شنبه, ۲۹ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sat, 18 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

معرفی موتورسیکلت سنگین و قوانین مربوط به آن 

معرفی موتورسیکلت سنگین و قوانین مربوط به آن 

موتورسیکلت ها با پیشرانه های مختلف و برای کاربردهای متفاوتی تولید می شوند. در این میان، موتورهایی با حجم بیش تر از 250 سی سی وجود دارند که در ایران با نام موتور سنگین شناخته می شوند. به موتورهای بین 200 تا 250 سی سی نیز نیمه سنگین می گویند.

این نوع موتورسیکلت ها قدرت و سرعت بالایی دارند و صدای بیش تری را نسبت به موتورسیکلت های معمولی تولید می کنند. ظاهر موتور سنگین نیز با موتورهای معمولی متفاوت بوده و عموما چهره خشن، اسپرت و عضلانی دارند. قیمت موتورسیکلت سنگین، چه در ایران و سایر کشورها، نسبت به سایر موتورها بسیار بیش تر است.

مالکان این نوع موتورسیکلت ها در سراسر جهان می توانند در خیابان ها، جاده ها و سطح شهر تردد کنند. اما در ایران قوانین مربوط به این نوع موتورسیکلت متفاوت است. موتورهای سنگین در ایران مجوز تردد در سطح شهر و پلاک ندارند. بنابراین تنها می توان آن ها را در پیست راند.

از آن جایی که موتورهای سنگین مجوز تردد ندارند، بنابراین واردات آن ها نیز ممنوع است. علت ممنوعیت موتور سنگین در ایران، خروج ارز، آلودگی صوتی، افزایش تصادفات و ... عنوان شده است.

با توجه به ممنوعیت واردات موتورها سنگین، بخش زیادی از نمونه های موجود در کشور قاچاق هستند. بخشی از موتور سنگین های موجود نیز برگه مزایده از ارگان های مختلف را دارند و قابل پلاک شدن نیستند. شماره بدنه و موتور آن ها از بین رفته و باید اوراق شوند. تفاوت داشتن برگه مزایده موتور سنگین این است که مالکان آن ها بازخواست نمی شوند.

قیمت موتورسیکلت

برخی از موتورسیکلت های سنگین، با پرداخت عوارض گمرکی وارد شده اند و برگه سبز دارند. این نوع موتورها را می توان در محضر به نام زد. در صورت توقیف موتور سنگین دارای برگه سبز، مالک آن با پرداخت جریمه و تعهد دادن، می تواند موتور خود را تحویل بگیرد. در این میان، تعداد کمی موتور سنگین وجود دارد که برگه تملیکی دارند و وضعیت آن ها مشابه موتورهای دارای برگه سبز و اوراقی است.

با توجه به این که اکثر موتورسیکلت های موجود در بازار کالای قاچاق هستند، خرید و فروش آن ها سخت بوده و خریدار باید مراقب افراد سودجو و کلاهبرداران باشد.

یکی از روش های واردات موتور سنگین، استفاده از سهمیه ورزشکاری است که با همکاری فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی و وزارت ورزش ارائه می شود. این تسهیلات به افرادی تعلق می گیرد که شرایط مشخصی، مانند حداقل سه سال عضویت در فدراسیون، کسب عنوان قهرمانی اول تا سوم، داشته باشند.

یکی از موتورسیکلت های سنگین پرطرفدار در ایران و جهان، هوندا CB 1300 است. این موتورسیکلت از سال 1998 تا به امروز تولید می شود و پیشرانه ای 4 سیلندر آب خنک با حجم 1284 سی ‍سی دارد. خروجی پیشرانه CB 1300 به 114 اسب بخار قدرت و 117 نیوتن متر گشتاور می رسد. گیربکس این موتورسیکلت از نوع 5 سرعته دستی است. وزن این موتورسیکلت برابر 224 کیلوگرم است و راندن آن مهارت بالایی می خواهد. CB 1300 تنها 11.1 ثانیه زمان لازم دارد تا مسافت 400 متر را طی کند. حداکثر سرعت آن نیز 230 کیلومتر بر ساعت است. مصرف سوخت این موتور سنگین به حدود 6.2 لیتر در هر 100 کیلومتر می رسد.

موتور سنگین

یکی دیگر از محصولات محبوب هوندا، مدل CBR 1000 است که در بازار ایران نیز حضور دارد. این موتورسیکلت اولین بار در سال 2004 میلادی به تولید رسید. مهم ترین تغییرات آن نیز در سال 2008 ایجاد شد. موتور 4 سیلندر 999 سی سی آن می تواند 175.6 اسب بخار قدرت و 112 نیوتن متر گشتاور تولید کند. نیروی تولید شده در CBR 1000 توسط گیربکس 6 سرعته به چرخ ها منتقل می شود. ظاهر این موتورسیکلت بسیار اسپرت و جوان پسند است.

شرکت سوزوکی نیز در ساخت موتورسیکلت های سنگین تجربه زیادی دارد و یکی از معروف ترین مدل های آن، سوزوکی GSX-R 1000 است. این موتورسیکلت از سال 2012 به بعد با اصلاحات قابل توجهی به تولید رسید و مدل های 2013 آن نیز در کشور حضور دارند. موتور چهار سیلندر آن حجمی برابر 999 سی سی دارد و 182.5 اسب بخار قدرت و 117 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. این نیرو به گیربکس 6 سرعته آن منتقل می شود.

حداکثر سرعت GSX-R 1000 به 299 کیلومتر برساعت می رسد و وزن بدنه 203 کیلوگرم است. تعلیق آن در بخش جلو از نوع تلسکوپی و در بخش عقب از نوع لینک دو شاخ است. سوزوکی GSX-R 1000 در مدت زمان 2.8 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می رسد.

موتورسیکلت سنگین یاماها R6، یکی دیگر از موتورهای محبوب در ایران است که نسبت به نمونه های معرفی شده موتور ضعیف تری دارد. طراحی این موتورسیکلت بسیار آیرودینامیک بوده و در عین حال زیباست. موتور چهار سیلندر 599 سی سی حجم دارد و 130 اسب بخار قدرت و 65.7 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. گیربکس آن نیز از نوع 6 سرعته است. ویژگی برتر یاماها R6، نسبت به مدل های معرفی شده، سبکی و سواری راحت آن است.

منبع: باما

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/IWifpIE5
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبول
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه