازار را به خوبی مورد ارزیابی قرار داده و آینده را پیش بینی کنند. این اطلاعات به دست آمده به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید مشکلات و ضعف های موجود در بازار خود را شناسایی کرده و با ارائه راهکارهایی برای آنها، خود را در صدر اخبار و گفت وگوها قرار دهید. بدون شک حتی با رفع یک نیاز موجود از مردم، شما می توانید به موفقیتی چشمگیر دست پیدا کنید. به همین خاطر نیز لازم است تا همواره به دنبال یافتن مشکلات جامعه هدف خود باشید. در این رابطه بررسی عملکرد برندهای رقیب و پیدا کردن نقاط ضعف و قدرت آنها نیز می تواند به بهبود عملکرد شما کمک کرده و حتی به یک سوژه برای بازاریابی بهتر تبدیل شود. مثال بارز این امر را می توان توسط دو ابر برند اپل و سامسونگ مشاهده کرد که هر یک در تبلیغات خود همواره تلاش می کنند تا نقاط ضعف یکدیگر را به حالت تمسخر درآورده و راهکار خود را برای رفع آن نشان دهند.

8-با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید

این امر که مشتری را پس از خرید کاملا رها کرده و به دنبال افراد جدیدی باشید، بزرگترین اشتباه ممکن خواهد بود. درواقع شما باید به دنبال ایجاد وفاداری در مشتریان خود باشید تا آنها همواره از برند شما استفاده کرده و به صورت خودجوش به معرفی محصولات بپردازند. برای این امر ضروری است تا ارتباط خود با مشتریان را حفظ کرده و همواره اهمیت آنها برای خود را نشان دهید. برای مثال اعطای تخفیف-های ویژه برای خریدهای بعدی، از جمله اقدامات رایج در این رابطه محسوب می شود.

9-از توییتر استفاده کنید

امروزه صاحبان تمامی کسب وکارها از اهمیت شبکه های اجتماعی در رابطه با بازاریابی، به آگاهی کامل دست پیدا کرده اند. در این رابطه توییتر از جمله شبکه های بسیار جذابی است که میزان به اشتراک گذاری مطالب در آن بسیار بالا است. به همین خاطر شانس دیده شدن شما در آن بسیار زیاد خواهد بود. آمارها نیز در این رابطه حاکی از میزان فروش مناسب برندها در این شبکه است، با این حال توییت کردن نیز دارای نکاتی است که لازم است تا قبل از شروع فعالیت، نسبت به تمامی آنها اطلاعات کافی را داشته باشید.

مطلب مرتبط: بازاریابی | هزاران مقاله روز بازاریابی را اینجا ببینید

10-تمامی گواهینامه های موجود را دریافت کنید

این امر باعث خواهد شد تا مشتری شما را برندی حرفه ای و باکیفیت تلقی کرده و راحت تر به اعتماد لازم برای خرید دست پیدا کند. علی رغم تصور عموم، دریافت این گواهینامه ها کار دشواری نبوده و تنها نیازمند رعایت برخی موارد است، با این حال تاثیر آن برای شرکت شما معجزه آسا خواهد بود. در نهایت توجه داشته باشید که تمامی گواهینامه ها باید به خوبی در معرض دید مخاطب قرار گیرد.

11-با بلاگرها همکاری کنید

بلاگرها به افرادی گفته می شود که یک محصول را استفاده و نظر خود را در رابطه با آن عنوان می کنند که در شبکه های اجتماعی انواع آنها را که در زمینه هایی نظیر مد و لباس، مواد غذایی و... هستند می توان مشاهده کرد. با توجه به محبوبیت بالای این دسته از افراد، شما می توانید از آنها برای معرفی بهتر برند خود استفاده کنید.

12-بر روی وبلاگ و یا وب سایت دیگران تبلیغ کنید

بسیاری از وبلاگ ها و یا وب سایت ها دارای ماهیتی همسو با برند شما هستند. این امر باعث می شود تا تبلیغ در صفحات آنها، اقدامی هوشمندانه محسوب شود. در این رابطه در موارد متعددی مشاهده می شود که افراد صرفا تبلیغ را مدنظر خود قرار داده و این امر باعث می شود تا به دنبال محبوب ترین وبلاگ ها باشند، با این حال در صورتی که به همسو بودن مطالب آن با نوع کسب وکار خود دقت نکنید، بدون شک سرمایه گذاری شما بهترین نتیجه ممکن را به همراه نخواهد داشت و این احتمال وجود دارد که تبلیغ در معروف ترین سایت موجود، نتیجه ای یکسان را در مقایسه با سایت همسو با شما داشته باشد که این امر به معنای از دست رفتن سرمایه و بودجه شما است.

13-تیترهای جذاب داشته باشید

تیترها نخستین مواردی هستند که افراد با آن مواجه خواهند شد. به همین خاطر در صورتی که آنها از جذابیت اولیه لازم برخوردار نبوده و مخاطب را کنجکاو نکنند، شانس خوانده شدن نیز کاهش پیدا خواهد کرد. در این رابطه بررسی اقدامات صورت گرفته توسط برترین برندهای حوزه شما، می تواند راهنمای عمل بسیار خوبی باشد.

14-امکان امضای شخصی را به ایمیل خود اضافه کنید

از جمله قابلیت های جدید ایمیل و یا جی میل، امکان اضافه کردن امضای شخصی به پیام ها است. اگرچه شما بدون آن نیز می توانید پیام خود را ارسال کنید، با این حال این امر به جذابیت کار شما و هویت بخشی به پیام منجر خواهد شد. به همین خاطر ضروری است تا روش کار را فرا گرفته و از آن در پایان پیام های خود استفاده کنید. در آخر فراموش نکنید که ایمیل مارکتینگ هنوز هم با نتایج فوق العاده ای همراه است، به همین خاطر نباید آن را قدیمی و بدون فایده تصور کرد.

15-از مراسم های مختلف، حمایت کنید

مراسم ها به معنای حضور تعداد بی شماری افراد و رسانه های مختلف خواهد بود. به همین خاطر حضور شما می تواند با مخاطبان بسیاری همراه باشد. اگرچه ممکن است در نگاه اول چنین مراسم هایی بیش از حد گران به نظر برسند، با این حال توجه کنید که تمامی آنها این گونه نبوده و شما می توانید گزینه های مطلوب و در عین حال ارزان قیمت را نیز از میان آنها پیدا کنید. در آخر این بخش نیز فراموش نکنید که به هر میزانی که ارتباط مراسم با حرفه شما بیشتر باشد، مخاطبان نیز از آمادگی بالاتری برای پذیرش برند شما و تبدیل شدن به مشتری، برخوردار خواهند بود.

16-از اهمیت رقابت های ورزشی غافل نشوید

در این رابطه توصیه می شود تا پرطرفدارترین ورزش های جامعه هدف خود را شناسایی کرده و حامی مالی یکی از تیم های آن شوید. این امر باعث خواهد شد تا نه تنها به برند محبوب طرفداران آن تیم تبدیل شوید، بلکه با پوشش خبری مسابقات، برند شما نیز در معرض نمایش افراد بسیاری قرار گیرد. در این رابطه تنها به درج نام برند و لوگوی خود بر روی پیراهن محدود نیستید و می توانید از ورزشکاران نیز استفاده کنید. به همین خاطر ضروری است تا قبل از حمایت خود، برنامه ریزی های لازم را برای استفاده بهینه داشته باشید.

17-حامی مالی مسابقات باشید

این امر به معنای حمایت از یک تیم خاص نبوده و شما کل مسابقه را مدنظر قرار می-دهید. برای مثال می توانید در زمینه تهیه جوایز کمک کنید. درواقع در این رابطه اختیار عمل شما بسیار گسترده خواهد بود، با این حال در صورتی که حمامی مسابقات باشید، دیگر حمایت از یک تیم با مخالفت های تیم های دیگر همراه خواهد بود. به همین خاطر نمی توانید هر دو گزینه را مورد توجه خود قرار دهید.

18-تخفیف های ویژه ای را برای دوره هایی محدود ایجاد کنید

درست به مانند جمعه های سیاه که سودآوری فوق العاده ای را برای صاحبان مشاغل به همراه دارد، ارائه تخفیف های ویژه در زمان های مختلف نیز می تواند به افزایش چشمگیر میزان فروش ها کمک کند. به همین خاطر نباید تنها به جمعه سیاه بسنده کرده و برای خود برنامه ریزی دقیق و مداومی در این رابطه داشته باشید.

19-یک بروشور الکترونیکی ایجاد کنید

بروشور الکترونیکی شما را از هزینه های کاغذ و چاپ رهایی داده و با توجه به این امر که امروزه تمامی افراد از گوشی های هوشمند برخوردار هستند، مشکلی را برای دیده شدن به همراه نخواهند داشت. در رابطه با طراحی آنها نیز شرکت های متنوع در سرتاسر جهان وجود دارند که در ازای مبلغی این کار را برای شما انجام خواهند داد. بهتر است برای چشم نواز بودن کار، از مدل هایی استفاده کنید که امکان ورق خوردن را داشته امکانات لازم نظیر قابلیت بزرگنمایی و یا ذخیره کردن، در آنها وجود داشته باشد.

مطلب مرتبط: نکاتی که رهبران برای کسب موفقیت باید بدانند

20-روش های قدیمی را کنار نگذارید

ارسال کارت پستال ها برای زمان هایی خاص نظیر تولد مشتریان، می تواند به خوبی اهمیت آنها را برای شما نشان داده و حسی جذاب را در آنها ایجاد کند، با این حال توجه داشته باشید که این امر تنها باید در رابطه با مشتریان باسابقه و خاص شرکت انجام گیرد در غیر این صورت بار مالی زیادی را به همراه خواهد داشت. درواقع برای باقی مشتریان روش های ارزان قیمت دیگر نظیر ارسال پیامک، مناسب خواهد بود.

21-به دنبال ستونی در نشریات برای خود باشید

در صورتی که یک روزنامه و یا مجله تخصصی در زمینه کاری شما وجود دارد، در اختیار داشتن حداقل یک ستون امری ضروری خواهد بود. درواقع شما باید نشان دهید که فردی توانا و شاخص در صنعت خود هستید. در رابطه با مطالب نیز دیگر تبلیغات مدنظر نبوده و باید به دنبال مطالبی ارزشمند و آموزنده باشید. جنبه تبلیغاتی این اقدام نیز از این منظر است که نام نویسنده آن همراه با سمت وی در شرکت ذکر خواهد شد.

22-سخنگویی برای خود داشته باشید

چنین فردی باید در رسانه های تصویری، مراسم ها و نشست ها حضور یابد. به همین خاطر متخصص بودن وی امری کاملا ضروری خواهد بود. در این رابطه مدیران بهترین گزینه‎‏های موجود خواهند بود، با این حال در صورتی که کمبود وقت و یا دلایلی دیگر در این رابطه وجود دارد، بهتر است تا جانشینی نیز تعیین شود تا هیچ مصاحبه و یا نشستی کنار گذاشته نشود. در نهایت ایجاد ارتباطی دوستانه با رسانه ها به افزایش تعداد مصاحبه ها منجر خواهد شد.

23-یک کیت مطبوعاتی برای خود ایجاد کنید

کیت مطبوعاتی به اضافه‎کردن بخش اخبار گوناگون پیرامون حوزه کاری شما اطلاق می شود که به تکمیل اطلاعات و تامین بهتر نیاز مخاطب کمک خواهد کرد. سهولت کار در این بخش این است که شما نیازی به تولید محتوا نداشته و عملا مطالب سایرین را با ذکر منبع، بازنشر می‎کنید، با این حال اقدامات شما در این رابطه با این مرحله محدود نشده و لازم است تا برای راحتی کار اهالی رسانه برای همکاری با شما، بخشی را حاوی اطلاعات جامع در رابطه با خود ایجاد کنید. این امر باعث خواهد شد تا رسانه ها به سرعت به آگاهی کافی در رابطه با شما دست یافته و در صورت تمایل برای تهیه گزارش، با شما تماسی داشته باشند.

24-بخش تعامل را به سایت خود اضافه کنید

مخاطبان همواره تمایل دارند تا با سایر افراد موجود، ارتباط داشته باشند. این امر به راحتی از طریق امکان چت، امکان‏‎پذیر خواهد بود، با این حال لازم است تا نظارت های کافی در این رابطه وجود داشته باشد تا از بروز درگیری جلوگیری شود. همچنین این امر که همواره یک کارشناس به صورت آنلاین برای پاسخگویی وجود داشته باشد، بسیاری از سوالات و تردیدهای افراد، برطرف خواهد شد، با این حال در صورتی که در این رابطه فاصله زمانی وجود داشته باشد، احتمال کاهش تمایل برای خرید افزایشی چشمگیر پیدا خواهد کرد.

25-از تبلیغات موبایلی غافل نشوید

امروزه تقریبا تمامی افراد از گوشی تلفن همراه برخوردار هستند. درواقع این وسیله به ابزاری تبدیل شده است که همواره در کنار مردم قرار دارد و همین امر نیز باعث می شود تا استفاده تبلیغاتی از آن، اقدامی هوشمندانه باشد. در این رابطه توجه داشته باشید که این دسته از تبلیغات، به تمامی روش هایی اطلاق می شود که با استفاده از یک تلفن همراه امکان‎پذیر خواهد بود. به همین خاطر نباید آن را تنها به استفاده از پیامک، محدود بدانید. در آخر توجه داشته باشید که برای موفقیت در این امر لازم است تا نسبت به انواع مدل های موجود نظیر تبلیغات بینابینی، آگاهی پیدا کنید تا عملکردی حرفه ای و پرسود را داشته باشید.

26-از تاثیر اقدامات خیریه غافل نشوید

در راستای ایجاد تصویر ذهنی مناسب از برند شما، اقدامات خیرخواهانه و بشردوستانه از جمله بهترین راهکارها محسوب خواهد شد. به همین خاطر نیز لازم است تا ضمن پوشش خبری مناسب از آن، اقداماتی مداوم را در این زمینه داشته باشید. برای مثال مزایده خیریه برخی از محصولات شرکت و یا اختصاص بخشی از درآمد ماهانه و یا سالانه شرکت به این امور، از جمله روش های مرسوم محسوب می شود.

27-از آموزش های مرتبط با حوزه کاری خود برای جذب مشتری استفاده کنید

بسیاری از دلایل عدم خرید محصولات شما از سوی جامعه هدف، می تواند به علت ناآگاهی کافی آنها باشد. همین امر نیز باعث می شود تا نیازی برای خرید در آنها وجود نداشته باشد. در این راستا با برگزاری کلاس های آموزشی می توانید به خوبی این نیاز را در جامعه ایجاد کنید. برای مثال یک شرکت تولید کننده انواع وسایل نقاشی، با برگزاری کلاس های مرتبط در این زمینه، می تواند نرخ فروش محصولات خود را چندین برابر کند.

28-از پست مهمان استفاده کنید

این امر که برای سایت های مطرح مطلب تهیه کنید، نه تنها منجر به دیده شدن بیشتر شما خواهد شد، بلکه بخشی از نیاز آنها را نیز تامین خواهد کرد. به همین خاطر نیز توصیه می شود تا بهترین سایت های مرتبط با حوزه کاری خود را شناسایی کرده و برای آنها مطالب ارزشمند تهیه کنید. توجه داشته باشید که با توجه به ذکر شدن آدرس سایت شما در مطالب، این اقدام به سئو سایت شما نیز کمک بسیاری را خواهد کرد.

29-امکان ارسال نظر را فعال کنید

این امر که انتظار داشته باشید افراد تنها مطالب شما را مطالعه کنند، بدون شک ایده-آل مخاطبان نخواهد بود. به همین خاطر نیز لازم است تا تمام مطالب شما قابلیت ارسال نظرات را داشته باشند. در آخر فراموش نکنید که لازم است تا این پیام ها را مورد مطالعه قرار دهید تا در صورت نیاز پاسخ دهی مناسبی نیز داشته باشید.

30-از مزایای انجمن ها غافل نشوید

تمامی حرفه ها از انجمن هایی برخوردار هستند که عضویت در آنها با مزیت هایی همراه خواهد بود، با این حال لازم است تا به مقایسه انجمن های موجود نیز بپردازید تا بهترین انتخاب صورت گیرد. در نهایت این امر که در بحث های مختلف پیرامون حوزه کاری خود با حساب کاربری رسمی برند خود شرکت کنید، خود می تواند سطح توانایی و دانش بالای شما را در معرض نمایش عموم قرار دهد.

31-از اهمیت سئو سایت خود غافل نشوید

سئو به معنای بهینه سازی سایت برای بهتر دیده شدن در موتورهای جست وجوگر است که شامل روش های مختلفی را دارد. با توجه به اهمیت و گستردگی این اقدام، وجود فردی متخصص در این زمینه کاملا ضروری است. در این رابطه توجه داشته باشید که امروزه تقریبا تمامی برندها در این زمینه کاملا فعال هستند به همین خاطر بدون توجه به این امر، حتی بهترین مطالب شما نیز ممکن است به آن صورتی که انتظار دارید دیده نشود و در رقابت با سایرین بازنده میدان باشید.

32-در فیس بوک فعالیت کنید

فیس بوک نخستین شبکه اجتماعی است که علی رغم رشد فوق العاده اینستاگرام که زیرمجموعه آن محسوب می شود، هنوز هم بیشترین کاربر از سراسر جهان را دارا است. به همین خاطر در اختیار داشتن یک صفحه رسمی می تواند شما را در معرض دید میلیون ها نفر قرار دهد، با این حال موفقیت در این امر نیازمند آگاهی از تمامی امکانات این شبکه و برنامه ریزی دقیق برای جذب مخاطب است. به همین خاطر نباید تنها حضور در این شبکه را کافی تلقی کنید.

33-ارتباط مناسبی میان سایت و شبکه های اجتماعی خود داشته باشید

درواقع سایت و حساب های شما در شبکه های اجتماعی مختلف باید معرف یکدیگر نیز باشند تا افراد بتوانند در صورت تمایل، به جامع ترین اطلاعات ممکن دست پیدا کنند. خوشبختانه امکان قرار دادن لینک هر یک وجود داشته که با یک کلیک ساده می توان به سایت و یا صفحه رسمی شرکت دسترسی پیدا کرد. در آخر فراموش نکنید که حفاظت از شبکه های شما نیز از دیگر موارد مهم محسوب می شود. به همین خاطر لازم است تا تیم حفاظت خوبی را به استخدام خود درآورید تا از آسیب هکرها در امان باشید.

34-تحقیقات دقیق، منظم و مداومی داشته باشید

به هر میزانی که اطلاعات شما از وضعیت بازار بیشتر باشد، تصمیم گیری های شما نیز نتیجه بهتری را به همراه خواهد داشت. برای مثال قیمت گذاری مناسب محصول تنها زمانی میسر خواهد بود که شما توجه کافی به وضعیت بازار(برای سیاست کاهش و یا افزایش قیمت) و اقدامات رقبای خود داشته باشید. در نهایت این اطلاعات در زمینه انتخاب بهترین سیاست بازاریابی نیز کمک شایانی محسوب خواهند شد.

مطلب مرتبط: مهارت هدایت دیگران به سمت موفقیت

35-از مشتریان خود قدردانی کنید

به هر میزانی که احترام بیشتری را به مشتریان خود منتقل کنید، ارزش و جایگاه برند شما در نزد آنها افزایش خواهد یافت. در این رابطه این امر که قدردانی کافی مخصوصا پس از انجام خرید را داشته باشید، بیشترین تاثیر را به همراه خواهد داشت. در این رابطه تشکر زبانی نمایندگان فروش و یا ارسال پیامک از جمله روش های مرسوم محسوب می شود.

36-مخاطب را سورپرایز کنید

انجام کاری فراتر از حد انتظار مخاطب، بهترین اقدامی است که در جهت تحت تاثیر قرار دادن آنها می توانید انجام دهید. درواقع به هر میزانی که مخاطب از انتخاب شما رضایت بیشتری را داشته باشد، شانس معرفی محصول به اطرافیان نیز افزایش خواهد یافت. در این رابطه ارسال یک هدیه، از جمله روش های رایج محسوب می شود. در این رابطه توجه داشته باشید که تنوع و توجه به خصوصیات فردی مشتریان، به بهترین انتخاب ها منجر خواهد شد.

37-وفاداری را تنها مختص به مشتریان خود تلقی نکنید

اگرچه همواره راهکارهای متنوعی در راستای افزایش میزان وفاداری مشتریان ارائه می شود، با این حال تمامی آنها را می توان در یک مورد خلاصه کرد. این امر که خود به مشتریان وفادار باشید، خود باعث خواهد شد تا آنها نیز به سمت رفتاری مشابه سوق داده شوند. این امر باعث خواهد شد تا شما در تلاش برای انجام اقداماتی باشید که بیانگر وفاداری شما نسبت به آنها است. در نهایت فراموش نکنید که جایگاه یک مشتری قدیمی، باید به مراتب بالاتر از افراد جدید باشد. این امر نیز خود از مصداق-های وفاداری شما به آنها محسوب می شود.

38-شخصیتی انسانی به اقدامات خود ببخشید

هیچ فردی تمایل ندارد که با یک لوگو ارتباط برقرار کند. درواقع در راستای تحریک احساسات و درگیر کردن افراد با برند خود، شما نیاز به یک وجهه انسانی برای برند خود خواهید داشت. در این رابطه استفاده از نمادها نیز می تواند کارساز باشد. برای مثال کمپانی والت دیزنی از میکی موس به عنوان نماد اصلی برند خود استفاده می کند و همین امر نیز باعث می شود تا افراد رضایت بیشتری را داشته و این برند برای آنها جذابیت بالاتری را داشته باشد. این امر که شخصیت برند خود را به یک جاندار تشبیه کنید، کمک بسیاری را به شما خواهد کرد. در این رابطه استفاده از افراد مطرح نیز می تواند کاملا سودمند باشد. برای مثال همگان نایک را با اسطوره بسکتبال، مایکل جردن به یاد می آورند.

39-بخشی را با نام درباره شرکت به سایت خود اضافه کنید

افراد بنا به هر دلیلی ممکن است به سمت سایت شما کشیده شوند، تحت این شرایط آنها با سوالات متعددی در رابطه با برند شما مواجه خواهند شد که در این رابطه وجود یک بخش که تاریخچه شرکت، اهداف، افراد کلیدی و اطلاعات تکمیلی را در اختیار آنها قرار دهد، کاملا ضروری خواهد بود. در نهایت این امر به شفافیت بیشتر کار شما منجر خواهد شد که اعتمادسازی در مخاطب را افزایش خواهد داد.

40-سرمایه گذاری برای افزایش اعتبار

هیچ چیز بیشتر از اعتبار شما، باعث فروش محصولات نخواهد شد. به همین خاطر نیز لازم است تا بودجه ای را برای افزایش و محافظت از آن اختصاص دهید. در این رابطه فراموش نکنید که شما در عرصه کسب وکاری خود تنها نیستید و این امر می تواند زمینه رقابت های ناسالم را فراهم آورد. به همین خاطر نیز نباید اعتبار برند خود را بدون محافظ رها کنید. درواقع شما باید اقداماتی را انجام دهید که همگان به خوبی بدانند شما برندی کاملا معتبر هستید. در آخر فراموش نکنید که دلیل اصلی فروش بالای برندهای جهانی در مقایسه با رقبای خود، اعتبار به مراتب بالاتر آنها در نزد عموم مردم است.

41-محصولات خود را تضمین کنید

در صورتی که از کیفیت محصولات خود اطمینان دارید، لازم است تا آنها را برای مدتی معقول، تضمین کنید. این ضمانت باعث خواهد شد تا مخاطب با اطمینان و آسایش بیشتری اقدام به خرید کند. درواقع به هر میزانی که تردید های جامعه هدف را کاهش دهید، سرعت بخشی به جریان خرید و افزایش تعداد مشتریان امکان پذیرتر خواهد بود. در این رابطه بهترین نوع تضمین، بازگردانی کامل مبلغ پرداخت شده است. این امر باعث خواهد شد تا در صورت عدم رضایت مشتری، آنها تصور نکنند که محکوم به استفاده از برند شما خواهند بود، با این حال ضمانت شما باید شامل مواردی باشد که ایراد در آن به خاطر عملکرد مشتری نبوده است. در غیر این صورت زمینه سوءاستفاده فراهم خواهد شد، با این حال این امر که حتی با این دسته از مشتریان خود نیز مدارا کرده و به آنها نیز کمک کنید، بدون شک به افزایش جایگاه برند شما منجر خواهد شد. به همین خاطر در برخورد با مشتری نباید بیش از حد سخت گیرانه و طبق مقررات رفتار کنید. درواقع برای آنها همواره باید استثناهایی وجود داشته باشد.

42- خدمات پس از فروش فوق العاده ای داشته باشید

این امر که مشتری را پس از خرید رها کنید، باعث خواهد شد تا از خریدهای مجدد آنها و معرفی محصول شما به سایرین جلوگیری شود. درواقع نقطه پایان بازاریابی، فروش محصول نبوده و لازم است تا تمامی اقدامات برای حفظ رضایت مشتری را انجام دهید. وجود یک تیم پشتیبانی برای پاسخ دادن به سوالات و مشکلات نیز از دیگر اقدامات مفید در این رابطه محسوب می شود. در آخر فراموش نکنید که این امر خود می تواند به یک مزیت رقابتی تبدیل شود.

43-در رویدادهای مختلف حضوری فعال داشته باشید

رویداد ها فرصتی ایده آل برای دیده شدن و معرفی برند است، با این حال در بهترین حالت ممکن نیز شما نمی توانید در تمامی رویدادها حضور داشته باشید. به همین خاطر نیز لازم است تا بهترین ها را میان گزینه های موجود شناسایی کرده و برای حضوری موثر در آن، برنامه ریزی کنید. در این رابطه جست و جو های اینترنتی می-تواند لیست تمامی این موارد را در اختیار شما قرار دهد.

44-کمپین ایجاد کنید

مخاطبان همواره تمایل دارند تا در یک جریان حضور داشته باشند. همین امر نیز باعث می شود تا انواع کمپین ها و چالش ها با استقبال خوبی همراه باشند. در این رابطه شما می توانید از جذابیت این موضوع برای اهداف تجاری خود استفاده کنید. برای مثال یک فروشگاه با ایجاد کمپین خرید برای افراد کم بضاعت، نه تنها یک اقدام بشردوستانه را انجام داده و مورد توجه رسانه ها و مردم قرار می گیرد، بلکه به افزایش تعداد مشتریان خود از طریق خریدهای افراد برای قشر ضعیف جامعه نیز کمک کرده است. درواقع شما می توانید مبارزه با یک مورد بد و مضر برای جامعه را به اقدامی سودمندانه برای خود تبدیل کنید.

45-تجربیات خود را در اختیار عموم قرار دهید

آموزش رایگان درست چیزی است که باعث می شود تا مخاطب مسرانه مطالب شما را دنبال کند. برای مثال یک آشپز از طریق به اشتراک گذاشتن تجربیات و انواع آموزش-های آشپزی، می تواند به شهرت دست پیدا کرده و با افزایش چشمگیر مشتریان خود مواجه شود. اگرچه تجربیات شما ممکن است به قدرتمندتر شدن رقبا نیز منجر شود، با این حال مزیت های این اقدام به مراتب بیشتر از چیزهایی خواهد بود که ممکن است از دست بدهید. در این رابطه فراموش نکنید که اقدامات شما باید تفاوت هایی را با مدل های رایج داشته باشد تا مخاطب از میان گزینه های موجود، شما را انتخاب کند.

46-از تاثیر جوایز غافل نشوید

وجود یک جایزه و یا حتی چندین جایزه ارزشمند نیز خود به خوبی مشوق خرید مشتریان خواهد بود. در این رابطه فراموش نکنید که جایزه شما باید با پوشش خبری مناسبی همراه باشد تا جامعه هدف به خوبی از وجود آن مطلع شود. در نهایت اگرچه بهتر است تا تنها یک جایزه اصلی وجود داشته باشد، با این حال لازم است تا جوایز دیگری را نیز تعیین کنید تا افراد شانس خود را بیش از حد کم تلقی نکنند. تنوع در جوایز و توجه به علایق جامعه هدف نیز از دیگر معیارهای مهم در این زمینه محسوب می شود.

47-از اهمیت بازاریابی ارجاعی غافل نشوید

طبق یک تعریف ساده، بازاریابی ارجاعی را می توان همان شیوه دهان به دهانی دانست که طی آن فرآیند خرید به علت توصیه افراد دیگر صورت می گیرد. علت اهمیت این امر به این خاطر است که افراد در خرید، به نظر اطرافیان خود توجه بیشتری را داشته و تاثیر این امر از گفته های هرچند کامل نمایندگان فروش نیز بیشتر خواهد بود. در این رابطه حتی افراد مشهور جامعه نیز به علت شناخته شده بودن، می توانند گزینه های خوبی برای این روش محسوب شوند. در این راستا ایجاد معرف در بین تمامی اقشار جامعه، سرمایه گذاری بر روی افراد موثر و ایجاد ویژگی های جذاب برای به اشتراک گذاری محصول توسط جامعه هدف از جمله اقدامات ضروری محسوب می-شود. این امر که سایت و شبکه های اجتماعی شما از جذابیت ها و امکانات لازم برای به اشتراک گذاری مطالب، برخوردار باشند نیز از دیگر اقدامات مهم و تعیین کننده محسوب می شود.

48-برای قیمت محصولات خود دلیل داشته باشید

این امر که مشتری بداند دقیقا به چه علت باید مبلغ موردنظر شما را پرداخت کند، در کسب اطمینان آنها تاثیر بسزایی را خواهد داشت. درواقع در هر عرصه ای برخی از برندها محصولاتی را با قیمت های پایین تولید می کنند که در نگاه اول برای مخاطب بسیار جذاب بوده و آن را مقرون به صرفه تلقی می کنند. این امر در حالی است که آنها عملا از کیفیت به مراتب پایینی برخوردار هستند. به همین خاطر یکسری دلایل منطقی حتی می تواند به شما کمک کند تا در صورت نیاز قیمت محصولات خود را نیز بدون کاهش مشتریان خود، افزایش دهید.

مطلب مرتبط: ویدئو موفقیت

49-یک سیستم پاسخگویی خودکار داشته باشید

بدون شک در بهترین حالت ممکن نیز شما و کارمندان شرکت قادر به حضور و فعالیت 24 ساعته نخواهند بود، با این حال مشتری احتمال دارد در هر زمانی با مشکل مواجه شود. به همین خاطر نیز وجود یک سیستم پاسخگویی خودکار ضروری خواهد بود. امروزه این سیستم ها پیشرفت قابل توجعی را پیدا کرده اند و می توانند مخاطب را دقیقا به بخش موردنظر متصل کرده و برخی پاسخ های از پیش ضبط شده شما را پخش کنند. در نهایت برای هر بخشی که نیاز به توضیحات تصویری است، می توانید تنها سایت خود را معرفی کنید تا افراد با مراجعه به آن، بتوانند نیاز خود را به خوبی برطرف کرده و از برند شما رضایت کافی را داشته باشند. بدون شک امکانات شما خود یک تبلیغ مناسب در جهت بازاریابی محصول خواهد بود.

50-اطلاعات را مکتوب کنید

این امر که برای هر محصول، یک دفترچه راهنمای جامع و کاربردی وجود داشته باشد، امری کاملا ضروری خواهد بود. در این رابطه توجه داشته باشید که شما می-توانید با اضافه کردن اطلاعات مفید اضافی که به شناخت بهتر صنعت شما کمک خواهد کرد نیز به افزایش اطلاعات مشتری خود کمک کنید که بدون شک مورد استقبال آن ها قرار خواهد گرفت. درواقع انجام کاری به صورت رایگان همواره برای مخاطب جذاب خواهد بود. در نهایت شما می توانید از این اطلاعات، در راستای ایجاد یک کتاب و نشریه استفاده کرده و با این اقدام، برند خود را تواناتر نشان دهید. بدون شک وجود نشریه و یا کتابی از سوی شما در نمایشگاه هاس مختلف، وجه شایسته ای را به همراه خواهد داشت.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



با ما در ارتباط باشید

021.86073324

021.88827112

[email protected]

شبکه های اجتماعی