پنجشنبه, ۶ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Thu, 25 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

هوش هیجانی چیست و چرا اهمیت دارد؟

6 سال پیش ( 1397/1/25 )
پدیدآورنده : سعیده کریمی  

به قلم: aige Driver

اغلب مردم پذیرفته اند که داشتن اخلاق کاری، تعهد، و مهارت موجب موفقیت یک کارمند می شود. با این حال پژوهشی جدید حاکی از آن است که هوش هیجانی بالا نقشی کلیدی در موفقیت شغلی ایفا می کند.

در مقاله ای که در نشریه علمی پژوهشی رفتار حرفه ای به چاپ رسیده است، جوزف رود نویسنده مقاله و استاد رشته مدیریت در دانشگاه میامی اوهایو، و نویسندگان مشترک مقاله به این نتیجه رسیده اند که هوش هیجانی با حقوق بالاتر و رضایت شغلی بیشتر در ارتباط است.

گرچه هوش هیجانی به تنهایی شما را موفق نخواهد کرد، اما قطعا شما را در شغل تان شادتر و موفق تر می کند. مجله بیزینس نیوز با جوزف رود و دیگر متخصصان درمورد هوش هیجانی و تأثیر آن بر پیشرفت شغلی مصاحبه کرده است.

هوش هیجانی چیست؟

به گفته لیز بنتلی، بنیان گذار مؤسسه لیز بنتلی آسوشیت «ساده ترین تعریف هوش هیجانی توانایی کنار آمدن با دیگران است.» بنتلی معتقد است افرادی که از هوش هیجانی بالایی برخوردارند، آگاهی فردی و آگاهی اجتماعی داشته و می توانند خودشان و دیگران را مدیریت کنند.

رود نیز هوش هیجانی را توانایی شناسایی و مدیریت اطلاعات احساسی تعریف می کند.

وی می گوید: «هوش هیجانی بیانگر تلاقی احساسات و توانایی ذهنی عمومی- یا همان آی کیو است. همچنین می توان گفت هوش هیجانی نشان می دهد فرد تا چه اندازه در مورد احساسات فکر می کند، یا از احساسات به عنوان یک منبع اطلاعاتی مهم بهره می برد درست شبیه دیگر منابع اطلاعاتی مانند حقایق یا نظرات و عقاید.»

بنتلی معتقد است افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند عموما به پیامدها و نتایج خوبی می رسند، با افرادی که اهداف معین دارند در یک صف قرار می گیرند، از دیگران می خواهند در قبال مسئولیت های شان پاسخگو باشند، زمانی که دستیاران و همکاران شان گرفتار شده باشند هدایت شان می کنند و محیط کاری منسجم و مبتنی بر تعامل و همکاری خلق می کنند.

هوش هیجانی و مهارت های وابسته به آن اهمیت ویژه ای دارند، زیرا افراد بخش مهمی در هر کسب و کار محسوب می شوند.

مطلب مرتبط: اهمیت هوش هیجانی در روانشناسی بازاریابی و فروش

بنتلی در ادامه مصاحبه با مجله بیزینس نیوز می گوید: «افراد ارزشمندترین و حیاتی ترین دارایی ما هستند. ما همگی در تجارت های مردمی مشغول هستیم. برخی از مردم رئیس ما هستند، برخی دستیارمان، اعضای تیم ما، همکاران ما، مشتریان، فروشندگان و مصرف کنندگان ما هستند.

رود می گوید: «احساسات بخش مهمی از اطلاعات هستند که می بایست در فرآیند تصمیم گیری مورد توجه قرار گیرند، حتی اگر لازم باشد بیاموزیم چطور توجه خود را به آن معطوف کنیم.»

وی می افزاید: «گرچه هوش هیجانی توانایی استفاده از احساسات به منظور افزایش انگیزه و تمرکز را در برمی گیرد، به علاوه توانایی فاصله گرفتن از احساسات بسیار قدرتمند و کوتاه مدت را نیز شامل می شود، احساساتی که موجب کاهش تمرکز فرد بر کاری که در دست دارد می شود.»

به کارگیری هوش هیجانی برای پیشرفت

پژوهش رود نشان می دهد افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند عموما نسبت به دیگر افراد حقوق بیشتری دریافت می کنند. برای سنجش هوش هیجانی رود و همکارانش از شرکت کنندگان این پژوهش خواستند به تعداد مسئله هیجانی پاسخ دهند که پاسخ درست و غلط داشت، شبیه آزمون های آی کیو. برای مثال شرکت کنندگان احساسات موجود در تعدادی صورت یا نقاشی را شناسایی و بهترین راه حل برای موقعیت های گوناگون را تعیین کردند. مشخص شد که هوش هیجانی بالاتر با معیارهای متعددی در رهبری تأثیرگذار مرتبط است.

رود می افزاید: « در ادامه تحقیق نتیجه می گیریم که در رتبه های بالاتر سازمانی هوش هیجانی باید با موفقیت و دستمزد ارتباط قوی تری داشته باشد، زیرا در این قسمت ها رهبری و مدیریت بخش مهم تری از شغل فرد را تشکیل می دهند.»

اما ارتباط میان هوش هیجانی بالا و حقوق بالا چیست؟ برد فلاورز شریک تجاری بول هورن کریتیو در این باره می گوید این ویژگی مهم به شما کمک می کند تا موقعیت را شناسایی کنید و خواسته تان را به درستی زمان بندی کنید.

فلاورز می گوید: «برای دریافت حقوق بیشتر، سخت ترین قسمت درخواست کردن آن است. هوش هیجانی با ابزارهایی که در اختیار شما می گذارد کمک تان می کند تا بتوانید بهترین زمان برای درخواست را بشناسید، بیاموزید چگونه درخواست خود را به شنونده ارائه کنید و چگونه با پاسخی که دریافت می کنید کنار بیایید.»

جنیفر هنکاک، بنیانگذار مؤسسه سیستم های آموزشی انسانی می گوید افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند اصولا حقوق بیشتری دریافت می کنند، چون افرادی پربازده و سازنده هستند.

وی در ادامه می گوید: «افرادی که خوب می توانند در کنار دیگران کار کنند و دیگران را ترغیب می کنند کنارشان کار کنند، کار بیشتری را به پایان می برند. این افراد خوشنام و معتبرند، چون دیگران کار کردن کنار ایشان را دوست دارند.»

منبع : businessnewsdaily
برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/CnrxqE14
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایل
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه