آیا شما هم به دنبال جلب نظر کاربران اینستاگرام از طریق بارگذاری تصاویر زیبا در صفحه برندتان هستید؟ بسیاری از برندهای دیگر نیز مانند شما چنین قصدی دارند. در این مقاله هدف اصلی من راهنمایی شما برای هدایت کاربران به سوی اکانت برندتان است.
بدون تردید مدیریت درست زمان میان کارهای روزمره کسب وکار و فعالیت در اینستاگرام بسیار دشوار است. به همین دلیل در ادامه به بررسی چند توصیه مهم و کاربردی برای افزایش محبوبیت مان در اینستاگرام خواهیم پرداخت.
بهینهسازی تصاویر
فعالیت در اینستاگرام الزامات خاص خود را دارد. وقتی ما در یک پلتفرم عکسمحور فعالیت می کنیم، باید توجه ویژه ای به فرمت های تصویری داشته باشیم. به عنوان مثال، به هنگام تهیه محتوایی تازه برای صفحه مان باید از کیفیت، زیبایی، هماهنگی و جذابیت تصویر یا تصاویر مورد نظرمان مطمئن شویم. خوشبختانه اپ اینستاگرام فیلترهای بسیار جذابی را برای کاربران اش تهیه کرده است. به این ترتیب تا حد زیادی نیاز به استفاده از اپ های ویرایش تصویر رفع شده است. با این حال اگر حساسیت زیادی نسبت به محتوای بصری برندتان در شبکه های اجتمای دارید، گزینه های زیادی برای شما فراهم است. سری به دسته بندی ویرایش عکس گوگل پلی یا اپ استور بزنید. در آنجا طیف وسیعی از اپ های ویرایش عکس و فیلم را خواهید یافت. خوشبختانه اغلب این اپ ها به صورت رایگان عرضه شده اند.
مطلب مرتبط: ۵ نکته بازاریابی جهت برندسازی در اینستاگرام
در فرآیند جلب نظر مخاطب ترکیب رنگ های تصاویر ما نقش مهمی دارد. براساس مطالعه ای از سوی «موسسه علم کامپیوتر و آزمایشگاه هوش مصنوعی» دانشگاه MIT میزان تاثیرگذاری تصاویر دارای طیف رنگی قرمز بر روی مخاطب بسیار بیشتر از سایر رنگ هاست. درست به همین خاطر بسیاری از کسب وکارها از رنگ قرمز در لوگوی خود بهره می برند. در رتبه های بعدی رنگ های پرطرفدار طیف سبز و آبی قرار دارد. به این ترتیب اگر قصد استفاده از ترکیب رنگ برای تصاویرتان را دارید، براساس اولویت ابتدا به سراغ قرمز و سپس سبز و آبی بروید. نکته جالب پژوهش مورد نظر دستیابی به الگوریتمی علمی برای پیشبینی میزان تاثیرگذاری محتوای بصری بر روی کاربران شبکه های اجتماعی بود. در اینجا من فقط به نمونه طیف رنگ قرمز به عنوان یکی از مهم ترین آنها اشاره کردم.
اهمیت تداوم در بارگذاری پست
به عنوان یک برند شما نیازمند بارگذاری پست برای حداقل دو مرتبه در روز هستید. به منظور دریافت بیشتر بازخورد از دل پست های مان باید علاوه بر کیفیت های اصلی به سراغ زمانبندی مناسب نیز رفت. در بسیاری از مواقع پست های بسیار جذاب به دلیل زمانبندی نادرست موفق به جلب نظر کاربران نمی شوند. خوشبختانه امروزه برخی از ابزارهای جانبی به اکانت ها بهترین زمان بارگذاری پست را اطلاع می دهند. البته اینستاگرام نیز اطلاعات کاربردی در زمینه بیشترین زمان فعالیت کاربران براساس موقعیت جغرافیایی ارائه می کند.
متاسفانه اینستاگرام امکان استفاده کاربران از نرمافزارهای سوم برای مدیریت زمان بارگذاری پست ها را پشتیبانی نمی کند. این به معنای ضرورت بارگذاری پست ها به صورت دستی از سوی شماست. با این حال ابزارهای داخلی اینستاگرام کمک قابل توجهی در زمینه یادآوری برای بارگذاری مطالب انجام می دهند. به این ترتیب با تنظیم زمان مورد نظر پیش از رسیدن آن پیام اخطار برای آمادگی مطلب مان دریافت خواهیم کرد.
استفاده از هشتگ ها
به منظور استفاده کاربردی از هشتگ ها باید از نمونه های مرتبط با عکس ها و کپشن مان بهره ببریم. مشکل بسیاری از کسب وکارها در این میان ناآگاهی از هشتگ های مناسب برای کسب وکارشان است. به این ترتیب آنها برای یافتن هشتگ های مناسب کسب وکارشان دچار مشکلات فراوانی می شوند. یکی از بهترین راهکارها برای غلبه بر چنین مشکلی بررسی عملکرد رقبای مان در اینستاگرام است. هشتگ های مورد استفاده آنها به احتمال زیاد به درد ما نیز خواهد خورد. به علاوه اکنون اپ های زیادی در زمینه توصیه هشتگ های مناسب در زمینه های مختلف فعالیت دارند. خبر خوب برای برندها مجانی بودن بسیاری از آنهاست. کار با چنین اپ هایی نیز به شدت کافی است. فقط باید کسب وکارمان را در آن جستوجو کنیم و سپس فهرست برترین هشتگ های موجود را کپی نماییم. به منظور سهولت در کار، توصیه من ذخیرهسازی فهرست مشخصی از هشتگ هاست. البته همیشه باید جای اندکی برای شخصیسازی هشتگ های مربوط به هر پست نیز گذاشت. با توجه به اینکه اینستاگرام محدودیت استفاده از 30 هشتگ برای هر پست را دارد، باید این تعداد را به طور بهینه ای مدیریت کرد. توصیه من در اینجا اختصاص 25 هشتگ به فهرست همیشگی برندمان و پنج مورد باقی مانده برای ایجاد خلاقیت و شخصیسازی پست مورد نظر است.
آخرین نکته مهم در این بخش تگ تصاویر به همراه موقعیت جغرافیایی شان است. به این ترتیب یافتن تصاویر ما برای کاربران ساده تر خواهد شد.
افزودن کپشن به تصاویر
اگرچه اینستاگرام یک پلتفرم تصویری است، با این حال نباید از اهمیت متن غافل شویم. به این ترتیب افزودن متنی کوتاه برای توضیح بیشتر پیرامون تصاویرمان استراتژی مناسبی خواهد بود. اگر قصد ترغیب کاربران به مشاهده ادامه مطالب مان در سایت رسمی برندمان را داریم، بخش کپشن موقعیت مناسبی خواهد بود. به این ترتیب باید نهایت دقت و خلاقیت را در طراحی کپشن های مناسب به خرج داد. در غیر این صورت به جای تاثیر بخشی متن مان با دلسردی مخاطب مواجه می شویم.
نکته مهم درخصوص اینستاگرام عدم امکان بارگذاری لینک جانبی در ذیل پست هاست. با این حال در بخش بیوگرافی امکان افزودن آدرس سایت وجود دارد. معمولا برندهای فعال در اینستاگرام لینک سایت رسمی خود را در این بخش بارگذاری می کنند. همچنین امکان درج لینک مهم ترین مطالب یا اخبار نیز در آنجا وجود دارد.
راه اندازی مسابقه
یکی دیگر از راهکارهای جالب برای افزایش مراجعه کاربران به اکانت مان برگزاری مسابقه است. به طور معمول راه اندازی مسابقه اینستاگرامی از طریق ساخت هشتگ ویژه صورت می گیرد. درخواست بارگذاری تصویر یا ویدئو ویژه یا حتی نگارش متنی پیرامون محصولات مان از جمله انواع پر طرفدار مسابقه های اینستاگرامی است.
به یاد داشته باشید که مشارکت فزاینده کاربران در مسابقه ما مشروط به سطح ارزش جوایز است. بنابراین برای برندگان مسابقه جوایز جالبی قرار دهید.
فالو و لایک دیگر اکانت ها
یافتن کاربران علاقهمند به برندمان و فالوی آنها اهمیت بالایی دارد. به هر حال اینستاگرام یک شبکه اجتماعی است. به همین خاطر باید جنبه ای اجتماعی و تعاملی به فعالیت برندمان دهیم. اشتباه بسیاری از برندها عدم توجه به ضرورت تعامل دو جانبه با سایر کاربران است. به این ترتیب آنها فقط انتظار دریافت واکنش های مثبت از کاربران را دارند. بدون تردید چنین ذهنیتی هیچ هماهنگی با واقعیت ندارد.
اهمیت تبلیغات
اینستاگرام به تازگی امکان تبلیغات رسمی را در پلتفرم خود مهیا کرده است. چنین امکانی به دلیل هزینه منطقی اش برای کسب وکارهای بزرگ و کوچک موقعیت مناسبی را فراهم می کند. البته برندهای علاقهمند به تبلیغات در اینستاگرام باید دارای حساب کاربری فیسبوک باشند. در غیر این صورت امکان فعالیت تبلیغاتی وجود ندارد.
وقتی از گزینه های تبلیغاتی اینستاگرام استفاده کنیم، الگوریتم این پلتفرم محتوای اکانت ما را در دسترس کاربرانی با ویژگی های مشترک بیشتر با ما قرار می دهد. به این ترتیب میزان بازخورد مثبت محتوای ما افزایش چشمگیری خواهد داشت.
نکته مهم درخصوص بخش تبلیغات عدم تکیه محض به آن است. به این ترتیب در کنار تبلیغات مناسب همچنان محتوای با کیفیت اهمیت خود را حفظ کرده است.
مطلب مرتبط: چگونه برند خود در اینستاگرام را به شهرت برسانیم
ارتقای سطح زیباییشناختی برندمان
اینستاگرام یک پلتفرم کاملا تصویری است، بنابراین باید نسبت به تهیه تصاویر زیبا توجه داشته باشیم. در غیر این صورت سایر رقبا به سادگی بر ما برتری خواهد یافت. ایده مدنظر من در این بخش ایجاد تحول در ساختار زیباییشناختی کسب وکارمان است. به این ترتیب جلوه برند ما به طور کامل با سایر برندها متفاوت خواهد شد.
یک نمونه مناسب در زمینه تحول زیبایی شناختی کسب وکار مربوط به صنعت پوشاک و مد است. همه کارشناس ها این صنعت را با خلاقیت و نوآوری های مداوم می شناسند. به این ترتیب تقریبا هر برندی در عرصه پوشاک روند خاص خود را برای طراحی لباس دارد. اگر از طرفدارهای برندی خاص در عرصه پوشاک باشید، به راحتی امکان تشخیص تفاوت های میان آن با دیگر رقبای اش را خواهید داشت. متاسفانه این تفاوت در سایر کسب وکارها چندان مشهود نیست، بنابراین با سرمایه گذاری بر روی این بخش مخاطب خود را شگفتزده کنید.