شنبه, ۸ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sat, 27 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

به قلم: ربکا نایت

امروزه به منظور عملکرد مفید در محیط کار باید دارای توانایی تأثیرگذاری بر روی دیگران باشیم. بدون شک هیچگاه موضوع پیشنهادهای ما دیگران را ترغیب نخواهد کرد. همچنین هیچ تضمینی مبنی بر حفظ جایگاه مان در آینده وجود ندارد. براین اساس بهترین راهکار برای رهبری نامحسوس اعضای شرکت چیست؟ چگونه باید همکاران مان را به حمایت و قبول ایده های مان ترغیب کنیم؟ راهکار معرفی خود به عنوان فردی قابل اعتماد و ماهر در زمینه یافتن راه های جدید چیست؟

این پرسش ها در ادامه توسط ربکا نایت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

کارشناسان چه می گویند؟

دوری کلارک، نویسنده کتاب «شما به عنوان یک کارآفرین»، معتقد است که تأثیرگذاری در محیط کار ارزش واضح و روشنی دارد: «وقتی فرد تأثیرگذاری در شرکت باشید، کار بیشتری انجام خواهید داد. همچنین شانس کسب پروژه های مورد علاقه تان را داشته و احترام بیشتری کسب می کنید. این امر به معنای آن است که شما بیشتر مورد توجه قرار خواهید گرفت.

وقتی بیشتر مورد توجه باشیم، احتمال ارتقای مان نیز بیشتر می شود». با این حال کسب توانایی تأثیرگذاری در محیط کار مدرن بسیار دشوار است. در این میان نگاهی به اظهارنظر نیک مورگان، نویسنده کتاب «نشانه های قدرت» خالی از فایده نیست: «تأثیرگذاری روی دیگران هیچگاه به دشواری اکنون نبوده است. علت این امر تأثیر دنیای مدرن روی عدم تمرکز افراد است. امروزه اطلاعات به سرعت تغییر می کند و هجوم کانال های متعدد تبلیغاتی تمرکز افراد را به صورت مستمر برهم می زند». البته تمام بحث بر سر کاهش توان ادراکی و به تبع آن عدم تمرکز افراد نیست. مورگان معتقد است که افزایش نتیجه گرایی در کسب وکار به طور طبیعی امکان های تأثیرگذاری روی دیگران را برای افراد محدود می کند.

هرچقدر هم که در زمینه تأثیرگذاری با محدودیت مواجه باشیم، باز هم باید راهی برای رهایی از سختی های وجود داشته باشد. منظور من تأثیرگذاری بر روی دیگران با استفاده از روش های جدید است. برهمین اساس در ادامه به بررسی راهکارهای مفید در این زمینه خواهم پرداخت. کلارک و مورگان در یافتن این راهکارها کمک شایانی به من کرده اند.

ایجاد ارتباط

کلارک معتقد است در حالی که نباید محیط کسب و کار را با فضای دوران راهنمایی اشتباه گرفت، همچنان برقراری رابطه صمیمانه با دیگران اهمیت دارد: «اگر نگاهی عمیق به ماجرا داشته باشیم، یکی از دلایل عمده ای که افراد کاری را برای تان انجام می دهند از علاقه شان به شما سرچشمه می گیرد». این به معنای تلاش برای شوخ طبعی بیش از اندازه یا راضی نگه داشتن تمام همکاران نیست. فقط باید نسبت به حفظ رابطه ای منطقی و دوستانه با همکاران مان مطمئن شویم. بدون شک این امر به صورت مستقیم تأثیرگذاری شما در محیط کار را افزایش نمی دهد.

با این حال فرصتی مناسبی برای شما فراهم می کند تا ایده تان را به دیگران منقل کنید. به عبارت ساده، این امر برای شما تعداد مناسبی مخاطب فراهم می کند. برهمین اساس کلارک توصیه می کند که رابطه مان را با همکاران خود ارتقا دهیم. به این ترتیب حداقل هیچکس در مورد ما تصور منفی نخواهد داشت.

پیش از متقاعدسازی به دیگران گوش دهید

بهترین راهکار برای جلب حمایت همکاران نسبت به ایده مان القای این حس به آنهاست که برای حرف های شان اهمیت قایل هستیم. برای شروع در مکالمه های دو به دو توجه خود را به صحبت های شان اختصاص دهید. مورگان در این مورد به نکته مهمی اشاره می کند: «همه ما هنگامی که در شرکت هستیم مدام در حال رسیدگی به پرونده ها یا برقراری تماس های تلفنی هستیم. این امر هنگام صحبت همکاران مان نیز ادامه دارد. براین اساس بی تردید هنگامی که به دیگران توجه نمی کنیم، نباید انتظار حمایت نیز از آنها داشته باشیم.

کلارک نیز با صحبت های مورگان موافق است: «زمان آن رسید که هنگام صحبت دیگران به آنها نگاه کرده و تمام تمرکزمان را روی صحبت های شان قرار دهیم. تمام تلاش ما باید روی تغییر ذهنیت همکاران مان باشد». برهمین اساس درخواست ارائه ایده و راهنمایی های همکاران در مورد موضوعات گوناگون گام مهمی در راستای بازسازی رابطه تان محسوب خواهد شد.

توجه به زبان بدن و شدت صدا

مورگان در بحث از زبان بدن به اهمیت این مقوله در جلب اعتماد افراد اشاره می کند: «ما همیشه در حال تکرار یک پرسش اصلی به هنگام مواجهه با افراد جدید هستیم. اینکه آیا فلان فرد قابل اعتماد هست یا نه، آیا وی نقش بازی می کند یا قصد برقراری رابطه ای صادقانه را با ما دارد». در این میان زبان بدن ما اطلاعات مهمی را مخابره می کند. ایستادن با حالتی معمولی (صاف ایستادن) به شما در نمایش تصویری مطمئن و بااعتماد به نفس کمک خواهد کرد. برعکس اگر خم شده و تنها به کفش های تان نگاه کنید، پیام نامطلوبی را به طرف مقابل خواهید فرستاد. حقیقت این است که نحوه ایستادن ما پیام های مهمی را در خود پنهان می کند. برهمین اساس باید توجه دوچندانی به این موضوع داشته باشیم.

هنگامی که مورگان وارد بحث زبان بدن می شود، به خلق موقعیتی فرضی برای انتقال بهتر مفهوم روی می آورد. براین اساس فرض کنید که یک قرار ملاقات با همکاری از بخش دیگر شرکت دارید. طبیعی است که اطلاعات شما درباره وی چندان دقیق نیست. در این حالت توصیه مورگان تلاش برای ایجاد فضایی دوستانه از طریق سیگنال های غیرکلامی است. براین اساس دست های تان را آزاد بگذارید و حالت بدن تان را مانند هنگامی که در جلسه ای کاملا رسمی هستید، شکل ندهید. همچنین اندکی آرام تر از حالت معمولی یا طرف مقابل صحبت کنید. این امر اهمیت بالایی دارد. در واقع هنگامی که آرام صحبت می کنیم، احتمال انتقال حالت عصبی یا استرس مان به طرف قابل کاهش می یابد.

مانند یک کارشناس عمل کنید

یکی دیگر از راه های افزایش تأثیرگذاری مان در محل کار ارائه تصویر یک کارشناس از خودمان است. کلارک اعتراف می کند که این اتفاق یک شبه رخ نمی دهد. با این حال در صورت سرمایه گذاری و اختصاص زمان مناسب در عرض مدت نسبتا کوتاهی اطلاعات و ذهنیت انتقادی مان در مورد کسب وکار شرکت افزایش چشمگیری خواهد یافت: «بهترین راهکار افزایش دانش در مورد موقعیت شغلی مان است. به این ترتیب در جایگاه خود بدل به گزینه ای غیرقابل چشم پوشی خواهیم شد». شرکت در کنفرانس های مختلف، مطالعه مقالات مرتبط و همچنین شرکت در کلاس ها و کارگاه های آموزشی به شما کمک فراوانی در زمینه تقویت مهارت های تان می کند.

مورگان معتقد است که در عین تلاش برای تقویت اطلاعات و مهارت های مان باید آن را به همکاران مان نیز نشان دهیم: «اگر تلاش ما هیچ نمود خارجی نداشته باشد، تأثیری هم روی ارتباط مان با دیگران نخواهد داشت». برهمین اساس بیان آنچه در طول دوره آموزشی فراگرفته ایم، دیگران را از دانش اندوزی مان مطلع خواهد کرد. بهترین مکان برای انجام این کار لینکدین است. این شبکه اجتماعی با محوریت کسب وکار موقعیت مناسبی برای افراد در زمینه تبادل اطلاعات فراهم می کند. یکی از کارهای مفید در این فضا نگارش مقالات کوتاه در مورد موضوعات حرفه ای کسب وکارتان است. به این ترتیب همکان رشد و تحول شما را مشاهده خواهند کرد.

به افراد آنچه را که می خواهند، بدهید

بدون شک یکی از راهکارهای ساده افزایش تأثیرگذاری ارائه راهکارهای موردنظر به عنوان راه حلی سودمند برای دیگران است. به عبارت ساده، اغلب اوقات افراد راه حل های پیشنهادی دیگران را به ضرر خود می دانند. با تغییر این دیدگاه امکان موفقیت بیشتری در محل کار خواهیم داشت. به گفته مورگان، باید تمام تمرکزمان را روی کشف نیازهای دیگران و تلاش برای رفع آنها در ذیل پیشنهادات مان بگذاریم. در این زمینه باید به این پرسش همکاران مان پاسخ مناسبی بدهیم: «در پیشنهاد مذکور چه نفعی برای من وجود دارد؟.»

علاوه بر تلاش برای نفع رسانی به دیگران باید نسبت به نحوه صحبت مان نیز توجه به خرج دهیم. براین اساس استفاده از ضمیرهای جمع ضروری به نظر می رسد. به این ترتیب طرف مقابل احساس همبستگی بیشتری با شما خواهد داشت.

اصولی که باید به یاد داشته باشیم

- به همکاران تان این اطمیمنان را بدهید که برای نظرات شان احترام قایل هستید.

- در فرآیند افزایش دانش و مهارت تان عجله نکنید. در صورتی که به صورت ناگهانی شروع به اظهارنظر کارشناسی کنید، کسی شما را جدی نخواهد گرفت.

- استفاده از ضمیر مفرد به هنگام معرفی ایده تان تأثیر منفی روی ذهن مخاطب خواهد داشت. برهمین اساس توصیه می شود از ضمایر جمع برای توصیف هرچه بهتر پیشنهادهای خود استفاده کنید.

منبع : hbr
برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/mBz5Lp3I
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه