جمعه, ۱۴ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Fri, 3 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

 تعویض مفصل زانو چگونه انجام میشود؟

تعویض مفصل زانو توسط فوق تخصص زانو یا آرتروپلاستی زانو، یک روش جراحی است که در مواردی که زانو به شدت تخریب شده است و باعث درد و محدودیت حرکت شده است، استفاده می شود. این جراحی شامل برداشتن سطحی از استخوان زانو و جایگزینی آن با مفصل مصنوعی یا پروتز مفصل زانو می شود.

تعویض مفصل زانو چگونه انجام میشود؟

علت هایی که ممکن است به نیاز به تعویض مفصل زانو منجر شوند عبارتند از:

  1. آرتروز زانو: آرتروز یا تخریب تدریجی غضروف مفصلی زانو، ممکن است به شدت درد و محدودیت حرکت زانو منجر شود.
  2. آسیب مفصل زانو: مانند شکستگی شدید در استخوان ها، آسیب در واحدهای لیگامانت زانویی، پارگی تاندون پاتلا و آسیب به سطح مفصلی زانو.
  3. التهاب مفصل زانو: مثل التهاب مفصل ناشی از بیماری های التهابی مانند آرتریت روماتوئید و آرتریت مفصلی.
  4. تشکیل توده های خوب خونی: توده های خوب خونی مانند تومورهای خوب خونی (بنیادی) که به سطح مفصل زانو رشد کنند و درد و عدم حرکت را ایجاد کنند.
  5. سایر عوارض: مانند آسیب رادیوگرافی، عفونت مفصل زانو، وجود نقص عضلانی و استعداد به مفصل خروج از محل خود.

علت تعویض مفصل زانو

تعویض مفصل زانو یا آرتروپلاستی زانو، به عنوان یک روش جراحی، برای درمان زانویی های شدید و ناتوان کننده که باعث درد، محدودیت حرکت و اختلال در کیفیت زندگی می شود، انجام می شود. علت هایی که ممکن است به نیاز به تعویض مفصل زانو منجر شوند عبارتند از:

  1. آرتروز زانو: آرتروز یا تخریب تدریجی غضروف مفصلی زانو، از عوامل اصلی برای نیاز به تعویض مفصل زانو است. این بیماری معمولاً با پیری، فعالیت های سنگین، ترمیم ناکامل آسیب، آسیب مفصل زانو و عوامل دیگر مرتبط است.
  2. التهاب مفصل زانو: مانند آرتریت روماتوئید، آرتریت مفصلی، آرتریت توفوس، آرتریت پسوریاتیک و آرتریت مفصلی ناشی از عوامل دیگر.
  3. آسیب ناشی از ضربه یا صدمه: مصدومیت های ورزشی یا تصادفاتی می توانند باعث آسیب به ساختارهای مفصلی زانو شوند و در نهایت به تعویض مفصل زانو منجر شوند.
  4. بیماری های مربوط به استخوان و مفاصل: مانند آرترومالاسی و اوستئونکروز.
  5. عفونت مفصل زانو: عفونت مفصل زانو می تواند باعث آسیب و تخریب مفصل شود و در برخی موارد به تعویض مفصل زانو نیاز باشد.

تعویض مفصل زانو در نهایت بهبود علائم درد، بهبود حرکت و بهبود کیفیت زندگی بیمار را هدف دارد. قبل از تصمیم گیری

شرایط جراحی ستون فقرات 

جراحی ستون فقرات، یا عمل جراحی ناحیه کمر، یک روش جراحی پیچیده است که برای درمان مشکلات و آسیب های ناحیه کمر و ستون فقرات انجام می شود. این جراحی ممکن است در مواردی که مشکلات کمری شدید هستند و با درمان غیرجراحی بهبود نمی یابند، انجام شود.

بعضی از علل و شرایطی که ممکن است نیاز به جراحی ستون فقرات داشته باشند، عبارتند از:

  1. سرماخوردگی دیسکی: در برخی موارد، عمل جراحی برای برداشتن قسمتی از دیسک بیمار که بروز سرماخوردگی دیسکی و فشار روی عصب ها را کاهش می دهد، انجام می شود.
  2. آسیب دیسک: در مواردی که دیسک کمری شکسته یا پاره شده و فشار یا تحریک عصب ها ایجاد می کند، ممکن است نیاز به جراحی برای برداشتن یا جایگزینی دیسک باشد.
  3. استنشاق ضعیف: اگر کانال استنشاقی در ناحیه کمر تنگ شده باشد و فشار بر روی ریشه های عصبی ایجاد کند، جراحی لازم است.
  4. ترمیم استخوان: در مواردی که استخوان کمر شکسته یا فلج شده است، عمل جراحی برای ترمیم استخوان و استحکام بخشی به ناحیه لازم است.
  5. سپتومی: این عمل جراحی برای برداشتن قسمتی از لگن استفاده می شود که باعث فشار بر روی ریشه های عصبی می شود و به تسکین درد و بهبود علائم کمک می کند.

با آناتومی زانو بیشتر آشنا شوید

زانو قسمتی است که ۲ یا استخوان‎های بیشتری در این قسمت به یکدیگر متصل می شود. در این قسمت از پا بیشتر مفصل در حال حرکت است و در نهایت به استخوان اجازه حرکت می دهد.در زانو دو استخوان بلند پا به یکدیگر برخورد دارند و توسط ماهیچه ها، رباط ها و تاندون ها به یکدیگر متصل می شوند. انتهای هر استخوان با یک لایه غضروفی پوشانده شده است که ضربه وارد شده در این قسمت را جذب می کند و از این اندام محافظت خواهد کرد.دو گروه از عضلات، عضلات چهار سر ران (در جلوی ران) و عضلات همسترینگ (در پشت ران) در نهایت به زانو ختم شده و با خم شدن زانو، خم می شوند. تاندون ها بندهای بسیار سخت و محکمی هستند که عضلات را به استخوان متصل می کند. رباط ها نوارهای الاستیکی هستند که استخوان ها را به یکدیگر متصل می کند. وجود برخی از رباط ها در این اندام منجر به ثبات و محافظت از مفصل می شود، سایر رباط ها وظیفه حرکت دادن پا به جلو و عقب را دارند.

دلایل تعویض مفصل زانو

  • آرتروز شدید و تخریب غضروف و استخوان در مفصل زانو
  • روماتیسم مفصلی
  • هموفیلی
  • آسیب دیدگی زانو (براثر ضربه و تصادفات و..)
  • مرگ استخوان در مفصل زانو بر اثر اختلال در خون رسانی
  • کسانی که در همه حال درد دارند و دچار محدودیت شدید حرکتی شده اند.

قبل از تعویض مفصل زانو لازم است نکاتی را رعایت کنید که پس از تعویض مفصل و گذراندن دوره ی توانبخشی بعد از آن دچار مشکل نشوید. حتما باید قبل از تعویض مفصل بدن خود را آماده کنید. وزنتان را اگر اضافه وزن دارید کاهش دهید. حتما دندان هایتان را به دندان پزشک نشان دهید، چراکه عفونت لثه ممکن است پس از جراحی به محل عمل منتقل شده و مشکل ساز شود. عضلات تان را خوب تقویت کنید. بعضی از پزشکان قبل از عمل بیمار را برای انجام دوره ای فیزیوتراپی، به فیزیوتراپیست ارجاع می دهند تا انعطاف پذیری و قدت عضلات افزایش یابد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/hYMM5kJl
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهمریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه