پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Thu, 2 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

روابط عمومی (Public Relations) چیست؟

6 سال پیش ( 1396/6/31 )
پدیدآورنده : روابط عمومی  

نامش را بیاورید تا لرزه بر اندام تبلیغات بیفتد (!)، روابط عمومی  (Public Relations) یا همان PR، مفهومی که خیلی ها عقیده دارند با آمدنش، باید با تبلیغات خداحافظی کرد. حتی کتابی معروف در این زمینه نوشته شده  است به نام  «سقوط تبلیغات و ظهور روابط عمومی».

به گزارش modir. tv ساده ترین تعریف روابط عمومی این است: مدیریت کردن جریان اطلاعات بین این دو: 1- افکار عمومی 2- سازمان شما، به صورت دوسویه.

روشن تر بگوییم، چیزی که درباره روابط عمومی  (PR)  باید حتماً بدانید این است که دوسویه بودن رابطه در PR بسیار مهم است. «شما باید بتوانید بازخوردهایی را که از روابط تان با مشتری به دست آورده اید، به راحتی ارزیابی کنید».

اتوبان تک لاین و دو لاین

تبلیغات یک ارتباط یک طرفه ا ست. در تبلیغات شما می توانید با مشتری رابطه برقرار کنید؛ ولی او نمی تواند چیزی بگوید، اما قهرمان داستان ما  (روابط عمومی) هدفش پُر کردن این خلأ موجود در تبلیغات است. (با خواندن «تبلیغات چیست؟»، روشن تر راهنمایی می شوید.)

القاب روابط عمومی

1- چشم سازمان

2- گوش سازمان

3- زبان سازمان

4- آیینه  تمام نمای سازمان

5- وکیل مدافع سازمان

6- تصویرسازی سازمان و...

از ریل های آمریکا تا بشکه های نفتی ایران

اصطلاح روابط عمومى  (Public Relations) براى نخستین بار در اتحادیه راه آهن ایالات متحده آمریکا به کار برده شد و در ایران هم نخستین بار، در شرکت نفت از آن استفاده شد و حتی دفترى به این منظور در آن شرکت ایجاد شد.

تعاریف بزرگان از روابط عمومی

ببینیم بزرگان این علم، روابط عمومی را چگونه تعریف کرده اند. ابتدا سراغ رکس هارلو می رویم: روابط عمومی، دانشى ا ست که به وسیله آن، سازمان ها آگاهانه مى کوشند تا به مسئولیت اجتماعى خودشان عمل کنند، برای اینکه بتوانند تفاهم و پشتیبانى کسانى را که براى توسعه کسب و کارشان اهمیت دارند، به دست آورند.

انجمن روابط عمومى آلمان نیز روابط عمومی را این گونه تعریف می کند: روابط عمومى، تلاشی آگاهانه و قانونى است که به منظور تفاهم و استقرار اعتماد و شناخت متقابل با عموم، می تواند با تحقیق علمى و عملى صحیح و مستمر، میسر شود.

سراغ اصل داستان هم که برویم (!)، انجمن جهانى روابط عمومى  (IPRA) را می بینیم که از نظر او PR یعنی: روابط عمومى  (PR) بخشى از وظایف مدیریت سازمان است و عملى مداوم و برنامه ریزى شده است که از طریق آن افراد و سازمان ها مى کوشند تا تفاهم و پشتیبانى کسانى را که با آنها سر و کار دارند، به دست آورند.

خلاصه اینکه با روابط عمومی سعی می کنید تا:

- شروع: افکار عمومی درباره برندتان را رصد کنید.

- سپس: فرصت های مناسب را شناسایی کنید.

- سپس: رسانه های مناسب را پیدا کنید و با آنها تعامل دائمی برقرار کنید.

-در پایان: افکار عمومی را تغییر دهید.

از نظر جایگاه یا چارت سازمانی، روابط عمومی را زیرمجموعه ای از واحد بازاریابی یک سازمان باید دانست.
روابط عمومی به نحوی پل ارتباطی بیرون سازمان با درون سازمان است.

روابط عمومی و برندینگ

روابط عمومی باید برند جدید را خلق کند و تبلیغات، پس از آن به ثبات و دوام آن برند کمک خواهد کرد.

با توجه به افزایش پیام های تبلیغاتی و معمولاً یکسویه بودن این پیام ها در حال حاضر، روابط عمومی با استفاده از:

- خلق پیام های جذاب

- متفاوت

- باور پذیرتر برای عموم

- و پیام های غیر مستقیم

بسیار کارآمدتر و کم هزینه تر از تبلیغات می تواند محصول یا خدمتی جدید را در افکار مخاطبان جای بدهد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/TeXuGOvR
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهمریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیون
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه