حتی متخصصان بازاریابی گاهی این دو واژه (Tagline Vs Slogan) را به جای یکدیگر استفاده می کنند. حال توضیح متخصصان بازاریابی را در خصوص تفاوت تگ لاین (عبارت کوتاه) و اسلوگان و همچنین هدف استفاده از هر یک را بخوانید.
به گزارش هورموند، جولی کوئیک، مدیر استراتژیک پلانو می گوید: شعار منعطف و همواره در جریان است، درحالی که تگ لاین در بازه ای از زمان ثابت است. تگ لاین عصار ارزش ها و هویت سازمان است، شعار گاهی به شما در زمینه برندینگ کمک می کند.
تگ لاین ها مربوط به سازمان هستند، درحالی که شعار ها معمولا مربوط به محصول، بازار و نیاز مرتفع شده مشتری هستند. شما قاعدتا تگ لاین سازمان تان را بیش از یک بار در یک دوره طولانی تغییر نمی دهید، درحالی که شعار شما متناسب با فرهنگ تغییر می کند. شعار با متناسب با نیازها و گرایش های بازار تغییر می کند. از شعار به عنوان یک قلاب برای به دام انداختن استفاده می شود.
شعار ها در همه جا حاضرند، از کمپین های تبلیغاتی تا بسته بندی، درحالی که تگ لاین ها کمتر در ارتباط با مشتریان هستند و بیشتر در روابط عمومی سازمان و برند سازی آن مورداستفاده اند. تگ لاین ها به عنوان ابزار ارتباطی برند در رابطه با مشتریان استفاده می شوند.
به عنوان مثال تگ لاین شرکت اپل «متفاوت فکر کنید» است درحالی که شعار آی پد «دو سایز همه کارها را انجام می دهد» بود و در آی پد ایر (Air ipad) شعار به «تغییر در Air است» تغییر کرد.
درست استفاده کنیم
وقتی برندی برای نخستین بار شروع به کار می کند شعار و تگ لاین دقیقا مشابه یکدیگر عمل می کنند، چراکه شما می خواهید به مشتری بگویید که هستید، برای چه فعالیت تان را شروع کرده اید و چرا مردم باید از شما خرید کنند.
وقتی می خواهید یک تگ لاین را خلق کنید به زوایای خاص برندتان، پروسه تولید محصول تان و سابقه آن توجه کنید. چه چیزی در تاریخچه برند شما منحصربه فرد است. شما باید چهار چیز را در کنار هم قرار دهید تا وعده برند شما مشخص شود: بخش بندی، مشتری، برند و محصول. پس ازآن شما می توانید به نتیجه برسید که تگ لاین شما چه می تواند باشد.