شاید شما هم تا اسم بازاریابی را می شنوید، سریع به یاد حساب کتاب و فروش در بازار بیفتید. اگر می خواهید واقعا بدانید که این شغل شگفت آور چه مراحل پیچیده و درهمی دارد که تمام افراد هوشمند را جذب خود می کند؛ به شما تبریک می گوییم! خوب جایی را برای مطالعه مطالب عالی و چکیده از مدیریت و هر آن چیزی که آمیخته بازاریابی است، انتخاب کرده اید.
ما در اینجا تلاش کرده ایم تا با قلمی روان و ساده، مفهوم این شغل هیجان انگیز را برایتان روشن کنیم. چنین حرفه ای شاید تنها یک کلمه را شامل شود؛ اما در بطن خود چندین و چند شاخه های متعدد جای داده است. قبل از شروع بهتر است با مفهوم ساده ای از این حرفه آشنا شوید. اگر در زمینه این مباحث، نیاز به مقالات، پاورپوینت و هر مدل دیگری از توضیحات عمیق و کامل دارید، کافی است به یک سایت مرجع و پربازدید مانند سایت ای مدیران مراجعه نمایید و همه چیز درباره بازاریابی را بخوانید!
به معنایی خیلی ساده و روان، هر فعالیتی را که انجام می شود تا مشتری عکس العملی جهت سودرسانی مثبت داشته باشد، بازاریابی می گویند. هر شرکت و یا سازمانی، راه و روش های مخصوص به خود را دارد که بتواند در آینده جایگاه خود را پله به پله بالا ببرد. در نهایت این استراتژی ها به صعود فعالیت های تجاری کمک ویژه ای می کنند. همین حرفه و استراتژی خود جزو چنین شغل جذابی به شما می رود.
در دنیای این حرفه، اصطلاحی به نام آمیزه و یا آمیخته بازاریابی نیز وجود دارد که جزو مباحث مهم در اساس و شالوده این راه به شمار می رود. به طور کلی این روند را چهار P می دانند؛ زیرا در زبان انگلیسی چهار عنصر آن از حرف p تشکیل شده است. این ترکیب که از گذشته تا به الان همیشه رایج بوده عبارت است از: محصول(Product)، قیمت(Price)، ترویج یا ارتقا دادن(Promotion) و در آخر مکان توزیع و عرضه(Place). این چهار عنصر به ترتیب به نوبه خود توانسته اند یک روند شغلی جذاب و پرسود را برای کارفرماها ایجاد کنند.
محصول می تواند یک کالای فیزیکی خاص و یا یک سرویس خدماتی، مانند حق اشتراک و خدمات مشاوره ای باشد. قیمت عامل مهمی است که بی تردید یا مخاطب را جذب می کند یا دفع. در اینجا مشخص می شود که چه میزان قیمتی مناسب محصول و یا سرویس خدماتی شماست. حالا محصول شما قیمت گذاری و عرضه شد اما شاید اکثر افراد از وجود آن باخبر نباشند. در اینجا در مرحله ترویج دادن یا ارتقا، می توانید از خدمات تبلیغاتی مختلف استفاده کنید. مکان توزیع باید متناسب با زمان مشخص و محلی که مشتری درخواست دارد باشد.
در حال حاضر با توجه به گستردگی علوم ارتباطات و وجود اینترنت، چنین حرفه ای را می توان به دو دسته آنلاین و آفلاین تقسیم کرد. در مدیریت بازاریابی به صورت آنلاین، شاخه های مختلفی از آن وجود دارند که عبارت هستند از:
تولید محتوا در سایت های مختلف، اپلیکیشن های پیام رسان، ویدئو ها و هر مکان و موارد دیگر جزو همین شاخه از شغل محسوب می شوند. درواقع افراد زیادی تمایل دارند تا با مطالعه و یا شنیدن محتواها، دانش و آمادگی خود را بیشتر کنند.
شما با ارائه و عرضه توزیع محصول خود در شبکه های اجتماعی، مخاطبان بسیار زیادی را جذب می کنید. شما می توانید با توضیح محصولات خود، مشتریان زیادی را جذب برند خود سازید.
با توجه به گسترگی در شبکه های اینترنتی، هنوز هم سبک و سیاق قدیم برای نظر و بازخورد در مورد محصول و خدمات وجود دارد. این راه و روش در این شغل، بازخورد مثبتی از اطمینان مشتریان به فعالیت شما خواهد داد.
به این دلیل نام آن را ویروسی گذاشتند که اگر مشتریان مجذوب خدمات یا محصولات شما شوند در مقابل به اشتراک گذاشتن آن با دیگران نمی توانند مقاومت کنند؛ و حتما باید آن را به کسانی که می شناسند و برایشان مناسب است بفرستند.
به این مدل از مدیریت بازار، پورسانتی، رابطه ای و یا همکاری در فروش نیز گفته می شود. در این شاخه شما مبلغی از سود و یا درصد خود را به شخص دیگری می دهید تا با کمک گرفتن از آن، بازده فروش و صعود خود را بیشتر کنید.
در بازاریابی آفلاین یا سنتی، دیگر خبری از اینترنت و بستر فضای مجازی نیست. به همان صورت که گذشتگان ما کار تبلیغاتی انجام می دادند پایدار است و طرفداران خوبی هم دارد. برخی از شاخه های مربوط به این دسته عبارت اند از:
یکی از هنرمندانه ترین مدیریت ها، همین مدیریت بازاریابی می باشد. یعنی شما با ایده ای خاص، به راحتی می توانید محصول مورد نیاز مشتریان را ابداع کرده و با قیمتی مناسب و تبلیغی آسان، آن را به دست مشتریان خود برسانید. در هر شغلی رقیب بسیار زیاد است؛ اما در این حرفه، میزان رقبا غوغا می کند . پس یک مدیر بازاریاب باید قدرت خوب جنگیدن و یا نبرد درست را داشته باشد تا در آخر پیروز میدان شود.
تمامی مطالب بالا خلاصه ای از مفیدترین و نکته ای ترین مباحث بازاریابی بوده است. شاید انواع بسیار بیشتری در زمینه آنلاین و آفلاین مشاهده کرده باشید، که ما تنها انگشت شمار و مهم ترینشان را برای شما شرح داده ایم. اگر طالب مطالعه بیشتر و جستجو در مدیریت بازار هستید و می خواهید تمام نکات ریزبه ریز این مبحث را به خوبی مطالعه کنید و فرا بگیرید، کافی است یک سر به سایت ای مدیران بزنید. این سایت با خدماتی شگفت انگیز و قیمت های پیشنهادی بسیار عالی، تمام مقالات، فایل های pdf، پاورپوینت ها و سایر موارد مشابه را در دل خود جای داده است. دیگر شما می توانید با خیال راحت نسبت به خرید محصول دلخواه خود اقدام کنید. به قول معروف با این سایت، بازاریابی را قورت بده!