پنجشنبه, ۶ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Thu, 25 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

توسعه فضای سرمایه گذاری در دنیای امروز همراه با پیشرفت های شگرف دنیای تکنولوژی موجب شکل گیری تخصص های گوناگون در حوزه های مختلف کسب وکار شده است. شاید در همین یک دهه پیش صحبت از شاخه های مختلف بازاریابی چندان عاقلانه به نظر نمی رسید. در هر صورت توسعه امکان فروش بیشتر تا مدت های طولانی تنها کار ویژه بازاریابی به حساب می آمد. امروزه اما مفهوم بازاریابی تأثیرگذاری (Influencer Marketing) برای اغلب مدیران و صاحب های کسب وکار تقریبا شناخته شده است. به طور طبیعی در آغاز معرفی محصول یا شیوه علمی جدید پرسشی که مطرح می شود بدین صورت است:  آیا این محصول ارزش صرف هزینه و زمان را دارد؟  

در مورد بازاریابی تأثیرگذاری پاسخ به این پرسش شاید اندکی زود باشد. در هر صورت این شیوه بازاریابی هنوز در اول راه به سر می برد. اگرچه برخی از نظرسنجی ها حاکی از رضایت 94 درصدی شرکت ها در استفاده از بازاریابی تأثیرگذاری است، با این حال شاید اعتماد به چند نظرسنجی کافی نباشد.

همین موضوع کارلا کوک را بر آن داشته تا سری به دنیای بازاریابی زده و کمپین های موفق در استفاده از شیوه تأثیرگذاری را بیابد. باید توجه داشت که هدف کارلا فقط تأیید شیوه تأثیرگذاری نیست، بلکه در پی بررسی چگونگی به کارگیری این روش از سوی شرکت های مختلف بوده است. در ادامه برخی از این کمپین های موفق را با یکدیگر مورد بررسی قرار خواهیم داد. با این حال ابتدا لازم است درکی هرچند کلی از مفهوم بازریابی تأثیرگذاری داشته باشیم.

بازاریابی تأثیرگذاری چیست؟  

ابتدا باید مشخص کرد که منظور ما از بازاریابی تأثیرگذاری چیست و این مدل چه تفاوتی با الگوی سنتی دارد. این الگوی بازاریابی وجود تعداد مشخصی از مخاطب های در تعامل با شرکت را به عنوان پیش فرض مدنظر قرار می دهد. بدین معنا که ابزار اصلی این شیوه در جذب مخاطب بیشتر استفاده از مخاطب های فعلی به عنوان بمب  های بازاریابی برای دستیابی به گروه های هدف معینی است.

پیش از این دسترسی به برخی از گروه های هدف در بازاریابی سنتی بسیار سخت بود. برهمین اساس بازاریابی تأثیرگذاری راهکار مؤثر استفاده از مخاطب های فعلی به منظور جلب مخاطب های بیشتر را برگزیده است. این شیوه بازاریابی تفاوت قابل ملاحضه ای با الگوی شخصیت محور دارد. در الگوی شخصیت محور روی یک هنرمند، ورزشکار و به طور کلی شخصیت مشهور تمرکز می شود و کمپین بازاریابی حول وی شکل خواهد گرفت. شیوه تأثیرگذاری به طور ضمنی حاکی این ایده است که مردم بیشتر به سخنان دوستان و اطرافیان  خود توجه دارند تا شخصیت های مشهور. برهمین اساس سرمایه گذاری روی این بازار هدف کم هزینه و زودبازده تر خواهد بود.

حال که به طور مختصر با بازاریابی تأثیرگذاری آشنا شدیم، نوبت به بررسی موفق ترین کمپین ها در این زمینه می رسد.

Old Navy، موفقیت با چاشنی تلفیق الگوها

هنگامی که از صنعت پوشاک صحبت می شود، آنقدر برندهای مشهور و سابقه دار به ذهن می رسد که تصور موفقیت شرکتی با تنها 23 سال سابقه بعید به نظر برسد. با این حال Old Navy با ترکیب چند شیوه بازاریابی موفق به افزایش فروش خود شده است. کمپین بازاریابی این شرکت با همکاری مگان رینکس، بازیگر جوان هالیوود، سروصدای زیادی به پا کرده است. انتخاب رینکس به دلیل شهرت بالای وی در میان نسل جوان آمریکای شمالی بوده است. 1.3 میلیون فالوور در اینستاگرام و 2 میلیون عضو در کانال یوتیوب فضای کافی برای بازاریابی Old Navy را فراهم ساخته است.

برهمین اساس هدف اصلی در این کمپین ارائه معرفی لباس های جدید شرکت به وسیله مگان بود. پست های هفتگی مگان که با لباس های Old Navy منتشر می شد، در اینستاگرام، یوتیوب و حتی توییتر بازدیدهای زیادی را به خود اختصاص داد. همچنین در مورد لباس های رسمی یا مدل هایی که نیاز به آموزش استفاده داشت، مگان با ضبط ویدئو هایی آنها را به مخاطب ها آموزش می داد.

اگرچه این مدل بازاریابی به طور کامل براساس الگوی تأثیرگذاری سازمان نیافته بود، با این حال تا در جذب مخاطب های اکانت های مگان در راستای تبلیغ محصولات Old Navy تا حد زیادی موفق عمل کرد.

Naked Juice، تأثیرگذاری در دنیای آبمیوه ها

شاید به کارگیری شیوه تأثیرگذاری در دنیای خوراکی ها اندکی دشوار باشد، به هر حال هر فردی سلیقه خاص خود را دارد و اشتراک در سلایق چندان یافت نمی شود. با این حال برند Naked Juice با تکیه کامل روی الگوی بازاریابی تأثیرگذاری موفقیت چشمگیری را به دست آورده است. براین اساس شرکت کمپین خود را به طور کامل در فضای مجازی برگزار کرد؛ درست جایی که بیشترین مخاطب ها وجود دارند.

این کمپین براساس به اشتراک گذاری تجربه استفاده از محصولات Naked Juice و ارائه پیشنهادات و انتقادات سازماندهی شده بود. در کمتر از دو ماه هشتگ های این شرکت در اینستاگرام و توییتر به ترندهای برتر بدل شدند. افزایش قابل توجه فروش شرکت به خوبی بیانگر موفقیت Naked Juice در به کارگیری روش  تأثیرگذاری است. تب این هشتگ ها تا حدی بالا گرفته که اخیرا کیت لاوی، وبلاگ نویس مشهور حوزه سبک زندگی نیز به آن پیوسته و پست هایی را به اشتراگ گذاشته است.
Glossier، زیبایی تأثیرگذار

استارت آپ موفق Glossier با تنها یک دفتر مرکزی در منهتن موفق به اخذ عنوان خلاق ترین شرکت سال 2017 از سوی مؤسسه Fast Company شده است. شهرت این برند در حوزه بازاریابی به دلیل تأکید روی بازاریابی اینترنتی وسیع و همچنین توسعه شیوه بازاریابی ذره ای یا خاصگراست.

درست براساس اصول بازاریابی تأثیرگذاری، Glossier به جای تأکید بر بازیگران مشهور، برای تبلیغ محصولات زیبایی اش به سراغ خانم های معمولی رفته است. امیلی ویز، مدیرعامل شرکت در گفت وگو با کورتز اعلام کرد که به هر فرد معمولی به عنوان بمب بالقوه بازاریابی نگاه می کند. این بدان معناست که شرکت در فضای مجازی به جای مدل ها و بازیگران از سوژه های عادی استفاده می کند.

این شیوه به آنها کمک کرده تا مخاطب های بسیار زیادی را به سوی محصولات شان جذب کنند. این درحالی است که برندهای بزرگی مانند Nivea سالانه میلیون ها دلار برای تهیه کلیپ های تبلیغاتی با حضور ورزشکاران و هنرمندان مشهور هزینه می کنند. افزایش 65 درصدی تعداد فالوورهای اینستاگرام Glossier به خوبی از موفقیت کمپین شان حکایت دارد. همچنین پیش بینی می شود فروش شرکت در سال 2017 از کل درآمد پنج سال اخیرش پیشی بگیرد.

Sperry، کفش هایی از جنس اینستاگرام

به طور معمول بازاریابی تأثیرگذاری متضمن استفاده حداکثری از شبکه های اجتماعی گوناگون است. با این حال برند Sperry که در زمینه تولید کفش فعالیت دارد، تنها از اینستاگرام برای بازاریابی استفاده کرده است. در همین راستا این شرکت از بین فالوورهای خود در اینستاگرام 100 فرد برتر را انتخاب کرد تا در زمینه تهیه مطالب به آنها کمک کنند. این افراد عمدتا شامل عکاس های نیمه حرفه ای بودند که با کمک شرکت سوژه های عکاسی مناسبی برای محصولات Sperry پیدا می کردند. به این ترتیب زیر هرکدام از پست ها نام عکاسش درج می شد. با توسعه این کمپین کم کم تصاویر زیادی به دایرکت این برند ارسال شد. حجم ارسال ها به قدری بود که پس از پایان کمپین هنوز هم 3500 عکس در اختیار شرکت قرار داشت.

بسیاری از کارشناس ها موفقیت Sperry را به قدری با ارزش می دانند که از آنها به عنوان موفق ترین شرکت در زمینه بازاریابی اینستاگرامی یاد می کنند.

GAP، عکس بگیر و جایزه ببر

محصولات GAP با کیفیت بالایی که دارند در صنعت پوشاک شهرت خاصی به دست آورده اند. این برند در سال جاری با برگزاری کمپینی مبنی بر تهیه بهترین تصاویر همراه با محصولاتش مسابقه بزرگی را به راه انداخت. برخلاف بسیاری از مسابقات عکاسی رسمی در این کمپین داورهای اصلی از کاربران شبکه های اجتماعی تشکیل می شد. به این ترتیب که هر عکسی که بیشترین رأی نهایی را به دست می آورد به عنوان برنده معرفی می شد. افزایش 350 هزار فالوور در زمان برگزاری کمپین تنها بخش کوچکی از موفقیت GAP در جلب توجه کاربران را نشان می دهد. ماجرای این کمپین تا جایی پیش رفت که حتی برخی ستارگان دنیای هنر و ورزش نیز بدان وارد شدند.

برچسب ها : بازاریابی و فروش
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/bQ3y4lZd
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه