کارمندان منفی، فکر می کنند با هر اقدام شان به شما لطفی می کنند، ولی واقعیت این است که اخراج آنها، لطف بزرگ تری به همه شما است!
برخی کارمندان به هر دلیلی فکر می کنند صرفاً با حضور هرروزه در محیط کار، برای شرکت ارزش آفرینی می کنند و اقدامات شان لطف بزرگی به همه اعضای شرکت است. این کارمندان منفی حس می کنند بیشترین نفع را به سازمان می رسانند، درحالی که در واقعیت کمترین کمک و همکاری را از آنها می بینیم. این افراد به جای اینکه انرژی سازمان را افزایش بدهند، تمرکز و انگیزه دیگران را از بین می برند.

به گزارش زومیت، اگر در تیم خود با کارمندان منفی سروکار دارید و نتوانسته اید آنها را بر آن دارید که رفتارشان را اصلاح و خودشان را با حرکت جمعی هماهنگ کنند، ممکن است گزینه دیگری به جز کنار گذاشتن آنها نداشته باشید. یک قانون مهم کسب وکار می گوید: به آرامی و با دقت استخدام کنید، اما در اخراج تعلل نکنید.
۷ گروه از کارمندان منفی که باید هرچه سریع تر تکلیف کاری آنها را روشن کنید:
- کارمندی که مشکلات شخصی خود را به دیگران تحمیل می کند
برخی افراد متخصص این هستند که کارها و وظایف شان را به دیگران بسپارند. شما حتماً این افراد را دیده اید. آنها همیشه شکایت می کنند که خیلی کار می کنند درحالی که در پایان روز، از حجم پایین کاری که تحویل داده اند تعجب می کنید. اهدافی تعیین کنید که قابل اندازه گیری باشند و اگر این کارمندان منفی به قول و قرارشان در اجرای این اهداف پایبند نبودند، بدانید که زمان یک اقدام جدی فرا رسیده است.
- فردی که می گوید «خب! این مشکل آنها است»
نباید هیچ موقعیت یا شرایطی در محیط کار، مشکل دیگران محسوب شود. حتی اگر کاری روی میز کسی قرار می گیرد که معمولاً حل وفصل آن وظیفه او نیست، باید مسئولیت پذیر باشد و با تعهد و التزام کامل، فرد مناسبی را برای رسیدگی به آن بیابد.
- فردی که در مقابل مشتریان و همکاران، کنترل اعصابش را از دست می دهد
این سبک رفتاری به هیچ وجه به سادگی قابل پذیرش نیست. به کارمندانی که نمی توانند اعصاب شان را کنترل کنند، درب خروجی را نشان دهید!
- فردی که جلسات کاری را از مدار اصلی خارج می کند
بعضی کارمندان در جلسات کاری در مورد همه چیز صحبت می کنند، به جز چیزهایی که به عنوان دستور کار آن جلسه اعلام شده است. اجازه ندهید کارمندان منفی کارایی جلسات شما را پایین بیاورند و مسیر برنامه های تعیین شده را منحرف کنند.
- فردی که سایر همکاران را به ستوه می آورد
وقتی عده زیادی از کارمندان تان از رفتارهای یک کارمند خاص شاکی هستند، به جای نادیده گرفتن شکایات آنها، علت را بررسی کنید. کارمند مذکور را زیر نظر بگیرید و در صورت لزوم، واکنشی منطقی و جدی داشته باشید.
- فردی که می گوید «این کار من نیست! » یا «این احمقانه است!»
کارمندی که اغلب چنین رفتارهایی را بروز می دهد و چنین بیاناتی دارد، سزاوار یک موقعیت شغلی محترمانه نیست، مخصوصاً در کسب وکار شما.
- فردی که به وضوح ناراحت است
کارمندانی که همیشه ناراضی و ناراحت هستند، نه برای کسب وکار شما مفیدند و نه سودی به حال مشتریان تان دارند. آنها هرکسی را که در اطراف شان باشد، می رنجانند و این به سود شرکت شما نیست. شما می توانید با هدایت کردن آنها به خارج از محیط کار و نشان دادن فرصت های جدید شغلی که احتمالاً رضایتمندی و شادی بیشتری به آنها می بخشد، قدم مثبتی برای خودتان و آنها بردارید.