جمعه, ۱۰ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Fri, 29 Mar(3) 2024 /
           
فرصت امروز

ما یک سوم از عمر خود را در خواب به سر می بریم ولی خواب هنوز هم برای ما مرموز است و رازهای زیادی در مورد آن وجود دارد که نمی دانیم. در ادامه با ۱۱ باور اشتباه در مورد خواب آشنا می شوید؛ اطلاعاتی که احتمالا زیاد از زبان دیگر می شنوید ولی صحیح نیستند. با اصلاح کردن این چند باور اشتباه در مورد خواب می توانید خوابی آرام تر داشته باشید.

۱۱ باور اشتباه در مورد خواب که باید کنار بگذارید

۱. اگر همه جا راحت می خوابید، پس خواب خوبی دارید

شاید فکر کنید کسانی که تحت هر شرایطی خیلی زود خوابشان می برد، خواب خوبی دارند. اما اگر حس می کنید که هر زمان نور محیط کم می شود یا در محیط ساکتی قرار دارید، خیلی زود خوابتان می برد، احتمالا مشکلی وجود دارد. اگر شما در طول شب خواب منظم داشته باشید و به اندازه ی کافی و باکیفیت بخوابید، در طول روز معمولا دچار خواب آلودگی نمی شوید حتی اگر شرایط برای خوابیدن، کاملا مهیا باشد.
اگر روزها خیلی زود و بی دلیل خوابتان می برد، احتمالا خواب شب شما باکیفیت نیست یا به اندازه ی کافی نمی خوابید. گاهی اوقات تمام طول شب خواب هستید ولی خواب باکیفیتی ندارید که خستگی را از تن شما بیرون کند.

۲. همه خروپف می کنند

برای همه ی افراد گاهی اوقات پیش می آید که موقع خواب، به دلیل قرار گرفتن سر در جای نامناسب، مقداری خروپف آرام داشته باشند؛ اما خروپف با صدای بسیار بلند که دائما تکرار می شود و بدون وقفه ادامه دارد، اصلا طبیعی نیست.

اگر بیشتر از سه شب در هفته، خروپف کردن را تجربه می کنید، بهتر است که به پزشک یا متخصص خواب مراجعه کنید. اگر صدای خروپف شما بسیار بلند و غیرطبیعی است، حتما باید با پزشک مشورت کنید. این مشکل ممکن است یکی از نشانه های آپنه ی انسدادی خواب (obstructive sleep apnoea; OSA) باشد؛ به خصوص اگر با علایم دیگری مثل خواب آلودگی و احساس خستگی در روز همراه باشد.

۳. الکل به خواب بهتر کمک می کند

مصرف نوشیدنی های الکلی در شب ممکن است باعث خواب آلودگی شما شود؛ اما این سکه روی دیگری هم دارد: الکل خواب را مختل می کند. با مصرف نوشیدنی های الکلی، خواب REM کمتری را تجربه خواهید کرد و مطالعات نشان می دهد که اگر قبل از خواب الکل مصرف کرده باشید، بدن شما به اندازه ی معمول هورمون رشد تولید نمی کند. بنابراین حتی اگر هشت ساعت خواب کامل داشته باشید، احتمالاً به اندازه ی یک خواب معمولی، استراحت نخواهید داشت. درواقع بدن شما در این ساعت ها در حال استراحت نیست و آرامش پیدا نمی کند گرچه خواب هستید و چشم های شما بسته است.

۴. اگر بخواهید می توانید به ۵ ساعت خواب در شب عادت کنید

یکی از باورهای اشتباه در مورد خوابیدن این است که اگر بخواهید می توانید به ساعات کمی از خواب در شب عادت کنید. این یکی از دروغ هایی است که شاید زیاد در شبکه های اجتماعی بشنوید. افراد زیادی شما را تشویق می کنند تا کمتر بخوابید و از این طریق زمان بیشتری برای انجام کارهای خود در اختیار داشته باشید.

بیشتر افراد بزرگسال بین ۷ تا ۹ ساعت خواب در شب نیاز دارند. افراد کمی پیدا می شوند که بتوانند ۵ ساعت در شب بخوابند و روز بعد کاملا سرحال باشند. تعداد این افراد بسیار کم است و اگر شما از این دسته افراد نباشید، نمی توانید بدنتان را عادت دهید که کمتر بخوابد. هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد شما می توانید با قدرت ذهن، نیاز بدن به خواب را کم کنید.

کسانی که می گویند به طور منظم، بسیار کمتر از مقدار توصیه شده می خوابند یا دروغ می گویند یا بخشی از حقیقت را انکار می کنند یا جز معدود افرادی هستند که با مشکل محرومیت از خواب دست وپنجه نرم می کنند.

۵. کاور صفحه نمایش یا عینک های مخصوص نور آبی، اثر منفی نور آب قبل از خواب را از بین می برند

وقتی چشم خود را در ساعات پیش از خواب در مقابل نور زیاد به خصوص نور آبی قرار دهید، بخشی از مغز شما که مسئول تشخیص آغاز شب و به خواب بردن بدن است، مختل می شود.

بهترین توصیه برای داشتن خواب آرام و راحت این است که از چند ساعت قبل از خواب، تمام صفحات نمایش را کنار بگذارید. نور آبی که از صفحات نمایش گوشی و لپتاپ و تبلت می تابد، بیشتر از نور چراغ روشنایی، باعث ایجاد اختلال در خواب می شود، اما استفاده از عینک هایی که نور آبی را مسدود می کنند یا استفاده از کاورهای مخصوص برای صفحات نمایش، تاثیری روی بهبود شرایط ندارد. این عینک ها و کاورها فقط مقدار کمی از نور آبی را مسدود می کنند و حتی با وجود استفاده از این وسایل، اختلال خواب را تجربه خواهید کرد.

۶. تمرین در شب، خوابیدن را سخت می کند

شاید متوجه شده باشید که وقتی شب ها ورزش می کنید، خوابیدن برای شما سخت تر می شود. اما این لزوما به خاطر ورزش کردن در شب نیست. ورزش می تواند کیفیت خواب را بهبود ببخشد و برای داشتن خواب آرام تر و راحت تر، بسیار کمک کننده باشد. مشکل در خواب احتمالا به خاطر تغییراتی است که در بقیه ی روتین شبانه ی شما ایجاد می شود. احتمالا وقتی وعده ی غذایی بعد از ورزش شما دیر می شود، خوابتان هم عقب می افتد.

۷. بعضی افراد هرگز خواب نمی بینند

ما معمولا هر شب بین چهار تا شش خواب مختلف می بینیم و وقتی بیدار می شویم بیشتر آن ها را از یاد می بریم. گرچه خواب REM مرحله ای از خواب است که رویاها اتفاق می افتند، اما ممکن است در تمام مراحل خواب، مغز ما فعالیت های رویاگونه اش را ادامه دهد.

مغز ما عملکرد خارق العاده ای در پاک کردن رویاها تا صبح دارد؛ بنابراین اگر در وسط خواب از خواب بیدار نشده باشید، احتمالا تعداد زیادی خواب دیده اید که اصلا به خاطر نمی آورید. به خاطر نیاوردن به معنی خواب ندیدن نیست.

۸. اگر نوجوانان تا دیروقت بیدار نمانند، خسته نمی شوند

شاید نوجوانان تا دیروقت بیدار بمانند؛ اما در مرحله ای از رشد قرار دارند که در آن دو چیز به طور همزمان در مورد آن ها صادق است: آن ها به خواب زیادی نیاز دارند و ساعت بیولوژیکی آن ها، باعث می شود که شب ها را بیشتر بیدار بمانند. بیدار نکردن نوجوانان در صبح خیلی زود، به آن ها کمک می کند بیشتر بخوابند و برای سلامت روحی و جسمی آن ها بهتر از این است که به آن ها بگوییم نباید تا دیروقت بیرون بمانند.

۱۱ باور اشتباه در مورد خواب که باید کنار بگذارید

۹. بیدار کردن کسی که در خواب راه می رود، خطرناک است

راه رفتن در خواب به خودی خود خطرناک نیست و بیدار کردن فردی که در خواب راه می رود، کشنده یا ذاتاً مشکل ساز نیست. البته این نکته بدان معنا نیست که بیدار کردن آن ها ایده ی خوبی است؛ خوابگردها اغلب در وضعیت ذهنی عجیبی هستند و بیدار کردن کامل آن ها ممکن است سخت یا حتی غیرممکن باشد. اگر بتوانید آن ها را بیدار کنید، ممکن است گیج، خجالت زده یا عصبانی شوند. بنابراین اگر این امکان را دارید، عاقلانه تر است که به سادگی آن ها را به رختخواب هدایت کنید و بیدارشان نکنید.

۱۰. قبل از یک رویداد مهم، باید خوب بخوابید

یک باور اشتباه در مورد خواب این است که قبل از یک اتفاق مهم حتما باید حسابی بخوابید. در حالت ایدئال بهتر است که قبل از یک آزمون مهم، مسابقه، یا ارائه در محل کار، خواب خوبی داشته باشید. اما گاهی اوقات خیلی هیجان زده یا عصبی هستید و نمی توانید راحت بخوابید. خبر خوب این که یک شب خواب بد و بی کیفیت، تأثیر کمی بر عملکرد فیزیکی و دهنی شما در روز آینده دارد و اگر قبل از آن یک شب سخت، خوب خوابیده باشید، ممکن است این تأثیر به هیچ وجه قابل توجه نباشد.

۱۱. موقع رانندگی در شب می توان بیدار ماند

چطور هنگام رانندگی تا دیروقت بیدار می مانید؟ کولر را روشن می کنید؟ صدای موزیک را زیاد می کنید؟ آب نبات نعناعی می خورید؟

این یک سوال انحرافی بود. اگر آنقدر خواب آلود هستید که به دنبال بهترین راهکار برای بیدار ماندن هستید، به قدری خوابتان می آید که اصلا نمی توانید رانندگی کنید. اگر در حین رانندگی احساس خستگی می کنید، بهترین و ایمن ترین کار این است که از جاده خارج شوید و به یک منطقه ی امن بروید؛ جایی که بتوانید ۱۵ تا ۳۰ دقیقه چرت بزنید یا حتی برای تمام شب توقف کنید. چون هیچ راهکاری نمی تواند جایگزین خواب شود. اگر فقط کمی خسته هستید، می توانید یک قهوه بزرگ بنوشید. در غیر این صورت باید بخوابید و خودتان را به خطر نیاندازید.

جمع بندی

با وجود اینکه یک سوم از عمر خود را در خواب به سر می بریم، هنوز باور اشتباه در مورد خواب وجود دارد و تمام رازهای مربوط به آن را نمی دانیم. با کنار گذاشتن بعضی از این باورها می توانید خواب بهتری را تجربه کنید.

نویسنده و مترجم :حمیده کریمی

منبع : Lifehacker
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/wbffkcoT
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاروکیلقطعات لیفتراکدستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورلیفتراکپرس لاین ساخت پرسشنامهرمان پرطرفدارسررسید 1403طراحی سایت فروشگاهشیر برقی گازتیزهوشان پایه ششمخرید نرم افزار حسابداریخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه