شنبه, ۸ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sat, 27 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

تشخیص آرمان و هدف در کسب و کار

6 سال پیش ( 1397/1/30 )
پدیدآورنده : سعیده کریمی  

شرح تفاوت میان آرمان (goal) و هدف (objective) کار دشواری است و ممکن است در پایان باز هم شما تفاوت بین این دو را درک نکنید.

این دو واژه مهم و محبوب شاید مبهم ترین کلماتی هستند که نابجا در تمامی کسب و کارها به کار می روند و شکی نیست که تفاوت میان این دو بسیار نامحسوس است.


آرمان ها و اهداف:

- آرمان مقصدی کلی و فراگیر است. «ما می خواهیم ظرف دو سال به 50درصد از سهم بازار دست پیداکنیم.»، یا «من می خواهم تا 18 ماه آینده در مسابقات سه گانه شرکت کنم.» آرمان تعیین نمی کند چطور می خواهید به این سهم بازار دست یابید، راهکاری برای رسیدن به آن بیان نمی کند یا برای رسیدن به یک راهکار هیچ مسئولیتی را تعریف نمی کند، تنها مقصد را تعیین می کند.

- هدف فعالیتی خاص و قابل ارزیابی است که شما را به کار وامی دارد تا به سمت آرمانی کلی تر حرکت کنید. برای مثال «برای رسیدن به آرمان مان مبنی بر دستیابی به 50درصد از سهم بازار ظرف مدت دو سال، می خواهیم محصول جدیدی را هر 6 ماه در یک بخش از بازار معرفی کنیم.»، یا «برای رسیدن به موفقیت در مسابقات سه گانه، یک مربی دو میدانی استخدام می کنم تا سرعتم بهبود یافته و تکنیک های دوندگی بیشتری بیاموزم.»

مطلب مرتبط : چرا باید در کسب و کار هدف را مشخص کرد؟

در هردو مورد اهداف را می توان به اجزای جزیی تری تقسیم کرد که به آن تاکتیک گفته می شود. با این حال، یک حلقه گم شده میان آرمان و اهداف هست: استراتژی.

استراتژی در کجای آرمان و اهداف قرار می گیرد:

استراتژی آرمان ها را به اهداف متصل می کند.

رهبران و مدیران تجاری تلاش می کنند استراتژی هایی خلق و از اقداماتی پشتیبانی کنند که آنها را درجهت دستیابی به آرمان کلی شرکت سوق دهد. در مثال بالا برای دستیابی به آرمان 50درصد از سهم بازار ظرف مدت دو سال، شرکت باید استراتژی خاصی را به کار ببندد و سپس مجموعه ای از اقدامات و فعالیت هایی را تعیین کند که برای محقق ساختن استراتژی ضروری است و استراتژی شرکت را به سمت آرمان پیش خواهد برد. 

احتمالا استراتژی شرکت چیزی شبیه این خواهد بود:

برای دستیابی به 50درصد سهم بازار ظرف مدت دوسال، ما استراتژی نوآوری در خدمات و محصولات را به کار می بندیم، محصولات جدید و خدمات پشتیبانی به روز ارائه می کنیم و در همین حال محصولات قدیمی را به تدریج خارج می کنیم تا به دست مجموع رو به رشد مشتریان در بازارهای هسته ای شرکت برسد.

بیان استراتژی بدین شکل رویکردی را معین می کند که شرکت برای افزایش سهم بازار به کار می بندد. این استراتژی اقدامات اصلی را مشخص می کند، اما درمورد اجرایی کردن این اقدامات به اختصار توضیح می دهد.

همانطور که در بالا اشاره شد، اهداف روی گزاره های جزیی تر متمرکز می شوند، از جمله ورود محصول جدید به بازار در بازه های شش ماه. به علاوه، اهداف می توانند به مجموعه ای از تاکتیک ها تقسیم شوند، از جمله: بررسی نیازهای مشتریان، استخدام مهندسان و مدیران محصولات و افزایش ظرفیت تولید برای حمایت از تولید محصولات جدید.

شخصی سازی آرمان ها و اهداف:

در بسیاری از موسسات، تعیین آرمان ها و اهداف برای دوره زمانی مشخص در فرآیند برنامه ریزی و ارزیابی عملکرد گنجانده می شوند. از آنجا که مدیران ارشد گاه این دو مفهوم و عبارت را با هم تلفیق می کنند، تشخیص تفاوت میان این دو واژه برای افراد مشکل می شود. یک راهکار سودمند این است که با استفاده از قالب زیر آرمان ها و اهداف تان را تجزیه کنید:

- یک تا سه جمله در توصیف مقصدی که برای پیشرفت شغلی خود در سال آینده نظر گرفتید، مکتوب کنید. اینها آرمان های شما هستند.

- برای هریک از آرمان ها رویکرد سطح بالایی ارائه کنید که شما را به اهداف تان برساند.

برای مثال:

آرمان: قصد دارم در مدت معین با ارسال بازخوردهای بیشتر و بهتر، کارایی و اثربخشی در نقش مدیر را افزایش دهم. برای سنجش عملکردم بر ارزیابی تیم تکیه خواهم کرد که با استفاده از روش بازخورد 360 درجه در مقایسه با نتایج امسال انجام خواهد شد. همچنین اندازه گیری تعامل گروه من و دستیابی کلی ایشان به آرمان های شرکت مدنظر قرار می گیرد.

هدف: برای دستیابی به مقصودم مبتنی بر افزایش کارایی و اثربخشی خود در عنوان مدیر ظرف مدت معین، عرض سه ماه در دوره های آموزشی مرتبط با ارائه بازخوردهای سازنده و مثبت شرکت خواهم کرد و هر روز فهرست بازخوردهایم و نتایج آن را مرور خواهم کرد.

در این نمونه، آرمان و راه دستیابی به آن به کمک هدف روشن و مشخص است. هم کارمند و هم مدیر می دانند که کارمند برای چه چیزی تلاش می کند، پیشرفت چگونه سنجیده خواهد شد و چطور به هدف دست خواهند یافت.

مطلب مرتبط :5 نکته برای ساده تر کردن هدف گذاری

حرف آخر:

آرمان را مقصدی در نظر بگیرید و اهداف را اقداماتی که برای رسیدن به این مقصد ضروری هستند. از استفاده این دو مفهوم به جای یکدیگر خودداری کنید، و مهم تر از همه به اعضای تیم تان بیاموزید چطور آرمان ها و اهداف مشخصی را تعریف کنند.

منبع : thebalance
برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/7GJcfsBl
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه