یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sun, 5 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

نحوه اجرا بتن ریزی و نکات اجرایی آن از صفر تا صد

در این مقاله به بررسی نحوه اجرا بتن ریزی در سراسر کشور، بتن ریزی با ماله پروانه ای ، برش زدن می پردازیم. یکی از مهم ترین بخش های تولید بتن، نحوه ریختن آن بر روی محوطه است. در واقع اجرای ایده آل و با کیفیت بتن نباید باعث به جداسازی گروهی، توزیع یکنواخت بتن در سطح و قطع شدن ریزش بتن در برخی از مناطق سطح شود. همچین اندازه بتن بر اساس شرایط پروژه تعیین می شود. به عنوان مثال نحوه اجرای بتن در یک سطح محوطه کوچک در مقایسه با یک سطح بزرگ و ضخیم می تواند با استفاده از چرخ دستی یا یک اسکراپر (سنتی) انجام شود.

نحوه بتن ریزی در سراسر ایران

ریختن بتن فرایندی در کف سازه، فونداسیون سازه، سقف سازه و زیرساخت است. بتن ریزی تقریبا در قالب ها انجام می شود و پس از گیرش بتن، قالب ها را از آن جدا کرده و تا زمانی که به کیفیت 100% بتن برسد، نگه اشته می شود.

تهیه بتن

به طور کلی، بتن مورد استفاده برای پروژه های ساختمانی یا در محل تولید می شود یا از شرکت های ساختمانی بتن خریداری می شود. در پروژه های کوچک ساختمانی مانند ساختمان های چند طبقه، معمولاً از یک میکسر کوچک برای ریختن بتن، برای انجام در محل و برای ریختن سایر قسمت های ساختمان مانند فونداسیون بتن استفاده می کنند.

بتن ریزی در ایران که برای پروژه های ساختمانی بزرگ مانند ساخت بزرگراه و برج سازی مورد نیاز است، معمولاً در محل ساخته می شود تا هزینه های ساخت و ساز کاهش یابد. عموماً در پروژه های ساختمانی بزرگ، بتن توسط تیم های ثابت تهیه می شود و سپس بتن به صورت مرحله ای انجام می شود.

بتن ریزی

الزامات تهویه

در انتخاب مواد باید شرایط تهویه و رطوبت در نظر گرفته شود، استفاده صحیح از مواد و جابجایی مناسب آن ها با ایمنی کامل و مطابق با مقررات انجام شود.

کیفیت پایین یا پوشش ناکافی بتن

عملکرد هر سازه خاص به کیفیت و نمای بیرونی سازه بستگی دارد. کیفیت خوب، بادوام، بتن با چگالی مناسب و پوشش مناسب، حفاظت از محیط زیست، بدون سیستم حفاظتی پیش از کار را فراهم می کند و سال ها از بتن مسلح در برابر ترک ها محافظت می کند.

 انواع بتن ریزی در سراسر ایران

بتن ریزی ساختمان انواع مختلفی دارد، مانند بتن ریزی با ماله ی پروانه ای، بتن ریزی دستی، بتن ریزی با پمپ زمینی، پمپ باد و …. است.

1. بتن ریزی پروانه

امروزه به دلیل سهولت در کار، بهبود کیفیت و کاهش قیمت، از وسایلی مانند موپ پروانه ای یا موپ برقی استفاده می شود. اجرای بتن پروانه ای گران تر از دستی است و بافت بتن قوی تر و متراکم تر است.

بتن ریزی با ماله ی پروانه ای

2. بتن ریزی با پمپ زمینی در ایران

اجرای بتن ریزی کف محوطه با پمپ های زمینی یکی از پروژه های رایج در ایران است که با توجه به کاهش نیروی کار و افزایش سرعت آبیاری بتن بسیار مقرون به صرفه است. در این روش دستگاه پمپ بتن در محل پروژه نصب می شود و سپس با اتصال لوله یا شلنگ به دستگاه پمپ به موقعیت قالب منتقل می شود. این پیاده سازی برای فضاهای کارگاهی کوچک مناسب است.

3. بتن ریزی کف محوطه با پمپ هوا

بتن ریزی پمپ هوا در ساختمان های بلند، پی های بزرگ و مناطق صعب العبور استفاده می شود. این نوع پمپ بر روی شاسی کامیون ها و تریلرها نصب می شود. انتقال بتن روی پمپ هوا از طریق لوله انتقال نصب شده بر روی بازوی تاشو دستگاه انجام می شود. این بازوهای مکانیکی با استفاده از شیرهای هیدرولیک باز و بسته می شوند.

مهم ترین اقدامات قبل از شروع فرآیند بتن ریزی کف محوطه

  • نحوه بسته شدن راه را کنترل کنید
  • کنترل قطر و تعداد و فاصله آرماتورها
  • گاز گرفتن زیر و اطراف زائده ها
  •  تمیزی سطح، قالب گیری و بازگشت
  • کنترل محور
  • کنترل کیفیت و فونداسیون و انبار
  • عمودی بودن انکر بولت را کنترل کنید
  • کنترل فاصله پیچ لنگر
  • کنترل سطح بتن

 مراحل بتن ریزی کف محوطه

1. طبقه بندی

قرار دادن بتن اولین مرحله در فرآیند بتن ریزی و مقدار مواد مورد نیاز برای تهیه بتن مانند سیمان، ماسه، سنگدانه و غیره است. هدف از جمع آوری بتن اندازه گیری میزان مواد مورد نیاز برای فرآیند ریخته گری بتن است که به دو روش طبقه بندی حجمی و وزنی انجام می شود. در طبقه بندی حجمی، مواد بتن را در حجم اندازه گیری می کنند. در تجمع حجم، بتن با حجم مواد اندازه گیری می شود. بنابراین، نادرست تر است. حجیم را می توان در جعبه های فولادی یا چوبی حمل کرد که به آن جعبه های اندازه گیری می گویند. محدودیت اصلی که در آن حجیم سازی توصیه نمی شود، افزایش حجم ماسه است.

2. مخلوط بتن

در طی این فرآیند، تمام مواد بتن گروه بندی شده و به نسبت های لازم مخلوط می شوند تا رنگ و بافت یکنواختی به دست آید. برای ایجاد یک بتن خوب، ابتدا مواد را خشک و سپس مرطوب کنید. دو روش کلی برای اختلاط وجود دارد: اختلاط دستی و اختلاط ماشینی یا با میکسر.

3. حمل و نقل و انتقال بتن

پس از ساخت مخلوط، بتن باید به محل پروژه منتقل شود. بتن در قالب قرار می گیرد و باید تا حد امکان به موقعیت نهایی ریخته شود

توجه: در طول حمل و نقل، مخلوط بتن باید قوام و کارایی خود را حفظ کند.

بتن ریزی با ماله پروانه ای

برای اجرای کفپوش بتن ریزی با مال پروانه ای کف محوطه باید با تجهیزات پروانه و نحوه کار آن آشنایی کامل داشت. ماله پروانه یک نام علمی و تجاری نیست، اما علت نامگذاری آن به دلیل روش کار آن است که پیمانکاران و سازندگان از این نام استفاده می کنند. چهار نوع پروانه وجود دارد: موتورهای الکتریکی، موتورهای موتوری، موتورهای دیزلی و موتورهای بنزینی که نوع موتوری آن رایج تر است. نام دیگر ماله پروانه ای مال هلیکوپتر است. موتور بخار دیزنی برای کارکردن به دیزل نیاز دارد. بتن ریزی با ماله پروانه ایدر موتورهای بنزینی موتور با بنزین کار می کند که بیش تر از موتورهای دیزنی رایج است، زیرا موتورهای بنزینی از برق استفاده نمی کنند و بنزین به راحتی بدست می آید. تیغه پروانه به صورت دستی استفاده می شود. عملکرد پروانه سرنشین دار شامل نشستن اپراتور برای انجام عملیات پرداخت بتن ریزی است. از این نوع برای پرداخت بتن در سطوح گسترده و عظیم به کار می رود. کف سازی سازه های مختلف و عظیم با استفاده از دستگاه ماله پروانه مانند سوله ها، سالن های ورزشی، مجتمع های تجاری باعث افزایش کیفیت سطح پرداخت شده، کاهش هزینه ها، راندمان بیش تر و تسریع روند کار می شود.

مزایای بتن ریزی با ماله پروانه ای

استفاده از بتن با ماله پروانه ای مزایای زیادی دارد که باعث گسترش استفاده از این روش شده است. برخی از مزایای استفاده از ماله پروانه ای شامل موارد زیر است:

  • یکپارچه سازی و تسطیح سطوح بتن ریزی به بهترین نحو
  • یکپارچه سازی و یکپارچه سازی سطوح بتنی و از بین بردن منافذ و حفره های ناشی از تراکم.
  • جلوگیری از ایجاد ترک در سطوح مرتبط
  • جلوگیری از شکستگی
  • تخریب سطوح بتنی
  • زیبایی منحصر به فرد
  • مقاومت بالا در برابر مواد خورنده مانند بنزین و روغن
  • افزایش بهره وری و تسریع روند کار در چشم انداز وسیع تر پروژه های بزرگ

بهترین روش برش بتن ریزی

در کارهای ساختمانی ممکن است در حین اجرای کار و یا در حین کار بنا به دلایل زیادی مانند تغییر در نقشه معماری و سازه و یا برای عبور مصالحی مانند جاده ها و کانال ها و لوله ها از پشت بام ضروری باشد. یا دیواری که بریده شده است. فرآیند برش بتن ریزی، حفاری و حذف کنترل شده بخشی از بتن را برش می گویند. بسته به نیازهای ما، روش های پیاده سازی و ابزارهای مربوطه نیز متفاوت خواهد بود. اکنون در زیر با روش برش بتن بیشتر آشنا خواهیم شد:

 برش بتن به روش حفاری مغزه

برای برش بتن ریزی به ابزار محکمی نیاز داریم تا بتوان قسمت مورد نظر بتن را به راحتی با آن برش داد. امروزه با استفاده از ابزارهای پیشرفته و تخصصی، با توجه به نیازهای مختلف، از مغزه گیری بتن در کارهای ساختمانی استفاده می شود. دستگاه های کورینگ قابلیت برش زیرسازی های مدفون در بتن مسلح را دارند که امکان نفوذ بتن تا عمق مورد نظر را فراهم می کند. همچنین می توان از هسته های به دست آمده برای بررسی و آزمایش بتن از جمله آزمایش فشاری، مقاومت خمشی و کششی، تعیین عمق کربناسیون و غیره استفاده کرد. یکی از کاربردهای استفاده از دستگاه کرگیر ایجاد دهانه در بتن مسلح می باشد و روش این کار به صورت پی در پی کرینگ می باشد یعنی در راستای مختصات مورد نظر دهانه آن را به صورت متوالی در مکان هایی وسط مشخص برش می دهیم. .قطر معمولی دستگاه های شن و ماسه 200 میلی متر و عمق معمولی 150 سانتی متر است.

اجرای بتن ریزی در سراسر کشور با تیم تخصصی بتن ساروج http://betonsaroj.ir/

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/12TOhfle
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه