یکشنبه, 27 فروردين 1396 - 12:45

تقریبا همیشه افراد باور دارند که هوش یک چیز ذاتی است و از بدو تولد مشخص می شود و نمی توان برای بالا بردنش کار خاصی انجام داد. همان طور که حدس می زنید این عقیده غلط است. عادت های مان تمام زندگی ماست و عادت ها سرگرم کننده و انگیزه بخش  هستند و در جای خود می توانند تأثیر فوق العاده ای بر هوش ما بگذارند. استفاده درست از این عادت ها و خلق عادت های مؤثر می تواند شما را به فردی باهوش تر تبدیل کند.

لیست زیر عادت هایی است که به کار بردن آنها شما را به فردی باهوش تر با ذهنی سریع و همیشه آماده تبدیل می کند. باهوش تر شدن چیزی نیست که یک شبه اتفاق بیفتد، اما شما می توانید با یک سری عادات روزانه در طی مدتی هوش خود را افزایش دهید.

خیلی از افرادی که شب ها دیر می خوابند، به هیچ وجه حاضر نیستند از این عادت دست بکشند. این افراد از سکوت و تاریکی شب برای طرح ایده های خلاقانه الهام می گیرند و به قول خودشان، جرقه  نوآوری هایی در ذهن شان زده می شود که در روشنایی روز محال است به فکرشان خطور کند.

فرزند بزرگ خانه بودن مزیت هایی دارد از جمله اینکه مجبور هستید راهنمای خواهرها و برادرهای خود باشید. محققان نروژی با بررسی تست آی کیوی نظامیان به این نتیجه رسیدند که متوسط آی کیوی فرزندان اول ۱۰۳ است، فرزندان دوم نمره ۱۰۰ را به خود اختصاص دادند، درحالی که آی کیوی فرزندان بعدی ۹۹ تخمین زده شد.

این تفاوت رابطه منحصر به فرد فرزندان بزرگ تر خانه را با والدین و خواهر و برادرهای کوچک تر توجیه می کند. باهوش بودن یکی از ویژگی هایی است که گاهی ذاتی و گاهی اکتسابی است، اما چیزی که کاملا واضح است آنها به چیز هایی فکر می کنند که با سایر مردم کاملا متفاوت است و طبیعتا رفتارشان نیز شباهتی با دیگران ندارد. برای آنکه باهوش تر به نظر برسید، حتما نباید یک معمای سخت را حل کنید یا پاسخ سوالی پیچیده را بدانید. فن بیان و برقراری ارتباط با دیگران هم میزان هوش شما را به دیگران نشان می دهد. از نظر مردم دنیا آدم هایی که دامنه لغات غنی تری دارند، آدم های خلاق تر و باهوش تری هستند.

کسانی که دامنه لغات وسیعی دارند، سریع تر استخدام می شوند، سریع تر ترفیع می گیرند و دیگران بیشتر به حرف های شان گوش می دهند، بنابراین برندگان بزرگ از کلمه های کامل و پرمعنا استفاده می کنند، ولی هیچ وقت هم حرف های شان غیرطبیعی و نامناسب به نظر نمی رسد. کلمه هایی که آنها به کار می برند کاملا مناسب با موقعیت است و با همان دقتی کلمه های شان را انتخاب می کنند که بلوزشان را. آنها واژه هایی را استفاده می کنند که با شخصیت شان و منظوری که دارند مناسب باشد.

نوشتن احساسات

روی کاغذ آوردن احساسات مزایای زیادی دارد که افزایش هوش یکی از آنهاست. نوشتن باعث می شود مهارت های زبانی تان بالاتر برود و همچنین به گسترش مهارت های مهمی مانند تمرکز، خلاقیت، تخیل و ادراک کمک می کند. معمولا نویسنده ها به عنوان افرادی با بهره هوشی بالا شناخته می شوند. شما می توانید دفتر خاطرات داشته باشید یا وبلاگی برای خودتان بسازید. به هر شکلی که نوشتن را تجربه کنید باعث می شود که به تصاویر ذهی تان شکلی ببخشید و این ابراز احساسات راهی عالی برای باهوش تر شدن تان است.
سفر

سفر علاوه بر آنکه راهی برای از بین بردن روزمرگی محسوب می شود می تواند به بالا بردن هوش شما هم کمک کند. مراحل جسمی و ذهنی که در فرآیند یک سفر وجود دارد باعث می شود که استرس کمی داشته باشید و وقتی از اضطراب رهایی پیدا می کنید با آرامش و تمرکز سوژه های اطراف تان را مشاهده کنید و درک تان از مسائل را افزایش دهید. هر مکان تازه ای برای مسافرت چیز های تازه ای دارد که به شما یاد بدهد. در طول یک سفر شما با افراد، غذاها، فرهنگ و سبک زندگی های مختلفی برخورد می کنید که می تواند ایده هایی را به ذهن شما بیاورد که پیش از آن هیچ گاه به فکرش نیفتاده بودید.

آشپزی

بسیاری از ما فکر می کنیم آشپزی فقط وقت تلف کردن است و مدام به دنبال فرار از آن هستیم، اما به جای غر زدن باید خوشحال باشید که فرصت آشپزی کردن دارید. کسانی که مرتبا آشپزی می کنند به ویژه آنهایی که غذاهای متنوعی می پزند خلاقیت های زیادی دارند. آنها خودشان را برای کیفیت غذا مقید می کنند و از تجربه کارهای تازه ترسی ندارند و اهمیت فوق العاده به جزییات می دهند. هنگام آشپزی مشغول همزمان انجام دادن چند کار، محاسبه دقیق و تصمیم گیری های سریع هستید. با این همه مهارتی که از آشپزی به دست می آورید از آنچه هستید باهوش تر می شوید.

مدیتیشن

مدیتیشن باعث می شود روی خودتان تمرکز کنید و خود حقیقی تان را بشناسید. مدیتیشن اضطراب شما را کاهش می دهد و با ذهنی آرام تر شما می توانید بسیار مؤثر تر از قبل به برنامه ریزی، تفکر و یاد گیری بپردازید. مدیتیشن پیوسته باعث می شود تا کنترل کامل خودتان را داشته باشید. آگاه بودن از مسائلی که باعث به هم خوردن تمرکزتان می شود و راه های مؤثر کنترل داشتن بر خود تأثیر شگرفی بر هوش شما دارد.

یاد گرفتن یک زبان تازه

یاد گرفتن یک زبان تاره هیچ وقت کار آسانی نبوده اما قطعا مزایای زیادی دارد که باهوش تر کردن شما یکی از آنهاست. فرآیند یادگیری یک زبان شامل بخش هایی مثل تحلیل قواعد دستوری و به ذهن سپردن لغات تازه است که باعث افزایش هوش و سلامت مغز شما می شود. بارها از طریق تجربیات علمی مختلف ثابت شده افرادی که هوش زبانی بالایی دارند در برنامه ریزی و تصمیم گیری و حل مشکلات عالی عمل می کنند.

یادگرفتن موسیقی

موسیقی احساسات پیچیده ای را که درون شما وجود دارد بیدار می کند. تحقیقات مختلف نشان داده است که هم نواختن یک ساز و هم گوش دادن به موسیقی باعث افزایش عملکرد حافظه می شود. سخت گیری و زمان بر بودن یادگیری یک ساز، صبر را نیز به شما می آموزد و باعث می شود تمرکزتان نیز بالا تر برود.

به چالش کشیدن ذهن

همانطور که باید پیوسته ورزش کنید تا بدن تان را سلامت و شاداب کنید باید ذهن تان را نیز با انجام دادن کارهای تازه سرحال و منعطف نگه دارید. راه های زیادی برای شاداب نگه داشتن ذهن و به چالش کشیدن مداوم آن وجود دارد. فعالیت ها و عادت های ساده ای مثل حل کردن جدول های سودوکو، پازل ها و معماها. این کارهای در ظاهر کوچک به شما کمک می کند که در موقعیت های مختلف واکنش هایی خلاقانه داشته باشید و مسائل را از زوایای مختلف ببینید.

ورزش

بدن سالم به داشتن ذهن سالم کمک می کند. مغز هم مانند یکی از عضلات بدن شماست. پیوسته ورزش کردن باعث می شود ذهن و بدن شما همان گونه که باید فعالیت داشته باشند. ورزش باعث کاهش اضطراب می شود و به شما کمک می کند تا بهتر بخوابید. تحقیقات مختلفی روی انسان ها و موش ها نشان داده است که فعالیت های ورزشی قلبی و عروقی می تواند مولد سلول های مغزی بیشتری باشد و عملکرد کلی مغز را بهبود بخشد.

مطالعه زیاد

مطالعه باعث کاهش اضطراب می شود، کمک می کند تا احساسات پیچیده را تجربه کنید و درباره مسائل مختلفی به شما آموزش می دهد و تمام این موارد باعث می شود شما احساس بهتری نسبت به خودتان داشته باشید. مطالعه برای افزایش آگاهی شما نسبت به یک مسئله بسیار مهم است و شما را برای رویارویی با شرایط مختلف آماده می کند و کمک می کند راه های بهتری برای دستیابی به اهداف تان پیدا کنید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید