خودروی Model 3 جدید تسلا نشان دهنده اوج استراتژی ای است كه امكان تبدیل شدن به یك برند جهانی را برای شركت بدون اندكی تبلیغات به وجود آورده است. این سازنده خودرو های برقی با وجود عدم همكاری با هر گونه آژانس تبلیغاتی یا مدیر ارشد بازاریابی و با صرف هیچ نوع هزینه ای برای تبلیغات همچنان به عنوان یكی از شاداب ترین برندها در جهان می درخشد.
با كمك شركت روابط عمومی «canny PR» كه اخیرا مرتب درگیر مبارزات قانونی بوده است، داستان سازی قوی درباره این برند، جایگاه تسلا را به عنوان یك نیروی ویرانگر مدرن و باكیفیت جدید در صنعت خودرو محكم می كند. همه این اتفاق ها با مدیریت موسس و مدیر اجرایی اصلی شركت، الون ماسك رخ داده كه اخیرا با تونی استارك، میلیاردر افسانه ای و نابغه علم مهندسی ملقب به مرد آهنین مقایسه شده است.
با نگاهی به تاریخچه فعالیت های تسلا به بررسی روند كسب این شهرت رشك برانگیز بدون هرگونه بودجه بازاریابی می پردازیم.
تسلا در جولای سال 2003 میلادی توسط مارتین ابرهارد و مارك تارپنینگ تاسیس شد. طرح دعوی در دادگاه و شش سال زمان لازم بود تا بنیان گذاران آن معرفی شوند.
تسلا حالا پنج موسس رسمی دارد: ابرهارد، تارپنینگ، مدیر اجرایی ارشد جدید آن یعنی الون ماسك، مدیر فنی ارشد آن یعنی جی بی استرابل و یان رایت كه شركت را به منظور راه اندازی یك شركت سازنده سیستم های انتقال قدرت خودروی برقی به نام «Wrightspeed» ترك كرد.
بحث بر سر موسسان رسمی پس از آن بالا گرفت كه مدیر ارشد اجرایی، ابرهارد، یك دادخواست را مبنی بر تلاش ماسك برای بازنویسی تاریخچه شركت جهت كسب اعتبار به منظور تاسیس یك شركت جدید مطرح كرد. ابرهارد سرانجام موافقت كرد از ادامه روند پیگیری ادعای خود انصراف دهد.
2006؛TESLA ROADSTER
تسلا نخستین بار با رونمایی از Tesla Roadster، نخستین خودروی اسپورت كاملا برقی جهان در دنیا مشهور شد. نخستین Roadster را در فوریه سال 2008 میلادی به ماسك تحویل دادند. قیمت پایه آن در حالی 109 هزار دلار تعیین شد كه تسلا در پی تقلید از چرخه زندگی محصولات مدرن با آمدن به بازار با محصولی گران قیمت و پیشرفته قبل از گشودن راه خود به بازاری بزرگ تر از طریق كاهش قیمت های مدل های بعدی بود.
Roadster نخستین خودرویی بود كه با استفاده از باتری های لیتیوم یون و توسعه آنها صنعت خودرو را متعجب كرد.
به گفته معاون جنرال موتورز در آن زمان، رابرت لوتس، تا آن هنگام سایر فعالان صنعت خودرو زمان بكارگیری فناوری لیتیوم یون را 10 سال دیر تر تخمین می زدند.
2008؛تاریك ترین دوران
تاریك ترین دوران تسلا سال 2008 میلادی بود. آن زمان شركت مجبور به اخراج كارمندان و جدا كردن راه خود از مدیر ارشد اجرایی، زئو دروری شد.
رئیس یعنی ماسك وظایف مدیر ارشد اجرایی را بر عهده گرفت. این اخراج پس از آن اتفاق افتاد كه تسلا مجبور به تاخیر در عرضه Roadster به علت بروز برخی مشكلات در زمینه سیستم انتقال قدرت خودرو شد. بنا به گزارشات دریافتی ماسك اخراج برخی كارمندان را به سرعت بالای خرج كردن سرمایه نسبت داد.
تسلا در ماه دسامبر زمانی به امور مالی خطرناك خود سرعت داد كه برنامه پنجم بودجه به ارزش 40 میلیون دلار را مطرح كرد.
2010؛عرضه عمومی سهام
پس از 18 ماه رشد و توسعه، Tesla Motors یك بازار سهام Nasdeq را در 29 ژوئن راه انداخت. نخستین عرضه عمومی 226 میلیون دلار بودجه برای شركت به بار آورد. این عرضه سهام یك پیشرفت و خوشامدگویی برای صنعت ضعیف خودروی آمریكا محسوب می شد كه توسط دولت این كشور از نابودی نجات یافته بود. پس از عرضه عمومی سهام فورد در سال 1956، تسلا نخستین خودروساز آمریكایی بود كه به این موفقیت دست پیدا كرد.
2011؛ساختن مسیر حركت خاص خود
تسلا با معرفی فروشگاه هایی با برند خاص خود مدل نمایندگی خودروی مسلط بر بازار آمریكا را كاملا تغییر داد.
به اعتقاد ماسك، مدل فروشگاهی آن تركیبی از حس فروشگاه Apple، استارباكس و یك رستوران خوب به حساب می آید. نمایندگی های تسلاموتورز فروشنده نخواهند بود و یك كمیسیون را اداره نخواهند كرد. بازدیدكنندگان نباید نگران جلب توجه خود توسط فروشنده باشند.
نمایندگی ها فقط مخصوص پاسخ دادن به سوالات یا كمك به مردم هستند. البته در صورت تمایل هنگام خرید نیز به شما كمك خواهند كرد.
نخستین فروشگاه در منطقه Bay سان فرانسیسكو در سه ماهه چهارم سال افتتاح شد. امكان خرید خودرو در فروشگاه برای خریداران وجود نداشت اما برای خرید باید با مراجعه به سایت تسلا سفارش خود را ثبت می كردند. فروشگاه ها در كنار تبلیغات دهان به دهان و روابط عمومی، نام تسلا را بر سر زبان ها می اندازد.
در روز 31 آوریل، تسلا اعلام كرد با افتتاح یك فروشگاه خرده فروشی مفهومی در منطقه خرده فروشی «Santana Row» در سن خوزه واقع در كالیفرنیا، دست به ابداع یك فرآیند خرید خودروی جدید زده است. از این حركت پیش از معرفی دومین خودروی تسلا، (مدلS)، رونمایی شد كه به عنوان نخستین خودروی سدان برقی عالی جهان جایگاه خاص خود را یافت. قیمت پایه خودروی مدل(S 57) هزار و 400 دلار بود كه سنگ بنای یك خودروی مدل 3 مقرون به صرفه محسوب می شد.
فروشگاه جدید تجربه ای تعاملی بود كه امكان كاوش در میان فناوری تسلا، اطلاع از فواید خرید یك خودروی برقی و دیزاین خودروی خود در یك استودیو دیزاین را فراهم كرد.
فروشگاه تسلا همچنین به استخدام یكسری افراد ارائه دهنده خدمات تلفن همراه برای مراجعه به خانه های مشتریان به منظور انجام بررسی سالانه، ارتقای سیستم عامل و عرضه دیگر خدمات به آنها پرداخت.
2013؛نخستین سوددهی
در ماه مه، تسلا نخستین دوره سه ماهه سوددهی خود را تجربه كرد. در سال 2013 و در این نقطه عطف شركت به توسعه بین المللی پرداخت. 7 آگوست، نخستین خودروی مدل S آن به یك خرده فروشی در اروپا تحویل داده شد و بعد از آن در همین ماه یك كارخانه مونتاژ در شهر تیلبورگ هلند افتتاح شد.
2014؛ثبت اختراع رایگان
در این سال، تسلا برای پیشبرد حمل و نقل پایدار فرآیند ثبت اختراع خود را رایگان كرد. حركت فوق ضمن ایجاد یكسری تبلیغات مثبت گسترده بر شهرت ماسك به عنوان قهرمان تكامل انسان و محیط زیست افزود.
به باور ماسك، تسلا هیچ گونه ادعایی علیه كاربران این فناوری در مسیر درست و خیرخواهانه در دادگاه مطرح نخواهد كرد. در زمان تاسیس نخستین شركت خود موسوم به «Zip2»، او حق ثبت اختراع را چیز خوبی می دانست و برای به دست آوردن آن سخت تلاش كرد.
شاید در گذشته دور و البته اكثرا در زمان حال نیز از آن به عنوان یك امتیاز خوب نام برده شود اما در پی جلوگیری از پرورش نوآوران واقعی، صرفا با ممانعت از پیشرفت، به تثبیت موقعیت شركت های بسیار بزرگ و حرفه ای كردن آنها در زمینه حقوقی می پردازد. در سال 2014 همچنین تسلا موفق به كسب یك پیروزی اخلاقی در نبرد حقوقی طولانی با بخش نمایندگی خودرو شد كه مدل فروش مستقیم این برند را غیر رقابتی می داند. كمیسیون تجارت فدرال با حمایت از مدل فروش مستقیم تسلا، در مقایسه با دیگر پیشرفت ها آن را وسیله ای برای بهبود كیفیت روش خرید مردم عنوان كرد.
2016؛قیمت های مقرون به صرفه
اول آوریل، تسلا از خودروی مدل 3 بسیار قابل پیش بینی خود با قیمت پایه 35 هزار دلار پرده برداشت. این محصول نخستین خودروی بسیار مقرون به صرفه تسلاست و در اواخر سال 2017 به تولید عمده خواهد رسید.